


Can We Still Trust the BBC?





Can We Still 
Trust the 

BBC?

ROBIN AITKEN



First published in Great Britain 2013

Copyright © Robin Aitken, 2013

The moral right of the author has been asserted

No part of this book may be used or reproduced in any manner 
whatsoever without written permission from the Publisher except 

in the case of brief quotations embodied in critical articles or 
reviews. Every reasonable effort has been made to trace copyright 
holders of material reproduced in this book, but if any have been 

inadvertently overlooked the Publishers would be glad to hear 
from them. 

A Continuum book

Bloomsbury Publishing Plc
50 Bedford Square

London WC1B 3DP

www.bloomsbury.com

Bloomsbury Publishing, London, New Delhi, New York and 
Sydney

A CIP record for this book is available from the British Library. 

ISBN 9781472900913

10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

Typeset by Fakenham Prepress Solutions, Fakenham, Norfolk 
NR21 8NN

http://www.bloomsbury.com
http://www.fakprepress.co.uk/
http://www.fakprepress.co.uk/


Contents

Abbreviations	 vii

A Confessional Preface	 ix

Prologue	 xv

  1	 Cultural War	 1

  2	 The Nightmare on News Street	 15

  3	 Sex with Auntie	 35

  4	 The Best Broadcaster in the World	 45

  5	 A Reporter’s Progress	 55

  6	 Blowing the Whistle	 73

  7	 Who are these People?	 99

  8	 The Best European	 117

  9	 The Despised Tribes	 139

10	 Today at War	 159

11	 The Moral Maze	 185

12	 Testimonies: ‘A Foghorn Bellowing at the 
Nation’	 219

13	 Conclusion	 229

Index	 243



Thank you to all those who helped  
me research this book.

And especial thanks to my wife Sarah  
for her constant support.



Abbreviations

BBC NI 	 BBC Northern Ireland 

CFFC 	 Catholics for a Free Choice 

CPS	 Centre for Policy Studies

EEC 	 European Economic Community

IPPF	 International Planned Parenthood 
Federation

IRD 	 Information Research Department 
(Foreign Office)

NGOs 	 Non-governmental organizations 

TVE	 Television Trust for the Environment 

TWTW 	 The World this Weekend

UNAIDS 	 United Nations AIDS programme

UNFPA 	 United Nations Fund for Population 
Activities

WATO 	 The World at One

WMD 	 Weapons of Mass Destruction





A Confessional Preface

Any author who writes a book which poses a question 
in its title risks getting an answer they didn’t particu-
larly want to hear. So it was when I wrote and had 
published my original book Can We Trust the BBC? 
in 2007. The BBC itself comprehensively ignored it. 
After a short flurry of interest, things went very quiet 
and I concluded that the answer to the question was 
clear enough; Yes, most people did trust the BBC. My 
strictures were of little or no concern to the majority. 
The BBC sailed on majestically, still the most important 
news source of the nation, still its favourite entertainer, 
and still overwhelmingly, the most important cultural 
institution in Britain.

In the years following publication I reviewed my 
own position and decided that I should move on: I had 
had my say, given my honest opinion but few people 
seemed interested and no grand debate had ensued. I 
decided it was time to get on with life. I didn’t want 
to become obsessive about the BBC (some friends had 
gently intimated that perhaps this point had already 



x	 A Confessional Preface

been reached). Nothing more embarrassing than a man 
riding his hobby horse in a theatre the audience has 
vacated. And so, disappointed and somewhat sadder 
and wiser, I turned to other matters: I remained a more 
than averagely interested spectator in matters BBC but 
I relegated it to the mental drawer marked ‘historic 
interest’.

But my book turned out to have an unexpected 
afterlife. In 2012 I was contacted by several BBC people 
– once to take part in Radio 4’s The Moral Maze – to 
talk about public service broadcasting and once to give 
evidence to an internal inquiry into impartiality. It 
seemed that, after all, not all my criticisms had been had 
been dismissed out of hand.

And then, in the autumn of 2012, the BBC found 
itself embroiled in fierce controversy and the thought 
occurred that some purpose might be served by revis-
iting the subject. I do so with trepidation but what gives 
me some confidence that the exercise is not entirely 
without merit is that this time I am writing against a 
background where the BBC’s reputation and standing 
– and the trust that the audience places in it – suddenly 
loom much larger in the public debate. We cannot 
foretell, at this juncture, what consequence the various 
scandals will have but I think – even at this stage of 
the drama when we have, as it were, had Act 1 and are 
awaiting Acts 2 and 3 – that the BBC will not emerge 
unscathed. Public trust has been jeopardized and in 
ways that I, for one, never foresaw. For who would have 



	 A Confessional Preface	 xi

predicted that – of all things – it would be a sex scandal 
that rocked the foundations at Broadcasting House?

It is the question of trust that lies at the core of the 
current crisis. The Corporation has been quite explicit 
about the central importance of trust stating that its 
aim is to become the most trusted broadcaster in the 
world. Indeed by many reckonings the BBC has already 
achieved this lofty ambition. More people listen and 
watch more BBC output around the world than can 
be claimed by any other broadcaster; what is more this 
output is held in high regard by most of the audience. 
The BBC is the greatest cultural export of the modern 
British nation. So the question which must now be 
exercising the Corporation’s top managers is whether 
the current scandals are likely permanently to damage 
that trust – or is this a little local difficulty which 
will fade with the passage of time leaving little trace? 
Furthermore – if trust has been damaged how can it 
best be restored?

The justification for this book is that in some way it 
clarifies and aids what is a crucial debate both for the 
BBC and for us, its audience and paymasters. No one 
who cares anything about the BBC should be indif-
ferent to this. My aim is to put the current problems at 
the BBC in some context. I will endeavour to explain 
how the BBC got to where it is. My original book 
concentrated on the lapses and shortcomings of the 
BBC’s doctrine of impartiality. It was heavily infused 
by my own belief that certain strands of opinion, 



xii	 A Confessional Preface

certain groups, do not get a fair hearing from the 
BBC. In the light of current developments that might 
seem a somewhat quaint, even irrelevant side-issue. 
But it remains an important – I would argue the most 
important – question in relation to trust in the BBC. 
In that first book I criticised the way the BBC reported 
some of the major issues and stories of the past three 
decades. Most of this material is included in this book 
but I have excised some which no longer seems relevant 
or has been overtaken by events. In addition I have 
included at the end of each chapter short contemporary 
appraisals of how things have changed, in my opinion, 
since the book first appeared. For change there has been 
and the BBC now, in my view, does a somewhat better 
job of representing a broader range of opinion.

Here I must enter a caveat. Proving bias, or lack of 
even-handedness on the part of a broadcaster is a task 
that is not amenable to statistical analysis. Hard facts 
and figures are almost impossible to come by. Proof 
– in the sense that a mathematician or scientist would 
understand the term – is not available to us. The subject 
relies on impressionistic judgements which will always 
be open to dispute; the reader may object that personal 
judgement, anecdote and hearsay are a poor substitute 
for facts and figures. I agree but unfortunately it is, 
mostly, all that are available.

In the conclusion to this book I will attempt to draw 
some of the strands together and look to the future. 
The BBC is not in existential crisis: we will not awake 



	 A Confessional Preface	 xiii

tomorrow to find it disappeared from the scene. It will 
continue to play a leading role in national life. But it has 
been damaged. The task for it now is to react construc-
tively to the problems that have come to light. There has 
to be some process of renewal – but this is a permanent 
task facing every human institution. And that sage 
advice ‘never waste a good crisis’ is especially pertinent 
in this case. The Corporation has just appointed a new 
Director General – a man who, providentially, seems 
in possession of a rare range of qualities. All his skill 
will be needed to restore confidence and stability to 
an organization deeply troubled by recent revelations. 
However if the BBC can emerge, humbled probably, 
but determined to regain its lost good name then its 
current travails might even be put to good use.

Oxford 
March 2013





Prologue

The British have a deep reverence for institutions and 
take comfort in the notion that the nation is built upon 
solid institutional foundations. There is the monarchy, 
parliament, the armed services, the Church of England, 
and so on; and there is also the British Broadcasting 
Corporation, which is the subject of this book. A 
relative newcomer – only 80 or so years old – it is, in 
many ways, the most familiar of all. The BBC makes 
and shapes us as a nation in a way no other institution 
can. For many it is an ever-present companion: from 
breakfast-time to bedtime, from childhood through to 
old age, there it is telling us about ourselves and the 
wider world, amusing and entertaining us. No other 
institution in the country – not even the NHS – can 
claim to be so deeply embedded in so many lives; in any 
one week more than 90 per cent of us use some part of 
the BBC’s output.

Because of this ubiquity, and because it is generally 
admired – loved even – it is difficult to see it as it really 
is. And yet it is essential that we do so. The BBC is the



xvi	 Prologue

main conveyor of the national debate and it dwarfs 
every other media source in the country. If it were one 
day suddenly to fall silent, think of the gap there would 
be in our national life; an end to a host of ‘virtual’ 
institutions – from pap like The Archers, Dr Who and 
EastEnders, to serious news-fodder like Yesterday in 
Parliament, the Ten o’Clock News and Today.

These programmes have worked their way into our 
hearts and minds, and the BBC thereby has become a 
great power in the land. Which raises the question can 
we trust it? And this is a particularly difficult question 
to ask about the BBC because it is the organization 
that we expect to hold other institutions to account; no 
government minister or private corporation or public 
body can consider itself immune from investigation by 
BBC journalists. This function, of holding people and 
organizations to public account, is the most important 
thing the BBC does. But who holds the BBC to account? 
Can we expect it to ask hard questions of itself? Sed quis 
custodiet ipsos custodes? (But who is to guard the guards 
themselves?) – Juvenal’s question is as pertinent as ever.

The dusty institutional answer is that the BBC Trust 
makes sure the Corporation does its duty under the 
terms of its Royal Charter. The charter ordains that 
the BBC must operate without bias or favour towards 
any individual, organization, or group. This is the quid 
pro quo for the licence fee – that extremely valuable 
privilege which frees the organization from normal 
financial pressures. 



	 Prologue	 xvii

The BBC had an income in 2011 of just over £5 
billion £3.6 billion of which came from the license 
fee. No other UK media organization – and few in 
the western world – enjoy such a stable, predictable 
and generous income. But because everyone pays for 
the BBC, everyone has the right to fair treatment. The 
BBC Trust, under the chairmanship of Lord Patten 
of Barnes is supposed to be the guarantor of fair play 
but the Trust already seems to be suffering from the 
same problems as the body it replaced – the BBC 
Governors.

The Trust was breathed into life by a White Paper 
published in 2006 in the aftermath of the confrontation 
between the government and the BBC over allega-
tions made in 2003 by Today reporter Andrew Gilligan. 
The thinking behind this change seemed to be that 
the old Governors had become cheerleaders for the 
Corporation, not guardians of the public interest. But 
in this regard the Trust has been something of a disap-
pointment because during the crisis over Jimmy Savile 
in the autumn of 2012 it seemed to be suffering the 
exact same confusion as did the governors: did it speak 
for the BBC or the public? At one moment it seemed 
to be speaking for the BBC, the next as its regulator. 
But to act effectively in the latter role would require 
there to be a more obvious separation in the public 
mind between the two things. The Trust would, in 
other words, have to be much tougher on the BBC. 
The establishment of the BBC Trust was supposed 



xviii	 Prologue

to mark an important reform – but now looks more 
like ineffectual tinkering with the governance of the 
institution.

All institutions benefit from time to time from a 
bracing overhaul, but reforms must get to the heart of 
the problem to be effective. As Alcoholics Anonymous 
say, the first step is to recognise that you have a 
problem. For many years the BBC adamantly refused to 
acknowledge there was any truth in the claims of critics 
who said it was not impartial. But in 2005 the BBC 
grudgingly admitted that its coverage of the European 
Union debate had fallen short of its advertised standards. 
Since then there have been signs of a real effort to 
correct that pro-EU bias and the BBC’s coverage of the 
debate today seems better balanced than it was. But in 
many other parts of the BBC’s output the old doubts 
remain about whether the BBC is living up to its charter 
obligations. Now, overlaying these concerns, there is 
the Savile affair which has opened up for scrutiny other 
aspects of BBC culture – scrutiny which is likely to be 
very uncomfortable for an institution whose claims on 
public trust have always rested on its manifest decency. 
These two things – Savile and impartiality – might seem 
to be completely separate but public perception will not 
necessarily make the distinction. The BBC might well 
discover that public trust is indivisible; the stain of the 
Savile scandal will make it harder for the Corporation 
to dismiss criticism that it has fallen short of the ideal of 
impartiality it espouses.



1

Cultural War

By and large Britain’s intellectual classes don’t prosecute 
the culture war with much vigour; at least not in 
comparison with their American counterparts. Since 
the 1990s the ‘culture war’1 has been a staple of 
American political debate where the division between 
left and right on a broad range of social issues is held up 
for examination and clearly seen for what it is. In many 
ways the culture war is the heart and guts of US politics. 
This has led to two decades of rancorous disputes and 
entrenched positions where consensual progress has 
proved all but impossible. Not so in Britain. Though 
the term is sometimes deployed by British commen-
tators, our version of the war is muted – more of a 
skirmish with small arms fire than the clash of armies 
with heavy artillery. This has its advantages of course. It 
keeps the tenor of our political discourse more civilised 
– and gives us another opportunity to think ourselves 
superior to the brash verbal bellicosity of the Yanks. 
But appearances can be deceptive; the struggle for 
supremacy in the cultural debate in Britain is also fierce 



2	 CAN WE STILL TRUST THE BBC?

– though often cloaked in euphemism and camou-
flaged by courtesy and public good manners. And in 
the autumn of 2011 there was a major engagement in 
Britain’s Culture War which proved irresistible to the 
political classes in general and the BBC, in particular.

The Leveson inquiry2 was of all-consuming interest 
to parts of the media; a journalistic smorgasbord which 
brought together a cast list of politicians, policemen, 
celebrities and low-down tabloid hacks. With its 
overtones of the corruption of power and the casual 
trading of that power between the various players it was 
an Eldorado for the BBC. It would be crass to say that 
the Corporation’s reporting of Leveson was a settling of 
old scores but the relish with which proceedings were 
reported, the prominence afforded to each new witness 
testimony and the unflagging devotion to the story over 
months of hearings could have left no viewer or listener 
in any doubt that the BBC considered Lord Leveson’s 
inquiry to be of the very highest importance. Whether 
the average person agreed with that news judgement 
is debatable and anyway irrelevant: in news the profes-
sionals – not the audience – call the shots. 

It is not difficult to understand why the Corporation 
was so happy to be reporting those proceedings from 
the Royal Courts Of Justice. A succession of witnesses 
– some prominent actors and performers, others private 
individuals only known to the rest of us because they got 
caught up in big news stories – went into the witness 
box and pointed the finger at the journalistic practices 



	 Cultural War	 3

of News International. And in Britain’s (never openly 
declared) culture war, the BBC and the company Rupert 
Murdoch created stand clearly opposed to each other. 
The history of this antagonism is long and complicated 
but it is a fact that in the four decades during which 
Murdoch became the dominant force in British print 
media his papers have proved themselves time and again 
hostile to the BBC. Any failing, or perceived failing, by 
the Corporation, any scandal involving BBC people, 
has routinely attracted maximum coverage, some of it 
hypocritical. The thing which galls Murdoch’s empire 
most, it seems, is the underlying centrality of the BBC 
in the British media – a position guaranteed by the 
solid financial underpinning of the license fee. For self-
interested reasons to do with the wish itself to become 
the biggest player, Murdoch’s empire would like the 
Corporation cut down to size.

The BBC’s response to Murdoch’s challenge has, 
of necessity, been muted. Unlike News International 
the BBC cannot explicitly repudiate a competitor, nor 
impugn its motives, nor be seen publicly to engage in 
a wrangle over the rights and wrongs of BBC funding. 
That is not the BBC way. But for anyone who has 
any insight into the Corporation’s secret life, and who 
understands its institutional thinking, it is clear that the 
antipathy of the Murdoch press for the BBC is recipro-
cated in full measure. The BBC does not like Murdoch, 
does not like his papers and considers him, and them, 
to be a negative influence on British life.3 Given this 



4	 CAN WE STILL TRUST THE BBC?

background it is difficult to envisage a more satisfying 
turn of events – from the BBC’s point of view – than 
the establishment of the Leveson inquiry. And when it 
got going it proved to be the gift that goes on giving. 
Day after day the hurt, the wronged, the calumniated 
went into the witness box and the dirty, underhand and 
shameful practices of News International’s hacks were 
made public. As an added bonus, conspiracy theorists 
were delighted to have published the details of embar-
rassingly chummy communications between politicians 
and journalists suggestive of improper influence peddling 
in the highest reaches of the establishment. The BBC 
had a field day. And why not? Here were the wrong-
doings of some of Murdoch’s journalists being exposed, 
in forensic detail; by comparison the BBC could hold 
its head up high. None of its journalists had hacked 
phones, it had not cruelly pursued individuals who, 
through misfortune or bad judgement, had been offered 
up for public scrutiny, its managers were not revealed 
to be in anyone’s political embrace. On the contrary its 
journalistic hands were clean and it was only too happy 
for the comparison to be made between its practices 
and ethos and those of News International.

As the Leveson inquiry hearings continued into 
the New Year the comprehensiveness of the BBC’s 
coverage hardly slackened. Even for those of us fasci-
nated by such things (and the suspicion was always that 
the most assiduous followers of events were journalists 
themselves) there was a feeling of surfeit. However over 



	 Cultural War	 5

the Christmas and New Year period at the end of 2011, 
in one of the Corporation’s many newsrooms, something 
was afoot that would dwarf News International’s trans-
gressions and trigger the worst crisis in the BBC’s 
ninety year history; something that imperilled the 
Corporation’s reputation and jeopardised the trust of 
its audience. The editor of Newsnight – the programme 
which for 30 years has been a prominent standard bearer 
of the BBC’s current affairs television output – decided 
not to run a story about the recently deceased Jimmy 
Savile. To those in the know this must have seemed, 
at the time, fairly unremarkable. Story ideas on busy 
programmes get spiked every day. What turned this 
from being run-of-the-mill to scandalous was what 
happened next. 

In January and February of 2012 the story of 
Newsnight’s change of heart appeared in a couple of 
newspapers. In March a longer, better informed and 
more detailed account appeared in The Oldie magazine. 
Still, on the face of it this was one of those media insider 
stories which are of limited interest to the wider world. 
This one, however, turned out to be the exception to 
the rule; those few short paragraphs set in train events 
which culminated in the avalanche of problems which 
later in the year rained down on the Corporation’s 
head. Many people, I suspect, have become inured to 
the phrase ‘crisis at the BBC’. I can imagine it eliciting 
a groan from the audience thinking to themselves ‘there 
they go again – gazing at their navel’. And in recent years 



6	 CAN WE STILL TRUST THE BBC?

the scandals have come so thick and fast that it has 
sometimes seemed that crisis at the BBC is a permanent 
condition. However it is worth remembering that there 
was a time when the BBC was not controversial in any 
major sense; halcyon days when the words ‘BBC’ and 
‘crisis’ did not go together like a horse and carriage.

If you were to plot a graph of controversies involving 
the BBC through the nine decades of its existence it 
would flatline for about two thirds of the timeline. 
The Corporation was – in the main – determinedly 
un-controversial. From the 1920s through the 1970s 
there was remarkably little in the way of noteworthy 
public debate about BBC wrongdoing. Of course the 
BBC was constantly ‘in the news’ but looking back 
through the archives most of the stories concerning 
it were about fairly routine matters; sometimes 
programmes that tested the boundaries of public taste 
or the occasional BBC star who strayed or intermittent 
political criticism that the BBC had breached its own 
impartiality rules. But the striking thing is that the BBC 
itself was not, to any substantial degree, subject to heavy 
criticism either by politicians, or statutory authorities 
or by newspapers. Its status and position – as a trusted 
and even loved – mainstay of British cultural life and 
wider society was largely unquestioned. It is true that 
from the sixties onwards there was a steady drumbeat 
of criticism (mainly from the right-wing press) about 
the BBC’s role as a promoter of what was then termed 
the ‘permissive society’, but the Corporation shrugged 



	 Cultural War	 7

it off and as underlying moral attitudes changed that 
criticism died away. But from the 1980s onwards the 
graph starts taking off and, it seems, at an ever steeper 
level of incline.

In the 1980s there began a series of controversies 
which pitted the BBC publicly against the government 
of Margaret Thatcher. This was not coincidental 
because – as I recount later in this book – the great 
majority of BBC people felt an instinctive hostility 
to her and her ‘project’. In that atmosphere a series 
of programmes were commissioned which challenged 
the government in spectacular ways. There was, for 
instance, a Panorama in 1984, Maggie’s Militant Tendency, 
which accused several Conservative MPs of links to 
far-right, neo-fascist, organisations. [Two of the MPs* 
named sued for libel – and won.] Then came a very 
public confrontation after the BBC commissioned 
a series of documentaries by the left-wing investi-
gative journalist Duncan Campbell. Remarkably this 
climaxed in a police raid on BBC offices in Glasgow 
and the offices of the New Statesman in London. By 
this point relations between the Government and the 
BBC were very poor and the era culminated in 1987 
when the Director General Alasdair Milne was sacked 
by Marmaduke Hussey, the newly appointed chairman 
of the BBC governors. The government had struck 
back.

* The MPs were Gerald Howarth and Neil Hamilton.



8	 CAN WE STILL TRUST THE BBC?

The nineties, by comparison, were a time of relative 
calm. Certainly any quarrel between the BBC and 
the government was conducted in a lower register. 
However within the BBC itself it was a time of 
upheaval thanks in large measure to the ministrations 
of John Birt who had been appointed Deputy Director 
General in 1987 after Milne’s sacking and then got the 
top job in 1992. Later in this book some of the conse-
quences which flowed from what came to be known 
as ‘Birtism’ are analysed but there is one toxic legacy 
from his time in charge which has grown into a long-
running scandal. When Birt took over from Michael 
Checkland (Director General 1987 – 1992) salaries paid 
at the BBC were modest – at least by today’s standard. 
In those days the BBC did not publish the pay of senior 
people but when Alasdair Milne was DG his salary was 
about £80,000. Lower down the ranks the pay offered 
to editors, producers and reporters – the Corporation’s 
foot soldiers – was sometimes very modest. However 
this was in a long BBC tradition and most accepted 
the trade-off: work for a decent organisation but don’t 
expect a big pay packet.

By the 1990s this trend had gone too far and it was 
John Birt who sought to rectify what had become a 
clear unfairness where people were not being properly 
rewarded for what they did. During the 1990s salaries 
in the BBC increased across the board and brought the 
Corporation more into line with the rest of the industry; 
this was right and proper. But what subsequently 


