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Seminar paper from the year 2012 in the subject Social Work, grade: 1,3, University of Applied Sciences Münster, language: English, abstract: As the title of the work suggests, in the following four chapters I deal with two of the great theories of social work. I have chosen the theories of Prof. Dr. Silvia Staub-Bernasconi and Prof. Dr. phil. Dr. Dres. h.c. Hans Thiersch. Silvia Staub-Bernasconi studied social work in Zurich and the USA, sociology, social psychology, pedagogy and social ethics at the University of Zurich and habilitated at the Technical University of Berlin. She was, among…mehr

Produktbeschreibung
Seminar paper from the year 2012 in the subject Social Work, grade: 1,3, University of Applied Sciences Münster, language: English, abstract: As the title of the work suggests, in the following four chapters I deal with two of the great theories of social work. I have chosen the theories of Prof. Dr. Silvia Staub-Bernasconi and Prof. Dr. phil. Dr. Dres. h.c. Hans Thiersch. Silvia Staub-Bernasconi studied social work in Zurich and the USA, sociology, social psychology, pedagogy and social ethics at the University of Zurich and habilitated at the Technical University of Berlin. She was, among other things, Lecturer for Social Work and Human Rights at the University of Social Work in Zurich and the TU Berlin. Silvia Staub-Bernasconi coined the term social work as a human rights professional and also shaped the scientific understanding of social work as a science of action. She established theories for social work that were largely detached from the other works of great theorists such as Thiersch, Dewe/Otto and Bommes/Scherr (cf. Staub-Bernasconi, Soziale Arbeit als Handlungswissenschaft, Haupt Verlag, 2007). Hans Thiersch considers, among other things, in his theory on the "determination of the position of social work" (Hans Thiersch, 2002, Juventa Verlag Weinheim), the self-image of social work against the background of political constraints and economic interests. His individual activities and publications are so numerous and extensive that a list of them would go beyond the scope of this paper. He is considered the founder of the Tübingen School. His view of life-world orientation in social work influences the theories of Dewe/Otto and Bommes/Scherr. A clear demarcation of the two theories I have chosen is not completely possible, despite their independence. In the following, I will try to highlight serious differences as well as striking intersections and to critically examine their applicability in the socio-pedagogical field of inpatient and open and outreach work for children and young people.

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Autorenporträt
Reiner Meiworm wurde 1976 in Lippetal-Hovestadt, NRW, geboren. Nach einer abgeschlossenen Ausbildung zum Hotelfachmann war er 12 Jahre lang Soldat der Bundeswehr und sammelte dort als militärischer Vorgesetzter erste Erfahrungen in der Erwachsenenpädagogik. Während dieser Zeit reifte sein Interesse für die Jugendarbeit und er entschied sich 2008 dafür, die Bundeswehr zu verlassen und eine Ausbildung zum staatlich anerkannten Erzieher zu absolvieren. Seit dem arbeitet er in verschiedenen Einrichtungen der stationären Jugendhilfe, mit den Schwerpunkten Heil- und Traumapädagogik und Erlebnispädagogik. Zahlreiche Fortbildungen und Zertifikate (u.a. im Bereich Mediation, Traumapädagogik und als staatl. zertifizierte Kinderschutzfachkraft) bereichern seine Vita. Seit 2016 studiert Reiner Meiworm berufsbegleitend Soziale Arbeit an der Fachhochschule Potsdam. Er arbeitet als Erziehungsbeistand und Sozialpädagogische Familienhilfe bei einem großen Träger der Kinder- und Jugendhilfe in Sachsen-Anhalt. Reiner Meiworm sucht immer wieder neue Wege, praktische Zugänge zu den Jugendlichen zu bekommen, Vertrauen aufzubauen und über die gegenseitige Achtung eine Bindung zu ermöglichen. Er vertritt die Auffassung, so unterschiedlich, wie die Jugendlichen sind, so unterschiedlich müssen auch die Methoden und Angebote sein, mit diesen zu arbeiten. Neben dem Angeln mit Kindern und dem Geocaching in der praktischen Anwendung in der Arbeit mit multipel belasteten Kindern und Jugendlichen befasst er sich auch mit dem Klettern, wandern/trekking, survival und dem Wassersport.