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Yasser Alwan photographed in and around Cairo, recording encounters with people in the streets, at the racetrack, in cafes, and in places of work-tanneries, quarries, bookshops, or potteries. His portraits of workers living in conditions of unimaginable poverty and political dispossession are remarkable for their refusal of the clichés of social documentary and photojournalism. They show people between anger, pride, and perseverance, yet convey a sense of trust toward the photographer. Complementary to his intimate images of friends and family form a collective portrait of the middle class…mehr

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Produktbeschreibung
Yasser Alwan photographed in and around Cairo, recording encounters with people in the streets, at the racetrack, in cafes, and in places of work-tanneries, quarries, bookshops, or potteries. His portraits of workers living in conditions of unimaginable poverty and political dispossession are remarkable for their refusal of the clichés of social documentary and photojournalism. They show people between anger, pride, and perseverance, yet convey a sense of trust toward the photographer. Complementary to his intimate images of friends and family form a collective portrait of the middle class seen in the relaxed informalities of daily life. This collection of Alwan's photographs offers an unprecedented and unique picture of Egyptian society, introducing an outstanding body of work in contemporary photography from the Arab world.

YASSER ALWAN (_1964, Lagos - 2022, Cairo) was born in Nigeria to Iraqi parents. He studied and worked in Lebanon, Iraq, the United States, Sudan,and Jordan before moving to Egypt in 1993. He taught photography at various institutions, including the German University in Cairo. His photographs have been exhibited internationally.
Rezensionen

Süddeutsche Zeitung - Rezension
Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 03.12.2022

Die im Dunklen,
die im Licht.
Yasser Alwans Kairo
Als Yasser Alwan, ein in den USA aufgewachsener Sohn irakischer Diplomaten, das erste Mal in Kairo ausstellte, der Stadt, die er so liebte und deren Einwohner er mit der Kamera porträtierte, war die Empörung groß. Er lasse die Ägypter schlecht aussehen, beschied man ihm im Jahr 2000, er fotografiere „die falschen Leute“.
So schildert es der Historiker Shamoon Zamir im Begleittext zum Band „Egypt Every Day“, an dem er mit Yasser Alwan schon vor dessen Tod im Juli 2022 zu arbeiten begonnen hatte. Aus den Tausenden Fotos, die Alwan über Jahre hinweg auf den Straßen Kairos gemacht hatte, wählten die beiden neben einigen Aufnahmen von Angehörigen der Mittelklasse vor allem Bilder von jenen aus, die sichtbar sind, weil sie nicht hinter Ladenschaufenstern oder Bürowänden arbeiten, sondern auf der Straße oder in offenen Werkstätten. Fotos von Schustern und Schreinern, Ballonverkäufern und Messerschleifern. Von Müllmännern, Verkehrspolizisten und Marktfrauen.
Wie stark sich Armut und die Folgen körperlicher Arbeit in Gesichter graben können, lässt sich auf vielen der Schwarz-Weiß-Bilder erkennen. Voyeuristisch wirken Alwans Arbeiten dabei nie – auch wenn sie viel mehr von Ägypten zeigen, als Machern von Hochglanzbroschüren für die Tourismuswerbung lieb sein dürfte.
MORITZ BAUMSTIEGER
Yasser Alwan:
Egypt every day.
Hg. v. Shamoon Zamir.
Hatje Cantz,
Berlin 2022.
120 Seiten, 34 Euro.
DIZdigital: Alle Rechte vorbehalten – Süddeutsche Zeitung GmbH, München
Jegliche Veröffentlichung und nicht-private Nutzung exklusiv über www.sz-content.de
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