210,00 €
inkl. MwSt.
Versandkostenfrei*
Versandfertig in 6-10 Tagen
payback
0 °P sammeln
  • Buch mit Leinen-Einband

The Gnomai in the Epinician Odes and Dithyrambs of Bacchylides have hitherto been regarded as an allegedly conventional accompaniment and thus attracted little attention in research. Following the development of a genre model for the epinicion, individual interpretations demonstrate the central significance of the Gnomai in constituting the sense of the Epinicion. As the gnome essentially represents ethical and moral values to a large audience, a second stage of the study relates it to the contemporary historical context of the relevant text. It takes this rigorous contextualisation to show…mehr

Produktbeschreibung
The Gnomai in the Epinician Odes and Dithyrambs of Bacchylides have hitherto been regarded as an allegedly conventional accompaniment and thus attracted little attention in research. Following the development of a genre model for the epinicion, individual interpretations demonstrate the central significance of the Gnomai in constituting the sense of the Epinicion. As the gnome essentially represents ethical and moral values to a large audience, a second stage of the study relates it to the contemporary historical context of the relevant text. It takes this rigorous contextualisation to show how Bacchylides skilfully fits his Gnomai to the various socio-political factors and the expectations of his audience.

These observations cast new light on the communication process in lyrical choral poetry between the composer of the epinicion, his patron and the public.
Die Gnomai in den Epinikien des griechischen Chorlyrikers Bakchylides haben als vermeintlich konventionelles Beiwerk in der Forschung bislang wenig Interesse gefunden. Im Anschluss an ein zunächst entwickeltes Gattungsmodell des Epinikions weist Stenger in Einzelinterpretationen nach, welch zentrale Bedeutung den Gnomai für die Sinnkonstitution im Siegeslied zukommt. Da die Gnomik im Wesentlichen ethisch-moralische Werte vor einem größeren Publikum vertritt, ordnet er sie in einem zweiten Schritt in den zeitgeschichtlichen Kontext des jeweiligen Liedes ein. Erst diese konsequente Historisierung zeigt, dass Bakchylides seine Gnomai geschickt an die verschiedenen soziopolitischen Gegebenheiten und den Erwartungshorizont seines Auditoriums anpasst.

Diese Beobachtungen lassen den Kommunikationsprozess chorlyrischer Dichtung zwischen dem Epinikiendichter, seinem Auftraggeber und dem Publikum in einem neuen Licht erscheinen.
Autorenporträt
Jan Stenger is a Research Fellow in the Department of Classical Studies at the Christian Albrechts University of Kiel, Germany.
Rezensionen
"Anyone who wants to understand Bacchylides epinicia should read Stenger's discussion of the individual poems."
Ruth Scodel in: Bryn Mawr Classical Review 2005