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America, as a place and an idea, has occupied Mitch Epstein's art for the past five decades. With the first photographs he made in 1969 at 16-years-old, Epstein began confronting the cultural psychology of the United States. Although he started working in an era defined by the Vietnam War, civil rights, rock and roll, and free love, he responded hardily to each radically different era that followed-from Reaganomics to surveillance after 9/11, to the current climate crisis and resurgence of white supremacy. More than a single era or issue, it is the living organism of American culture that…mehr

Produktbeschreibung
America, as a place and an idea, has occupied Mitch Epstein's art for the past five decades. With the first photographs he made in 1969 at 16-years-old, Epstein began confronting the cultural psychology of the United States. Although he started working in an era defined by the Vietnam War, civil rights, rock and roll, and free love, he responded hardily to each radically different era that followed-from Reaganomics to surveillance after 9/11, to the current climate crisis and resurgence of white supremacy. More than a single era or issue, it is the living organism of American culture that engages Epstein; no matter how much the country changes, he describes something mysteriously and persistently American.

Conceived of and sequenced by Andrew Roth, Sunshine Hotel assembles 175 photos made between 1969 and 2018-more than half previously unpublished. Yet the book is not simply a retrospective. It traces both the evolution of an artist and the development of a country, revealing Epstein's formal and thematic shifts in tandem with America's changing zeitgeist and landscape. Sunshine Hotel is a visual immersion that forgoes linearity and a classical layout, as it sets forth Epstein's evolving understanding of his country's pathologies and promise.

Co-published with PPP Editions
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Autorenporträt
A pioneer of 1970s color photography, Mitch Epstein has photographed for half acentury how we engage with our landscape. Epstein has won numerous awards including the Prix Pictet, the Berlin Prize and a Guggenheim Fellowship. His work is held in collections including the Museum of Modern Art and Tate Modern, and in 2013 the Walker Art Center commissioned a theatrical rendition of his ¿American Power¿ series. Epstein has conveyed the cultural and physical evolution of the United States from 1973 to the present in his Steidl books Family Business (2003), Recreation (2005), American Power (2011), New York Arbor (2013) and Rocks and Clouds (2017)."
Rezensionen

Süddeutsche Zeitung - Rezension
Süddeutsche Zeitung | Besprechung von 26.11.2019

Melancholisches Rätsel
Mitch Epsteins „Sunshine Hotel“
Es ist ja nicht erst seit der sogenannten Ära Trump, dass kritische Geister in Amerika ihre Heimat mit einer Mischung aus Begeisterung und Melancholie betrachten. Wenn sie sich wie der Fotograf Mitch Epstein ins Hinterland begeben, das – egal ob in der Stadt New York oder in der Prärie der Dakotas – oft gleich hinter der nächsten Straßenecke beginnt, entdecken sie, wie verwundbar ihr Land und seine Menschen doch eigentlich sind.
Und doch ist die Ära Trump der perfekte Zeitpunkt, Epsteins Arbeit noch einmal in einen neuen Kontext zu setzen. Gemeinsam mit dem Lektor Andrew Roth hat er sein Gesamtwerk aus den Jahren 1969 bis 2018 gesichtet und 175 Aufnahmen zu einem Psychogramm der Nation zusammengestellt. Sie haben das ohne Rücksicht auf Chronologien, ästhetische, geografische oder thematische Zusammenhänge getan. Es gibt keinen Begleittext. Selbst die Bildlegenden finden sich erst am Ende des Bandes, als sei er ein großes Rätsel, dessen Lösung einem partout nicht einfallen will.
Natürlich sind einem die Bilder vertraut. Man kennt die Details und Szenen aus dem kollektiven Gedächtnis des amerikanischen Jahrhunderts, das nun mit Trump zu Ende geht. Deswegen liegt in manchen Bildern auch so viel neue Bedeutung. Ivana Trump 1984 im Kreise euphorisierter Cheerleader im Trump Tower. Ein Schläfer 1977 am Rande des West Side Highway unter den Türmen des World Trade Centers. Was damals nur Seitenblicke waren, bekommt im poetischen Zeitfluss des Buches einen historischen Kontext, den man immer wieder aufs Neue entdecken kann.
Es ist ein Land, das seinen Bewohnern enorme Anstrengungen abverlangt, das Mitch Epstein seit seinem 16. Lebensjahr fotografiert hat. Ein Land, das immer noch nicht erobert ist, in dem die Gewalt in jedem Moment lauert und die brachialen Landschaften genauso abweisend sein können wie der Glamour und Glanz seiner Städte.
Epstein verstand sich jedoch nie als Reporter. Die Einflüsse von Robert Franks Bildband „The Americans“ und Jack Kerouacs Roman „On the Road“ sind unübersehbar. Auch wenn Epstein tiefer ins Detail geht. Das titelgebende Bild etwa, auf dem der „Sunshine Hotel“-Schriftzug in Normlettern auf einer frisch rot angestrichenen Betonblockwand klebt, bringt all die falschen Versprechen Amerikas auf einen minimalistischen Punkt.
ANDRIAN KREYE
Fotos: Mitch Epstein/Steidl Verlag, 2019
Mitch Epstein: Sunshine Hotel. Steidl Verlag, Göttingen 2019.
263 Seiten,
65 Euro.
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