


Power Without Responsibility

This book attacks the conventional history of the press as a story of progress;
offers a critical defence and history of public service broadcasting; provides a
myth-busting account of the internet; a subtle account of the impact of social
media and explores key debates about the role and politics of the media.

It has become a standard book on media and other courses: but it has also
gone beyond an academic audience to reach a wider public. Hailed as ‘a classic
of media history and analysis’ by the Irish Times and a book that has ‘cracked
the canon’ by the Times Higher, it has been translated into five languages.

This edition contains six new chapters. These include the press and the
remaking of Britain, the rise of the neo-liberal Establishment, the moral
decline of journalism, the impact of social media and a history of attempts to
reform the press. It contains new research on the relationship between pro-
grammes, institutions and society. It places key UK institutions in the wider
context of international affairs and their impact. The book has been updated
to take account of new developments like Brexit and the rise of Jeremy
Corbyn and the shift in authority and legitimacy prompted by social media.
It does this with a clear explanation of how policy can shape media outcomes.

James Curran is Professor of Communications at Goldsmiths, University of
London.

Jean Seaton is Professor of Media History at the University of Westminster,
and Director of the Orwell Foundation.



Praise for this book

“This is the book that changed everything in media studies.’
Sally Young, University of Melbourne

“This is a brilliant seminal history of broadcasting, press and the new media,

vividly and insightfully told, with sharp vignettes of political interference and

policy challenges. It is a powerful reminder of why public service broadcasting
and truthful communication is vital to our democracy.’

Baroness Helena Kennedy,

President of Mansfield College, Oxford

“This skillfully revised and updated edition of Curran and Seaton’s magnificent
history is just as fresh and relevant now as it has been over the decades.’
David Hesmondhalgh, Leeds University

“The pleasure of a classic that just keeps redelivering. Power Without Responsibility

proves itself yet again as the go-to source for analysis of the British media at their
best and worst.’

Barbie Zelizer, Annenberg School of Communication,

University of Pennsylvania

‘If I was able to suggest one book about the history of journalism — whether
to a student, a journalist or someone who simply wanted to know more about
the role of the news media in our democracy — it would be Power Without
Responsibility. Much of our understanding of the past is altered by the present,
so we are all indebted to James Curran and Jean Seaton for this excellent new
edition. There has been no shortage of controversies and debates about the
news media in recent years: this book guides us through them with a sharp eye,
a clear head, and the wisdom that comes from a formidable sense of history.
Packed with eloquently delivered information, it is analytical but jargon-free,
critical without ever being doctrinaire.’

Justin Lewis, Cardiff University


http://taylorandfrancis.com

Power Without Responsibility

Press, Broadcasting and the
Internet in Britain

Eighth edition

James Curran and Jean Seaton

£ Routledge

54 Taylor &Francis Group
LONDON AND NEW YORK



Eighth edition published 2018
by Routledge
2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon, OX14 4RN

and by Routledge
711 Third Avenue, New York, NY 10017

Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group, an informa business
© 2018 James Curran and Jean Seaton

The right of James Curran and Jean Seaton to be identified as
authors of this work has been asserted by them in accordance
with sections 77 and 78 of the Copyright, Designs and Patents
Act 1988.

All rights reserved. No part of this book may be reprinted or
reproduced or utilised in any form or by any electronic,
mechanical, or other means, now known or hereafter invented,
including photocopying and recording, or in any information
storage or retrieval system, without permission in writing from
the publishers.

Trademark notice: Product or corporate names may be trademarks
or registered trademarks, and are used only for identification and
explanation without intent to infringe.

First edition published by Fontana 1981
Second edition published by Methuen 1985
Third edition published by Routledge 1988
Seventh edition published by Routledge 2010

British Library Cataloguing-in-Publication Data
A catalogue record for this book is available from the British
Library

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data

Names: Curran, James, author. | Seaton, Jean, author.

Title: Power without responsibility: press, broadcasting
and the internet in britain / James Curran and Jean Seaton.
Description: Eighth edition. | London; New York,

NY: Routledge, 2018.

Identifiers: LCCN 2018001982 | ISBN 9780415706421 (hbk) |
ISBN 9780415710428 (pbk) | ISBN 9781351212298 (ebk)
Subjects: LCSH: Press—Great Britain. | Broadcasting—
Great Britain. | Digital media—Great Britain.

Classification: LCC PN5114.C84 2010 | DDC 072-dc23
LC record available at https://lccn.loc.gov/2018001982

ISBN: 978-0-415-70642-1 (hbk)
ISBN: 978-0-415-71042-8 (pbk)
ISBN: 978-1-351-21229-8 (ebk)

Typeset in Garamond
by Sunrise Setting Ltd, Brixham, UK


https://lccn.loc.gov

To our children and their partners: Kitty, Tristan, Cassie,
Daniel, Margherita, Nathaniel, Seth and Pearl




Taylor & Francis

Taylor & Francis Group

http://taylorandfrancis.com


http://taylorandfrancis.com

Contents

About the authors
Preface to the eighth edition

PART 1|
Press history

O 00 N N W R W N

—_
(=)

JAMES CURRAN

Press history as political mythology
The struggle for a free press

Janus face of reform
Industrialization of the press

Era of the press barons

Press under public regulation
Post-war press: fable of progress
Press and the remaking of Britain
Rise of the neo-liberal Establishment

Moral decline of the press

PART Il
Broadcasting history

11
12

JEAN SEATON

Reith and the denial of politics

Broadcasting and the Blitz

X1

20
28
44
68
84
118
156
172

193

195
216



viii  Contents

13 Public service commerce: ITV, new audiences and

new revenue 246
14 Foreign affairs: the BBC, the world and the government 258
15 Class, taste and profit 270
16 Managers, regulators and broadcasters 279
17 Public service under attack 294
18 Broadcasting roller-coaster 311
PART Il
Rise of new media 345
19 New media in Britain 347

JAMES CURRAN

20 History of the internet 361
JAMES CURRAN

21 Sociology of the internet 380
JAMES CURRAN

22 Social media: making new societies or polarization
merchants? 395
JEAN SEATON

PART IV
Theories of the media 409
JEAN SEATON

23 Metabolising Britishness 411
24 Global understanding 429
25 Broadcasting and the theory of public service 444
PARTV

Politics of the media 459
26 Industrial folklore and press reform 461

JAMES CURRAN



Contents ix

27 Contradictions in media policy
JAMES CURRAN AND JEAN SEATON

28 Media reform: democratic choices
JAMES CURRAN

Bibliography
Index

484

498

510
547



About the authors

James Curran is Professor of Communications at Goldsmiths College, Uni-
versity of London, and Director, Goldsmiths Leverhulme Media Research
Centre. He is the author or editor (some jointly) of Mass Communication and
Society; The British Press; Newspaper History;, Culture, Society and the Media;
British Cinema History; Media, Culture and Society: A Critical Reader; Bending
Reality; Impacts and Influences; Mass Media and Society; Cultural Studies and
Communications; Media, Ritual and ldentity; Media Organisations in Society,
De-Westernizing Media Studies; Media and Power, Contesting Media Power; Culture
Wars, Media and Cultural Theory; Media and Democracy; How Media Inform
Democracy: A Comparative Approach; and Misunderstanding the Internet. He has
been a weekly columnist for The Times, and a Visiting Professor at the
Universities of California, Oslo, Pennsylvania, Stanford and Stockholm. In
2011, he won the Edwin C. Baker Award for his work on media, markets and
democracy.

Jean Seaton is Professor of Media History at the University of Westminster
and Director of the Orwell Foundation, which uses the work of George Orwell
to help shape media and public understanding by celebrating honest writing
and reporting and confronting uncomfortable truths. She is author, editor or
joint editor of Carnage and the Media: the Making and Breaking of News about
Violence; The Media in British Politics; The Media of Conflict; The Prerogative of
the Harlot: Politics and the Media; What is to be done? Making the Media and
Politics Better and her volume of the official history of the BBC Pinkoes and
Traitors: the BBC and the Nation 197487, was published in 2015 and a much
extended and amended paperback version in 2016. She was a founding mem-
ber of the Board of Full Fact, and the Reuters Institute, and on the board of
The Political Quarterly. She writes on a range of issues academically but also
for the Guardian and other media and broadcasts regularly on contemporary
history and current affairs.



Preface to the eighth edition

Since its first publication in 1981, this book has been cited in over 1600
academic publications, sold more than 90,000 copies and been translated into
five languages. However, it has only flourished because the text has been
periodically updated and revised. The book is often critical of the media: but
in the hope of improving how we deal with them. It also shows how important
reporting and the media are to our collective lives. As the photographer in
Tom Stoppard’s play Night and Day observes “People do terrible things to each
other, but it’s worse in the places where everybody is kept in the dark.”

In this edition, a chapter covering the last seventy-odd years of press history
has been retired and replaced with four new chapters. These focus on the role
of the press in the making and remaking of Britain since 1945, concluding
with a chapter on the moral decline of the press.

In addition, the public controversy generated by phone hacking and the
Leveson Inquiry has prompted the writing of another new chapter in place of
one that was showing its age. This new chapter examines different attempts to
reform the press, and the reasons why these mostly failed. The rise of social
media has also led to the introduction of a further new chapter which examines
its impact.

The broadcasting history has been re-focused and enriched. Original archi-
val material not previously available on pre-war reporting, Churchill’s war
time broadcasts, Poland, Suez and Hungary, the Coronation, the Cold War, the
Cuban Missile Crisis, the Falklands War and security issues as well as more on
the working of impartiality. There is a wider discussion based on original
research of programmes such as Civilisation, the role of David Attenborough’s
work, arts programming and BBC Monitoring.

The book has also been updated and revised more generally. In response to peer
reviews, a start has been made in providing full footnotes. This book took orig-
inally about four years to research and write, and we wanted then to present it in
full academic dress. Detailed footnotes are a form of scholarly accountability.
However, this book was originally aimed at a general public, and the publisher
had other ideas. We compromised by having a general bibliography at the end, and
a quota of ten footnotes per chapter. Reversing this decision made almost forty
years ago is an arduous process: it has been confined to some parts of the book.



xii Preface to the eighth edition

Over the years, family, friends and colleagues have helped in numerous
ways (all acknowledged in previous editions). James Curran and Jean Seaton
share a lifetime’s passionate commitement to making discussion and policy
about the media better but they do not always agree about how that is best
done. In this edition, James Curran is grateful for the help of Eleftheria
Lekakis who looked at newspaper responses to public enquiries on the press, a
key input into chapter 25.

However, there is one debt we have shamefully never acknowledged. Two
Welshmen were in different ways sponsors of this book. The eminent journal-
ist, Hugh Cudlipp, arranged for the Mirror group (IPC) to make a donation
to the Open University for a temporary fellowship to support press historical
research. It enabled James Curran to extend his press history from 25 to 175
years, providing the foundation for Part I of this book. The other patron was
Raymond Williams. He persuaded Fontana to commission this as the first
book for a series he was editing. Without his championship, this book would
probably have never seen the light of day.



Part |

Press history




Taylor & Francis

Taylor & Francis Group

http://taylorandfrancis.com


http://taylorandfrancis.com

Chapter |

Press history as political
mythology

Pioneering Victorian studies portrayed the history of the British press as a
story of progress in which newspapers became free from government and
served the people.' This became an orthodoxy that lasted a hundred years.

According to this Whig account, the press became independent partly as a
consequence of a heroic struggle against state censorship, inspired principally
by a love of liberty. Key developments in this struggle are said to be the aboli-
tion of the Court of Star Chamber (1641), the end of newspaper licensing
(1694), Fox’s Libel Act (1792), and the repeal of newspaper taxes in the period
1853-61.°

The winning of freedom is also attributed, in this traditionalist view, to the
capitalist development of the press. Indeed some Whig historians place greater
emphasis on market liberation than on political struggle as the main driver of
press freedom, especially in the eighteenth and early nineteenth centuries.
“The true censorship’, John Roach writes of the press in the Hanoverian era,
‘lay in the fact that the newspaper had not yet reached financial independence,
and consequently depended on the administration or the parties’.> It was
allegedly only when the press was established on an independent commercial
footing that newspapers became ‘the great organs of the public mind’ free
from both government and party tutelage.’

Adpvertisers are said to have played an especially important role in this pro-
cess of liberation. As Ivon Asquith argues in relation to the press in the period
1780-1820:

Since sales were inadequate to cover the costs of producing a paper, it was
the growing income from advertising which provided the material base
for the change of attitude from subservience to independence. It is perhaps
no exaggeration to say that the growth of advertising revenue was the
single most important factor in enabling the press to emerge as the Fourth
Estate of the realm.’

The press, in this traditionalist account, became a representative institution
by the mid-nineteenth century. Market competition, we are told, ‘forced
papers to echo the political views of their readers in order to thrive’.® As a



4 Press history

consequence, the press became a great democratizing agency which ‘helped to
articulate, focus and formulate the growing force of public opinion’.” The
press also contributed allegedly to the maturing of Britain’s democracy in
later Victorian Britain by reporting the news in a more responsible manner.
This interpretation was once so hegemonic that even a Marxist like Raymond
Williams wrote approvingly that ‘most newspapers were able to drop their
frantic pamphleteering’ in the period after 1855.% Similarly, the progressive
historian Alan Lee portrayed the later Victorian period as a near-golden age of
journalism.’

Of course, Whig press history was never monolithic even during the period
of its ascendancy. While most press historians in this tradition viewed the
1850s as the time when the British press became truly free, some revisionists
argued that this happened later.'® Foremost among these was Stephen Koss
who argued, in a celebrated two-volume history, that the full emancipation of
the press from authority did not take place until the later 1940s."" But while
the date of the press’s liberation was disputed, the storyline remained the
same. The press progressed from being an instrument of government and
party to becoming the voice of the people.

This book attacks this Whig narrative on three main counts. The period
around the middle of the nineteenth century inaugurated, it is argued, not a new
era of press freedom but a system of censorship more effective than anything that
had gone before. Market forces succeeded where legal repression had failed in
conscripting the press to the social order in mid-Victorian Britain. While market
censorship softened in the subsequent period, it still rendered the press unrepre-
sentative. Far from becoming the Fourth Estate of Whig legend, much of the
press degenerated into ‘rotten boroughs’ dominated by oligarchs.

Secondly, the struggle against press censorship was not inspired solely by a
love of liberty. This is to project contemporary sensibilities on to people with
different mind-sets from our own. In fact, many leading parliamentary cam-
paigners against press taxes in the nineteenth century were more preoccupied
with indoctrinating the masses than with planting the tree of freedom. How
they are remembered, in the Whig account, is different from how they were.

Above all, the Whig projection of press history as an unfolding story of
popular empowerment is too simplistic. Of course, the dismantling of repres-
sive state censorship was an historic advance; and up to the 1850s the theme
of progress in the development of the press has some substance. But the press
subsequently became ever more entangled in the coils of power: not just
the influence of political parties that so concerned Whig revisionists but the
bind-weeds of power in all its manifestations — economic, cultural, social and
political. Much of the press chose to side with privilege, and in some cases to
actively bully the vulnerable.

This counter-thesis was first published in 1981."% It contributed to a
sea-change in the academic history of the press, reflected in recent overviews
of the field."” Some thirty-five years and seven editions later, it is clear that



Press history as political mythology 5

Whig press history is in retreat, with few adherents left."* No historian now
narrates the development of the press ‘up to the present day’ as an unfolding
story of progress in the way that Whig historians like Stephen Koss and their
Victorian antecedents once did.

Afterlife

Yet if Whig press history has lost favour in universities, it lives on in the
pages of the press. Hallowed Whig themes are reverently presented as estab-
lished truths. ‘It was advertising’, proclaims the former Guardian editor, Alan
Rusbridger, ‘that set the British press free’."”” ‘Remember, advertisers guar-
antee press freedom’, echoes John Bird, founder of the Big Issue.'®

Another consecrated theme, the struggle against state censorship, gets a
regular airing in a distorted form. Numerous newspaper articles and editorials
in 2013 claimed that ‘three hundred years of press freedom’ would come to an
end if Leveson-inspired reform was implemented.'”” This implied that the
press was already free in 1750 when publication of fundamental criticism
of the social order was a criminal offence, and when even the reporting of
parliamentary debates was prohibited, and that this long entrenched freedom
would be terminated if the press’s self-regulatory system was audited by an
independent panel established (like the BBC) by Royal Charter. This is
not serious history but crude propaganda based on a total disregard of the
evidence, in which the past is being misreported to influence the present.'®

The empowerment theme of Whig press history is also often presented in
the press in a simplistic way, stripped of any nuance. Thus, Trevor Kavanagh
boasts in The Sun that ‘a traditionally robust newspaper industry ... for
300 years . . . has been the defender of the ordinary citizen against the rich
and powerful’!” This is a view of press history in which imperialism, anti-
semitism, hostility towards migrants, the persecution of gays and lesbians, the
bullying of those on benefits, the adulation of ‘wealth-creators’ and cheerlead-
ing for right-wing governments has been conveniently airbrushed from the
record.

These are all examples of the way in which Whig press history — now long
repudiated by historians — lives on in the press. What follows is an alternative,
evidence-based account informed by recent scholarship. For the sake of brevity,
we will begin our account in the early nineteenth century when newspapers
were displaying increasing signs of independence from government.

Notes

1 E K. Hunt, The Fourth Estate, 2 vols. (London, David Bogue, 1850); A. Andrews,
The History of British_Journalism, 2 vols. (London, Richard Bentley, 1859); J. Grant,
The Newspaper Press, 3 vols. (London, Tinsley, 1871); H. R. Fox Bourne, English
Newspapers, 2 vols. (London, Chatto & Windus, 1887).



6 Press history

2 F. Siebert, Freedom of the Press in England, 1476—1776 (Urbana, University of Illinois
Press, 1956); H. Herd, The March of Journalism (London, Allen and Unwin, 1952).

3 J. Roach, ‘Education and public opinion’ in C. W. Crawley (ed.) War and Peace in
an Age of Upheaval (1793—1830) (Cambridge, Cambridge University Press, 1965),
p. 181.

4 Ibid., p. 180.

5 I. Asquith, ‘Advertising and the press in the late eighteenth and nineteenth centu-
ries: James Perry and the Morning Chronicle 1790-1821", Historical Journal, xviii (4),
1975, p. 721. This is an especially scholarly presentation of a once standard
view, typified by R. Altick, The English Common Reader (Chicago, University of
Chicago Press, 1957), and C. W. Crawley (ed.) War and Peace in an Age of Upheaval
(1793-1830) (Cambridge, Cambridge University Press, 1965), p. 322.

6 H. Barker, Newspapers, Politics and English Society, 1695—1855 (Harlow, Longman,
2000), p. 4.

7 Barker, Newspapers, Politics and English Society, p. 225.

8 R. Williams, The Long Revolution (Harmondsworth, Pelican, 1965), p. 218. He
later modified his view in R.Williams, “The press and popular culture: an histori-
cal perspective’ in G. Boyce, J. Curran and P. Wingate (eds.) Newspaper History
(London, Constable, 1978).

9 A. J. Lee, The Origins of the Popular Press, 1855—1914 (London, Croom Helm,
1976).

10 For example G. Boyce, “The fourth estate: the reappraisal of a concept’ in Boyce et
al. (eds.) Newspaper History (1978), documented the continuing influence of polit-
ical parties on the press, extending into the twentieth century. Some historians in
this tradition, such as E. Williams, Dangerous Estate (London, Arrow Books, 1959),
were also concerned about the rise of press barons.

11 S. Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain, 2 vols. (London, Hamish
Hamilton, 1981 and 1984).

12 This book was preceded by two essays: J. Curran, ‘Capitalism and control of the
press, 1800—1975’ in J. Curran, M. Gurevitch and J. Woollacott (eds.) Mass Com-
munication and Society (London, Arnold, 1977); and J. Curran, “The press as an
agency of social control: an historical perspective’ in Boyd et al. (eds.) Newspaper
History (London, Constable, 1978).

13 K. Williams, Read All About it: A History of the British Newspaper (Abingdon,
Routledge, 2009); K. Williams, Get Me @ Murder a Day!: A History of Media and
Communication in Britain, 2nd edition (London, Bloomsbury Academic, 2009);
M. Conboy, Journalism in Britain: A Historical Introduction (London, Sage, 2011);
M. Conboy, Journalism: A Critical History (London, Sage, 2004); M. Hampton,
Visions of the Press in Britain, 1850—1950 (Urbana, University of Illinois Press,
2004); J. Petley, ‘“What fourth estate?” in M. Bailey (ed.) Narrating Media History
(Routledge, Abingdon, 2009), among others.

14 The most notable exceptions are Barker, Newspapers, Politics and English Sociery and
H. Barker, Newspapers, Politics and Public Opinion in Late Eighteenth Century England
(Oxford, Oxford University Press, 1998); and K. Schweizer, ‘Newspapers, politics
and public opinion in the later Hanoverian era’ in K. Schweizer (ed.) Parliament
and the Press, 1689—.1939 (Edinburgh, Edinburgh University Press, 2006). Had
these historians researched the later period, it is likely that the Whig trajectory
of their accounts views would have been modified. To this group should be added



Press history as political mythology 7

M. Hewitt, The Dawn of the Cheap Press in Victorian Britain (London, Bloomsbury,
2014), an important new study which is addressed in Chapter 3.

15 ‘Q&A with Alan Rusbridger: The future of open journalism’, Guardian Online,
Comment is Free, 25 March 2012. Available at: www.guardian.co.uk/commentisfree/
2012/mar/25/alan-rusbridger-open-journalism (last accessed 24 April 2013).

16 J. Bird, ‘Remember, advertisers guarantee press freedom’, Big Issue, 10—16 August
2009.

17 ‘Don'’t sacrifice our hard-won freedoms’, Daily Mail, 18 March 2013; ‘Press freedom:
No longer made in Britain’, Sunday Times, 24 March 2013; ‘Free speech and
revenge’, Sun, 19 March 2013.

18 This is explored further in Chapter 26.

19 T. Kavanagh, ‘If MPs seize the presses it is YOU who will lose out’, S#z, 15 March
2013.


http://www.guardian.co.uk
http://www.guardian.co.uk

Chapter 2

The struggle for a free press

Like all persuasive mythologies, the Whig interpretation of press history con-
tains a particle of truth. A section of the commercial press did become more
independent of government in the period between 1760 and 1860, partly as a
consequence of the growth of advertising. This additional revenue reduced
dependence, in some cases, on party subsidy; encouraged papers to reject
covert secret service grants (the last English newspaper to receive one was the
Observer in 1840); improved the wages and security of employment of some
journalists so that they became less biddable; and financed greater expendi-
ture on news gathering, enabling newspapers to become less reliant on official
sources and more reluctant to trade their independence in return for prior
government briefing.' This last shift was symbolized by The Times's magiste-
rial declaration in 1834 that it would no longer accept early information from
government offices since this was inconsistent with ‘the pride and indepen-
dence of our journal’, and anyway its ‘own information was earlier and surer’.?

However, this beguiling account has three limitations. Firstly, the indepen-
dence of the commercial press was not sustained because numerous commer-
cial newspapers became intertwined with political parties in the second half
of the nineteenth century. Instead of functioning as a so-called Fourth Estate
(an autonomous institution representing the public), much of the press
became an extension of the party system during this period.?

Secondly, its portrayal of advertisers as the midwives of press independence
is directly contradicted by the rise of the radical press. Early radical papers did
not receive significant support from advertisers. Yet, they were totally inde-
pendent of government and of the Westminster system.

More generally, this Whig account focuses attention on leading London
commercial papers like The Times while downplaying the development of the
radical press. If this selective perspective is shifted, a different understanding
of the development of journalism emerges.

Rise of radical journalism

Governments in the eighteenth century sought to prevent the emergence
of radical journalism through seditious libel and blasphemy law. This was



The struggle for a free press 9

framed in a catch-all way to make uncompromising criticism of the social
order a criminal offence. However, the law became increasingly difficult to
enforce once juries were empowered by Fox’s Libel Act (1792) to determine
guilt or innocence. This was brought home to the authorities by the sensa-
tional acquittals, in seditious libel trials, of Eaton, Hardy and Tooke in the
1790s, Wooler and Hone in 1817, and Cobbett in 1831. The sharp edge of
the law was further blunted in 1843 when Lord Campbell’s Libel Act made
the statement of truth in the public interest a legitimate defence.

Yet even before the 1843 Act was passed, the authorities had come round
reluctantly to the view that seditious libel prosecutions were often counter-
productive. When the editor of The Republican was prosecuted in 1819, the
paper’s circulation soared.® Similarly disillusioning experiences prompted the
Attorney General to conclude in 1832 that ‘a libeller thirsted for nothing
more than the valuable advertisement of a public trial in a Court of Justice’.’
This disenchantment was reflected in a shift of government policy: there were
only sixteen prosecutions for seditious and blasphemous libel in the period
1825-34, compared with 167 prosecutions during the preceding eight years.®

Instead, the authorities came to rely increasingly on the newspaper stamp
duty and taxes on paper and advertisements as a way of muzzling critical
journalism. The intention of these press taxes was twofold: to restrict the
readership of newspapers to the well-to-do by raising cover prices; and to
limit the ownership of newspapers to the propertied class by increasing pub-
lishing costs.

Successive governments increased the burden and scope of press taxation in
order to make it a more effective safeguard against subversion. The newspa-
per stamp duty was doubled between 1712 and 1789, and doubled again
between 1789 and 1815, while the advertisement duty more than trebled
between 1712 and 1815.7 Publications subject to the stamp duty were rede-
fined in 1819 to include political periodicals. In the same year, a security
system was introduced which, among other things, required publishers of
weeklies to register their titles, and place financial bonds of between £200
and £300 with the authorities. Although the ostensible purpose of this
requirement was to guarantee payment of libel fines, its real objective was to
force up the cost of publishing and ensure, as Lord Castlereagh explained to
the Commons, that ‘persons exercising the power of the press should be men
of some respectability and property’.® It is perhaps worth noting — in view of
the subsequent soaring of publishing costs — that the government was
persuaded that its initial proposed security of £500 was an undue limitation
on the freedom of the press since it would have made the freedom to publish
too costly.’

The government’s reliance on press taxes seemingly worked for a time. The
rise of radical journalism that had begun in the 1790s, and gathered momen-
tum in 1816-17, subsided by the 1820s. However, the revival of radical
agitation in the 1830s gave rise to a new phenomenon: an underground press
which avoided the stamp duty, developed a well organised distribution system,



10 Press history

and administered a hardship fund for the families of newspaper sellers who
were imprisoned.

The authorities responded to this challenge by attempting to enforce the
law more effectively. Unstamped newspapers were intercepted, and those
involved in their production and distribution were jailed in increasing number.
At least 1130 cases of selling unstamped newspapers were prosecuted in
London alone during the period 1830-36." Yet, despite these measures, the
radical press continued to flourish. ‘Prosecutions, fines and imprisonments
were alike failures’, the Minister in charge of the fight against the unstamped
press later recalled.'" In June 1836 the government was forced to concede
defeat. The Commons was informed that the authorities ‘had resorted to all
means afforded by the existing law’ but that it ‘was altogether ineffectual to
the purpose of putting an end to the unstamped papers’."?

By 1836 the unstamped press published in London had an aggregate read-
ership of at least two million."” This probably exceeded that of its respectable,
stamped counterpart. The fiscal system of press control seemed on the point
of collapse, since leading publishers of stamped papers publicly warned that
they would also evade the stamp duty unless more effective steps were taken
to enforce it.

The Whig government responded to this crisis with a well-planned counter-
offensive. New measures were passed which strengthened the government’s
search and confiscation powers. Penalties were also increased for being found
in possession of an unstamped newspaper, and the stamp duty was reduced by
75 per cent in order to make ‘smuggling’ less attractive.'" What has been
viewed as a landmark in the advance of press freedom was in fact repressive.
As Thomas Spring Rice, the Chancellor of the Exchequer, explained to the
Commons, a strategic concession, combined with increased coercive powers,
was necessary in order to enforce a system that had broken down. The inten-
tion, he stated candidly, was to ‘put down the unstamped papers’."

The government’s new strategy succeeded in its immediate objective. ‘No
unstamped papers can be attempted with success’, sardonically commented
Henry Hetherington, a leading radical publisher, shortly after being released
from prison, unless ‘some means can be devised either to print the newspaper
without types and presses, or render the premises . . . inaccessible to armed
force’.'® By 1837 the unstamped press had disappeared.

Compliance with the law forced radical newspapers to raise their prices,
even though the stamp duty was much reduced. Whereas most had sold at
1d in the early 1830s, their successors in the 1840s charged 4d or 5d —a sum
that was well beyond the means of the average worker. However, the govern-
ment’s attempt to destroy the radical press was thwarted through collective
action. Informal groups of working people pooled their resources each week to
purchase newspapers; union branches, clubs and political associations increas-
ingly stocked radical titles; and publicans in radical neighbourhoods were
encouraged to follow suit. Partly as a consequence of this concerted resistance,



The struggle for a free press |1

new radical papers emerged which gained even larger circulations than those
of their predecessors.

Indeed, radical publications were the circulation pace setters throughout
much of the period 1815-55, exceeding that of the respectable press. Cobbett’s
radical Twopenny Trash broke all circulation records in 1816-17." This record
was probably beaten in 1835-36 by the left-wing Weekly Police Gazerse.'®
In 1838 the militant Northern Star gained the largest circulation of any news-
paper published in the provinces and, in 1839, the largest circulation in Britain
apart from the liberal-radical Weekly Dispaich.' The Northern Star’s circulation
was later exceeded by that of the initially radical left Reynolds’s Newspaper,
which in the early 1850s had the second-largest circulation in Britain.”® Along
with the liberal-radical Lloyds Weekly, Reynolds’s became the first newspaper to
break through the 100,000 circulation barrier in 1856.%

Although newspaper circulations during the first half of the nineteenth
century seem very small by contemporary standards, this is misleading because
circulation is not a constant measure of ‘audience’. The sharing of high-cost
papers, together with the widespread practice of reading papers aloud for the
benefit of the semi-literate and illiterate, inflated the number of ‘readers’ for
each newspaper sold. Informed accounts estimate that radical newspapers had
twenty or more readers per copy in the 1830s and 1840s,* compared with
two to three readers per copy of a typical national newspaper today. Yet even
if a very conservative estimate of ten readers per copy is adopted, this still
means that the Northern Star and its successor, Reynolds’s Newspaper, each
reached at their peak, before the repeal of the stamp duty, half a million readers.
In 1851 the total population of England and Wales was only 18 million.
The emergent radical press was thus a genuinely popular force, reaching a
large public.

The economic structure of the radical press

While the rise of the radical press was a direct consequence of the growth of
trade union and working-class political organisations, it was also enabled by
the prevailing economic structure of the press industry. Since this is an
important aspect of the central argument that will follow, we will examine in
some detail the finances of the early radical press.

The initial capital required to set up a radical paper in the early part of the
nineteenth century was extremely small. Most radical unstamped papers were
printed not on a steam press, but on hand presses, which cost as little as £10
to acquire. Metal type could be hired by the hour and print workers paid on a
piecework basis.

After 1836 leading stamped radical papers were printed on more sophisti-
cated machinery. The London Dispatch, for instance, was printed on a Napier
machine, bought with the help of a wealthy well-wisher and the profits from
Hetherington’s other publications. The Northern Star had a printing press



12 Press history

specially constructed for it in London. Even so, launch costs were extremely
small in comparison with the subsequent period. The Northern Star, for
instance, was launched in 1837 with a total capital of £690, mostly raised by
public subscription.?

Financing a paper during its initial trading period could often cost more
than setting it up. Even so, early losses were minimised by low operating
costs. Radical unstamped papers paid no tax, relied heavily upon news reports
filed by their readers on a voluntary basis, and had small newsprint costs
because of their high readership per copy. Consequently they needed to attain
only small circulations in order to be economically viable. Thus, the break-
even circulation point for the Poor Man’s Guardian, a leading newspaper of the
early 1830s, was only 2500.%

Even after 1836, when a penny stamp duty had to be paid on each copy, the
running costs of the radical press remained relatively low. The influential
London Dispatch reported, for example, that ‘the whole expense allowed for
editing, reporting, reviewing, literary contributions etc., in fact, the entire
cost of what is technically called “making up” the paper, is only six pounds
per week’.” In the same issue it reported that, at its selling price of three
pence, it could break even with a circulation of 16,000. Similarly the Northern
Star which, unlike its predecessors, developed a substantial network of paid
correspondents, spent about £14 a week on editorial costs in 1839-40.2° Selling
at four pence, its circulation break-even point was 6200 copies.?” This meant
that its run-in costs were small. Indeed the Northern Star almost certainly
moved into profit within its first month of publication.?®

Because publishing costs were low the ownership and control of newspapers
could be in the hands of people committed, in the words of Joshua Hobson,
an ex-handloom weaver and publisher of the Voice of West Riding, ‘to support
the rights and interests of the order and class to which it is my pride to
belong’.?” Some newspapers, such as the Voice of the People, the Liberator and the
Trades Newspaper, were owned by political or trade union organisations. Other
radical papers were owned by individual proprietors, such as Cleave, Watson
and Hetherington, many of them people of humble origins who had risen to
prominence through the working-class movement. While not lacking in
ruthlessness or business acumen, these publishers tended to entrust the edit-
ing of their newspapers to former manual workers like William Hill and
Joshua Hobson, or middle-class activists like Bronterre O’Brien and James
Lorymer, whose attitudes had been shaped by long involvement in working-
class politics. A substantial section of the popular newspaper press reaching a
working-class audience was thus controlled by those who were committed to
the working-class movement.

This influenced radical journalists’ perception of their role. Unlike the
institutionalized journalists of the later period, they tended to see themselves
as political activists. Indeed, many of the paid correspondents of the Poor Man's
Guardian, Northern Star and the early Reynolds’s Newspaper doubled up as



The struggle for a free press 13

political organisers for the National Union of the Working Classes or the
Chartist Movement. Instead of reporting the news as discrete events, they
sought to understand the underlying dynamics of power and inequality shap-
ing the news. Some also strived to have a reciprocal relationship with their
readers. As the editor of the Northern Star wrote in its fifth anniversary issue:

I have ever sought to make it {the paper} rather a reflex of your minds
than a medium through which to exhibit any supposed talent or intelli-
gence of my own. This is precisely my conception of what a people’s organ
should be.*

Another important feature of the radical press in the first half of the nine-
teenth century was that it was self-sufficient on the proceeds of sales alone.
As mentioned earlier, the early radical press had limited advertising. The
London Dispatch complained bitterly of the ‘prosecutions, fines and the like et
ceteras with which a paper of our principles is sure to be more largely hon-
oured than by the lucrative patronage of advertisers’.’' Its resentment, shared
by other radical papers, was justified. There was a marked disparity in the
amount of advertising duty per 1000 circulation paid by the radical press
compared with its rivals. For example, in 1840, two middle-class papers pub-
lished in Leeds (the Leeds Mercury and Leeds Intelligence) and the four leading
mainstream, national daily papers (The Times, Morning Post, Morning Chronicle
and Morning Advertiser) each paid over fifty times more advertisement duty per
1000 copies than the popular radical Northern Star, a Leeds-based paper with
a national circulation.?

A similar pattern emerges in the case of other leading radical papers. Thus,
Cobbett’s widely read Political Register only obtained three advertisements in
1817, in sharp contrast to its principal rivals. Similarly, the radical London
Dispatch paid less than half the advertisement duty per 1000 circulation
compared with its principal respectable rivals.*

This limited advertising support meant that the radical press had less
money for editorial development than the mainstream press. Yet, notwith-
standing this, the radical press still prospered. While fortunes were not easily
made, radical newspapers — both stamped and unstamped — could be highly
profitable. Hetherington, the publisher of the stamped London Dispatch, was
reported to be making £1000 a year from his business in 1837.%* Similarly
the stamped Northern Star was estimated to have produced a profit of £13,000
in 1839 and £6500 in 1840, which was generated very largely from sales
revenue.”’

This independence from advertising was a liberating force. Radical papers
were not under pressure to steer towards an affluent audience, which advertisers
would pay more to reach. Nor did radical editors have to worry about upsetting
advertisers’ political sensibilities. Indeed, by the 1830s, a growing number of
radical papers were oriented primarily towards a working-class public, and



14 Press history

became more uncompromisingly oppositional. They were free because they
relied on their readers’ pennies for their economic viability.

The impact of the radical press

The radical press did not merely reflect the growth of working-class organisa-
tions: it also extended their influence. It did this in a number of overlapping
ways.

One of the least remarked upon, but most significant, aspects of the devel-
opment of the radical press in the first half of the nineteenth century was that
its leading publications developed a nationwide circulation. Even as early as
the second decade, leading radical papers such as the Political Register and
Republican were read as far afield as Yorkshire, Lancashire, the Midlands and
East Anglia, as well as in the south of England. By the early 1830s the prin-
cipal left newspapers like the Weekly Police Gazette, the Poor Man's Guardian
and Dispatch had a distribution network extending on a north—south axis from
Glasgow to Truro, and on an east—west axis from Norwich to Carmarthen.*
Part of the impact of the radical press stemmed from the geographical extent
of its circulation.

Leading radical publications fostered a collective sense of class identity
because they provided a means of linking up local working-class communities.
They also helped to knit together different groups within the highly stratified
working class by demonstrating the common predicament of workers in dif-
ferent trades and occupations throughout the country. People seeking to
establish a trade union organisation in their locality could read in the radical
press in 183334, for instance, of similar struggles by glove workers in Yeovil,
cabinet-makers and joiners in Glasgow and Carlisle, shoemakers and smiths
in Northampton, bricklayers and masons in London, as well as of groups of
workers in Belgium and Germany. Similarly, the radical press helped to reduce
geographical isolation by showing that local agitation — whether against the
administration of the Poor Law, long working hours or wage cuts — conformed
toa common pattern elsewhere. Radical papers further expanded their readers’
field of vision by publishing, particularly in the later phase from the 1830s
onward, news that other respectable papers tended not to carry. In particular,
they drew attention to growing support for the right to vote, and stressed that
this was part of a wider struggle to transform society. The radical press was, in
the words of the Chartist leader Feargus O’Connor, ‘the link that binds the
industrious classes together’.”’

Radical papers also helped to foster the growth of progressive organisa-
tions, like the National Union of the Working Classes and the Chartist
Movement, by giving them the oxygen of publicity. O’Connor recalled that
before the emergence of Chartist newspapers, ‘T found that the press was
entirely mute, while I was working myself to death, and that a meeting in

one town did nothing for another’.”® Press publicity encouraged people to



The struggle for a free press |5

attend meetings, and to become involved. It also conferred prominence on
leading activists, transforming for example six farm workers in the remote
village of Tolpuddle who attempted to start a union in 1832, and who were
jailed and transported to Australia, into national working-class martyrs. No
less important, radical papers also helped to sustain activists’ morale when, at
times, it must have been tempting to give up. Without the Northern Star,
declared one speaker at a local Chartist meeting, ‘their own sounds might
echo through the wilderness’.”

Leading radical publications were also a mobilizing force in their own
right. We have become so accustomed to an individualized pattern of newspa-
per consumption amid a steady flow of information from a variety of media
sources that it is difficult to comprehend the political significance of newspa-
pers in the early nineteenth century. They were often the only regular source
of information about what was happening outside the local community. They
were important partly because there were few other diversions. Samuel Fielden
recalls, for instance, ‘on the day the newspaper, the Northern Star . . . was due,
the people used to line the roadside waiting for its arrival’.** The impact of the
radical press was further enhanced by the way in which newspapers read aloud
in taverns, workshops, homes and public meetings triggered discussion. This
social pattern of consumption continued on a diminished scale until late into
the nineteenth century.!

The rise of the radical press also contributed to — as well as reflected — the
radicalization of a section of British society. The first wave of radical papers
from the 1790s through to the late 1820s raised expectations both by invok-
ing a mythical past in which plenty and natural justice had prevailed, and by
proclaiming the possibility of a future in which poverty could be relieved
through political means. It was this raising of hopes, combined with a direct
assault on the Anglican ‘morality’ legitimating social inequality, which espe-
cially alarmed parliamentarians at the time. As William Wilmot MP said in
the Commons, after being informed that servants and common soldiers had
been seen reading radical newspapers:

Those infamous publications . . . inflame {working people’s} passions and
awaken their selfishness, contrasting their present conditions with what
they contend to be their future condition —a condition incompatible with
human nature, and with those immutable laws which Providence has
established for the regulation of civil society.*?

The radical press sought to erode political passivity, based on fatalistic
acceptance of the social system as ‘natural’ and ‘providential’. It also attempted
to dispel class deference, and a limited sense of entitlement, by subverting the
status hierarchy. “The real strength and all the resources of the country’, char-
acteristically proclaimed the Political Register, ‘ever have sprung from the
labour of its people’.*® This labour theory of worth reordered the social ranking



16 Press history

of society. The highest in the land were deemed the lowest as idle parasites:
working people, by contrast, were elevated to the top as the most productive
and useful section of the community. The early radical press thus symbolically
turned the world upside down. It also repeatedly emphasized the potential
power of working people to effect change through the force of ‘combination’
and organised action.

Radical papers also developed a more critical political analysis. The first
generation of radical papers tended to be trapped inside the intellectual
universe of a standard liberal critique. Political attacks focused on corrup-
tion in high places and regressive, direct taxation that was said to impov-
erish the productive community. This critique implicitly promoted limited
political reform in terms of ending corruption and burdensome taxes (and,
sometimes, an extension of the franchise) rather than making the case for a
far-reaching transformation of the social order. If an underlying conflict in
society was depicted, it tended to be between the aristocracy and the ‘pro-
ductive classes’ (usually defined to include working employers as well as
their employees).

By the 1830s the more militant papers had shifted their focus of attack
from ‘old corruption’ to the economic process which enabled the capitalist
class to appropriate in profits the wealth created by labour. Conflict was rede-
fined as a class struggle between labour and capital, between the working
classes and a coalition of aristocrats, ‘millocrats’ and ‘shopocrats’, sustained
by an undemocratic political system. This more radical analysis signposted
the way forward towards a radical programme of social reconstruction in
which, in the words of the Poor Man's Guardian, workers will ‘be at the top
instead of at the bottom of society — or rather that there should be no bottom
or top at all’.*

This new analysis was sometimes conflated with the old liberal analysis
in an uncertain synthesis. There was, moreover, an underlying continuity in
the perspectives offered by the less militant sector of the radical press,
which gained in influence during the early 1850s. But such continuity
should come as no surprise. It was only natural that the political complex-
ion of the broad left press should reflect the ebb and flow of militancy
within the emergent working-class movement. Nor is it at all surprising
that traditional political perspectives should have persisted in view of what
we now know from communications research about the enduring resilience
of belief systems.” But so long as the activist working class controlled its
own popular press, it possessed the institutional means to explore and
develop more radical understandings of society. It also had a collective
resource for defining, expressing and maintaining a radical public opinion
different from that proclaimed by the mainstream press. And it possessed a
shield, however imperfect, to fend off the ideological assault mounted
through schools, the Anglican Church, mechanics’ institutes and useful
knowledge magazines.



The struggle for a free press 17

The rise of the militant press fostered the development of a radical subcul-
ture, posing a challenge to the undemocratic social order. Indeed, in 1842,
a General Strike was called to secure universal suffrage through the force of
industrial action. It received extensive support in industrial Lancashire,
much of Yorkshire and parts of the Midlands. While the strike was crushed,
and some 1500 activist leaders were imprisoned, it was a sign of an increas-
ingly unsettled society in which radical publications had become a disrup-
tive force.

In short, the control system administered by the state had failed. Neither
prosecutions for seditious libel nor a tax system designed to restrict newspaper
readership had succeeded in preventing the rise of the radical press. As we shall
see, this prompted thoughtful parliamentarians to consider whether there
might be a better way to contain the threat posed by insurgent journalism.

Notes

1 A. Aspinall, Politics and the Press, c. 1780—-1850 (Brighton, Harvester, 1973
[1949Y); 1. Christie, Myth and Reality in Late Eighteenth Century British Politics
(London, Macmillan, 1970); I. Asquith, ‘Advertising and the press in the late
eighteenth and nineteenth centuries: James Perry and the Morning Chronicle
1790-1821’, Historical Journal, xviii (4), 1975, pp. 703-24; G. Cranfield, The
Press and Sociery (London, Longman, 1978); S. Koss, The Rise and Fall of the Political
Press in Britain, vol. 1 (London, Hamish Hamilton, 1981); H. Barker, Newspapers,
Politics and English Society, 1695—1855 (Harlow, Longman, 2000), among others.

2 Cited in Aspinall, Politics and the Press, p. 380.

3 See Chapter 4, p. 38 and Chapter 5, p. 50.

4 W. Wickwar, The Struggle for the Freedom of the Press 1819—1832 (London, Allen
and Unwin, 1928), p. 94.

5 Cited in J. Wiener, The War of the Unstamped (Ithaca, Cornell University Press,
1969), p. 196.

6 Derived from Wickwar, The Struggle, Appendix B, p. 315.

7 J. Black, The English Press 1621—-1861 (Stroud, Sutton, 2001), p. 166.

8 Castlereagh, Parliamentary Debates, vol. XCI (London, Hansard, 1819), col. 1177.

9 Castlereagh, ibid., col. 1177. The measure was fine-tuned, Lord Ellenborough also
explained, not to undermine ‘the respectable press’ but to target the ‘pauper press . . .
administering to the prejudices and passions of the mob’ (L. Ellenborough, Parl.
Deb., 1820, col. 1591).

10 P. Hollis, The Pauper Press (London, Oxford University Press, 1970), p. 171.

11 T. Spring. Rice, Parl. Deb., vol. CXXXVIII (1855), col. 966.

12 T. Spring. Rice, Parl. Deb., vol. XXIV (1836), col. 627-28.

13 This conservative estimate is based on the aggregate 200,000 circulation of six
leading unstamped newspapers in 1836 (Hollis, Pauper, p. 124), assuming an
average readership of ten per copy. In fact, there were many more than six
unstamped newspapers (see Wiener, War, pp. 281-85), and per copy readership
would have been higher.

14 T. Spring. Rice, Parl. Deb., vol. XXIV (1836), col. 627-31.



18 Press history

15 T. Spring. Rice, Parl. Deb., vol. XXXVII (1837), col. 1165.

16 London Disparch, 17 September 1836.

17 Wickwar, Struggle, p. 54.

18 Wiener, War, p. 184.

19 Report from the Select Committee on Newspaper Stamps (SCNS), Parliamentary Papers
XVII (London, Hansard, 1851), Appendix 4.

20 V. Berridge, ‘Popular Sunday papers and mid-Victorian society’ in Boyce et al.
(eds.) Newspaper History, Fig. 1, p. 263.

21 Ibid.

22 Hollis (Pauper, p. 119) estimates perhaps twenty readers per copy for unstamped
papers in the early 1830s, with supporting evidence. Readership per copy would
probably have been greater for their higher priced successors between 1836 and
1855. Indeed, higher contemporary estimates of newspaper readership per copy
are reported for the first half of the nineteenth century in D. Read, Press and People
(London, Arnold, 1961), p. 202; and R. K. Webb, The British Working Class Reader,
1790-1848 (London, Allen and Unwin, 1955), pp. 31-34.

23 Read, Press, p. 99. However, J. A. Epstein (‘Feargus O’Connor and the Northern
Star’, International Review of Social History, xxi, 1976, p. 57) sifts through conflict-
ing evidence to conclude that Feargus O’Connor donated a further £400 towards
the paper’s establishment.

24 See Hollis, Pauper, p. 132.

25 London Dispatch, 17 September 1836.

26 Epstein, ‘Feargus O’Connor’, p. 83.

27 Read, Press, p. 101.

28 Epstein, ‘Feargus O’Connor’, p. 56.

29 Cited Hollis, Pauper, p. 94.

30 Northern Star, 19 November 1842.

31 London Dispatch, 17 September 1836.

32 For this and other comparisons, see J. Curran, ‘Capitalism and control of the press,
1800-1975" in J. Curran, M. Gurevitch and J. Woolacott (eds.) Mass Communica-
tion and Society (London, Edward Arnold, 1977), Table 1, p. 209.

33 Derived from Parliamentary Accounts and Papers, 1818 and 1838; and SCNS, 1851,
Appendix 4 (consolidated stamp duty returns).

34 Hollis, Pauper, p. 135.

35 A. Schoyen, The Chartist Challenge London, Heinemann, 1956), p. 133.

36 Hollis, Pauper, pp. 108-16.

37 Northern Star, 16 January 1841.

38 Ibid.

39 Northern Star, 18 August 1838.

40 S. Fielden, Knights of Labour, 1887 cited by Epstein, ‘Feargus O’Connor’, p. 72.

41 J. Rose, The Intellectual Life of the British Working Classes (New Haven, Yale Univer-
sity Press, 2002), Chapter 2.

42 W. Wilmot, Parl. Deb., vol. XCI (1819), col. 1358. This quotation was wrongly
attributed in previous editions to Dr. Joseph Phillimore, MP, due to a transcrip-
tion error. Phillimore spoke shortly after William Wilmot, and said similar
things, including the need to curb ‘publications so destructive to the happiness of
mankind in this life and hereafter’ (col. 1363).



The struggle for a free press 19

43 Political Register, 1816, cited by N. W. Thompson, The People’s Science (Cambridge,
Cambridge University Press, 1984), p. 112.

44 Poor Man’s Guardian, 19 October 1833.

45 J. Curran, Media and Power (London, Routledge, 2002).

46 J. Foster, Class Struggle and the Industrial Revolution (London, Weidenfeld &
Nicolson, 1976).



Chapter 3

Janus face of reform

The campaign against ‘the taxes on knowledge’ is generally portrayed as a
triumphant struggle for press freedom, sustained by special interests but
motivated largely by libertarian ideals in opposition to the authoritarian
legacy of the past.' The only discordant note in this inspiring legend comes
from the parliamentary campaigners it celebrates. Their aims and, indeed,
their public utterances are difficult to reconcile with how they have been
depicted in Whig history.

Dividing over social control

Press taxes became a recurrent subject of debate in parliament during the
early 1830s, producing a sharp divergence of opinion. Defenders of the stamp
duty argued that it limited the distribution of ‘pernicious and mischievous’
ideas by making newspapers more expensive.” They also pointed out that
press taxes forced up the costs of publishing, and ensured that ownership of
the press was restricted to the wealthy. As the Conservative MP, John Cresset
Pelham, argued in 1832, press duties were:

eminently useful in their effects, as newspapers were thus placed under
the control of men of wealth and character who, for their own sakes,
would conduct them in a more responsible manner than was likely to be
the result of a pauper management’.’

All that needed to change, in his view, was that the government should be
more vigorous in enforcing the law.

A minority group in parliament rejected this, arguing that the stamp duty
had failed to ‘prevent the circulation of the most dangerous doctrines’,” and
had become unenforceable. Radical publishers were not being silenced by inef-
fectual controls: instead they were being given a clear field without encounter-
ing competition in the form of a cheap reply from responsible publishers.’

This clash of opinion was often informed by a different approach to social
control. Traditionalists tended to support a law-and-order approach, whereas



Janus face of reform 21

opponents of press taxes tended to argue that public education was needed
to stabilize the social system. Typical of this latter group was Edward
Bulwer-Lytton who, when proposing the abolition of the stamp duty in 1832,
declared cynically:

At this moment when throughout so many nations we see the people at
war with their institutions, the world presents to us two great, may they
be impressive examples. In Denmark, a despotism without discontent —
in America, a republic without change. The cause is the same in both: in
both the people are universally educated.®

Abolition of the stamp duty would produce, he argued, a cheap press that
would put to flight ‘those superficial and dangerous notions of the injustice of
the divisions of property, which men who are both poor and ignorant so nat-
urally conceive ....7 This belief that popular journalism, in responsible
hands, would defeat radicalism, rooted in ignorance, lay at the heart of the
1830s parliamentary campaign against the stamp duty. Francis Place, the
organising secretary of the repeal campaign, told a Parliamentary Select Com-
mittee in 1832 that ‘there would not have been a single trades union either in
England or Scotland’ if the stamp duty had been repealed earlier.® Similarly
John Roebuck informed the Commons that, if the stamp duty had been lifted,
agricultural workers at Tolpuddle would probably not have wanted to estab-
lish a trade union.” Another leading campaigner, George Grote, was even
more sanguine about the benefits of an expanded, capitalist press: ‘a great deal
of the bad feeling that was at present abroad amongst the labouring classes on
the subject of wages” was due, he believed, to ‘the want of proper instruction
and correct information as to their real interests’ which the repeal of the stamp
duty and the creation of a cheap, respectable press would rectify."

The parliamentary clashes over the stamp duty in the 1830s were not about
liberty. The two opposing sides in parliament were equally committed to
conscripting the press to the social order: where they differed was how this
should be done. As the Lord Chancellor, Lord Brougham, succinctly summa-
rized in 1834:

The only question to answer, and the only problem to solve, is how they
[the people} shall read in the best manner; how they shall be instructed
politically, and have habits formed the most safe for the constitution of
the country."

The majority of MPs concluded that the stamp duty should be retained
because it provided a defence against radical subversion. The minority who
disagreed was relatively small, never mustering during the 1830s more than
58 votes, even when the Commons was elected on an extended franchise.!
Indeed, their opposition was sometimes hesitant, betraying anxiety that the



22 Press history

time might not be ripe for repeal; and it subsided once the radical unstamped
press was defeated in 1836.

Ambiguity was a continuing feature of the parliamentary campaign against
press taxes. Collet Dobson Collet said of the 1836 reduction of the stamp
duty, and assault on the unstamped press, that it was ‘not a liberal, but it was,
in some respects, a statesman-like measure’.” This was scarcely a ringing
defence of press freedom. Yet, Collet was to become the principal organiser
of the parliamentary campaign against press taxes, when it was re-established
in 1848.'

Ambiguity of the renewed campaign

Martin Hewitt is the latest historian to bathe this revived campaign in a
heroic light as being inspired essentially by a love of liberty, and to conclude
that its success was wholly beneficent.”” He does this, in a full-length mono-
graph, by documenting with innovative scholarship the popular tail of the
reform campaign, pointing to ‘the more complicated and unruly tendencies of
activists, supporters and fellow travellers’.'® He also concludes that the cheap
press that emerged after the abolition of press taxes lessened prejudice against
popular journalism, and was a positive, integrative force.'” His study ends
with an exultant quotation from the veteran Manchester Liberal politician,
John Bright, who looked back with pleasure in 1872 on how securing the
‘freedom of the press’ had the ‘beneficial’ impact which he and fellow
campaigners had foretold."

The trouble with this study, like others before it, is that it largely ignores
what was being said at the time in parliament. It pays too little attention to
changes in the wider context that made repeal acceptable. Above all, it is blind
to the way in which press capitalism gave rise to a new form of censorship.

While the revived parliamentary campaign was presented at times as a
people’s crusade, it was led primarily by middle class Liberal politicians,
mostly with business backgrounds. As Richard Cobden, a northern manufac-
turer and Liberal MP for Stockport — and one of the campaign’s leading lights —
confided privately, ‘exclusively almost, we comprise steady, sober middle-class
reformers’.’” He and other like-minded colleagues created the Association for
the Promotion of the Repeal of the Taxes on Knowledge (APRTOK), with the
ubiquitous Collet as its organising Secretary. Significantly, this was estab-
lished not as a national pressure group with branches and grassroots member-
ship, but as a centralized lobbying organisation, which industrial Liberal
MPs, and their close allies, sought to control.?’

A powerful motivation for this revived campaign was the belief that the
repeal of press taxes would give rise to a popular press propagating the prin-
ciples of free trade and competitive capitalism. In particular, these Liberal
MPs hoped that it would lead to the growth of a sympathetic local press,
and the launch of a successful, national rival to the dominant but unreliable



Janus face of reform 23

The Times. They felt that the wind of change was behind them. They had
recently run a triumphant campaign that had led, in 1846, to the abolition of
the Corn Laws (tariffs and restrictions on imported grain that had artificially
inflated bread prices in the interests of farmers). The political platform and
mass meeting should now be supplemented, they believed, by cheap newspa-
pers in order to spread the gospel of economic liberalism.

Some of the people involved in the renewed fight against press taxes were
also engaged in the parliamentary struggle to establish free public libraries
(secured in principle in 1850). Their belief was that enhanced access to knowl-
edge would promote the advance of reason, and confound the forces of moral
depravity and political subversion. In the words of the 1849 Select Commit-
tee on Public Libraries, free libraries would ‘lessen or perhaps entirely destroy
the influence of frivolous, unsound and dangerous works’.!

These reformers put together a broad-based coalition of interests to
campaign against press taxes. This included educationalists, temperance cam-
paigners and post-Chartist radicals; advocates of lower taxation and public
retrenchment; and also a motley group of Conservative parliamentarians
(including Whig Conservatives like Bulwer-Lytton, populist Conservatives
like Disraeli who believed that the abolition of the advertisement duty would
boost a popular conservative press, and opportunists chafing at The Times'
repeated criticism of the Aberdeen coalition administration); and the press
itself (though publishers were split over the stamp duty).?? The composition
of this coalition fluctuated, depending partly upon which press tax the
campaign targeted.

But while backing came from diverse sources with different objectives,
leading campaigners against press taxes in parliament had a shared vision.
They believed that the social order would be rendered more secure if it was
based on consent fostered by a cheap press. “The larger we open the field of
general instruction’, declared Palmerston when speaking for the repeal of the
stamp duty, ‘the firmer the foundations on which the order, the loyalty and
good conduct of the lower classes will rest’.”” “The freedom of the press’,
argued Gladstone, ‘was not merely to be permitted and tolerated, but to be
highly prized, for it tended to bring closer together all the national interests
and preserve the institutions of the country’.** Repeal the taxes on knowledge,
proclaimed the Irish politician John Maguire, and ‘you render the people bet-
ter citizens, more obedient to the laws, more faithful and loyal subjects, and
more determined to stand up for the honour of the country’.?® A cheap press,
in other words, would strengthen the social system.

This was similar to the arguments aired in parliament during the 1830s.
However, the rhetoric of the 1850s campaign was sometimes pitched in a
more progressive register than before. Supporters of press taxes were stigma-
tized as enemies of liberty and the heirs of court censorship. Knowledge, it
was proclaimed, should not be taxed; good publications would drive out the
bad in open competition.*



24 Press history

This could give rise to a discourse in which libertarian and authoritarian
themes mingled incongruously together. For example, Alexander Andrews,
editor of the first journalists’ trade journal, wrote that the great mission of a
free press was to ‘educate and enlighten those classes whose political knowl-
edge has been hitherto so little, and by consequence so dangerous’. This stress
on political indoctrination was combined with an invocation to liberty. “The
list of our public journals’, Andrews continued, ‘is a proud and noble list — the
roll call of an army of liberty, with a rallying point in every town. It is a police
of safety, and a sentinel of public morals’.”’

This juxtaposition of ‘freedom’ and ‘control’ illuminated the ideological
universe of many mid-nineteenth-century free press campaigners. It was
tacitly assumed that there was no conflict of interest between classes: merely
a conflict between ignorance and enlightenment, and between the individual
and the state. Viewed from this perspective, an expanded capitalist press was
to be welcomed because it would be both a guard-dog shepherding the people
from radical heresy, and a watchdog restraining the state from encroaching on
individual liberty.

Informing this approach was a conviction that the repeal of press taxes
would enable a middle class version of enlightenment to prevail. The growth
of a cheap press, explained William Hickson, a leading campaigner, would
enlist journalists ‘two or three degrees’ above workers to instruct them.?
To Gladstone, the principal attraction of repeal was that more men of ‘quality’
would be employed in an expanded press to educate the people.” ‘A perfectly
free press is one of the greatest safeguards of peace and order’, wryly observed
the lawyer, J. F. Stephen, because journalists come from ‘the comfortable part
of society, and will err rather on the side of making too much of their interests
than on that of neglecting them’.*°

Some senior campaigners also had close links to the local press, and under-
stood how newspaper markets functioned. The repeal of press taxes, declared
Thomas Milner Gibson, APRTOK President, would create ‘a cheap press in
the hands of men of good moral character, of respectability, and of capital’.’!
The free market, according to Sir George Lewis, the Liberal Chancellor of the
Exchequer, would promote papers ‘enjoying the preference of the advertising
public’.**> A cheap press in responsible hands, it was believed, would also
educate demand. As one veteran campaigner put it, ‘the appetite grows by
what it feeds on’.?

But if one motivation behind reform was the conviction that an unfettered
capitalist press would be in responsible hands, another was a growing sense —
absent in the turbulent, early 1830s — that the public would be receptive to
instruction. The campaign to repeal press taxes, though revived in 1848, only
really took off in 1850-51 when it became increasingly apparent that the
Chartist movement had failed. By then, a conservative reaction had also set in
after the 1848 upheavals that had rocked much of Europe. There was,



Janus face of reform 25

proclaimed Edward Bulwer-Lytton without a trace of irony, ‘a great increase
of intelligence among the people.’

Changed times altered the calculation of risk. It was because the government
was now confident of ‘the loyalty and good disposition of the great body of the
people’, declared Sir George Lewis, Chancellor of the Exchequer in 1855, that
he was proposing the abolition of the stamp duty.®” This reassurance was
repeated regularly by reformers. They urged those who were uncertain whether
the working class would ‘become the glory, or might prove greatly dangerous,
to the peace of the country, and the prosperity of its industry’ to seize this
propitious moment to create a cheap press.”®

However, those convinced that the lower orders were inherently suscepti-
ble to radical ideas stood firm. They included not only traditionalists but
some who might have been thought to be natural allies of Manchester
Liberals. Thus the liberal political economist, J. R. McCulloch, supported
free trade in general but not in relation to the press. He refused to believe
that ‘circulation of low-priced journals can ever be of advantage’ because ‘the
lower and poorer classes’ were wedded, in his view, to ‘prejudices’ inconsistent
with ‘the interests of society in general’.”” But the people who thought
like this — though dominant in the 1830s — had ceased to be in the majority
in parliament by the 1850s because working-class militancy had been
defeated.?

The momentum for reform was skilfully exploited by the seasoned cam-
paigners who led the struggle against press taxes. They initiated a Commons
Select Committee on the Stamp Duty (and largely wrote its Report), won allies
among civil servants, harried sometimes poorly briefed ministers, organised
public meetings, petitions and deputations, wrote press articles and proposed
Bills in parliament. Their virtuosity was rewarded with the abolition of the
advertisement duty in 1853, the stamp duty in 1855, the paper duty in 1861
and the financial security system in 1869.%

In short, the campaign in parliament for a free press independent of state
economic control was not inspired by a love of freedom, in a contemporary
sense. Paradoxically, people supported the enforcement of the stamp duty in
1836 for much the same reason that they voted for its repeal in 1855. On both
occasions, they were unwavering in their concern to ensure that the press
underpinned the social order. But in the meantime public discontent had
subsided, and there was a growing sense of security within the governing
class. There was also a greater commitment to positive indoctrination of the
lower orders through education and a cheap press, and an increasing convic-
tion that free trade and normative controls were morally preferable and more
efficient than coercive controls administered by the state.

In the event, reformers were vindicated. The radical press was eclipsed in
the period after the repeal of press taxes. The reasons for this have never been
properly explained, and will now be explored.



26 Press history

Notes

1 For example, G. A. Cranfield, The Press and Society (Harlow, Longman, 1978), p. 205.
2 L. Althorp, Parliamentary Debates, vol. XXIII (London, Hansard, 1834), col. 1212.
3 J. Cresset Pelham, Parl. Deb., vol. X1 (1832), col. 492.

4 E. Lytton Bulwer, Parl. Deb., vol. XIII (1832), col. 624. He became known subse-
quently as Edward Bulwer-Lytton, and later Lord Lytton.

5 This sounded plausible but was misleading. In actual practice, the authorities
harassed radical unstamped papers, while increasingly turning a blind eye to their
more respectable, unstamped rivals.

6 E. Lytton Bulwer, Parl. Deb., vol. XIII (1832), col. 633.

7 E. Lytton Bulwer, ibid., col. 621.

8 F. Place, Select Committee on Drunkenness, Parliamentary Papers, vol. viii (1834),
question 2054.

9 J. Roebuck, Parl. Déb., vol. XXIII (1834), col.1208.

10 G. Grote, Parl. Deb., vol. XXIII (1834), col. 1221.

11 Cited in E. P. Thompson, The Struggle for a Free Press (People’s Press, 1952 (April)),
p. 14.

12 Their largest vote was on 22 May 1834 {Parl. Deb., vol. XXIII (1834), col. 1222}.

13 C. Collet, History of the Taxes on Knowledge, abridged edition (London, Watts,
1933), p. 29.

14 Collet was successively Secretary of the People’s Charter Union, Newspaper Stamp
Abolition Committee and the Association for the Promotion of the Repeal of the
Taxes on Knowledge.

15 M. Hewitt, The Dawn of the Cheap Press in Victorian Britain (London, Bloomsbury
Academic, 2014).

16 Ibid., p. 3.

17 Ibid., p. 127 and p. 171.

18 Ibid., p. 178.

19 Cited in C. Collet, History of the Taxes on Knowledge, vol. 2, 1st edition (London,
T. Fisher Unwin, 1899), p. 207.

20 Hewitt, The Dawn, p. 42. He notes, however, that they lost control after 1855 (see
pp- 171 ff)).

21 Select Committee on Public Libraries (1849), p. vii cited in A. Black, A New His-
tory of the English Public Library (London, Leicester University Press, 1996).

22 Different reasons for supporting repeal of specific press taxes are expressed for
instance by A. Haywood, Select Committee on Newspaper Stamps (SCNS),
Parliamentary Papers, vol. 17 (1851), paragraphs 658 ff: M. Whitty, SCNS, par.
688; B. Disraeli, Parl. Deb., vol. CXXV (1853), col. 1178; E. Bulwer-Lytton,
Parl. Deb., vol. CXXXVII (1855), col. 1128; J. Bright, Parl. Deb., vol. CXXV
(1853), col. 1160; T. Milner Gibson, Parl. Deb., vol. CXXV (1853), col. 1131-32;
W. Ewart, Parl. Deb., vol. CXXV (1853), col. 1145; among others.

23 Palmerston, Parl. Deb., vol. CXXVI (1854), col. 459.

24 W. Gladstone, Parl. Deb., vol. CXXXVII (1855), col. 794.

25 J. Maguire, Parl. Deb., vol. CLVII (1860), col. 383.

26 For example, J. Bright, Parl. Deb., vol. CXXV (1853), col. 1160; T. Milner
Gibson, Parl. Deb., vol. CXXV (1853), col. 1131-32; Marquess of Clanricarde,
Parl. Deb., vol. CLVII (1860), col. 1495.



Janus face of reform 27

27 A. Andrews, The History of British Journalism to 1855, vol. 2 (London, Richard
Bentley, 1859), p. 347. The latent authoritarianism lurking within this ‘progres-
sive’ championship of a free press and public education never really rose to the sur-
face because predictions about the moderating effects of progressive reform were
largely fulfilled in Britain. It was a different matter in India where the Viceroy, Lord
Bulwer Lytton, reiterated his father’s view that the spread of education and a free
press would lead to political moderation, only to discover that the more educated
the Indians were, the more critical they seemed to be of British rule. He then
resorted to heavy-handed press censorship. See the classic pioneering study: A. Seal,
The Emergence of Indian Nationalism (Cambridge, Cambridge University Press, 1968),
pp. 143-46.

28 W. Hickson, Report of the Select Committee on Newspaper Stamps, Parliamen-
tary Papers, vol. 17 (1851), par. 3197.

29 P. Magnus, Gladstone (London, Murray, 1963), p. 152.

30 Anon {J. F. Stephen}, Journalism’, Cornhill Magazine, 6, 1862, p. 58.

31 T. Milner Gibson, Parl. Deb., vol. CXXVII (1854), col. 434.

32 Sir G. Lewis, Parl. Deb., vol. CXXXVII (1855), col. 786.

33 M. Whitty, Report of the Select Committee on Newspaper Stamps, Parliamentary
Papers, vol. XVII (1851), par. 600.

34 E. Bulwer-Lytton, Parl. Deb., vol. CXXXVII (1855), col. 1118.

35 Sir G. Lewis, Parl. Deb., vol. CXXXVII (1855), col. 782.

36 J. Bright, Parl. Deb., vol. CXXVII (1853), col. 1118; cf. J. Roebuck, Parl. Deb.,
vol. CXXVII (1853), col. 407.

37 J.R.McCulloch, Dictionary of Commerce and Commercial Navigation (London, Longman,
Brown and Green, 1854), p. 893.

38 For an illuminating account of the subsequent evolution of this debate about
whether the people could be trusted, see H. Cunningham, The Challenge of Democ-
racy (Harlow, Pearson Education, 2001).

39 This drama is well told in Collet, History, vols. 1-2, and usefully rendered more
complex by Hewitt, The Dawn.



Chapter 4

Industrialization of the press

During the half-century following the repeal of the ‘taxes on knowledge’,
a number of radical newspapers closed down or were eventually incorpo-
rated into the mainstream of popular Liberal journalism. Militant journal-
ism survived only in the etiolated form of small-circulation national
periodicals and struggling local weeklies.' Yet this decline occurred during
a period of rapid press expansion, when local daily papers were established
in all the major urban centres of Britain and a new generation of predom-
inantly right-wing national newspapers came into being. These included
newspapers such as the People (1881), Daily Mail (1896), Daily Express
(1900) and Daily Mirror (1903), which were to play a prominent role in
British journalism.

Most historians attribute the decline of radical journalism to a change in
the climate of public opinion.? The collapse of Chartism in the early 1850s
produced a wave of disillusion. Some radical activists were absorbed into the
Liberal Party or withdrew from the political scene. Some trade unions became
more inward looking, seeking merely to improve wages and working condi-
tions. Intensive proselytization of the working class through schools, churches,
youth clubs, music hall and the press fostered patriotic and imperialist atti-
tudes, and the spread of anti-socialist views.

Yet, even though the British state remained only quasi-democratic,’ it
introduced significant social reforms ranging from a major extension of work-
place protection (1867) through to the introduction of free elementary educa-
tion (1870) and legal support for women’s rights (1870 and 1882). Crucially,
the sustained growth of the British economy led also to the rise of workers’
wages and a reduction of working hours.* In this context of social improve-
ment, the Liberal and Conservative parties became mass political movements,
marginalizing for a time the left.

These developments reduced consumer demand for militant journalism.
They also had another consequence extending into the early twentieth cen-
tury, which has tended to be overlooked. The decline of support for the left
made it more difficult to raise money within the working-class movement for
new radical publishing ventures. Liberal and Lib—Lab trade unionists were



Industrialization of the press 29

reluctant to invest their members’ money in setting up new socialist publica-
tions, because they had become reconciled to the commercial press.’

However, while a ‘zeitgeist’ interpretation goes some way to explaining the
fall of the radical press, it is an incomplete explanation. It is generally based
on the over-simplistic assumption that market competition causes the press
to reflect the views of the public. This is only partly the case. Thus, the radi-
cal press was still a force in popular journalism in 1860 when the radical
movement had been decisively defeated. In sharp contrast, the radical press
was dwarfed by its rivals in 1910, a time when the radical movement had
made a comeback. The steady growth of general trade unionism, the radical-
ization of skilled workers, the spread of socialist and Labourist ideas, the rise
of the suffragette movement and the revival of industrial militancy did not
give rise to a substantial radical press in the early twentieth century, although
it produced a few notable publications.® The absence of a close correspon-
dence between press and public opinion is further underlined by subsequent
voting figures. In the 1918 general election, the Labour Party gained 22 per cent
of the vote but did not have the support of a single national daily newspaper.’
So, while wider changes in politics and public attitudes go some way towards
explaining the decline of radical journalism, other factors also need to be
identified.

Lucy Brown advances a further explanation for the editorial realignment of
the Victorian press. The political elite, she argues, became more adept at man-
aging the press, and more influential in the sourcing and framing of news
about public affairs. But while this helps to explain why the later Victorian
press, in her words, ‘declined in critical vigour’,? it still does not account for
the extent of the change that took place. The radical press’s adversarial politics
effectively inoculated it against the gentler arts of press management described
by Brown. The defeat of militant journalism was more fundamental: its pub-
lications were eclipsed rather than seduced.

Virginia Berridge supplies another explanation of the decline of committed
journalism. This was due, she argues, to the ‘commercialisation’ of the popu-
lar press. New popular papers came into being which were primarily business
ventures, relying on sensationalist manipulation of popular sentiment rather
than on what Berridge calls the ‘genuine arousal’ of authentic radical jour-
nalism.” In other words, they concentrated on populist entertainment rather
than on political analysis, and consequently secured a much larger audience.

Berridge’s pioneering analysis focuses attention upon Reynolds’s Newspaper
as an illustration of this shift. However, her general argument applies more
widely to popular Sunday papers. The circulation of the quasi-radical press
during the 1840s was swollen by the emergence of the News of the World and
Lloyd’s Weekly, both commercial papers whose initial radicalism was the prod-
uct more of commercial expediency than of political commitment. As the
News of the World frankly stated in its first issue, ‘It is only by a very extensive
circulation that the proprietors can be compensated for the outlay of a large



30 Press history

capital in this novel and original undertaking’. Although the same issue con-
tained an impassioned attack on conditions in some poor-houses, where
inmates were forced to wear prison clothes, the paper also made clear that its
general orientation was to please as many people as possible by serving ‘the
general utility of all classes’.!® This led to the adoption of mainstream liberal
politics, and an increasing stress on entertainment. Yet, not very surprisingly,
Sunday papers like the News of the World and Lloyd’s Weekly, with a profession-
ally processed combination of news and entertainment, proved more appeal-
ing than the didactic journals that were the principal organs of the left in late
Victorian Britain.

This explanation is persuasive as far as it goes. But it glosses over one strik-
ing feature of the development of the early radical press. During the first half
of the nineteenth century left-wing papers evolved from being journals of
opinion, based on a quarto format, into broadsheet newspapers carrying news
as well as commentary. This change was particularly marked during the
1830s, and was accompanied by a significant broadening of editorial content.
Some of these radical papers began to develop a wider audience appeal by
drawing upon the popular street literature tradition of chapbooks, broad-
sheets, gallowsheets and almanacs.!* Indeed, Cleave’s Weekly Police Gazette, the
London Dispatch and the early militant Reynolds’s Newspaper were important
partly because they started to rework this cultural tradition in ways that pro-
jected a radical perspective through entertainment (in particular crime report-
ing) not just through political coverage.

Why, then, did the committed radical press retreat increasingly in the sec-
ond half of the nineteenth century into the ghetto of narrowly politicized
journalism? Why did it leave the field of popular news coverage and enter-
tainment to the commercial press? Thus the question that needs to be asked
is not why Victorian working people should have preferred the News of the
World to rather arid socialist journals such as_Justice and Commonweal, but why
the radical press should have failed to live up to its early promise (or, in
Berridge’s perspective, to its debased populism).

Her analysis is a historical version of a standard critique of mass culture.
This assumes that communication processed commercially as a commodity for
the mass market is inevitably impoverished because it relies on the manipula-
tion of public tastes and attitudes for profit. This is based on an underlying
premise that is open to question. In the context of Victorian Britain, it also
obscures under the general heading of ‘commercialisation’ the complex system
of controls institutionalized by the industrialization of the Victorian press.

The freedom of capital

One of the central objectives of state economic controls on the press — to
exclude pauper management — was attained only by its repeal. The develop-
ment of an unfettered free market raised publishing costs in a way that



Industrialization of the press 31

prevented groups of workers, or individuals with limited resources, from
owning newspapers.

This was partly because an industrial system of production replaced a
largely craft-based one. The lifting of press taxes set up a chain reaction: lower
prices, increased sales and the development of new print technology to service
an expanding market. Rotary presses, fed by hand, were introduced in the
1860s and 1870s and were gradually replaced by web rotary machines of
increasing size and sophistication in late Victorian and Edwardian England.
‘Craft’ composing was mechanized by Hattersley’s machine in the 1860s, and
this was replaced by the linotype machine in the 1880s and 1890s. Numerous
innovations were also made in graphic reproduction. These developments led
to a sharp rise in fixed capital costs. For example, Northcliffe estimated half a
million pounds as ‘the initial cost of machinery, buildings, ink factories and
the like, and this was altogether apart from the capital required for daily
working expenses’ in setting up the Daily Mail in 1896."

The rise in fixed costs made it more difficult for people with limited funds
to break into mass publishing. It also brought into play economies of scale
and scope that favoured large publishers. Big circulation newspapers were
able to spread their large ‘first large copy’ costs over a large print run. This
reduced the unit cost of each copy, giving them a competitive advantage over
their smaller rivals. In addition, some large groups gained the advantages of
consolidation. Edward Lloyd led the way by both publishing multiple titles
in the same site, and diversifying in the 1870s and 1880s into paper manu-
facture. However, while new technology raised the level of investment needed
to start a paper, and tended to strengthen the position of major publishers, it
did not in fact constitute an insuperable obstacle to the launch of new publi-
cations with limited capital, even in the national market. Newspapers such as
the Daily Herald, launched in 1912, could still be started with only a limited
outlay by being printed on a contract basis by an independent printer.

A more important financial consequence of the repeal of press taxes was to
increase the operating costs of newspaper publishing. National newspapers
became substantial enterprises, with growing newsprint bills and staff costs,
during a period when cover prices were repeatedly cut. This forced up the
circulation levels that newspapers needed to achieve in order to be profitable.
This raised, in turn, the run-in costs of new ventures. New newspapers could
be launched with limited funds and derelict newspapers could be bought rela-
tively cheaply. It was increasingly the cost of funding trading losses before
newspapers became established as profitable enterprises that required sub-
stantial capital (and the ability to access substantial credit).

Thus in 1855 Disraeli was advised that a capital of about £20,000 was
needed to start a London daily paper.'”’ In 1867 W. H. Smith estimated that
about £50,000 was necessary to fund a new London morning paper.'* By the
1870s Edward Lloyd needed to spend £150,000 to establish the Daily Chronicle
(after buying it for £30,000)." During the period 1906 to 1908 Thomasson



32 Press history

spent about £300,000 attempting to establish the Liberal daily, Tribune.'®
By the 1920s, Lord Cowdray spent about £750,000 attempting to convert the
Westminster Gazette into a quality daily."” Even more was spent on developing
mass-circulation papers during the same period.

Indeed, the full extent of the material transformation of the press is perhaps
most clearly revealed by comparing the launch and establishment costs of
newspapers before and after the introduction of mass production. As we have
seen, the total cost of establishing the Northern Star as a leading national weekly
newspaper on a profitable basis in 1837 was around £1000."® It broke even
with a circulation of about 6200 copies, which was probably achieved in its
first month. In contrast the Sunday Express, launched in 1918, had over
£2 million spent on it before it broke even, and this needed a circulation of well
over 250,000 to be profitable.'” Thus, while a public subscription in northern
towns was sufficient to launch a national weekly in the 1830s, it required the
resources of an international conglomerate controlled by Beaverbrook to do the
same thing nearly a century later.

These statistics illustrate the privileged position of capital in the creation
of the modern press. Even when the cost of launching and establishing a pop-
ular paper was still relatively low in the 1860s, it exceeded the resources
readily available to the organised working class. The Bee-Hive, for instance,
was started in 1862 with capital of less than £250 raised by trade union organ-
isations and a well-to-do sympathizer. Although its founders initially aspired
to reach a wider audience by carrying both news and features, lack of funds
forced them to create a low-cost weekly journal of opinion for a minority audi-
ence. Despite a small amount of additional capital put up by unions and other
contributors, #he Bee-Hive also had to sell at double the price of the large-
circulation weeklies they had originally wanted to compete against. In effect,
its under-capitalization confined it to the margins of national publishing as a
specialist, if influential, weekly paper.’

The rise in publishing costs helps to explain why the committed left press
in the late nineteenth century existed only as under-capitalized, low-budget,
high-price specialist periodicals and as local community papers, an important
but as yet relatively undocumented aspect of the residual survival of the
radical press.?’ The operation of the free market had raised the cost of press
ownership beyond the readily available resources of the working class.

As the resources of organised labour increased, so did the costs of publish-
ing. It was not until 1912 that papers financed and controlled from within the
working class made their first appearance in national daily journalism — long
after popular national daily papers had become well established. The brief
career of the Daily Citizen and the early history of the Daily Herald illustrate
the economic obstacles to setting up papers under working-class control. The
Duaily Citizen, launched in 1912 with a capital of only £30,000 (provided
mainly by trade unions), reached a circulation of 250,000 at its peak within
two years and was only 50,000 short of overhauling the Daily Express.



Industrialization of the press 33

But although the Daily Citizen almost certainly acquired more working-class
readers than any other daily, it was still forced to close in 1915 for lack of
funds.?

The more left-wing Daily Herald, starting with only £300 and sustained by
public donations, lurched from one crisis to another despite reaching a circu-
lation of over 250,000 at its meridian before 1914. On one occasion, when the
Daily Herald could no longer afford to buy paper, it came out in pages of
different sizes and shapes after old discarded paper supplies were ‘found’. On
another occasion, it acquired small quantities of paper under fictitious names
from suppliers all over the country. Later it secured paper supplies without
a guarantee by threatening to organise, through its trade union connections,
industrial action against paper manufacturers.”” While the Daily Citizen
closed, the Daily Herald survived by switching from being a daily to becom-
ing a weekly during the period 1914-19. Lack of sufficient capital prevented
its continuation in any other form.

Market forces thus accomplished more than the most repressive measures of
an aristocratic state. The security system introduced in 1819 to ensure that
the press was controlled by men of ‘respectability and capital’ had fixed the
financial qualifications of press ownership at a mere £200 to £300. This finan-
cial hurdle was raised over a hundredfold by the market system between 1850
and 1920.%

However, although the heavy capitalization of the British press was an
important factor inhibiting the launch of new radical papers, it still does not
explain the ideological absorption of radical papers already in existence before
the repeal of the press taxes. Nor does it fully explain why small-circulation
radical papers did not grow into profitable mass-circulation papers and accu-
mulate sufficient capital, through retained profits, to finance new publica-
tions. For an answer to these questions we need to look elsewhere.

The new licensing system: advertising

The crucial element of the new control system was the strategic role acquired
by advertisers after the repeal of the advertisement duty in 1853. Before then,
the advertisement tax had made certain forms of advertising uneconomic.
As John Cassell, the publisher of popular useful knowledge publications,
argued before the Parliamentary Select Committee on Newspaper Stamps,
the advertisement duty ‘prevents a certain class of advertisements from
appearing: it is only such as costly books and property sales by auction that
really afford an opportunity of advertising and for paying the duty’.”

Cassell perhaps exaggerated the impact of the advertisement duty for polit-
ical reasons. The growth of trade, and the reduction of the advertisement duty
in 1833, had led to a substantial increase in press advertising in the 1830s and
1840s. Even before that, most commercial newspapers — but not the radical
press — had been reliant on advertising. But it was only with the abolition of



34 Press history

the advertisement duty in 1853 that popular press advertising came fully into
its own. Between 1854 and 1858, for instance, Reynolds’s Newspaper increased
its advertising volume by over 50 per cent.?® This surge in advertising expen-
diture, combined with the repeal of the stamp and paper duties, transformed
the economic structure of the popular press. The modal price of popular papers
was halved in the 1850s and halved again in the 1860s. At the new prevailing
price structure, nearly all newspapers — including those with very large circu-
lations such as Reynolds’s Newspaper’” — depended on advertising for their profits
since their reduced cover prices no longer met their costs. Advertisers thus
acquired a de facto licensing power because, without their support, newspapers
ceased to be economically viable.

Rising circulations and the sharp fall in the price of newsprint between
1875 and 1895 did not diminish the central role of advertising in the press.
Newspaper costs rose, due to increased paging, more staff and the introduc-
tion of sale-or-return arrangements with distributors. The prices of most
popular papers again halved, dropping to %2d in the late Victorian period.
These changes were funded in part by a large increase of advertising, which
rose to an estimated £20 million in 1907.%

The political implications of newspapers’ economic dependence on adver-
tising have been ignored largely because it is assumed that advertisers bought
space in newspapers on the basis of commercial rather than political criteria.
But political considerations played a significant part in some advertisers’
calculations during the Victorian period. In 1856 the principal advertising
handbook detailed the political views of most London and local newspapers
with the proud boast that ‘till this Directory was published, the advertiser
had no means of accurately determining which journal might be best adapred to
his views, and most likely to forward his interests’ (emphasis added).?” Even
non-socialist newspapers found that controversial editorial policies could lead
to the loss of advertising. The Pall Mall Gazerte’s advertising revenue dropped
sharply in 1885 when the editor ‘procured’” a 13-year-old girl as part of the
paper’s campaign to raise the legal age of consent to sex.”® The Daily News was
boycotted by some advertisers in 1886 when it campaigned for Home Rule.’!
Government advertising long continued to be allocated on a partisan basis.
As late as 1893 the incoming Home Secretary, Herbert Asquith, was told that
generally ‘it is the custom to transfer advertisements according to the politics
of governments’.*?

Political prejudice in advertising selection almost certainly declined during
the latter part of the nineteenth century and early twentieth century, due to the
rise of major national advertisers, the growth of advertising agencies and the
greater availability of (still often unreliable) circulation statistics. But even
when political partisanship played no part in advertising selection, left-
wing publications still encountered discrimination on economic grounds.
As a leading advertising guide counselled in 1856, ‘some of the most widely
circulated journals in the Empire are the worst possible to advertise in. Their



Industrialization of the press 35

readers are not purchasers; and any money spent on them is so much thrown
away’.”> Newspapers read by the well-to-do were assessed differently. ‘Char-
acter is of more importance than number’, advised an advertising handbook
in 1851, adding that ‘a journal that circulates a thousand among the upper or
middle classes is a better medium than would be one circulating a hundred
thousand among the lower classes’.>* Similar, though usually more qualified,
advice continued to be given for some time. For example, Sir Charles Higham,
the head of a large advertising agency, wrote in 1925, ‘A very limited circula-
tion, but entirely among the wealthy . .. may be more valuable than if the
circulation were quadrupled’.””

Some advertisers also made a key distinction between the skilled and poor
working class. Indeed, the latter were often excluded from the early market
research surveys in the 1920s on the grounds that they were not worth both-
ering about.’® Once newspapers became identified with the poor, they found
it difficult to attract advertising. As an advertising handbook cautioned in
1921, “You cannot afford to place your advertisements in a paper which is read
by the down-at-heels who buy it to see the “Situations Vacant” column’.’’

This combination of economic and political discrimination by advertisers
influenced the development of left-wing journalism. In the first place, it exerted
pressure on the radical press to move upmarket in order to survive. A number
of radical newspapers redefined their target audience, and moderated their
radicalism, in an attempt to attract the more affluent readers that advertisers
wanted to reach.

This process is well illustrated by Reynolds’s Newspaper. It was founded in
1850 by George Reynolds, a member of the left-wing faction of the Chartist
National Executive. Reynolds had urged a ‘physical force’ strategy in 1848
and opposed middle-class collaboration in the early 1850s. His paper was
initially in the Northern Star tradition of class-conscious radicalism, and had
close links to the working-class movement. Yet despite its radical origins, the
paper changed under the impact of the new economic imperatives of newspa-
per publishing. The fact that Reynolds’s Newspaper never provided, even at the
outset, a consistent theoretical perspective doubtless made it vulnerable to
ideological incorporation. Inevitably it was influenced by the decline of radi-
calism in the country during the 1850s and early 1860s, but an important
factor in its absorption was also the need to attract advertising revenue. The
change was symbolized by its inclusion of regular features on friendly societ-
ies in the year after the repeal of the advertisement duty, as a ploy to attract
advertising. Enterprises which had been attacked in militant newspapers
as ‘a hoax’ to persuade working-class people to identify with capitalism
became a much-needed source of revenue for the paper.

Reynolds’s Newspaper continued to take a radical democratic stand on most
major issues of the day, but it also increasingly expressed the individualistic
values of the more affluent readers whom it needed to attract.’® It portrayed
self-help rather than state activism as the way forward, endorsing ‘prudent



36 Press history

marriage’ (i.e. sexual restraint) and emigration as the solutions to unemploy-
ment. Its radicalism increasingly took the form of stories about the vices of
the aristocracy, corruption in high places, and the deficiencies of Anglican
vicars. Reynolds’s Newspaper became a paper that catered for the coalition of
lower-middle-class and working-class readers necessary for its survival.
Acquired by the Dicks family in 1879 and later by the Scottish Liberal MP
James Dalziel, it gradually evolved into a conventional Liberal paper.

Reynolds was accused of commercial opportunism by contemporary critics
(including Karl Marx); yet it is difficult to see what else he could have done if
the paper was to survive the transition to an advertising-based system. Even
the radical People’s Paper, which Marx wrote for regularly between 1852 and
1856, boasted of its appeal to ‘high paid trades and shopkeepers’ in its promo-
tion to advertisers.”

Radical newspapers could survive in the new economic environment only
if they successfully moved upmarket or if they remained in a small working-
class ghetto, with manageable losses which could be offset by donations. Once
they moved out of that ghetto and sought a larger working-class audience,
they became vulnerable. They were liable to find that their sales revenue did
not cover costs due to insufficient advertising. If they increased their sales,
they merely incurred greater losses.

This fate befell the London Evening Echo, which was taken over by wealthy
radicals in 1901 and relaunched as a socialist paper, committed to ‘the inter-
ests of labour as against the tyranny of organised capital’. In the period 1902
to 1904 its circulation rose by a remarkable 60 per cent, leading to its abrupt
closure in 1905. The Evening Echo’s advertising had failed to keep pace with its
growth of circulation, making its continuation impossible.*

The same thing almost happened to the Daily Herald when it was relaunched
as a daily in 1919. It spent £10,000 on promotion — a small amount by com-
parison with its main rivals — but sufficient to boost its sales. ‘Owing to the
heavy price of paper, our success in circulation’, recalled George Lansbury,
‘was our undoing. The more copies we sold, the more money we lost’.*! The
situation became increasingly desperate when, aided by false accusations of
being funded with Moscow gold, the paper’s circulation continued to rise in
1920. ‘Every copy we sold was sold at a loss’, mourned Lansbury. ‘The rise in
circulation, following the government’s attacks, brought us nearer and nearer
to disaster’.”? The money raised from whist drives, dances, draws and collec-
tions was not enough to offset the shortfall of advertising. The desperate expe-
dient of doubling the paper’s price in 1920 was not enough to secure its
future. Money from the miners and the railwaymen prevented the paper from
closing. But the only way the paper could be saved, in the long term, was by
its being taken over as the official organ of the Labour Party and Trades Union
Congress (TUC) in 1922. A paper that had been a freewheeling vehicle of
the left, an important channel for the dissemination of syndicalist and social-
ist ideas in the early part of the twentieth century,” became the official



Industrialization of the press 37

mouthpiece of the moderate leadership of the labour movement. Lack of
advertising forced it to become subservient to a new form of control.*

In short, one of four things happened to national radical papers that failed
to meet the requirements of advertisers. Either they closed down; accommo-
dated to advertising pressure by moving upmarket; stayed in a small-audience
ghetto with manageable losses; or accepted an alternative source of institu-
tional patronage.

Yet publications which conformed to the marketing requirements of adver-
tisers obtained what were, in effect, large external subsidies which they could
spend on increased editorial outlay and promotion to attract additional readers.
Rising advertising expenditure also provided a strong incentive for entrepre-
neurs to launch publications directed at markets that advertisers particularly
wanted to reach. Between 1866 and 1896 the number of magazines increased
from an estimated 557 to 2097, many of which were trade, technical and
professional journals aimed at specialized groups attractive to advertisers. The
number of local dailies grew from under ten in 1850 to 196 in 1900, falling
to 169 by 1920 (due mainly to the casualties caused by intense competition).
There was also a substantial expansion in the number of local weekly papers
from fewer than 400 in 1856 to 2072 in 1900, declining to 1700 by 1921.
Above all, there was a substantial increase in the number of national daily and
Sunday papers, mostly founded between 1880 and 1918."

The growth in the number of publications was accompanied by an enor-
mous increase in newspaper circulation. This was facilitated by rising incomes,
improved reading skills (though mass basic literacy predated Foster’s 1870
Education Act due to the impact of church schools) and reduced working
hours. By 1920, total daily circulation had reached 14.67 million, while total
Sunday circulation had soared to 20.32 million.*

In brief, the left press suffered a double defeat. It lost its leading position in
popular journalism, and largely missed out on the major expansion of the
press that took place between 1855 and 1920.

Impact of the industrialized press

At the turn of the nineteenth century, some traditional educationalists taught
working-class children to read but not to write — as a way of containing the
threat posed by literacy to the social order.”” These children were to read what
was good for them; not to write anything that might prove harmful. Some-
thing like this division of labour was achieved through the industrialization
of the press. Workers became the consumers of newspapers; they no longer
controlled its production.

Many of the new local dailies, founded after 1855, were started or bought
by leading local industrialists. Both the Northern Daily Express and the Northern
Leader were bought by colliery owners; the South Shields Gazette was acquired
by Stevenson, a member of a local chemical manufacturing family; the Bo/ton



38 Press history

Evening News belonged to local industrialists, the Tillotsons; the Yorkshire
Post’s principal shareholder was the Leeds banker Beckett-Denison; the Ipswich
Express was owned by Colman, the mustard manufacturer, and so on.*® These
papers mostly offered a very different view of the world from that of the early
radical press which they largely supplanted. Papers such as the Northern Star
had amplified class conflicts in the local community (‘to talk of reconciliation
between the middle and working classes in Leicester will, henceforth, be a
farce’ was a typical lead-in to one of its news reports).*’ In contrast, the new
local commercial press tended to block out conflict, minimise differences, and
encourage positive identification with the local community and its middle-
class leadership. Characteristic of this style of consensual journalism was a
report in the Leeds Mercury (printed in the same city as the Northern Star) of a
local dignitary addressing the annual public soirée of the Leeds Mechanics
Institute on the subject of ‘these popular institutions, sustained by the united
efforts of all classes . . . thereby to promote the virtue, happiness and peace of
the community’.”°

The early militant press had fuelled suspicion of middle-class reformists
with a barrage of criticism against ‘sham-radical humbugs’ and ‘the merciful
middle-class converts to half Chartism at half past the eleventh hour’.’! In con-
trast, the industrialized press encouraged its readers to support the political
establishment represented by the Conservative and Liberal parties. Indeed, the
rise of the cheap press played an important part in the transformation of what
had been in 1850 little more than aristocratic factions in parliament into
political parties with a mass base. Between 1851 and 1887, the number of
newspapers affiliated to the Conservative and Liberal parties increased from
189 to 707 (with most of the increase taking place in the 1860s).”* And
between 1857 and 1892, the number of newspaper proprietors elected to the
House of Commons rose from four to thirty.”’ This marriage of journalism and
party politics helped to integrate growing numbers of people into the political
system, even though the majority did not gain the vote until 1918.

The new Liberal press, in particular, played a significant role in re-routing
radical politics. Leading liberal papers, like the initially centre-left Daily Tele-
graph founded in 1855, adapted radical themes in ways that fundamentally
changed their meaning. Thus, an earlier stress on co-operation based on com-
mon ownership was reincarnated as the partnership between employers and
employees that would bring prosperity to all. A commitment to social recon-
struction became transmuted into improvement through middle-class enlight-
enment. A view of education as a means of class resistance gave way to one
that emphasized individual advancement. Admittedly these transformations
drew upon a radical tradition that had contained contradictions within it. But
by giving prominence to its liberal features, the industrial press diluted the
radical inheritance of the Chartist era.

This is not to make light of the differences between liberal-radical newspapers
and their rivals in the post-1855 period, not least in their reporting of trade



Industrialization of the press 39

unions, the emergent women’s movement, Irish Home Rule, and state reform
activism. But notwithstanding these important differences, all national news-
papers launched between 1855 and 1910, and the overwhelming majority of
new local daily papers, encouraged positive identification with the social sys-
tem in contrast to their radical predecessors. This shift is perhaps best illus-
trated by the way in which Queen Victoria was portrayed. The radical press in
the period 1837 to 1855 was aggressively republican: the Queen was vilified
as being politically reactionary, the head of a system of organised corruption,
the mother of a brood of royal cadgers, and the friend and relative of European
tyrants. In contrast, the new press portrayed the Queen from the mid-1870s
onward as a dutiful and benign matriarch who symbolized in an almost talis-
manic way the moral and material progress of her reign.”* Projecting her as
the living embodiment of national unity, the press also played a key role in
transforming the royal jubilee celebrations of 1887 and 1897 into popular,
mobilizing rites of national communion.”

Above all, the new popular press fostered the wave of imperialism that
swept through all levels of society. Popular newspapers tended to portray
Britain’s colonial role as a civilizing mission to the heathen, underdeveloped
world, or as an extended adventure story in which military triumphs were
achieved through individual acts of courage rather than through superior
military technology. Common to both themes was pride in Britain’s ascen-
dancy: as the Daily Mail, the most popular daily of late Victorian Britain,
enthused:

We send out a boy here and a boy there, and the boy takes hold of the
savages of the part he comes to and teaches them to march and shoot as he
tells them, to obey him and believe in him and die for him and the Queen.
A plain, stupid, uninspired people they call us, and yet we are doing this
with every kind of savage man there is.*®

This celebration of Britain’s dominion sometimes struck a more atavistic note,
as in this report of the 1898 Sudan expedition in the Westminster Gazette:

A large number of the Tommies had never been under fire before . . . and
there was a curious look of suppressed excitement in some of the faces . . .
Now and then I caught in a man’s eye the curious gleam which, despite
all the veneer of civilization, still holds its own in man’s nature, whether
he is killing rats with a terrier, rejoicing in a prize fight, playing a salmon
or potting Dervishes. It was a fine day and we were out to kill something.
Call it what you like, the experience is a big factor in the joy of living.”’

The paper which celebrated ‘potting Dervishes” was ‘progressive’ in terms of
the narrow political arc represented by the contemporary London press. It was,
for example, one of the few papers not to be in favour of the Boer War.



40 Press history

However, it subsequently joined other papers (with the notable exception of
the Daily Herald) in providing Hun-hating support for Britain’s involvement
in the First World War.

The First World War had been preceded by regular press depictions of
British military action as being necessary and desirable.’® In part this stemmed
from an imperialist mind-set in which colonial conflicts were likened to polic-
ing operations; in part from fashionable Social Darwinist thought which
viewed war as a legitimate form of arbitration between competing nations;
and, especially in the popular imperialist press, from what amounted almost
to a cult of war.’® This viewed military conflict as a purifying, redemptive
process in which the ill-effects of over-civilization and racial degeneration
could be exorcized. It was also bound up with a particular view of masculinity,
in which war was viewed as something that men did. How men responded to
war was a true test of their manhood: whether they reacted with the fear of a
coward or, in the words of the Daily Mail, with the excitement of a young
man ‘responding to the blast {of the trumpet} as for his wedding bell’.®°

This cult of war was especially evident in press responses to the Boer War
(1899-1902) where the British experienced military reverses. The war was
hailed by Lloyd’s Newspaper as a cleansing purgative, restoring the nation to
health after a period when the ‘great heart’ of empire had suffered ‘from fatty
degeneration’.®* According to the News of the World, it had awakened Britain
from its lethargy, rendering the country ‘stronger and more fitcted for the
duties of Empire’.®? In the Daily Mirror's view, it revealed ‘the elasticity of a
great people’.®> But the most eloquent tribute came in a Daily Mail editorial
chillingly headed “The Blessings of War’. The benefit of war, according to the
paper, was that it provided an opportunity ‘to re-examine the bases of our
national life, ruthlessly digging away all that is decayed or doubtful” and at
the same time enabled the Empire to emerge ‘stronger, more fully prepared,
amply equipped against the worst our foes can do to us’.

The militarism of the British press helps to explain why, at the outbreak of
the Great War, so many young men volunteered for the armed forces with
excitement and enthusiasm, often egged on by the civilian population. The
killing fields of the western front, and elsewhere, were to claim the lives of
almost a million British soldiers. It was the bitter harvest of a press which had
heedlessly preached for years the virtues of patriotism and valour in defending
Britain’s empire.®

Conclusion

The radical press was defeated decisively after the abolition of the ‘taxes on
knowledge’. Its defeat cannot be attributed solely to the changed climate of
opinion, following the collapse of the Chartist Movement. This Zeitgeist
or ‘sovereign consumer’ interpretation, though often invoked, fails to explain
why the press, taken as a whole, moved further to the right than public opinion;



Industrialization of the press 41

nor does it explain why the subsequent revival of the radical movement did
not give rise to a stronger revival of radical journalism. The eclipse of the
radical press as the dominant force in national popular journalism was also
due to structural changes in the press industry. The industrialization of the
press, with its accompanying rise in publishing costs, led to a progressive
transfer of ownership and control of the popular press to wealthy businesspeople,
while dependence on advertising encouraged the absorption or elimination of
the early radical press and stunted its subsequent development before the First
World War.

Notes

1 E. Miller, ‘Literature and the late-Victorian radical press’, Literature Compass, 7 (8),
2010, pp. 702—12; M. Tusan, Women Making News (Urbana, University of Illinois
Press, 2005); D. Hopkin, “The left-wing press and the new journalism’ in J. Wiener
(ed.) Papers for the Millions: The New Journalism in Britain (Westport, CT, Greenwood
Press, 1988); and D. Hopkin, “The socialist press in Britain, 1890-1910” in G. Boyce,
J. Curran and P. Wingate (eds.) Newspaper History (London, Constable, 1978).

2 For example, L. Brown, Victorian News and Newspapers (Oxford, Clarendon Press,
1985), p. 276; S. Koss, The Rise and Fall of the Political Press in Britain (London,
Hamish Hamilton, vol. 1, 1981), p. 414.

3 Despite three extensions of the franchise, only 60 per cent of adult men possessed
the vote, while all women were disenfranchised, in 1914. See D. Cannandine, The
Undivided Past (London, Allen Lane, 2013), p. 72.

4 H. Cunningham, Time, Work and Leisure (Manchester, Manchester University Press,
2014) summarises the latest evidence on increased leisure in Victorian Britain.

5 This is a key point documented in R. Holton, ‘Daily Herald v. Daily Citizen
1912-15’, International Review of Social History, 19 (3), 1974, pp. 347-76.

6 For the relative weakness of the radical press in c. 1910, see A. Lee’s “The radical
press’ in A. Morris (ed.) Edwardian Radicalism, 1900—1914 (London, Routledge
and Kegan Paul, 1974).

7 D. Butler and G. Butler, Twentieth-Century British Political Facts 1900-2000,
8th edition (Basingstoke, Macmillan, 2000), p. 22. The Daily Herald did not resume
daily production until 1919.

8 Brown, Victorian News, p. 276.

9 V. Berridge, ‘Popular Sunday papers and mid-Victorian society’ in G. Boyce,
J. Curran and P. Wingate (eds.) Newspaper History (London, Constable, 1978),
p- 264. This interpretation has been extended in divergent ways by J. Chalaby, The
Invention of Journalism (London, Macmillan, 1998) and M. Conboy, The Press and
Popular Culture (London, Sage, 2002).

10 News of the World, 1 October 1843.

11 B. Capp, Astrology and the Popular Press (London, Faber and Faber, 1979); L. Shepherd,
The History of Street Literature Newton Abbot, David and Charles, 1973).

12 R. Pound and G. Harmsworth, Norzhcliffe (London, Cassell, 1959), p. 206.

13 A. Lee, The Origins of the Popular Press 1854—1914 (London, Croom Helm, 1976),
p. 149.

14 Lee, Origins, p. 150.



42  Press history

15 H. Herd, The March of Journalism (London, Allen and Unwin, 1952), p. 185.

16 Lee, Origins, p. 167.

17 C. Seymour-Ure, “The press and party system between the wars’ in G. Peele and
C. Cook (eds.) The Politics of Reappraisal 1918-39 (London, Macmillan, 1975),
p. 242.

18 See Chapter 2, note 23.

19 A.]J. P. Taylor, Beaverbrook (London, Hamish Hamilton, 1972), p. 175.

20 S. Coltham, ‘The Bee-Hive newspaper: its origins and early development’ in
A. Briggs and J. Saville (eds.) Essays in Labour History (London, Macmillan, 1960).

21 See in particular Hopkin, ‘Socialist press’.

22 Holton, ‘Daily Herald' , 1974.

23 G. Lansbury, The Miracle of Fleet Street (London, Victoria House, 1925).

24 Market entry costs were especially high in Britain due to the early emergence of a
strong national press. They were lower in European countries with a dominant
local press, such as Germany and Sweden, where it was easier for radical journal-
ism to flourish.

25 Report of the Select Committee on Newspaper Stamps, Parliamentary Papers, 17,
1851, p. 236.

26 Berridge, ‘Popular Sunday papers’, Table 13.1, p. 250.

27 V. Berridge, ‘Popular journalism and working class attitudes, 1854-86: A study
of Reynolds’s Newspaper, Lloyd’s Weekly Newspaper and the Weekly Times’, Unpub-
lished Ph.D. thesis (University of London, 1976).

28 R. Critchley, UK Advertising Statistics (London, Advertising Association, 1974).

29 Mitchell’s Newspaper Press Directory, Sth edition (London, Mitchell, 1856), p. 7.

30 L. Brown, Victorian News and Newspapers (Oxford, Clarendon Press, 1985), p. 23.

31 Brown, Victorian News, p. 23.

32 Brown, Victorian News, p. 57. This had also been true of the 1880s; see A. Aspinall,
Politics and the Press (Brighton, Harvester, 1973 {19491), p. 382.

33 C. Mitchell, The Newspaper Press Directory and Advertisers’ Guide (London, Mitchell
and Co, 1856), p. 15.

34 Anon, Guide to Advertisers, London, 1851).

35 C. Higham, Advertising (London, Williams and Norgate, 1925), p. 166.

36 For example, the national survey on which Press Circulations Analysed (London,
London Research Bureau, 1928) is based.

37 C. Freer, The Inner Side of Advertising: A Practical Handbook for Advertisers (London,
Library Press, 1921), p. 203.

38 For a fuller analysis of the paper’s editorial change, see Berridge, ‘Popular journal-
ism’, 1976 and Berridge, ‘Popular Sunday newspapers’, 1978.

39 Advertisement placed in Mizchell’s Newspaper Directory 18578 (London, Mitchell,
1858).

40 E Pethick-Lawrence, Fate Has Been Kind (London, Hutchinson, 1943), pp. 65 ff.

41 G. Lansbury, The Miracle of Fleet Streer (Victoria House, London), p. 160.

42 Lansbury, Miracle, p. 161.

43 B. Holton, British Syndicalism 1900—1914 (London, Pluto, 1976).

44 This is very well described in H. Richards, The Bloody Circus: The Daily Herald and
the Left (London, Pluto, 1997).

45 Estimates derived from Mitchell’s Newspaper Press Directory (London, Mitchell,
1850-1920).



Industrialization of the press 43

46 N. Kaldor and R. Silverman, A Statistical Analysis of Advertising Expenditure and of
the Revenue of the Press (Cambridge, Cambridge University Press, 1948), Table 45,
p. 84.

47 B. Simon, The Two Nations and the Educational Structure, 1780—1870 (London,
Lawrence and Wishart, 1974), p. 133.

48 Lee, Origins, pp. 135 ff.

49 Northern Star, 7 May 1842.

SO Leeds Mercury, 14 June 1851.

51 Northern Star, 26 February 1842; cf. Northern Star, 11 June 1842.

52 Lee, Origins, Table 28, p. 290.

53 Lee, Origins, Table 34, p. 296.

54 J. Plunkett, Queen Victoria: First Media Monarch (Oxford, Oxford University Press,
2003); E Prochaska, Royal Bounty (New Haven, Yale University Press, 1995).
However, Reynold’s Newspaper long remained a republican paper.

55 E. Hammond and D. Cannandine, ‘Conflict and consensus on a ceremonial occa-
sion: the diamond jubilee in Cambridge in 1887, Historical Journal, 24 (1), 1981,
pp. 111-46.

56 Daily Mail, 23 June 1897.

57 Cited in P. Knightley, The First Casualty (London, Deutsch, 1975), p. 41.

58 G. Wilkinson, “The blessings of war”: the depiction of military force in Edward-
ian newspapers’, Journal of Contemporary History, 33 (1), 1990, 97—115.

59 Press portrayals were part of a contemporary, literary cult of war, examined in
P. Fussell, The Great War and Modern Memory (Oxford, Oxford University Press,
1975).

60 Daily Mail, 12 October 1912.

61 Lloyd’s Weekly Newspaper, 28 January 1900.

62 News of the World, 1 June 1902.

63 Daily Mirror, 5 April 1904.

64 Daily Mail, 1 January 1900 cited in Wilkinson, ‘Blessings’.

65 Remorse is movingly expressed by Rudyard Kipling (whose son was killed in the
war) in the poem ‘Epitaphs of the War 1914-1918’. Available at: www.kipling
society.co.uk/poems_epitaphs.htm (accessed 8 February 2016). This reaction,
shared by others of his generation, helps to explain the very different response of
the inter-war press to the threat of war, described in the next chapter.


http://www.kipling society.co.uk
http://www.kipling society.co.uk

Chapter 5

Era of the press barons

The era of the press barons is often seen as a maverick interlude in the devel-
opment of the press. According to this view, press barons gained an unprece-
dented hegemony over the press, and cynically manipulated their newspapers
as engines of propaganda. The despotic rule of the press barons is contrasted
with a preceding golden age when proprietors played an inactive role, and
editors were ‘sovereign’.! The press barons have thus become favourite bogey-
men: censoring them has become a way of celebrating the former editorial
integrity of the press.

But in reality the reign of the press barons did not constitute an exceptional
pathology in the evolution of the press, but merely a continuation of tenden-
cies already present before. Indeed, insofar as the barons may be said to have
been innovators, it is not for the reasons that are generally given.

Creation of press empires

The large press groups built by the press barons did not represent a decisive
break with the past. Newspaper chains had developed as early as the 1820s;’
and continued to grow thereafter. Thus, the steel magnate, Andrew Carnegie
owned eight British dailies and about ten weeklies in 1884.°

While the press barons were the beneficiaries of rising circulation, this was
hardly new. Newspaper sales had been rising ever since 1695, and this growth
greatly accelerated after 1855. Likewise, the leading position acquired by
some titles owned by the press barons was not a novel phenomenon. Unequal
competition between strong and weak papers had given rise repeatedly to
market dominance. For example, The Times was especially dominant in the
1850s national daily press.*

In brief, the press empires created by the press barons merely continued
three well-established trends — chain ownership, rising newspaper consump-
tion and market ascendancy. All that happened was that, in some cases, these
trends became more pronounced.

Thus, newspaper chains got bigger in terms of the percentage of titles
they controlled. Between 1921 and 1939, the big five regional chains’ share
of local morning titles increased from 12 per cent to 44 per cent, while their



Era of the press barons 45

share of local evening titles (excluding London) rose from 8 per cent to
40 per cent.’ This was largely a consequence of newspaper acquisitions at a
time of contraction in the number of titles.® This was organised partly
through a series of cynical carve-ups in which press magnates — most notably,
Lords Camrose, Kemsley and Rothermere — sold out in some areas and con-
solidated in others on the basis of tacit or explicit cartel deals with each
other.” This facilitated the creation of local oligopolies where most local
papers in the sub-region were owned by the same publisher, and contributed
to a rise in the number of towns with no choice of local paper.® However, the
rapid advance of the chains in the regional press took place mainly in the
1920s, and stalled in the 1930s.”

The press groups owned by the barons also benefited from an enormous
increase in national daily newspaper reading between the wars. The Sunday
press had already built a mass following in Victorian and Edwardian Britain,
and consequently its gains — from 13.5 to 15.8 million between 1920 and
1939 — were relatively modest.'” By contrast, national daily circulation almost
doubled from 5.4 million to 10.6 million.'* In 1932 national dailies outsold
local dailies for the first time."?

A small number of national titles built mass circulations. Lord Northcliffe’s
Daily Mail was the first British daily to reach 1 million in 1915;" the Daily
Herald was the first to notch up 2 million in 1933;' and the Daily Express
was the first to break the 2.5 million barrier in 1939." The prominence of
Beaverbrook as a press baron was mainly due to the success of two titles: the
Daily and Sunday Express.

But while the inter-war press barons commanded larger sales than before,
they were in relative terms no more dominant in the national press than
earlier in the century. Indeed, in 1937, the three leading national daily mag-
nates (Beaverbrook, Rothermere and Southgate) controlled 58 per cent of
national daily circulation,'® significantly less than the estimated 67 per cent
controlled by their counterparts (Pearson, Cadbury and Northcliffe) in
1910." The market share of the three leading Sunday newspaper magnates
(Beaverbrook, Carr and Kemsley) in 1937 was 55 per cent, again less than the
69 per cent share of their lesser known equivalents (Dalziel, Riddell and
Lloyd) in 1910.'

Thus, the barons” hegemony over the national press waned during the inter-
war period when their ascendancy became notorious. This reverse was partly
due to the belated revival of a Labour movement press which was made possi-
ble, as we shall see, by changes in the market system. In addition one of the
most powerful press barons, Lord Rothermere, overreached himself and was
forced to sell major press assets during the Depression.

Press barons and proprietorial control

The two archetypal press barons, Northcliffe and Beaverbrook, had very differ-
ent personal styles. While Northcliffe was notorious for personally haranguing



46 Press history

his staff, Beaverbrook’s remoteness was legendary. In Scogp, Evelyn Waugh
satirized a visit to him:

The carpets were thicker [as one approached Lord Copper’s private officel,
the lights softer, the expressions of the inhabitants more careworn. The
typewriters were of a special kind: their keys made no more sound than
the drumming of a bishop’s finger-tips on an upholstered prie-dieu. The
telephone buzzers were muffled and purred like warm cats. The personal
private secretaries padded through the ante-chambers and led them nearer
and nearer to the presence.”

Yet despite their differences of personality, both men made sure that their
wishes were followed. Beaverbrook sent 147 separate instructions to the Daily
Express in one day. Northcliffe would ring up his staff as early as six in the
morning, saying abruptly “Wake up! Have you seen the papers yet?” When
one weary editor explained that you could not get the papers so early where he
lived, he was woken up at 5 AM the next day by papers being delivered to his
home by a noisy pantechnicon.”® Both proprietors generated terror as part of
their managerial style, something that inspired anecdotes that were perhaps
improved in the telling. “Who is that?’, Northcliffe said on the phone. ‘Editor,
Weekly Dispatch, Chief’, came the reply. ‘Ex-editor’, responded Northcliffe,
putting down the phone.?’ When a luckless sub-editor filled a lull in a meal-
time conversation with the observation that he had been shipwrecked three
times, Northcliffe said abruptly ‘four times’, and sacked him.?? Beaverbrook
also had a fearsome reputation for firing journalists.?®

The barons combined terror with generosity. Their official histories and
journalists’ memoirs recount the sudden gifts, holidays and salary rises which
were showered on staff. As a genre these stories could be called ‘courageous
underling gets his reward’. They usually take the form of the plucky journal-
ist standing up for himself (or, more rarely, for what he believes) in the face
of the baron’s fury. They are clearly intended to enhance both the baron, who
is revealed as discriminating and fundamentally right-minded in his judge-
ments, and the journalist whose independence is demonstrated by his courage.
But what they actually reveal is an almost continuous process of humiliation.
Bernard Falk, usually rewarded with a cigar when he took down Northcliffe’s
dictated social column for the Ma:/, was once allowed to choose the one he
wanted. “What!” said Northcliffe, “You have the nerve to pick on those cigars!
Don’t you know, young man, that they cost 3/6 each?’ ‘Yes’, said the fearless
reporter, ‘but they’'re worth every penny’.** Another editor, who dared to
disagree with Northcliffe, recorded gratefully the telegram he received: ‘My
dear Blackwood, you are grossly impertinent to your affectionate Chief’.?

Losing a battle with a press baron hardly made such a good story. George
Buckle, the editor of The Times (whose editorial independence Northcliffe had
promised to uphold), was eased out of the editorship when he failed to adapt



