




A Licence  
to Be Different

l l l l 



THE BRITISH FILM INSTITUTE
Bloomsbury Publishing Plc

50 Bedford Square, London, WC1B 3DP, UK
1385 Broadway, New York, NY 10018, USA 

29 Earlsfort Terrace, Dublin 2, Ireland

BLOOMSBURY is a trademark of Bloomsbury Publishing Plc

First published in Great Britain by Palgrave in 2016
Reprinted by Bloomsbury in 2018

on behalf of the 
British Film Institute

21 Stephen Street, London W1T 1LN
www.bfi.org.uk

The BFI is the lead organisation for film in the UK and the distributor of Lottery funds for film.  
Our mission is to ensure that film is central to our cultural life, in particular by supporting 

and nurturing the next generation of filmmakers and audiences. We serve a public role which  
covers the cultural, creative and economic aspects of film in the UK.

Copyright © Maggie Brown, 2007

Maggie Brown has asserted her right under the Copyright,  
Designs and Patents Act, 1988, to be identified as author of this work.

For legal purposes the Acknowledgements on p. x constitute  
an extension of this copyright page. 

Cover design: Eureka
Image credits: Photographs of Jeremy Isaacs and of Sir Richard Attenborough by

Gemma Levine/Hulton Archive. Reproduced by kind permission of Getty Images.
Photograph of Michael Grade by Keystone/Hulton Archive. Reproduced by kind permission

of Getty Images. Photograph of opening-night script reproduced by kind
permission of Paul Coia. Photographs of Jon Snow and Jim Gray and of Tim Gardam

© Guardian News & Media Ltd 1999. Photograph of Michael Jackson © Guardian
News & Media Ltd 2001. Photograph of Mark Thompson © Guardian News & Media

Ltd 2003. Photograph of Luke Johnson © David Levene 2005. Photograph of Andy
Duncan © Martin Godwin 2006. Photograph of Kevin Lygo © Felix Clay 2007.

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced or  
transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical,  

including photocopying, recording, or any information storage or retrieval  
system, without prior permission in writing from the publishers.

Bloomsbury Publishing Plc does not have any control over, or responsibility for,  
any third-party websites referred to or in this book. All internet addresses given  
in this book were correct at the time of going to press. The author and publisher  

regret any inconvenience caused if addresses have changed or sites have  
ceased to exist, but can accept no responsibility for any such changes.

A catalogue record for this book is available from the British Library.

A catalog record for this book is available from the Library of Congress.

ISBN: HB: 978-1-8445-7204-5
PB: 978-1-8445-7205-2

ePDF: 978-1-8390-2446-7
eBook: 978-1-8390-2447-4

Typeset by The Little Red Pen, Dublin

To find out more about our authors and books visit  
www.bloomsbury.com and sign up for our newsletters.

http://www.bfi.org.uk
http://www.bloomsbury.com
http://www.bloomsbury.com/newsletter


A Licence 
to Be Different

The story of Channel 4

l l l l

Maggie Brown



To my parents, Marion and Cecil



Contents

l l l l

Foreword by Luke Johnson						        vii
Acknowledgements							           x

  1  How Celebrity Big Brother changed Channel 4			       1
  2  The long and winding road						        10
  3  Isaacs: maverick founder						        20
  4  Godfather in the green Rolls Royce					       33
  5  Miss No One from Nowhere joins Channel 4			     38
  6  Launch: a white-knuckle ride					       53
  7  Disaster! Channel 4 News						        72
  8  Two tigers at the table						        84
  9  Calmer waters							         98
10  Likely lads flourish as Isaacs leaves					     111
11  Dark horse makes the Grade					     126
12  Breakfast with handcuffs						      140
13  The golden formula						      155
14  Britain’s Pornographer-in-Chief?					     165
15  Drama! GBH, Potter, Film on Four					     178
16  Whitehall warriors fight privatisation				    192
17  Lexus man arrives							       203
18  New things in the air						      219
19  Spending spree							       235
20  The wall of leisure							       248
21  Caught out by 9/11							      262
22  Thompson’s vaulting ambition					     273
23  Two men with L plates						      289
24  Big Brother								       304
25  Channel 4 at the crossroads						     315

    Conclusion								       325
    Notes								        329
    Index								        351





Foreword

Channel 4 is a brilliant accident of history, and Britain’s cultural life over the past 
quarter century has been all the richer for it. At its heart, the organisation exists to 
provide a forum for individual voices making one-off programmes that would oth-
erwise never reach a national audience. And at its finest, Channel 4 can be sublime: 
stirring drama, riotous comedy, compelling documentaries, unbeatable current af-
fairs. The BBC is a vast state-sponsored institution; ITV a huge commercial business. 
Channel 4 sits between these goliaths, a quirky amalgamation that aims to deliver 
public goods while retaining the verve of the private sector.

As this history shows, Channel 4 regularly supplies shock and awe to British 
citizens via the television – and not always in the way planned. It has an impressive 
capacity to infuriate – and inspire. It has always been the broadcaster most reliant 
on independent producers, so they have frequently brought their most extreme – 
and innovative – ideas to us. While this does not make for a peaceful existence, I 
suspect that Channel 4’s integral policy of taking creative risks is the only way an 
artistic body can renew itself on a regular basis. Otherwise the schedule becomes 
clogged with long-running series and predictable formats, leaving no room for 
radical breakthroughs.

As a launch pad for new talent, Channel 4 has a remarkable track record. It has 
given early breaks to an astounding array of comedians, directors, writers, actors and 
presenters – and even television executives. Many have gone on to considerable fame 
and fortune, from Stephen Frears to Jonathan Ross. And it is surely no coincidence 
that the bosses of the two largest television broadcasters are also former Channel 4 
chief executives.

The creative economy has also benefited enormously from the huge success of 
Channel 4. PricewaterhouseCoopers estimate the corporation’s contribution at £2 
billion a year, while its activities support 22,000 jobs. Its investment in British films 
and policy of regional production distinguish it from other broadcasters. It has 
achieved this without any direct cost to the taxpayer, save gifted spectrum. There can 
be no other part of the state that offers such enjoyment and value to the taxpayer for 
so little cost, while also boosting the economy.

In 1966 E.B. White wrote in an essay in support of public-service broadcasting:



viii	 l l l l Foreword

I think TV should be providing the visual counterpart of the literary 
essay, should arouse our dreams, satisfy our hunger for beauty, take us 
on journeys, enable us to participate in events, present great drama and 
must explore the sea and the sky and the wood and the hills [. . .] it 
should restate and clarify the social dilemma and the political pickle.

When it works, Channel 4 does all this and more. It can do this because it is inde-
pendent: it sells its own advertising time to fund its programmes. Overall, I believe 
Channel 4 provides more distinctive entertainment and enlightenment at less cost, 
to more citizens, than any equivalent body in Britain today. And because Channel 4 
generates its own revenues, it is independent from shareholders, independent from 
in-house production, even independent from government – most of the time. This 
allows Channel 4 to remain undeterred by controversy and still able to take risks. It 
is not afraid to break taboos, expose hypocrisy and lead campaigns like that inspired 
by Jamie’s School Dinners. From time to time, it is almost deliberately obscure or 
provocative. In a democracy the media is a vital forum for legitimate debate; only in 
totalitarian regimes are contrary opinions forbidden.

Channel 4 faces challenges ahead, as do all the so-called ‘legacy’ media compa-
nies: newspaper and magazine publishers, radio and other television broadcasters. 
The advent of digital television has led to an explosion of choice for the television 
viewer, while the arrival of new competitors means the price of content such as im-
ported shows has risen. Meanwhile, the online world is attracting an increasing share 
of the advertising cake – and of viewers, especially younger audiences, traditionally 
Channel 4’s heartland.

But very few, if any, of these impressive new channels or websites are delivering 
what might be called public-service broadcasting. Their objectives are purely com-
mercial. By contrast, while Channel 4 is entrepreneurial and flexible, its overriding 
purpose is to show diverse, experimental and educative television – original British 
commissions from all over the country.

Moreover, Channel 4 is embracing the digital age and expanding its horizons be-
yond a single channel. It already has successful offshoots like E4 and More4, together 
with Film4. It has a significant online presence and is about to launch a raft of DAB 
radio stations. Further new media initiatives are planned. Long-term Channel 4 can-
not rely on its core channel; it must diversify and broaden its appeal, as consumers 
obtain information and entertainment from an ever wider array of platforms.

Maggie Brown’s book paints a slightly mixed picture of Channel 4’s first twenty-
five years. While I disagree with some of her interpretations, I think this is an impor-
tant document, which is why I championed the project within Channel 4. She has 
tried hard to reveal the truth, although inevitably elements of the story are subjec-
tive. Ultimately, she is a commentator on the outside, who is trying to create a dra-



l l l l	 ixForeword

matic narrative. She can never understand the complexities and subtleties of actually 
trying to balance the conflicting aims of a quirky, hybrid institution like Channel 4. 
Life is never as simple as books portray. Nevertheless, I salute her industry.

The principal message of the book must be this: Channel 4 has been a pioneer 
from the start and remains a huge force for good, despite its mistakes. It pushes 
the boundaries in every genre, from news, to documentaries, to comedy, to film, to 
reality television. It is staffed by many outstanding people and supplied by inspired 
programme-makers. It helps keep other public broadcasters up to the mark and gen-
erates enormous added value for the creative economy in Britain. I sincerely hope 
Channel 4 prospers and is around to celebrate its fiftieth anniversary with another 
history, listing many more great achievements.

Luke Johnson



Acknowledgements

The idea of writing the history of Channel 4 first came to me in September 1997, at 
a dinner party in Notting Hill. Another guest was the new Chief Executive of the 
channel, Michael Jackson. At the time, Jackson was at the start of a mission to rein-
vigorate the channel, a crusade that would result in stand-out programmes such as 
Sacha Baron Cohen’s Ali G, and Queer as Folk.

Just two months earlier I had attended a farewell dinner for Jackson’s predecessor 
Michael Grade, whose larger-than-life personality dominated the channel for ten 
years. That party had been held in the mirrored ballroom of the Dorchester Hotel. 
Guests started off by playing bingo, and by each place setting was a pair of Grade’s 
trademark red socks, tied with golden string.

I was amazed that no one had seen the need to record this unique chapter in 
British broadcasting history, relying instead on Jeremy Isaacs’ first-hand account of 
founding the channel, which went up only to 1987, when Isaacs left Channel 4. But 
Channel 4 never had much sense of its past: then, as now, it was always looking to 
the future.

While other projects took priority, the idea stayed with me, and I kept a beady eye 
on Channel 4 and watched as many of its programmes as life permitted. In 2005, with 
the channel’s twenty-fifth anniversary looming, I raised the idea with Luke Johnson, 
the then newish Chairman of Channel 4, at the Edinburgh Television Festival. We 
talked it over on a coach to the conference centre, and by the time we arrived, I knew 
I had a deal. Johnson is a fast worker.

As an outsider to the channel and to television, Johnson grasped immediately the 
need for a history with a page-turning sense of narrative – as did Andy Duncan, 
Channel 4’s Chief Executive. Both have played key parts as patrons to this history, and 
without them it could not have happened. Andy Duncan has been unstintingly kind 
and patient in providing access and supporting the project, as have others at Channel 
4 – crucially David Scott, the former Deputy Chief Executive, who helped me write a 
detailed synopsis and facilitated access to Channel 4 boardroom minutes.

Channel 4 enabled the book to be written but with this important caveat: this is 
not an official history. Although I am the first outsider to be granted supervised ac-
cess to its archive, the interpretation and organisation of this history is all mine. An 
approved version would read quite differently. I wanted it to be accessible, to wear its 



l l l l	 xiAcknowledgements

authority lightly so as to interest as many people as possible, not just media experts 
and policy wonks. Channel 4 exists for everyone.

Channel 4’s archivists, led by Rosie Gleeson, deserve special thanks: they un-
earthed many gems, enabling some extra chapters, notably on the relationship be-
tween Michael Grade and the dramatists Alan Bleasdale and Dennis Potter, to come 
to life. Pamela Dear, the archivist of its public record, was another key person who 
kindly smoothed my path and looked out lost documents with a maternal affection 
for the channel. The Guardian’s own research team were helpful in digging up long 
forgotten articles. Within Channel 4, Claire Grimmond, who provided key informa-
tion on programme performance and ratings, and Rosemary Newell, were stars. The 
Royal Television Society’s Simon Albury offered advice and Archivist Clare Colvin 
mined the archive for conference reports and speeches. I was also warmly encour-
aged in the project by an industry contact since 1980, Sir George Russell, who de-
voted hours to briefing me, as did David Glencross, the former Chief Executive of 
the Independent Television Commission, who lent me key reading material.

The Chairmen, Richard Attenborough, Michael Bishop, Vanni Treves and Deputy 
Chairman Barry Cox all agreed to be interviewed, as did Jeremy Isaacs, Michael 
Jackson, Mark Thompson and Directors of Programmes, Liz Forgan, John Willis, 
Tim Gardam and Kevin Lygo. On the regulatory side, Ofcom was extremely helpful, 
with Stephen Carter and Richard Hooper providing key insights, while other Ofcom 
experts, led by Kate Stross and Mark Bunting, painstakingly took me through their 
financial review of Channel 4. Chris Smith, the former Secretary for Culture, Media 
and Sport helped me put the crucial 1997–2001 period into context. The one person 
who refused to be involved was Michael Grade. I managed without him.

The people I interviewed on the record are listed in the footnotes. I thank them 
all for their time and patience. They include Founders Anthony Smith, generous 
with encouragement and advice; Roger Graef; Justin Dukes; Paul Coia; Tim Sim-
mons, who provided some wonderful videotapes of Jeremy Isaacs and his notes to 
staff; Pam Masters; Jo Wright, who first reminded me of the leading role a pot plant 
played in Channel 4’s early presentation; Cecil Korer; Sue Stoessl; Mike Bolland and 
Sue Woodford. Nigel Stafford-Clark was a mine of information. John Morrison, a 
founder of Channel 4 News provided long-lost documents about the early disaster 
days, as did Peter Moore from the 1997 era.

None of this would have happened without the utter professionalism and stead-
fast support of my publisher, Rebecca Barden of the British Film Institute (BFI), who 
was a true midwife to the book. Michael Leapman, with whom I once job-shared on 
the Independent, also played a pivotal role, bringing all his experience and flair to pa-
tiently advising, editing and reading the script over a period of months. Liz O’Donnell 
project-managed the final stages with speed and accuracy. Richard Paterson at the BFI 
kindly read the completed book and advised, as did Corinna Honan, who provided 



xii	 l l l l Acknowledgements

encouragement and seasoned editing advice. Thanks also to Jan Tomalin at Channel 
4 who rooted out the odd inaccuracy. Matt Wells, Media Editor of the Guardian pa-
tiently let me concentrate all my efforts on the history, rather than journalism, during 
the crucial months of 2007 when I was finalising the book. 

This is the story of an amazing British experiment.
Enjoy.

Maggie Brown 
September 2007



1
How Celebrity Big Brother  

changed Channel 4

l l l l

In the autumn of 2006, Channel 4 began to lay plans for its twenty-fifth anniversary 
on 2 November 2007. It should have been preparing a celebration. On launch in 1982 
it was a tiny experimental station with burning ambitions and an independent spirit, 
determined to do things differently. By now it was a sleek media company head-
quartered in a palace of glass and stainless steel designed by Richard Rogers, with an 
annual turnover of almost £1 billion. The contrast was astonishing; but then, Britain, 
too, was a different and, in particular, a more prosperous place.

Though facing mounting accusations of betraying its mission, the mature channel 
was still basking in what was to be a final hour of Indian summer after a two-year 
period of sustained success.1 For the past ten years, during the decade of Tony Blair, 
no one had seriously questioned Channel 4’s unusual status, its privileges and inde-
pendence. But, as August turned into September, the atmosphere changed, the mood 
music shifted from an upbeat major key to an ominous minor one.

Several forces were conspiring to bear down on this strange British experiment 
which had grown out of Margaret Thatcher’s decision to shake up the television estab-
lishment by allowing the creation of a fourth channel, publishing programmes made 
by small independent producers and paid for, irony of ironies, by ITV. The mounting 
pressure on Channel 4 contributed to the most damaging episode in the company’s 
history: the outburst of naked racism on Celebrity Big Brother in January 2007, which 
provoked an unprecedented level of complaints2 and was deeply harmful to a broad-
caster priding itself on catering to contemporary multicultural Britain.

Although the incident, principally involving the Bollywood actress Shilpa Shetty 
and, a former dental nurse whose celebrity status dated back to her role in the third 
series of Big Brother, appeared to blow up out of nothing – the cooking of a chicken, 



2	 l l l l How Celebrity Big Brother changed Channel 4

the waste of an Oxo cube – it was no storm in a casserole. The essential ingredients 
were all in place and had been simmering away since the series started. At some 
stage, over some issue, Big Brother was bound to overheat and, in the process, to 
shatter Channel 4’s image. Even before the Jade Goody outburst, the show’s produc-
ers and crew of more than 300 were struggling to keep hold of the show’s audience, 
whose average age was climbing worryingly, and were resorting to ever more con-
trived antics and bizarre twists.

l l l l

The defining moment of the channel’s change in fortunes can be pinpointed with 
some accuracy: a meeting in the boardroom on Thursday, 21 September 2006. This 
was when the Director of Television, Kevin Lygo, in charge of the programme budget 
of £500,000,000 (more generous than BBC2’s), called together his senior commissioners, 
mostly high-flyers in their thirties. The channel has always held programme reviews 
on Thursdays, and, in the early days, under Jeremy Isaacs, they were disputatious af-
fairs, astounding newcomers with their frank exchanges of views. By now, they had 
matured into cooler, more scientific debates, with the ratings expert setting the scene 
by analysing the past week and the key demographics, examining whether enough 
of the right people were watching. The right people generally meant young adults – a 
narrow focus that was a measure of the journey the channel had travelled towards 
commercialism, abandoning Isaacs’ ambition to be eclectic, to provide something 
for everyone some of the time.

This meeting, though, was different. Lygo, the cultured and witty son of an admiral 
and a collector of antique Tibetan bronzes,3 called the meeting to raise the question 
overshadowing the channel: should we renew Big Brother? Has it been running too 
long? Can we manage without its extraordinary appeal to younger viewers? Can we 
imagine the channel without it? How quiet would it feel throughout the summer?

They were rhetorical questions. Lygo knew they had no choice but to renew, and 
in his presentation he spelt out the unassailable fact: the programme provided half 
the channel’s profit. For some recent recruits, this scale of dependency was a shock, 
the first time they had looked up and seen the Big Brother sword of Damocles hang-
ing over their heads. All the same, Lygo wanted to make sure of their support, and to 
his relief there were no dissenters. Most said they were still enamoured of Big Broth-
er, they thought it continued to be ground-breaking and touched a national nerve: 
the critics, mostly middle-aged and above, could be shrugged off because the basis of 
their dislike of Big Brother was clearly their failure to understand young people.

The channel’s problem was that Big Brother was a format invented by a supplier. 
Unlike other profitable programmes such as Wife Swap or Hollyoaks, it could easily 
be taken away and sold to a rival. Under a contract agreed in 2002 by Mark Thomp-



l l l l	 3How Celebrity Big Brother changed Channel 4

son, who was now Director General of the BBC, Big Brother had become a multime-
dia event, and coverage had effectively doubled. It was expanded again when the deal 
was renewed in 2005 and would expire in 2007. Endemol, the producer, was using 
this break to bid up the price, which would eventually double to £40 million a year, 
with a big annual increment from 2008. In addition there was an extra £7-million 
bill for making Celebrity Big Brother, which was extended.

The issue was urgent because ITV had emerged as a rival suitor for Big Brother. It 
had courted the programme all year, hiring consultants and negotiating determined-
ly with the producers. This flirtation was already the talk of the glitzy programme 
market in Cannes in April 2006. ITV estimated that the summer’s Big Brother was 
worth £88 million to Channel 4 in advertising, generating a surplus of £68 million.4 
That sum excluded sponsorship, spin-offs, E4 and Celebrity Big Brother. As Lygo 
admitted, ‘Endemol had to some extent underpriced it. It was the channel’s most 
profitable programme and probably the most profitable anywhere. It was a wonder-
ful bargain.’5

When Celebrity Big Brother was added in, the two provided the main channel with 
15 per cent of its income and the majority of the company’s profit.6 Even at a doubled 
price, it was still going to subsidise unprofitable news, current affairs and drama. 
And, apart from the financial considerations, Lygo simply could not stomach the 
idea of his most cherished programme turning up elsewhere.

ITV’s wooing of Big Brother was partly tactical. In August, its outgoing Chief Ex-
ecutive, Charles Allen, had pilloried Channel 4 for seeking government handouts to 
underwrite its public-service future while at the same time pumping out ever more 
commercial programmes. In private conversations with the Culture Secretary, Tessa 
Jowell, he would point out that Big Brother was transmitted, on average, once every 
three nights during 2006; but in public he was careful not to attack the programme 
directly, because if he did so people would stop believing that he wanted to buy it.

He calculated that ITV would emerge the winner whatever happened. If he ac-
quired Big Brother, Channel 4’s balance sheet would be in tatters. If the clear signs 
of his interest forced a steep increase in the price – which is what happened – then 
the channel would be damaged also, if less severely. After all, ITV had a score to 
settle after Channel 4 had lured away Paul O’Grady, host of its successful 5 p.m. 
programme, early in 2006. Simon Shaps, ITV’s Director of Television, was in truth 
uncertain about how long the Big Brother brand would remain strong and worried 
that, if it did move to his channel, it would unbalance the output. That was why ITV, 
after all the sniffing around, never put in a formal bid. Nor is it clear that Endemol 
would have wanted Big Brother switched to ITV.

There was, however, a further barrier to the renewal of the contract: the Channel 4 
board was itself ambivalent, and would remain so. The first words the Deputy Chair-
man, Lord Puttnam, had exchanged with Andy Duncan, after he was appointed in 



4	 l l l l How Celebrity Big Brother changed Channel 4

January 2006, had been: ‘What shall we do with Big Brother?’7 It was undermining 
political support for the channel, and its impact was overshadowing the much better 
programmes that formed the bulk of its output. He was concerned that the hunt for 
novelty and ratings would lead to places the channel should not and could not go.

The Board considered Big Brother twice that autumn, in September and October, 
before somewhat unhappily deciding that it would be financially irresponsible to 
do anything but renew, although they told Ofcom that they expected profits from 
the strand to be significantly lower from 2008 onwards, as the three-year contract 
with Endemol, if honoured, would cost in total £180 million. After the decision, the 
Chairman, Luke Johnson, commented, 

There was a consensus about renewing. Individually there were differ-
ences but if you saw the facts as presented to us there can be no doubt 
about it, it was the right thing to do. The deal is only for three years, 
which felt about right. The big issue is what to replace it with. How long 
will it last?8

This was a matter of great concern. Lygo and his colleagues had been hunting for 
prime-time hits and replacements for several years, to kick-start the channel’s creative 
escape from Big Brother, but nothing had worked. They tried again in November and 
December with a reality show, Unanimous, in which a group of people argued unpleas-
antly over who should win £2 million, but the show caught nobody’s imagination. The 
channel’s former magic touch of coming up with a fresh hit when needed – The Tube, 
The Big Breakfast, Grand Designs – seemed to have deserted it, and there would be no 
let-up from the trend in the coming months, with flop following flop.9

There were two reasons for this. Since 1993, when it began to sell its own ad-
vertising time, the channel had been increasingly trapped by the iron rules of the 
marketplace, which laid emphasis on year-on-year comparisons, to such an extent  
that the schedulers could not afford a downwards dive from an experiment. Second, 
Big Brother and other long-running programmes such as Wife Swap were partly sap-
ping the ability to innovate as they crowded out other things, soaked up programme 
funds and lessened pressure on the handful of dominant programme suppliers to 
Channel 4 to put their creative thinking caps on.

Big Brother, in short, was an extreme manifestation of the trap all television net-
works around the world are falling into: the biggest hits are a mixed blessing, because 
a channel becomes over-dependent on them. To be able to discard them painlessly 
requires the goose to lay more and more golden eggs, until exhaustion sets in. ABC 
experienced this in America with Who Wants to Be a Millionaire? which it ran five 
times a week. On ITV, Coronation Street and Emmerdale risk the same outcome. But, 
in a sense, Channel 4’s dependence on Big Brother was worse because it went to-



l l l l	 5How Celebrity Big Brother changed Channel 4

tally against the spirit of the channel Jeremy Isaacs had founded, where the schedule 
changed season by season. That was fine when there was a guaranteed income, but in 
the fierce commercial environment of 2006, such luxuries were unaffordable.

Isaacs rationed himself that autumn to an article in Prospect magazine, mourning 
the channel’s loss of ‘quiet seriousness’. Luke Johnson had no time for such pompos-
ity. ‘No one has to watch it’, he snapped.10

Channel 4 was also heavily reliant on two other successful shows, which its rivals 
wanted and could easily take from it: Deal or No Deal and Desperate Housewives. 
During the summer, ITV bid for Deal or No Deal, another Endemol production 
whose round-the-year success had pepped up the channel’s audience by the same 
amount as Big Brother when averaged out. Channel 4 held on to it, but the price went 
up 60 per cent.11

The battle to keep key American imports was tougher. The channel had a deal 
with Disney’s Buena Vista that allowed it to pick two new series a year for a two-year 
span. In order to hold on to the third series of Desperate Housewives, it paid a stag-
gering £950,000 per episode, more than it cost to make an original British drama 
such as Shameless and ten times the average price of bought-in US series. This was 
when it became evident that Channel 4 could no longer afford to sustain its boast 
as the home of the best American imports, as Lygo would confirm at the Edinburgh 
Television Festival in 2007. It was outbid by Sky for Lost.

There was also a three-cornered scrap with ITV and BBC1 over Gordon Ramsay. 
Peter Fincham, Controller of BBC1, fancied him as the new face of cooking and 
offered a deal that would extend to the chefs working in Ramsay’s restaurants. But 
the former footballer stayed with Channel 4, striking a four-year deal worth an esti-
mated £8.5 million. He explained that he liked the channel’s style and its people: 

Channel 4 don’t do here’s one I made earlier, or cook along with Gordon 
– it’s cutting edge. My relationship with them goes back a long way. Kevin 
Lygo without a shadow of doubt, has tenacity, and Sue Murphy [Head of 
Factual Features] has the most creative brain in television. Kevin and Sue, 
like tomato and basil, mango and passion fruit, both highly acidic, both 
full of vitamin C, explosive when combined together.12

At least Ramsay knew where he belonged, but the autumnal woes continued with 
a sudden decline in the advertising market as money was switched to the Internet. 
It was like the sun going behind a big black cloud. ‘This channel becomes a very dif-
ferent place when the money stops flowing’, Lygo mourned.13 Drama was cut down 
to one new series a year in 2007, and a commitment to screen one expensive drama 
each month was chopped back from twelve to eight a year. Endemol also then suc-
ceeded in bringing the new Big Brother contract forward a year.



6	 l l l l How Celebrity Big Brother changed Channel 4

In this edgy, unhappy mood, with Andy Duncan, the Chief Executive, lobbying 
for government assistance, what Channel 4 needed above all was a quiet time, out 
of the limelight and free from controversy. Celebrity Big Brother loomed, and the in-
stinct was to play safe. Lygo intervened in December to weed out two controversial 
housemates proposed by Endemol. The first was O.J. Simpson, the American foot-
ball star who was acquitted of murdering his wife and a friend in the televised ‘trial 
of the century’ in 1995, although he was subsequently found liable in a civil court 
case. In 2006, his book If I Did It, a fictional account of the murder, was withdrawn 
from publication. ‘They all really wanted him’, Lygo recalled. ‘I just thought you can’t 
have someone who has been so closely involved in something like this.’14

The second rejected housemate was John Leslie, the former Blue Peter presenter 
who had been questioned over an alleged rape of Ulrika Jonsson. ‘I rejected two 
dodgy characters’, Lygo reflected wryly, ‘then you end up with the most controversial 
Big Brother ever. It just goes to show – what do I know?’15

Lygo sympathised with a faction on the Board, led by Lord Puttnam, who argued 
that if they were stuck with Big Brother they should ensure that it was dominated by 
conversation and not crude antics or sex. He did not see a problem with Jade Goody: 
‘She hadn’t been racist or violent. She’d been on loads of television.’16 But the tension 
between Endemol and the channel, generated by the arguments over the partici-
pants, did not augur well for communication and trust.

Celebrity Big Brother, the fifth and longest series, made a fairly promising start on 
3 January 2007. Donny Tourette, a minor pop star, went in the jacuzzi with his suit 
on and later escaped over the perimeter wall, then Leo Sayer, a singer and songwriter, 
walked out in a huff. The seventy-nine-year-old film-maker Ken Russell quit when 
Jade Goody’s mother Jackiey and partner Jack Tweedy arrived: he called them ‘the 
terrorists.’ The foul-mouthed Jackiey lasted just a week before being voted out, hav-
ing never managed to master the name of the Bollywood actress Shilpa Shetty, who 
at least brought some tone to the proceedings; she called her simply ‘the Indian’.

Then came the explosion. Jade, along with Jack Tweedy, the model Danielle Lloyd 
and the singer Jo O’Meara, were accused of racism in their treatment of Shilpa and 
their language towards her. On Monday, 15 January, the Daily Mirror reported grow-
ing fears on internet sites that Shetty was being bullied and that the incidents might 
be racist in origin. It got worse when the following night’s programme featured a row 
over Shilpa’s cooking of a chicken and the use of a stock cube. There were also three 
conversations, not reported to Channel 4 by Endemol, which involved composing a 
limerick, on which the word ‘Paki’ was implied by the rhyme, but not spoken.

The next night’s programme showed Jade ranting at Shilpa in a truly ugly scene. 
Calling her a loser and a liar, she shouted, ‘Go to the slums.’ When Shilpa begged her 
to shut up, Jade screamed: ‘No you shut the fuck up. Who the fuck are you to tell me 
to shut up? You’re not some Princess in Neverland . . . You’re a normal housemate 



l l l l	 7How Celebrity Big Brother changed Channel 4

like everyone else. You need to come to terms with that. [. . .] Your head is so far up 
your fucking arse you can smell your own shit.’

Big Brother was now dubbed ‘Bigot Brother’, and the tabloids, led by the Mirror, 
were up in arms. Gordon Brown, the Chancellor of the Exchequer and prime-
minister-in-waiting, happened to be in India when the story burst onto the front 
pages. When he was in Bangalore, effigies of Big Brother’s producers were burned 
by angry crowds, mortified at the treatment of the star actress. He made his dis-
pleasure clear: ‘I want Britain to be seen as a country of fairness and tolerance.’ On 
the same day Tony Blair answered questions about the programme in Parliament 
but Channel 4’s executives kept quiet, hoping the row would blow over.

Housemates are kept insulated from the coverage given them by the press, so 
Jade had no way of knowing about the uproar she had provoked. When questioned 
about her behaviour in the Diary Room, she referred to the Indian actress as Shilpa 
Poppadom, a slur that the producers thought so significant they aired it twice. On 
the Thursday, Luke Johnson went on Radio 4’s Today programme to discuss the BBC 
licence-fee settlement, due to be announced that morning. He refused five times to 
respond to questions about racism on Big Brother.

That same afternoon, Andy Duncan was addressing the Oxford Media Conven-
tion, the wild, stormy weather providing an appropriate backdrop to the gathering 
crisis. The row could not have come at a worse time for Duncan, who was at the con-
ference to argue that Channel 4, as a beleaguered public-service broadcaster, needed 
help to overcome a looming future funding gap. He arrived early and agreed to hold 
an impromptu press conference. Wearing his trademark crumpled black polo shirt 
with horizontal stripes, with black rings around his eyes and beads of sweat on his 
forehead: he looked like he had not slept.

Shortly before he read out his press statement, the news broke that Carphone 
Warehouse had suspended its £3-million sponsorship deal with Big Brother. The 
firm’s founder Charles Dunstone had watched the show the night before and decided 
his company should no longer be associated with it. The decision triggered other 
commercial disasters for those involved in the row: Jade’s perfume brand, Shh..., was 
removed from the shelves, and Danielle Lloyd lost a £100,000 modelling contract.

Duncan’s statement was a cack-handed attempt to take the sting out of the ugly 
exchanges and bullying by interpreting them high-mindedly as sobering evidence of 
a culture clash, a valuable lesson about racism still lurking just beneath the surface 
of British society. He said: 

The latest series of Celebrity Big Brother has strayed into particularly 
controversial territory – the issue of racism and whether or not it re-
mains ingrained in British attitudes despite all the progress we have 
apparently made towards becoming a truly multicultural society. We 



8	 l l l l How Celebrity Big Brother changed Channel 4

cannot say with certainty that the comments directed at Shilpa have 
been racially motivated or whether they stem from broader cultural 
and social differences.17

Producers had spoken to Jade and to Shilpa, who said she did not feel that behav-
iour towards her was racist.

Duncan was trying to play for time because he had been assured there would be 
a reconciliation between Jade and Shilpa. He had worked out a form of words that 
made it look as if he was absolving himself from responsibility. ‘Big Brother’s unique 
strength is that it is ultimately the public who will decide whether or not the behav-
iour of certain contestants has been unacceptable.’

It was an unconvincing performance. Duncan was the first non-broadcaster to 
head Channel 4, and his inexperience was cruelly exposed. Seen alongside Johnson’s 
stubborn silence on the Today programme, it was evident that neither of the two 
men who ran the channel knew how to cope with such rapidly escalating political 
crises. As the channel’s own review would later conclude, its executives appeared 
to be somehow condoning unacceptable behaviour by intervening either too late 
or not forcibly enough. It was left to Tessa Jowell, the Culture Secretary, to tell the 
conference that she had found the programme disgusting, ‘racism masquerading as 
entertainment.’18 A penitent Jade was ignominiously voted out of the house while 
Shilpa stayed on to win the contest.

The Guardian’s Media Editor Matt Wells weighed in on Monday, 22 January with a 
judgement that hit hard and reverberated around the channel: ‘The events of the past 
week have served only to illustrate the desperate lack of creative, strategic and political 
leadership.’ The Channel 4 Board met that day and finally issued a profound apology. 
The most critical director was reported to be vicious in condemning the executives: ‘I 
don’t understand how you let this happen.’ The Board set up a review led by Tony Hall, 
a non-executive director and former Head of BBC News, and Rabinder Singh QC. In 
some ways, their report was more critical than that of Ofcom, which eventually found 
the channel guilty of failing to apply generally accepted standards on three counts.

On 25 January, when commissioning editors met at a programme review commit-
tee, their mood was angry and confused. Some agreed with Dorothy Byrne, the Head 
of News and Current Affairs, who said she felt embarrassed, upset and humiliated by 
a programme whose contract they had agreed to extend and by a set of people at the 
top who had not been able to see straight. Others thought the huge public row was a 
storm in a teacup and would blow over and were unable to see that the channel had 
managed to come across as cowardly and arrogant at the same time.

The atmosphere by April was febrile. Celebrity Big Brother had put Channel 4 in 
jeopardy, and there was the grim prospect of Big Brother 8 on the horizon. ‘If I asked 
that question now, should we renew Big Brother, I wouldn’t get the same unanimous 



l l l l	 9How Celebrity Big Brother changed Channel 4

response’,19 Lygo observed in July, as Big Brother 8 crawled uninspiringly through the 
summer, losing support fastest from the young adults it is designed for. At this stage, 
the channel decided that Celebrity Big Brother would not be coming back in January 
2008. It was ironic that Jade Goody, the first celebrity created by Big Brother, should 
unwittingly have killed off its lucrative offshoot.

The row over Celebrity Big Brother exposed the delicate balancing act Channel 4 
performs between commercial and public service, the key to its unique position as 
the Jekyll and Hyde of British television. Shine a light one way, and you reveal a cyni-
cal, ruthless commercial broadcaster. Turn the beam in the other direction, and you 
will find the surviving remnants of a benign, soft-centred institution regarded at its 
birth, a short twenty-five years ago, as a miracle of pragmatic Thatcherism.



2
The long and winding road

l l l l

Television sets in the late 1960s came with four buttons. Three were for BBC1, BBC2 
and ITV, but the fourth was blank, even though there was capacity for another serv-
ice. It was known as the empty channel and became a growing source of vexation. 
For two decades, there was tortuous debate about what should happen to the tan-
talising spare frequencies. After the launch of ITV from 1955 onwards, as a com-
mercial alternative to the BBC’s then solitary television channel, the Independent 
Television Authority (ITA) spoke of the potential for a second ITV channel, a rival 
advertising-funded service. But governments were suspicious of too much television 
and, indeed, of broadcasting’s power in general – an attitude that would hold back 
the introduction of commercial radio until the 1970s, when the pirate stations forced 
the issue.

In 1960, Harold Macmillan’s Government set up the Pilkington Committee to 
inquire into broadcasting, including the possible allocation of a third new television 
channel. By then, ITV had grabbed 70 per cent of viewing, but the BBC, which had 
relaunched its pre-war television service in 1946, was starting the fight back with 
more adventurous programming. When Pilkington reported in 1962, it rounded 
on what it saw as ITV’s vulgarity and populism and praised the BBC for its more 
responsible standards. That was why the third channel went to the BBC, as BBC2. 
After a shaky launch in 1964, it became a success under David Attenborough, and 
some in the independent sector began to campaign for a second ITV service, to level 
the playing field. But, in 1966 Harold Wilson’s Government decided it would be too 
expensive, and in 1970 the ITA dropped the idea.

In 1968, a time of social and political ferment all across Europe, the Free Commu-
nications Group (FCG), a diverse collection of programme-makers and journalists, 
began to demand more outlets for expression and a television channel to accom-



l l l l	 11The long and winding road

modate them. Opposition to the war in Vietnam was at its height. Tensions between 
Government and broadcasters over Ireland was starting to mount, and politicians 
were determined to keep radio and television on a tight leash. Four years earlier, the 
political satire show, That Was the Week That Was, watched by 12 million people at 
its height, had been dropped by the BBC after thirteen months, ostensibly because it 
might be seen to influence the forthcoming General Election. In 1965, the BBC gov-
ernors had refused to allow transmission of The War Game, a dramatic reconstruc-
tion of the aftermath of a hydrogen bomb dropped on Britain, showing a member of 
the armed forces shooting a civilian. Harold Wilson was openly hostile to the BBC, 
believing that it was biased against him, and he refused to increase the licence fee.

New ITV contractors went on air in 1968 with eight-year franchises, but from the 
beginning they were preoccupied with their battles against the industry’s powerful 
trade unions. Thames, the new service for Londoners during the week, was launched 
on 29 July and immediately went dark for two hours. London Weekend Television 
(LWT) started on Friday 2 August, only to have the technicians’ union black out 
the station’s first show, We Have Ways of Making You Laugh. But when they did get 
on air, the programmes were disappointing. The FCG used its newsletter, Open Se-
cret, to contrast the shoddy service LWT was offering with the high-minded pro-
gramme promises it had made to secure the franchise, opening up legitimate ques-
tions about how effectively ITV was regulated and run. There was, too, discontent 
within the BBC, expressed in underground papers by anonymous authors with titles 
such as Shit, The Brutish Empire and Burial. Scurrilous mock-ups of Radio Times 
were passed from hand to hand, lampooning governors and the Director General. 
A growing number of disaffected young people working in television began to hatch 
schemes, their frustration heightened by the knowledge that there was an empty 
channel waiting to be filled.

But the rumblings of discontent did not come only from the lower depths of the 
industry. On 18 November 1969, an establishment lobbying group, the 76 Group, 
was launched in the House of Commons. At a meeting chaired by Brian Walden, 
then a Labour MP, the group, some of whose members were also involved with the 
FCG, pledged ‘to represent the views of men and women professionals employed in 
television and radio united by a common concern over the future of broadcasting 
and dismay at recent events in both ITV and the BBC.’ Its principal demand was for a 
new royal commission to look into the organisation of broadcasting after 1976, when 
the BBC Charter and the ITV Act were both due to expire. Along with another or-
ganisation, the Campaign for Better Broadcasting, the 76 Group placed an advertise-
ment in the Guardian headed ‘Crisis in Television and Radio: A Royal Commission 
Now!’ It was signed by 102 distinguished names.

On 14 May 1970, the Government caved in and announced there would be an 
inquiry, led by Lord Annan, Provost of University College, London. Four days later, 



12	 l l l l The long and winding road

Harold Wilson called a General Election for 18 June, which Labour lost. The Con-
servative Government, led by Edward Heath, saw no need for the Annan Inquiry, 
and Christopher Chataway, the new Minister of Posts and Telecommunications, an-
nounced that it would be postponed indefinitely. The campaigners for change were 
deeply frustrated, and their frustration turned to anger when it became apparent 
that the Conservatives, who had introduced commercial television fifteen years ear-
lier, were thinking of handing over the new channel to the existing ITV companies, 
as ITV2. The advertising industry also sounded the alarm, stressing that to allow 
the present franchise-holders to operate the new channel would strengthen their 
tight monopoly on television advertising. Naturally enough, the ITV barons were 
delighted by the indications that the Government would see things their way, and 
the five largest companies drew up a schedule for ITV2 as complementary to the 
main channel, competing with BBC2 and eating into its ratings. If ITV1 was seen as 
the equivalent of the Daily Express, ITV2 would be the Telegraph.

In July 1971, the ITA invited views from people working in television but tried to 
avoid a public debate. This led to an alternative public debate organised by the FCG 
and Time Out – the first TV4 conference. It drew together a wide cross-section of 
interests beyond broadcasters, including members of the Conservative Bow Group, 
the National Union of Teachers and university academics; but none came up with a 
cogent proposal. The dominant note was one of protest, the insistence that Britain 
did not need more of the same. This public unease forced Chataway to concede that, 
in the face of that level of dissension, the channel could not be allocated. For the 
time being, the ITV companies had been faced down, but they continued to lobby 
discreetly, and in March 1973 Sir John Eden, who had replaced Chataway, declared 
that there was no need to put off a decision on the fourth channel any longer. He 
asked for submissions. This was the cue that a modest, soft-spoken former televi-
sion executive, with a burning thirst for change, had been waiting for. His name was 
Anthony Smith, and he was about to demonstrate that the power of the press was 
mightier than the airwaves.

l l l l

If you stand outside Fortnum & Mason in Piccadilly and look across to the Royal 
Academy, you will see a small turning next to it, with the word ‘Private’ written on 
the tarmac. Behind it, across a courtyard, sits an eighteenth-century mansion, with-
drawn from the traffic, with chandeliers blazing day and night. This is the Albany, 
designed by William Chambers for the first Viscount Melbourne but converted in 
1802 to provide elegant suites, known as sets, for gentlemen up from the shires. It 
is a fine establishment address, whose twentieth-century residents included such as 
Malcolm Muggeridge, Tony Armstrong-Jones, Graham Greene, J.B. Priestley and 



l l l l	 13The long and winding road

Edward Heath. For the past thirty years, it has been the London home of the intel-
lectual father of Channel 4, Anthony Smith, who on weekdays moves easily from his 
drawing room – all elegant sofas, Persian rugs and period green paint on the wall 
– to a library next door. He is a thinking man and a generous host, combining unob-
trusive sharpness with dogged persistence. Between 1988 and 2006, he was President 
of Magdalen College, Oxford, and before that he ran the British Film Institute (BFI), 
proving a formidable fundraiser and networker at both.

People assume that Smith is a product of the wealthy Home Counties, as are so 
many of his former students and peers. In fact, he is the son of a poor mother and 
went to a now defunct grammar school in Harrow. From there he made his way to 
Brasenose College, Oxford, where he read English, then joined the BBC as a general 
trainee, producing current-affairs programmes. He was exceptionally talented but 
his own man and, therefore, distrusted by many of his superiors. When he resigned 
in 1971, so as to think and write about the future direction of broadcasting, he had 
been a member of the Tonight team and Editor of 24 Hours – an admired precursor 
to Newsnight – for seven years. He had dealt with politicians of all hues in the fer-
ment of the 1960s, sent news crews around the world and counted the investigative 
author Tom Bower among his protégés. A purer meritocrat would be hard to find.

He was also someone who placed his faith in independent institutions, because 
he knew from his own life experience that good ones could nurture people. He once 
said that if he had the money, he would found a well-endowed independent univer-
sity college, outside of Oxford or Cambridge. ‘I believe in autonomous institutions. 
People live in families, institutions and schools and they add a real richness to life. I 
believe in a collegiate system – Channel 4 as originally practised. I hate state control.’1 
After he resigned from the BBC, he became a research fellow at St Antony’s College 
Oxford, and from here he campaigned to challenge the hold over the nation’s broad-
casting exerted by the BBC and ITV. On the face of it, he could be seen as part of the 
problem, one of the Oxbridge male elite who had, with input from show-business 
agents and impresarios such as Lew Grade and Cyril and Sidney Bernstein, shaped 
the system. He was, thus, perfectly camouflaged to act as a reformer.

After Smith’s withdrawal from the hurly-burly of television, he worked on a study 
of the relationship between the audience, broadcaster and state, which later surfaced 
in his book, The Shadow in the Cave. He also joined in discussions with the Associa-
tion of Broadcasting Staff (ABS), a union mainly composed of BBC employees, to 
respond to the request from the Minister of Posts and Telecommunications, Sir John 
Eden, for ideas about the fourth channel. There was a dragon to be slain. The ITV 
heavyweights were lobbying for control of any new channel.

It was while sitting in the ABS’s Marylebone office that a new concept came to 
Smith. 



14	 l l l l The long and winding road

As we talked, the idea germinated in my mind of a formula for a tel-
evision organisation that ran like an American foundation. It received 
applications, it gave out money. This one would give out the money and 
the broadcasting time. It would have a transmitter. I said, let’s call it the 
Open Broadcasting Authority. The ABS let me write out the plan and 
use it as a possible option. In the context of the discussion of that time, 
there was no alternative.2

 The ABS President, Tom Rhys, supported the idea in a letter to The Times in 
January 1972. Three months later, Smith fleshed out the proposal and exposed it to 
public debate through a 3,000-word article in the Guardian, published as part of its 
nascent media section. The Guardian, and its Media Editor Peter Fiddick, would act 
as facilitator of the fourth-channel debate, carrying other articles from Smith, refin-
ing the concept, during the 1970s.

Smith’s first article began with the sonorous words: ‘Once in a decade an opportu-
nity arises in Britain for the creation of a new television channel.’3 It should, he wrote, 
be run by a national television foundation – a more respectable, less anarchic name, 
he felt, than the Open Broadcasting Authority. It should be the responsibility of a 
body of trustees, appointed with the approval of the Minister of Posts and Telecom-
munications. They would have a very small staff, a central transmitting studio, but all 
the rest of the content would come from hired studios. The secretariat of the founda-
tion would be responsible for processing applications for programmes and encour-
aging ideas from authors in society at large. He was trying to define an institution 
without grand designs for itself, more a broker and enabler. It would foster a new 
method of making programmes, commissioning from independent producers, thus 
breaking free from the large BBC and ITV programme departments where office 
politics was too often the factor determining which ideas and people were backed.

This thoughtful prospectus included some slightly odd elements. Smith main-
tained there was no need for regular schedules, since programmes could be arranged 
in ‘festive seasons [. . .] with a tendency towards the ad hoc rather than continuous 
filling in with identical programmes.’4 But it was essentially a well-considered article, 
destined to be much photocopied, handed around and discussed. It provoked a Late 
Night Line Up debate on BBC2 in which the charismatic former Director General of 
the BBC, Sir Hugh Carleton Greene, took part. He initially opposed the idea, but in 
a Granada Guildhall lecture the following October, he said, ‘I suggest this should be 
set up more or less as proposed by Anthony Smith [. . .] as a centre for every type of 
experimental programming.’

Smith’s case for the National Television Foundation in truth was rather incom-
plete. The weakest part of the proposal was how to finance the foundation in a way 
that allowed it freedom. Smith came up with a list of possibilities: sponsorship by 



l l l l	 15The long and winding road

large companies, unions and ministries; a government grant; advertising – not as 
traditional spot but in a large slab once a night; sales overseas; and a licence fee. His 
final option was that the existing broadcasting organisations might pay for experi-
mental work. This is quite close to what happened in the first phase of Channel 4, 
when it lived off an annual subscription from ITV which, as a quid pro quo, sold its 
advertising. Smith’s was a considered vision, put forward with sincerity and without 
apparent self-interest. Later, the campaigning became more commercially motivated 
when advertising agencies and a handful of large producers began to smell opportu-
nities. One of the reasons the article had such an afterlife was that it talked about the 
point of the new channel, providing access to the airwaves for fresh voices, an escape 
from the so-called consensus and from the bias towards safe programming.

Smith argued that broadcasting, with only three channels, was restricted by the li-
censing regime with controls that ultimately chained it directly to the state, prevent-
ing society from properly informing itself. He gave a topical example. Britain had 
just experienced a miners’ strike, and a hugely disruptive three-day week was about 
to be imposed. ‘Few people in Britain had any idea of the determination of the min-
ers to strike so long and so determinedly: the point could not be made satisfactorily 
in a programme or two on the BBC or ITV.’5 And in a pitch that appealed directly to 
many of the younger campaigners and programme-makers, he noted, 

If you are outside the world of television it is difficult, to the point of 
being impossible, to introduce an idea into it. Something fundamental 
has to change in broadcasting if the closed world of programme makers 
is to open not merely its ranks, but its minds. The conditioning of fifty 
years of the BBC, and twenty of ITV, of whole working lives sheltered in 
large organisations, has to change. There are people who want to initi-
ate programme ideas which could not be conceived within Television 
Centre or Granada or Thames. It cannot be that broadcast communica-
tion is intended by nature to be conducted in perpetuity inside large, 
single-minded corporations and programme companies exclusively.6

Though the concept of a separate foundation did not eventually win through, 
most of the ideas supporting it did. They became the seeds that grew into a fresh 
way of thinking about television. Other radically minded broadcasters – including 
John Birt, David Elstein and Jeremy Isaacs – also sent in suggestions to the Govern-
ment which were close to the eventual deal struck over Channel 4, but most were 
reluctant to go public because they wanted to protect their jobs. Smith, freed of the 
daily grind of making programmes, focused on taking the campaign into the public 
arena rather than simply circulating his thoughts within the industry. He argued for 
a democratic opening up of the airwaves, an ‘imp in the mechanism’. He caught the 



16	 l l l l The long and winding road

mood of dissatisfaction about the state of television which had been growing since 
the 1960s, in particular over the heavy regulation of political programmes. John 
Birt later wrote: 

I saw much broadcasting as clichéd and formulaic. I bridled increasingly 
at the prevailing notion of mass programming, of serving a homogene-
ous audience of people with uniform tastes. I felt this about my own gen-
eration, whose needs were rarely met by television. I also felt keenly that 
ethnic minorities, and other groups – like gay people – barely surfaced.7 

Smith now says that to understand what Channel 4 was about you have to go be-
hind the debates and the clamour from different pressure groups and ‘look at the in-
tellectual moment at which pressure for it began.’8 There was no Internet, no mobile 
phones, no videos, DVD or multichannel television to act as outlets for frustrated 
communicators. 

You have to understand the role of the duopoly and why it became a 
tremendous vexation for thousands of people. The point was that so-
ciety was no longer homogeneous. There were a great many different 
interest groups – the 1960s had shown that – but the screens were not 
catching up. People had begun making films and then videos in the 60s. 
There wasn’t an easy domestic recording system as now, but there was 
a desire to use the moving image among people coming through the 
underground movements, and they had causes they wanted to express 
– everything from taking drugs, having sex, changing the laws about 
sex, the whole gay-rights thing, the homelessness issue, the beginning 
of the feminist movement. All these things were bubbling around here 
and abroad and at the same time the capacity to make messages was 
growing in the population. Meanwhile, we were all made to believe the 
broadcasting we were getting was very good. I suppose it was by inter-
national standards; but it was all in the hands of this rather well-paid, 
superior civil-service class. They drove around in big cars. They drank 
rather a lot and, like all drunks, they didn’t listen. They couldn’t hear, 
literally and metaphorically, what was going on around them, what de-
mands were really being made – demands that their comfortable du-
opoly was able to frustrate.9

This view was echoed by Michael Darlow, a television producer since the early 
1960s and a major campaigner for Channel 4, which he later meticulously chroni-
cled. ‘Increasingly we came to believe that the whole system of control and funding 



l l l l	 17The long and winding road

in film and television was inappropriate to the needs and aspirations of the new 
age.’10 Meanwhile, as the 1970s advanced, there were more freelances and independ-
ent producers, often living hand to mouth, hungry for work. The top tier had a status 
quo to defend. They were comfortable, and they were aided and abetted by very pow-
erful trade unions, the Association of Cinematography and Television Technicians 
(ACTT) and the Association of Broadcasting Staff. Certainly, ITV and the unions, in 
some ways, had a vested interest in collusion. The unions wanted wealthy monopo-
listic employers they could milk by threatening to pull the plugs and walk out – as 
the print unions were able to do with national newspapers. Smith’s proposal was tak-
en up by disparate lobbyists ranging from Mary Whitehouse’s National Viewers’ and 
Listeners’ Association – whose campaigns to ‘clean up’ television had been initially 
ignored and then mocked by broadcasters – to trade unionists in other industries 
who felt their views were ignored or distorted.

In 1974, Smith wrote another article, this one of 6,000 words, and refined his 
thinking about funding and ranges of programmes. Labour had listened, and when 
it returned to power that year it set up a new Annan Committee, four years after 
the Conservatives had stood down the old one. Smith was approached to become 
a member, but his name was removed by Harold Wilson, because he had written 
to Wilson criticising his soft line on the Czech Government’s suppression of the 
human-rights movement led by the playwright Václav Havel. Smith was replaced at 
the last minute by Anthony Jay, co-author of the comedy Yes Prime Minister, who 
had founded an independent production company in the mid-1960s. Smith’s friend, 
the broadcaster-turned-Labour-MP Phillip Whitehead, was, however, a member of 
the committee, and Smith himself was able to exert a strong influence on it even 
without formal membership. Lord Annan wrote asking him to submit his National 
Television Foundation plan and to undertake research projects.

The committee had to sift through 750 submissions and held twenty-five days of 
hearings. The BBC, partly in order to head off ITV2, backed the National Television 
Foundation. When the report came out on 13 March 1977, it proposed an Open 
Broadcasting Authority, separate from the Independent Broadcasting Authority 
(IBA) and the BBC – a triumph for Smith, Phillip Whitehead and the programme-
making lobby. According to the blueprint for Channel 4, it would have a prime duty 
to serve minorities as well as majorities, plugging the gaps in the BBC’s output. It was 
to act as a publisher of other people’s ideas. ‘We attach particular importance to this 
third category as a force for diversity’, said Annan. It was to aim at celebrating differ-
ences, rather than seeking consensus. The report even quoted Anthony Smith’s bor-
rowing from Rousseau: ‘If I am free to say anything I want to say except the one thing 
I want to say, then I am not free.’11 It attached particular importance to independent 
producers as programme suppliers as a force for new thinking. Programmes could 
also be offered by the ITV companies, whose frustrated programme-makers would 



18	 l l l l The long and winding road

welcome new outlets and the chance to make use of idle studios. ‘The younger gen-
eration of producers is bubbling over with ideas which are not allowed to surface’, 
Annan said.

‘It had bought my whole bill of goods, all the notions of a plural system, and the 
philosophical support for the broadcasting authority’, Smith pointed out.12 But still 
nothing concrete would yet emerge. The Government, losing popularity and cling-
ing to office with a wafer-thin majority, was in no mood to take what was likely to be 
a controversial initiative. So in January 1979, when it seemed to Smith that Margaret 
Thatcher was going to sweep the Conservatives back to power, he went to see Sir 
Keith Joseph, one of her most trusted and influential allies, who ran the Centre for 
Policy Studies. Smith reasoned that he needed to depoliticise the Channel 4 pro-
posal. Udi Eichler, a Thames Television producer and a member of a Conservative 
think tank, arranged the introduction. ‘I went to see Keith Joseph’, Smith recalls. 

He was there with Norman Lamont, his new Parliamentary Private 
Secretary, a little bouncy thing. I explained this was a way of intro-
ducing competition and enterprise into the broadcasting system but 
keeping the notion of public service dominant. Sir Keith listened very 
intelligently and asked intelligent questions – he’s another intelligent 
Magdalen man. He said: ‘Norman, this is very interesting. Why haven’t 
we done anything about this?’.13

And in a further bid to implant the idea with the probable new regime, Smith 
went to see Willie Whitelaw, the prospective Home Secretary, who would be the 
pivotal figure in the debate. Shortly before the election, Whitelaw had opposed the 
creation of an Open Broadcasting Authority and had endorsed the IBA, which had 
replaced the ITA in 1971, as the body to handle changes.

In the General Election of 3 May 1979, Mrs Thatcher won a majority of forty-four 
in a campaign fought on Labour’s record on the economy, symbolised by the Saatchi 
poster, ‘Labour Isn’t Working’. At first, the outlook for Channel 4 looked bleak, with 
the big ITV companies able to exert more influence on the Conservatives than they 
had on Labour. The Queen’s speech of 15 May included a brief statement that the 
life of the IBA would be extended and that it would be responsible for the fourth 
television channel. By this time, though, a new alliance, the Channel 4 Group had 
been formed to draw together campaigners under one banner for a final push. It 
had a small office, a single employee – and a future to win or lose. Six months after 
Anthony’s Smith’s meeting with Sir Keith Joseph, they were sitting in a dingy room 
in Great Pulteney Street, Soho, when, as Michael Darlow described it, the penny 
dropped. They were studying a copy of the Conservative manifesto, in particular the 
section on encouraging small businesses and the thirst for enterprise. That was it! 



l l l l	 19The long and winding road

They could rebrand themselves as part of the solution, a ‘free market in ideas.’ They 
sacked their organiser and recruited instead, for £30 a week, a thin, pale, intense 
young man called Michael Jackson, who had just graduated in media studies from 
the Central London Polytechnic but who had made a big impression on Sophie Bal-
hetchet, a key campaign member. His professor, Nicholas Garnham, also a staunch 
advocate of Channel 4, said he was unique, very bright, more focused on his goals 
than any other student he had ever taught.

At this stage, the IBA was fostering the notion that independent producers could 
supply just 15 per cent of Channel 4’s programmes, meaning that ITV would make 
the rest and thus be the dominant player. The Channel 4 Group decided to target 
the 1979 Edinburgh Television Festival that August and argue against such over-
whelming ITV influence. They wanted at least half the programmes to come from 
independents and for the channel to have a programme controller with complete 
freedom. Jeremy Isaacs, who was to give the opening MacTaggart Lecture, would use 
his speech to stake his claim to found it. Each morning of the Festival, the whippet-
thin and self-effacing Jackson would go to the Red Star parcels office to pick up a 
batch of leaflets sent up from London, and before each session, he and Balhetchet 
would dash in to place briefing sheets on the seats. No one would ever have expected 
that this underfed-looking youth with intense eyes would, eighteen years later, be-
come Channel 4’s third Chief Executive, with a chauffeur-driven Lexus and a salary 
of nearly £500,000.



3
Isaacs:  

maverick founder

l l l l

In August 1979, Jeremy Isaacs was like a proud stag driven out of his kingdom. He had 
‘resigned’ from Thames Television where he had been an adventurous programme 
director and now, without a steady salaried job, had joined the ranks of freelancers – 
the grass roots of the movement to create a separate fourth channel. Prone to private 
bouts of insecurity, he was by no means confident that, a year later, he would win the 
glittering prize of founding Channel 4, not least because the proposal was still fluid 
and its supporters split into rival camps.

The World at War, his epic history of the Second World War, had been screened 
by ITV during 1973 and 1974 and had been acclaimed around the world. It had 
established his reputation as one of the best British television producers of his gen-
eration, but it had not protected him from being passed over when a fiery rival, 
Bryan Cowgill, the Controller of BBC1, was made Managing Director of Thames in 
1977 – an appointment that Isaacs learned of from the press. The two men were as 
incompatible as oil and water. With typical directness, Isaacs had told Cowgill, now 
his boss, that he, Isaacs, ran the programming: 

‘Bryan . . . I want to make one thing clear. I am Director of Programmes at Thames, 
responsible for our programme department, for all our programmes and for the 
schedule. I need to know that you accept that.’

‘That’s right’, Cowgill replied. 
‘In that case’, Isaacs wondered, ‘what will you do?’1

It was a deliberately provocative comment, and from that point, Isaacs, whose 
contract was due for renewal, was mentally steeling himself to leave. In the end, 
his departure, in 1978, was explosive. The terminal row was over his decision to 
allow the BBC to run unscreened material from This Week, the regular Thursday 



l l l l	 21Isaacs: maverick founder

night Thames current-affairs programme, which he had once edited. This Week had 
made a string of well-researched programmes about Northern Ireland, critical of 
the Labour Government’s policy. These had exasperated Roy Mason, Secretary of 
State for Northern Ireland, a combative ex-miner, who put pressure on the IBA to 
act. The authority’s lay members had the legal power of publishers and could block 
any programme before transmission. The offending piece featured reports by Am-
nesty International of mistreatment of suspects by the Royal Ulster Constabulary at 
the Castlereagh Interrogation Centre and included interviews with members of the 
IRA. The IBA banned it – and, in protest, members of the ACTT union prevented a 
replacement programme being shown, which meant blank screens on ITV.

When the BBC asked the next morning if they could see the material, Isaacs, an-
gry and rebellious, said: ‘Give it to them.’2 He was echoing an earlier decision made 
by Denis Forman at Granada over the first edition of World in Action, when he had 
allowed the BBC’s Nationwide programme to use excerpts. Isaacs was called upstairs 
by the Thames Chairman, Howard Thomas, who accused him furiously of insubor-
dination, adding that it was a sacking offence. Isaacs said he was resigning anyway.

This meant that by 1979, now aged forty-six, he was regarded as brilliant but a mav-
erick, with a reputation for sticking up for programme-makers. This endeared him to 
radical producers and ensured loyalty from the ranks but played badly with those who 
might manage him or regulate his programmes in future. They viewed the This Week 
incident as a sign of immaturity and irresponsibility. Yet, his status among programme-
makers ensured that he was asked to attend the Edinburgh Television Festival, founded 
in 1976 to debate such matters as the fourth television channel and chaired in 1979 
by Paul Bonner, a benign BBC executive. Isaacs was invited to give the keynote 
MacTaggart Lecture, a signal honour and a marvellous opportunity for an ambitious 
man on the job market, at the height of his powers, fuelled by a sense of destiny.

Isaacs spent August at the family holiday home in Ceibwr, North Pembrokeshire, 
with his wife Tamara, composing his thoughts about what sort of fourth channel was 
wanted. He thought back to the 1973 submission he had made in confidence to the 
Minister of Posts and Telecommunications, which had proposed a separate channel 
under the control of the IBA rather than the ITV companies. Although ITV would 
fund the channel and sell its advertising, a separate programme controller would 
schedule it. On 27 August, relaxed but primed, he arrived at the George Hotel, in 
Edinburgh’s elegant New Town, where delegates were congregating in the bar in an 
atmosphere more charged than anyone could have anticipated.

The lecture was given in the austere Georgian lecture hall of the Royal College of 
Physicians, a short walk from the hotel. The packed audience of around 200 included 
civil servants from the Home Office Broadcasting Department and a strong turn-out 
from the militant independent producers lobby. Isaacs, at his most bull-like, relished 
the moment and plunged into what was blatantly a public job application. A gifted 



22	 l l l l Isaacs: maverick founder

orator, he fleshed out his vision of a distinctive channel, serving minorities, with 
conviction, while at the same time sounding grounded and realistic.

We want a fourth channel which extends the choice available to viewers; 
which extends the range of ITV’s programmes; which caters for substan-
tial minorities presently neglected; which builds into its actuality pro-
grammes a complete spectrum of political attitude and opinion; which 
furthers [. . .] some broad educational purposes; which encourages 
worthwhile independent production; which allows the larger regional 
ITV companies to show what their programme-makers can do. We want 
a fourth channel that will neither simply compete with ITV1 nor merely 
be complementary to it. We want a fourth channel that everyone will 
watch some of the time and no one all of the time. We want a fourth 
channel that will, somehow, be different.3

He hoped to see more black Britons on the screen, more programmes made by 
women that men would watch, more programmes for the young. And he threw in 
what was designed to be a juicy bone for the campaigners: ‘Up to now independent 
producers have had a raw deal because no one has needed their services. A fourth 
channel will suck in a new influx of programme-makers.’4

Yet, despite that pronouncement, his words did not wholly satisfy the Channel 4 
Group – who had assiduously prepared a thirteen-page briefing pamphlet – because 
he contradicted their belief that any great new source of energy and ideas was out 
there among independent producers, waiting to be tapped. He said most such ideas 
were trapped within the BBC or ITV and suggested that independents would make 
only a modest contribution. He did not specifically endorse the IBA’s assessment, 
made in a paper that summer, that a 15-per-cent share for independents would be 
realistic, but his thinking seemed to chime with their approach. He spoke honestly, 
based on his experience of working within ITV, rubbing shoulders with creative peo-
ple who also felt frustrated.

The campaigners’ doubts about him were strengthened the following day, when 
his speech was debated at the Festival. Isaacs then speculated that maybe only a 10-
per-cent initial contribution from independent producers would be achieved. The 
reality was that he had not paid sufficient notice to the growing clamour for change 
within the nascent independent sector – he had been too busy making and oversee-
ing ITV programmes. Asked to explain how a fourth channel could be different if 
the majority of its programmes came from the ITV companies, Isaacs replied that 
the fourth channel would be ‘different, but not that different.’ The much-quoted re-
mark was aimed at appeasing the radicals while not doing anything to frighten the 
horses – in this case, the ministers who would make the final decisions on the new 



l l l l	 23Isaacs: maverick founder

channel. Yet, the radicals were not appeased, in particular not Roger Graef, the Har-
vard-educated documentary-maker who had created a distinctive niche and who 
would become a founding board member of Channel 4 in 1980, playing a key role in 
selecting its chief executive and driving its ethos. He was deeply irritated by Isaacs’ 
limited expectations.5

The tension at Edinburgh between those who worked within ITV and the in-
dependent producer lobbyists grew so heated that the Home Office civil servants 
billed to speak beat a hasty retreat. Further announcements would be left to Willie 
Whitelaw, the ‘one nation’ Home Secretary who was to speak in two weeks’ time at 
the more sober, industry-based Cambridge Broadcasting Convention. Meanwhile, 
other would-be contenders to run Channel 4 entered the Edinburgh debate, includ-
ing Anthony Smith and the ambitious thirty-four-year-old John Birt, who cam-
paigned with the radical slogan, ‘Let All Voices Be Heard.’

Isaacs, though, had laid down his marker. The lecture showed that he grasped 
what Channel 4 could be about and understood how it could be realised. Graef later 
admitted that on this point ‘he absolutely got it.’6 Although there would be many 
questions raised about his suitability, he was now the one to beat. In the meantime, 
he returned to programme-making. His television history of Ireland, made for the 
BBC and narrated by Robert Kee, won a BAFTA award for Best Factual Programme, 
enhancing his reputation. And in 1979, he also became a governor of the BFI. This 
taught him the value of independent film producers and led him to appreciate the 
value of community-based film-making and video workshops – all lessons he would 
take with him to Channel 4 . . . eventually.

How had this combative television producer been shaped? Where did his dar-
ing, self-confidence and conviction come from? Isaacs’ father was a jeweller and 
his mother a doctor, and he was their eldest son, raised in Bearsden, a comfortable 
middle-class suburb of Glasgow, populated by the professional classes. They were a 
prosperous but radically minded family, staunch Labour supporters. Born in Sep-
tember 1932, Jeremy was old enough to experience living through the Second World 
War, while too young to be devoured or damaged by it. After the horrors of fascism, 
many middle-class people of Jewish descent turned to Communism and socialism. 
The Manchester Guardian and the Glasgow Herald were delivered daily to the Isaacs 
home, supplemented with a weekly Hansard ordered by his father in response to a 
comment by a primary-school teacher that one day the young lad could be Prime 
Minister. He duly pored over the parliamentary debates, questions and answers.

Family life included books, music, debate and attendance at the synagogue. There 
were numerous family connections with Israel. Jeremy’s first visit was in 1955, and 
his youngest brother Michael, from whom he became estranged, emigrated there 
– he and his wife Rebecca were blown up by a Fatah bomb in Jerusalem in 1975, 
orphaning their two young children. 



24	 l l l l Isaacs: maverick founder

Jeremy and his brothers were educated at the fee-paying Glasgow Academy, 
where he was the only Labour supporter in his class, gleefully celebrating a series of 
by-election victories between 1945 and 1951. Lord Reith, the first Director General 
of the BBC, had also been a pupil at the Academy. Isaacs remembers him presiding 
over a prize-giving ceremony in June 1950 and offering the boys some characteristic 
advice: that when shaking hands they should always look people in the eyes.

Isaacs went on to read classics at Merton College, Oxford, where his debating 
skills led to his election as President of the Union and Chairman of the Labour Club 
and where he struck up an unlikely lifelong friendship with the Conservative politi-
cian Michael Heseltine. He then had to complete two years’ national service at Mary-
hill Barracks, Glasgow, so it was not until 1957 that he arrived in London to seek 
his fortune, although the first thing he did was to attend the inaugural meeting of 
the Campaign for Nuclear Disarmament (CND) in Central Hall, Westminster. Like 
many Oxbridge arts graduates of the time, he applied for a traineeship at the BBC. 
The interviewer’s note on him read: ‘Small, dark Glaswegian Jew. Very much alive.’7

Unemployed, but shortly to marry his South African girlfriend, Tamara, he took 
advice from the rising young journalist Bernard Levin and also sought help from an 
unconventional source. The father of one of his schoolfriends was George Singleton, 
the owner of the Cosmo cinema in Rose Street, Glasgow, who was acquainted with 
Sidney and Cecil Bernstein, the owners of the Granada cinema chain and founders of 
Granada Television, launched in 1956 as the ITV franchisee in Manchester. Singleton 
wrote to the Bernsteins recommending Isaacs, and the letter was passed to Denis 
Forman, Granada’s Managing Director, who offered him a job at £18 a week.

In Manchester, he worked for the legendary David Plowright, then Granada’s 
News Editor, who was bent on taking the deference out of political reporting. Isaacs 
helped make Granada’s election marathon, where all candidates in all the local con-
stituencies were invited to present their case in two minutes sharp. He was then 
put in charge of the weekly press review, What the Papers Say, which he took from 
Manchester to Granada’s offices in Golden Square, London, to be close to the pool 
of opinionated journalists from which the programme’s presenters were drawn. It 
was a perfect grounding for a novice producer, giving him early experience of cop-
ing with the 1955 Broadcasting Act’s insistence that every programme on an issue of 
industrial or political controversy must display due impartiality. Ensuring balance 
was a duty that would frequently cloud his career in broadcasting. The solution on 
What the Papers Say was to rotate presenters of contrasting political persuasions; but 
it would not always be that simple.

He also produced All Our Yesterdays, recalling the events of the week from twenty-
five years ago, and made his first foray into historical documentaries. Denis Forman 
wrote, ‘His quick wit, well-stocked mind and terrier-like aggression marked him as 
someone who would go places.’8 The first place he went, after five years at Granada, 



l l l l	 25Isaacs: maverick founder

was Associated Rediffusion, holder of the London weekday franchise, which ran 
what was then ITV’s only true weekly current-affairs show, This Week, all fifty-two 
weeks of the year. He turned it from a hosted magazine into a single-subject format 
without a regular presenter, allowing his reporters the space to explore and illumi-
nate controversial issues.

He believed in dramatic techniques for driving home the message of the pro-
grammes. One of them, screened close to Christmas, campaigned for tough drink-
driving laws. The reporter, Desmond Wilcox, went to Jack Straw’s Castle, a pub-
lic house in Hampstead, to interview drivers on their way home after ten pints of 
beer. Isaacs lined up 120 volunteers to represent visually the number killed on the 
roads over the holiday period, then cut straight to a live interview with the Transport 
Minister. In 1965, the BBC poached him to ginger up their declining current-affairs 
flagship Panorama, presented by Richard Dimbleby, then dying of cancer. Trying 
to repeat his success with This Week, Isaacs turned it from a magazine to a single-
subject programme. Some powerful people did not approve of the change, and he 
was unable to deal with the perpetually poisonous BBC politicking. His ten-week 
experiment ended in defeat, but he refused to reverse it, and in December 1966 he 
was fired.

He was quickly welcomed back to Rediffusion in a more senior role, as Head of 
Features, overseeing This Week. With him he brought a few refugees from Panorama 
who had supported his changes. In 1968, Rediffusion lost its franchise, but Isaacs 
stayed on with the new company, Thames, whose Programme Director, Brian Tesler, 
would become an important ally and constructive critic of Isaacs in Channel 4’s early 
rocky days.

By 1971, the Conservative Government, reacting to disquiet about programme 
standards, suggested it would change from taxing ITV’s revenue at source to tax-
ing its profits. This concession did wonders for programme budgets, as the compa-
nies sought to cut their taxable profits by spending more on quality content. In this 
unusually expansive climate for programme-makers, Isaacs proposed The World at 
War. This stately, twenty-six-episode history of the Second World War, drawing on 
archive footage, took fifty people some three years to make, and each of the films had 
an individual producer. The one about the Battle of Britain was produced by David 
Elstein, who would later edit This Week and become an influential campaigner for 
Channel 4. The major achievement of the series was to break away from a British-
centred view of the war and to fuse narrative with a sparing analysis. Composer Carl 
Davis wrote the music; Laurence Olivier was coaxed into narrating.

Isaacs later said that making The World at War was ‘at least till Channel 4 came 
along – the defining experience of my working life’.9 It remains an ITV landmark 
to stand alongside The Jewel in the Crown or Brideshead Revisited. The real cost was 
never worked out, but the series was sold to more than 100 countries and is still being 


