Anchor Ac

disseminate know




Annika Witzel
This is what they tell US: The US Printing Press on the 2011 Revolution in Egypt

ISBN: 978-3-95489-510-6
Fabrication: Anchor Academic Publishing, an Imprint of Diplomica® Verlag GmbH,
Hamburg, 2013

All rights reserved. This publication may not be reproduced, stored in a retrieval system
or transmitted, in any form or by any means, electronic, mechanical, photocopying,
recording or otherwise, without the prior permission of the publishers.

Dieses Werk ist urheberrechtlich geschitzt. Die dadurch begriindeten Rechte,
insbesondere die der Ubersetzung, des Nachdrucks, des Vortrags, der Entnahme von
Abbildungen und Tabellen, der Funksendung, der Mikroverfilmung oder der
Vervielféaltigung auf anderen Wegen und der Speicherung in Datenverarbeitungsanlagen,
bleiben, auch bei nur auszugsweiser Verwertung, vorbehalten. Eine Vervielfaltigung
dieses Werkes oder von Teilen dieses Werkes ist auch im Einzelfall nur in den Grenzen
der gesetzlichen Bestimmungen des Urheberrechtsgesetzes der Bundesrepublik
Deutschland in der jeweils geltenden Fassung zulassig. Sie ist grundsatzlich
vergutungspflichtig. Zuwiderhandlungen unterliegen den Strafbestimmungen des
Urheberrechtes.

Die Wiedergabe von Gebrauchsnamen, Handelsnamen, Warenbezeichnungen usw. in
diesem Werk berechtigt auch ohne besondere Kennzeichnung nicht zu der Annahme,
dass solche Namen im Sinne der Warenzeichen- und Markenschutz-Gesetzgebung als frei
zu betrachten wéren und daher von jedermann benutzt werden durften.

Die Informationen in diesem Werk wurden mit Sorgfalt erarbeitet. Dennoch kénnen
Fehler nicht vollstandig ausgeschlossen werden und der Verlag, die Autoren oder
Ubersetzer tibernehmen keine juristische Verantwortung oder irgendeine Haftung fiir evtl.
verbliebene fehlerhafte Angaben und deren Folgen.

© Diplomica Verlag GmbH
http://www.diplomica-verlag.de, Hamburg 2013



Table of Contents

| DN 0110 41 11 T 2 11) 1 O 1
1.1. The 2011 Egyptian reVOIUtion .........cccceceeeiieriieiiienie et eeee e 4
1.2, TRE PAPETS...utiieeiieiiieeiieeieeeteette ettt e et e et e st e eteessaeesbeeesseenseessseesseesssesnseens 9
1.3, MethOdOIOZY ...c..vieiiiiiieiieieeteee ettt ettt 12
PN 1 F:1 ) ) OO 14
P28 TR T L1117 g 1 14
2.1.1.The Wall Street JOUFNQAL ...............cccoooevcueriiniiiiiiiiieieneee et 15
2.1.2.NEW YOTK TiNES ..ottt 16
2.1.3.8an Francisco CRIORICIE ................ccccuvceivieniiiiiiiiiieseeeeeee e 18
2.1.4.The Washington Times...........c..ccceeeeeecueeiiesiieciienieesiee e eeieeseeensee e e 20
2.1.5.CONCIUSION ...ttt ettt e 22
2.2. INEWS SEOTY .eevererrnrcssnncssssscssanssssasssssasssssassssssssssssssssssssssssssssssssssssssssnsssssnsssssnssss 24
2.2.1.The Wall Street JOUFNQL .............cccuueeeeueeeeiieecieeeeieeeeee e 24
2.2.2.NEW YOTK TITES ..ottt eaa e e et sveeenaaeaea 27
2.2.3.8an Francisco CRIONICIE ............cc.ocoeeueeeeiieecieeecieeecee e 29
2.2.4.The WaSHINGLON TIMES.........cccuveeeereeeeiieeeieeeeieeeeieeeeieeeeeeeesseeesseeesnaeeens 31
2.2.5.CONCIUSION ...ttt et sttt 33
2.3. Letter t0 the EdItOr ......uiiiieenniinnnenseensensennssensessssnnseesssessssssssesssasssesssane 35
2.3.1.The Wall Street JOUrNAL...............cccccoevouiiiieiiiiiiiiiiieiieeeeeeee e 36
2.3.2.NW YOk TIMES ..ottt 37
2.3.3.8an Francisco CRIONICLE ............cccccoeiuiiiiiiiiiiiiiiieieeeeeeee e, 40
2.3.4.The WaSHiNGLON TIMES.........cccueereueeesiieeeieeeeieeeeieeeeiieeeieeeeieeesaeesnaeeens 41
2.3.5.CONCIUSION ...ttt ettt st e e e ens 43
K I 6711 11U 11 11 | [P 44
4. WOIKS Cited .cccuueriivnriisniinsnncssnncssnncssnnncsssnscsssnsssssnesssnsssssssssssssssssssssssssssssnes 47
4.1. Primary SOUKCES ...cccceeervurecssneecsneessssnessssressssecsssncsssseces .. 47
INEW YOTK TIMES ..ottt 49
San FranciSCO CRIONICIE .............c.coceecuiviiiiiiiiiiiiieiseseee et 55
The Washington TileS............ccueecueeeeeiieeeiieesie et eeiee et este e esetesveesaeassseeneens 57
4.2. SECONAATY SOUTCES.ccccurrrreesssanrecssssssrosssssssasssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss 59






1. Introduction

“Lotus Revolution” (Egypt State Information Service'), “18-Day Revolution” (Arm-
bruster 2011), “Nile Revolution” (Murdock February 8, 2011), “Facebook Revolution”
(Herrera February 12, 2011) — what happened in Egypt at the beginning of 2011 was
given many different titles. Some even call it “the most unexpected development in
modern Egyptian history” (Sharp 2011b: 2). After 18 days of protests in Cairo and other
cities all over Egypt, the Egyptian people made their President Hosni Mubarak resign.
He had been ruling the country for almost 30 years and his people wanted to get rid of

him and his regime. That was their goal and that is what they achieved.

Of course there were international reactions to the uprisings from all over the world.
“Numerous press reports [...] have recounted feelings of popular empowerment and
pride inspired by the exploits of Egypt’s young protesters” (Sharp 2011b: 5). During the
revolution, European leaders urged “Egypt’s transition to a new government” at the be-
ginning of February (Murdock February 4), while China blocked the word “Egypt” from
a twitter-like micro blogging website, according to Associated Press (quoted by Al
Jazeera 2011).Further, when considering recent developments in Libya and Syria, other
Middle Eastern countries seem to be inspired by the revolutions in both Tunisia and
Egypt. After Mubarak had stepped down on February 11, the reactions were even
stronger — “Today, we are all Egyptians”, stated Norwegian Prime Minister Jens Stolten-
berg and David Cameron suggested “We should teach the Egyptian revolution in our

schools” (ESIS 2011).

However, the United States seem to keep a particularly eager eye on the most popu-
lous country of the Middle East. Souad Mekhennet, New York Times and ZDF corre-
spondent, states in an interview with the German medium magazine that “curiously, the
American media reacted much faster than the European” when it comes to reporting
about the Egyptian revolution (Milz 2011: 20). Moreover, she adds that the large US
media outlets’ reporting on the topic is “much more continuous and broader” (ibid.),
giving a lot more background information on the region. This special attention is most
likely due to the fact that for the United States, Egypt is a highly important actor when it
comes to foreign policy in the region. Egypt is, behind Israel, the second-largest recipi-
ent of military aid from the US (cf. Armbruster 2011: 48), receiving an annual amount of
$1.3 billion (Sharp 2011b: preface). To the United States, this form of support “has long

been framed as an investment in regional stability [...], sustaining the March 1979 Egyp-

! Abbreviated ESIS from this point onwards



tian-Israeli peace treaty” (ibid.). With the fall of Mubarak the United States saw this sta-
bility crumbling. Ever since the “Greater Middle East Initiative” was introduced by
George W. Bush in 2005, the United States has been trying to export democracy to other
Arab countries, including Egypt (Armbruster 2011: 48). However, when the Muslim
Brotherhood, an Islamist party, managed to reach a relatively high percentage of votes in
Egyptian elections, the US backed off again because “they preferred Mubarak over the
feared Brotherhood” (ibid). Hosni Mubarak was long considered a stalwart ally to the
US and during the revolution, when Mubarak’s reign was close to over, it was uncertain
which system and which people would follow the President. The United States feared
that Egypt might become an anti-American Islamic state, ruled by the Muslim Brother-
hood (cf. Sharp 2009: 12). On the other hand, democracy is a concept that has always
been promoted by the United States and it would have felt wrong to them not to support
it in Egypt when people are demonstrating for it. For these reasons, the United States
government was facing a dilemma when confronted with the uprisings in Egypt. Should
they support Mubarak or the people in the streets? This was one of the most discussed

aspects in various news reports at that time and will be the main focus of this analysis.

One problem when looking at the Western way of reporting such events is that
stereotypes and prejudices can often get in the way of suitable and just reporting. Ulrich
Kienzle, an expert when it comes to reporting from and about the Middle East, recalls in
the German medium magazin that the revolution at first seems “typically Egyptian” to
him (Kienzle 2011: 25). “I thought the demonstrators would smash everything for two or
three days, venting their anger, and then back down again. As always” (ibid.). However,
that was not the case and many Western journalists, Middle East experts and politicians
were taken by surprise by the fact that the protests just did not stop. “Very often, clichés
are stronger than reality — also among correspondents”, says Kiezle. Not being able to
maintain the journalistic objectivity actually required when reporting on such an event, is
not an uncommon problem. Michael Schudson starts his book Discovering the news with
the sentence “American Journalism has been regularly criticized for failing to be ‘objec-

299

tive’” (1987: 3). However, the question is whether it is even possible to produce a news
text which is completely objective. “Letting the news speak for themselves also produces
news reports which are evaluative and judgmental” (Harrison 2008: 39). This is based on
the fact that journalists are almost free to decide which news coming from which source
are going to be in the text and which are not. Therefore, the selection alone of what is
considered newsworthy, contributes to a newspaper article never being completely ob-

jective.



Nonetheless, this study is more concerned with the political bias US newspapers are said
to have and carry through their news reporting. Many papers are said to lean towards the
liberal or conservative side and this is reflected in their reporting. This study investigates
whether this also holds true for US coverage on the Egyptian revolution of 2011. How
did the US print media depict the 2011 revolution in Egypt? Are there any differences in
reporting within the media landscape? This study aims at answering these questions by
looking at four newspapers from the United States and their news coverage throughout
the 18 days of the revolution in Egypt’. Of course, these problems with biased media
outlets are not only to be found in the United States. As Danuta Reah states about the
press in the United Kingdom, “[t]he problem of bias in the press is not a matter of who,
or of what system, is supported. The problem is that the bias exists [...]” (2002: preface).
Even so, as the relationship between the United States and Egypt is particularly tense due
to the reasons explained above, this research aims at looking at US print media rather

than any other country’s press.

The medium chosen for this analysis are newspapers. Although the number of
people who read a newspaper on a daily basis has decreased strongly in the last years
due to the development of Internet news platforms, tablet PCs and smartphones, news-
papers are, indeed, not an extinct species. Especially when it comes to features, profiles,
or just extensive news reports, newspapers are still highly respected by people looking
for news and information (Linden 2010:12). According to Linden, the Internet often
serves as a direct news informant, delivering the most important information fast, direct
and impersonal, while newspapers have enough room to produce background stories
(ibid.). Danuta Reah even takes it a step further, stating that newspapers “present the
reader with aspects of the news, and present it often in a way that intends to guide the
ideological stance of the reader” (Reah 2002: 50). Of course it would also be interesting
to investigate different broadcasting stations delivering news about the revolution in
Egypt. However, newspaper articles are easier to access from any country in the world.
In addition to that, one can expect to find a greater variability of reporting in newspapers
than e.g. on TV, due to the fact that print journalists can work and research undercover
more easily, while TV journalists often have to rely on wire reports or pictures from oth-
er stations. That would probably have led to the problem of a lot of TV stations showing
the same pictures about the revolution, which would have made a comparison rather

difficult.

% A more thorough description of the methodology can be found in chapter 1.3.



