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Naples: Although it has a long history, many consider the city does not have a future its present-day state is seen as too ugly. The Biblioteca Nazionale di Napoli is one of Europe's most beautiful and decadent collections of books and manuscripts. There the Variantologists met for their last congress (for the time being) and attempted Vesuvian thinking, initiated by the vulcanologist and Vesuvius expert Giovanni P. Ricciardi's introduction. Their discussions traversed the deep time of the city and explored its media, philosophers, scientists, and scholars. Those who engaged with Neapolitan…mehr

Produktbeschreibung
Naples: Although it has a long history, many consider the city does not have a future its present-day state is seen as too ugly. The Biblioteca Nazionale di Napoli is one of Europe's most beautiful and decadent collections of books and manuscripts. There the Variantologists met for their last congress (for the time being) and attempted Vesuvian thinking, initiated by the vulcanologist and Vesuvius expert Giovanni P. Ricciardi's introduction. Their discussions traversed the deep time of the city and explored its media, philosophers, scientists, and scholars. Those who engaged with Neapolitan affairs in Naples, and whose contributions are published in this volume, were the art experts Hans Belting and John Berger, the artists Rosa Barba and Peter Blegvad, the papyrologist Luciano Canfora, the mathematician Chen Cheng-Yih, the physicist Otto E. Rössler, and the philosopher and artist Elisabeth von Samsonow. Early machine poetry texts by the experimental poet Nanni Balestrini are published here for the first time. The artistic design of Variantology Volume 5 was created by the legendary Brothers Quay.
List of authors:Nanni Balestrini, Rosa Barba, Hans Belting, John Berger, Peter Blegvad, Arianna Borrelli, Luciano Canfora, Chen Cheng-Yih, FM Einheit, Vilém Flusser, Eckhard Fürlus, Yasmin Haskell, Sebastian Klotz, David Link, Anthony Moore, Miklós Peternak, Quay Brothers, Giovanni P. Ricciardi, Nils Röller, Otto E. Rössler, Elisabeth von Samsonow, Wilhelm Schmidt-Biggemann, Amnon Shiloah, Amador Vega, Siegfried Zielinski.
Autorenporträt
Siegfried Zielinski ( 1951), Medientheoretiker, Professor für Medientheorie an der Universität der Künste Berlin, Gründungsrektor der Kunsthochschule für Medien Köln (1994-2000).[entropie.digital.udk-berlin.de]

Eckhard Fürlus, geboren in Jever. Studium der Philosophie und der Theologie an der Freien Universität, der Technischen Universität und der Kirchlichen Hochschule in Berlin. Studienabschluss M.A. mit einer religionsgeschichtlichen Arbeit über Sol invictus. Mitarbeiter der Staatlichen Museen Preußischer Kulturbesitz SMPK, des Deutschen Akademischen Austauschdienstes DAAD, der Akademie der Künste und des Landesmuseums Berlinische Galerie. Von 1993 bis 2001 wissenschaftlicher Mitarbeiter der Berlinischen Galerie zur systematischen Erschließung des archivalischen Nachlasses der Künstlerin Hannah Höch. Publikationen und Vorträge zur bildenden Kunst, Musik und Literatur. 2006 künstlerischer/wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Kunsthochschule für Medien im Bereich Archäologie / Variantologie der Medien; seit 2007 Forschungsangestellter an der Universität der Künste Berlin (UdK), Institut für zeitbasierte Medien. 2011 Promotion zum Dr. phil. an der Freien Universität Berlin.
Rezensionen

Perlentaucher-Notiz zur NZZ-Rezension

Rezensentin Marianne Burki begrüßt diesen von Siegfried Zielinski und Eckhard Fürlus herausgegebenen Band aus der Reihe "Variantology/Archeology of the Media", der sich mit Neapel beschäftigt. Die 26 Aufsätze verschiedener Autoren bieten in ihren Augen allerdings keine "systematische Analyse" der Stadt am Fuß des Vesuvs, sie liefern vielmehr eine manchmal verwirrende Fülle von staunenswerte Erkenntnissen von Neapels Pyrotechnik über die Bedeutung des Papyrus bis zur Rolle arabischer Gelehrter und der Erforschung der optischer Phänomene. Der Band ermöglicht nach Ansicht Burkis dabei insbesondere einen instruktiven Einblick in die "Migration des Wissens".

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