
Making National News

A History of Canadian Press

For almost a century, Canadian newspapers, radio and television 
stations, and now internet news sites have depended on the Canadian 
Press news agency for most of their Canadian and, through its interna-
tional alliances, foreign news. This book provides the first-ever schol-
arly history of CP, as well as the most wide-ranging historical treatment 
of twentieth-century Canadian journalism published to date.

Using extensive archival research, including complete and unfet-
tered access to CP’s archives, Gene Allen traces how CP was estab-
lished and evolved in the face of frequent conflicts among the powerful 
newspaper publishers – John Ross Robertson, Joseph Atkinson, and 
Roy Thomson, among others – who collectively owned it, and how the 
journalists who ran it understood and carried out their work. Other 
major themes include CP’s shifting relationships with the Associated 
Press and Reuters; its responses to new media; its aggressive shaping 
of its own national role during the Second World War; and its efforts to 
meet the demands of French-language publishers.

Making National News makes a substantial and original contribu-
tion to our understanding of journalism as a phenomenon that shaped 
Canada both culturally and politically in the twentieth century.

gene allen is a professor in the School of Journalism and the Joint 
Graduate Program in Communication and Culture at Ryerson 
University. A professional journalist for 20 years at the Globe and Mail 
and the CBC, he was director of research and a senior producer for the 
award-winning documentary series Canada: A People’s History and edi-
tor of its companion book.



This page intentionally left blank



Making National News
A History of Canadian Press

Gene Allen

University of Toronto Press
Toronto Buffalo London



© University of Toronto Press 2013
Toronto Buffalo London
www.utppublishing.com
Printed in Canada

ISBN 978-1-4426-4716-9 (cloth)
ISBN 978-1-4426-1532-8 (paper)

Printed on acid-free, 100% post-consumer recycled paper with vegetable-based inks

Library and Archives Canada Cataloguing in Publication

Allan, Gene, 1952–, author
Making national news : a history of Canadian Press / Gene Allan.

Includes bibliographical references and index.
ISBN 978-1-4426-4716-9 (bound). – ISBN 978-1-4426-1532-8 (pbk.)

1. Canadian Press – History – 20th century. 2. News agencies – Canada –  
History – 20th century. 3. Press – Canada – History – 20th century.  
4. Journalism – Canada – History – 20th century. I. Title.

PN4908.A45 2013  070.4′3509710904  C2013-903490-0

This book has been published with the help of a grant from the Canadian Federation 
for the Humanities and Social Sciences, through the Awards to Scholarly Publications 
Program, using funds provided by the Social Sciences and Humanities Research 
Council of Canada.

University of Toronto Press acknowledges the financial assistance to its publishing 
program of the Canada Council for the Arts and the Ontario Arts Council.

University of Toronto Press acknowledges the financial support of the Government of 
Canada through the Canada Book Fund for its publishing activities.

All photographs courtesy of The Canadian Press.



For Erika



This page intentionally left blank



Contents

Acknowledgments ix

Introduction 3

1 Uneasy Allies 17

2 Subsidies and Survival 54

3 News on the Air 102

4 “A Great Responsibility”: CP in Wartime 133

5 “No Middle Ground” 182

6 Being National in the 1960s 211

7 Covering the News, 1920–1970 255

Conclusion 292

Chronology 309

Names of organizations and acronyms 313

Notes 315

Bibliography 413

Index 431

Illustrations follow page 276



This page intentionally left blank



Acknowledgments

It is a pleasure to express thanks to the many people who helped bring 
this project to completion. Eric Morrison, who was then president of 
Canadian Press (CP), gave the project his unqualified support at the 
outset. Thanks to him, and especially to Paul Woods, who became my 
main contact at CP, I was given complete and unfettered access to CP’s 
extensive archival records. Scott White, CP’s editor-in-chief, has been 
consistently helpful and supportive. I also received valuable assis-
tance with the CP records from Bill Becker, Sharon Hockin, Deborah 
McCartney, Patti Tasko, and Lee White. Several former CP journalists 
and executives granted interviews that greatly enriched my under-
standing of its history: Peter Buckley, Clark Davey, Keith Kincaid, Arch 
MacKenzie, Ian Munro, Jim Poling Sr., Guy Rondeau, Bill Stewart, and 
Mel Sufrin. Mario Cardinal, a former Radio-Canada/CBC colleague 
who was managing editor of Le Devoir in the early 1960s, provided his 
recollections of working with CP. Audio recordings of interviews con-
ducted by the late Douglas Amaron in the early 1980s for a history of 
CP that was not written at the time have been a particularly valuable 
resource. No one at CP ever raised a single question about my inter-
pretation of any point in its history, and I am as grateful for that as for 
all the positive assistance I have received. We would understand much 
more about the evolution of journalism in Canada if other major jour-
nalistic institutions made their records available to researchers in this 
way.

CP’s extensive archival material is uncatalogued and only loosely 
organized, so simply determining what the collection contained was a 
major undertaking. Ryerson University provided funds to hire several 
research assistants who ploughed through reels of microfilm and boxes 



x Acknowledgments

of documents, making detailed notes as they went. I am particularly 
grateful to Daphna Izenberg, June Morrow, and Jeffrey Todd, as well as 
to Elisabeth Collett, Martin Kuebler, and Sarah Petrescu, for their intel-
ligent and thorough work. Charts 7A–7C were prepared using data 
gathered by Maurice Demers, Simon Jolivet, Tim Krywulak, Jennifer 
MacMillan, and Jason Satur and organized by Maurice Demers. Zoe 
McKnight gathered the data from the Halifax Herald used in Charts 
7D–7J. Joe Friesen provided me with notes and photocopies from the 
J.F.B. Livesay fonds held at the Archives of Manitoba.

I received valuable assistance from archivists at private and public 
institutions in Canada, the United States, and Britain. Ian Wilson, the 
former National Archivist of Canada, helped me locate Canadian Press 
material that was donated to Library and Archives Canada (LAC) but 
had not yet become part of its collection, and LAC archivist Robert 
Fisher kindly supervised my access to it. Valerie Komor, the corpo-
rate archivist of Associated Press (AP), assisted by Sam Markham and 
Francesca Pitaro, helped me find CP-related material in the AP corpo-
rate archives. John Entwisle, the archivist of Thomson Reuters, simi-
larly helped me locate CP-related material in the Reuters collection. I 
am especially grateful to Patricia Smart for allowing me to examine the 
personal papers of her father, Gillis Purcell. She and her husband, John 
Smart, also kindly provided accommodation and hospitality during a 
research trip to Ottawa in 2008. Wendy Allen was an equally gracious 
host during a preliminary research trip to Montreal in 2003.

I owe a special debt of thanks to Mary Vipond. On taking up a full-
time academic position for the first time in my late 40s, I contacted 
her out of the blue to seek advice about developing a research focus. 
Although we had never met, she replied very helpfully, diplomati-
cally steering me away from unpromising lines of inquiry and sug-
gesting that it might be worth looking into Canadian Press. While this 
was one of several ideas in the back of my mind, Mary is at least the 
co-originator of this study. She also read the entire manuscript and 
provided me with valuable comments and suggestions. I also ben-
efited greatly from Daniel Robinson’s comments on an earlier version 
of chapter 3, and Marc Milner’s comments on chapter 4. Two anony-
mous reviewers for the University of Toronto Press suggested further 
improvements, for which I am grateful. Michael Dupuis, an indepen-
dent scholar who knows more about many aspects of CP’s history than 
I do, kindly allowed me to read and cite his unpublished manuscript 
about news coverage of the Winnipeg General Strike. My editor at the 



Acknowledgments xi

University of Toronto Press, Len Husband, has been a consistent (and 
patient) supporter of this book, providing me with much good advice 
along the way. All errors, omissions, misinterpretations, or failures of 
imagination in what follows are entirely my own.

The person to whom I owe the most is Erika Ritter. She has been an 
indefatigable supporter and wise advisor throughout this long process. 
Dedicating this book to her is a barely adequate acknowledgement of 
her contribution, and of everything else she means to me.



This page intentionally left blank



Making National News

A History of Canadian Press



This page intentionally left blank



Introduction

On 2 September 1917, the first organization to provide systematic, 
regular coverage of domestic and international news to newspapers 
across Canada was established. Since then, Canadian Press (CP) has 
been a major source (for many of its users, the main source) of news, 
whether in newspapers or broadcast stations (and now, on the Internet). 
Millions of Canadians have followed the unfolding of events great and 
small, domestically and around the world, through CP for more than 
90 years; through CP’s connections with Associated Press (AP) and 
Reuters, much of what people outside Canada learned of it also came 
from this source.

Little scholarly attention has been paid to CP; 30 years ago, it was 
described as possibly “one of the most overlooked institutions in 
Canadian life,” and not much has changed since then.1 With the excep-
tion of a volume written more than 60 years ago by one of CP’s found-
ers (who was also its ex-president), no systematic study of its history 
has been made.2 CP has received some attention from students of poli-
tics and the press, in the reports of two commissions examining the 
news business in Canada in 1970 and 1981, and in a handful of other 
publications.3

The opportunity to study CP’s history in depth comes at a time when 
historical work about journalism has undergone a kind of scholarly 
renaissance. Moving away from narrowly institutional or biographi-
cal treatments, scholars have increasingly approached journalism as 
“the sense-making practice of modernity,” and have vied with each 
other to produce studies of greater depth and interpretive sophistica-
tion, informed particularly by the perspectives of cultural studies and 
the preoccupations of the “cultural turn.”4 As James Carey, a pioneer 



4 Introduction

in this development, has observed, journalism is no less deserving 
of a searching inquiry into its social and symbolic meanings than “a 
Balinese cockfight, a Dickens novel, an Elizabethan drama, a student 
rally,” because, like them, it is “a presentation of reality that gives life 
an overall form, order, and tone.”5 Canadian historians are now study-
ing media as subjects of interest in themselves, not simply using them 
as ostensibly transparent sources for studying other, more important 
subjects.6 Gerald Friesen has perhaps gone farthest along this line, pre-
senting an ambitious reconception of Canadian history generally, in 
which changing modes of communication define the major epochs of 
the country’s past.7 Internationally, the academic literature on media 
history – sharing an approach that sees media not as mere reflections 
of social reality but as constitutive of that evolving reality itself – is 
vibrant and growing, and has become too extensive to provide even a 
cursory listing here.

The work of scholars such as Benedict Anderson, John B. Thompson, 
Jürgen Habermas, and Carey has been important in the reconception of 
journalism’s past, presenting far-reaching arguments in which media, 
especially news media, are seen as central to the emergence of national-
ism, the “public sphere” of liberal-democratic societies, and modernity 
itself.8 Anderson has made the influential case that newspapers were 
essential to the development of the “imagined communities” of mod-
ern nationality. Not only by sharing information about the same events 
in their common national sphere, but especially by imagining their 
fellow readers with whom they simultaneously share each day’s news, 
newspaper readers develop a new sense of kinship with “thousands 
(or millions) of others of whose existence [they are] confident, yet of 
whose identity [they have] not the slightest notion.”9 The knowledge 
they acquired was social in two senses: knowledge about the wider 
society, and knowledge that was known to be socially held – the sort 
of thing that (at least in principle) “everyone knows.” (In a country like 
Canada, one might suggest that the work of providing the identical, 
simultaneous news reports at the centre of Anderson’s conception was 
played more by the news agency, given that no individual newspaper 
circulated nationally before the 1980s.10) In a related vein, Thompson 
argues that one of the chief characteristics of the modern age has been 
the emergence of “mediated publicness,” allowing very large numbers 
of people regularly and repeatedly to share, through media, experi-
ences and knowledge far beyond what would be possible if they were 
limited to face-to-face, unmediated, encounters.



Introduction 5

Even within the growing field of media history, though, news agen-
cies have received relatively little attention. Several reasons are typi-
cally cited for this state of affairs. They are, in a sense, wholesalers of 
news and tend to operate behind the scenes. Individual newspaper 
or broadcast customers would rather promote their own employees’ 
work than a product they share with other news organizations, and, 
for most readers, the familiar agency credit tends to fade into the back-
ground.11 Agencies usually stress the organization and its impersonal 
strengths – speed, accuracy, reliability, scope of coverage – rather than 
the flair of the individual, heroic journalist. (One news-agency history 
is tellingly entitled Reporter Anonymous; a member of Canadian Press 
once described CP as “one of those faceless organizations with no soul 
to save and no ass to kick.”12) But as Oliver Boyd-Barrett and Terhi 
Rantanen, two of the leading researchers in this area, argue, news agen-
cies deserve scholarly attention for many reasons: “not simply because 
they are agents of construction of what we have come to understand 
as the domains of the ‘national’ and of the ‘international’ ... but more 
practically because there are grounds for considering what agencies do 
and how they do it are important for the survival of a ‘public sphere’ of 
democratic dialogue ... .”13 In many countries, they are the only entities 
that regularly gather and distribute news on a nationwide basis, “so 
that one may say of them that they are the informational backbone, or at 
least a significant contributor to such a backbone, which public debate 
takes for granted and on which it is based.”14 Menahem Blondheim, 
who studied the emergence of Associated Press in the United States, 
concluded that “by securing for itself the position of a national news 
monopoly early in the second half of the nineteenth century, [AP] 
represented one of the most powerful centripetal forces shaping 
American society in the modern era.”15 Elsewhere, Boyd-Barrett and 
Rantanen have enumerated the various processes facilitated by news  
agencies:

News contributed to processes of the construction of national identity; to 
imperialism and the control of colonies; it was an essential lubricant in 
day-to-day financial affairs, both within and between domestic markets. 
The collection and dissemination of this commodity was organized and 
rationalized ... by a small group of powerful agencies, acting globally and 
as a cartel. Hence the links between modernity, capitalism, news, news 
agencies and globalization are an outstanding but neglected feature of the 
last 150 years.16



6 Introduction

The recent international literature on news agencies approaches 
them from a variety of perspectives, and an examination of this work 
suggests several themes to be borne in mind when considering CP’s 
history. Much of the writing in this area has reflected, or has been a 
reaction to, the debate over “media imperialism.” This point of view, 
stated perhaps most famously in a controversial 1980 UNESCO report, 
asserted that the large international agencies – especially Associated 
Press, United Press International (UPI), the British-based Reuters,  
and Agence France-Presse – operated in a harmful way towards the 
Third World, with undue emphasis on the perspectives of the wealthy 
North and a paltry, stereotyped, and one-dimensional picture of the 
countries of the South.17 Certainly the major international agencies 
were, and are, extremely powerful institutions. For almost eighty years 
(1856–1934), the “Big Three” agencies (Reuters, the French Havas, and 
the German Wolff agency) operated a cartel that, like the European 
colonial powers, divided the world among themselves. Each was 
granted a monopoly in supplying news to certain parts of the world, 
and each agreed to exchange news from and for its exclusive territories 
only with the other two. This tight arrangement was brought to an end 
by Associated Press in 1934, but the breaking of the cartel did not mean 
that the international agencies (now including AP) had become signifi-
cantly less powerful.

Even at the time of the NWICO (New World Information and 
Communication Order) debate, though, scholars noted that the rela-
tionship between international and national agencies was more com-
plex than a simple imperialism model might suggest. The major 
agencies operated differently in important ways, Boyd-Barrett noted, 
rather than displaying “common motives and common behaviour.”18 
Although there were substantial power imbalances in their relation-
ships, international agencies also depended on national agencies in 
important ways, the latter being both customers (a relationship in which 
they could, and did, complain and resist in various ways) and suppli-
ers of news from their countries.19 Whether dominated or not, national 
agencies were “vital components in the armoury of the nation state ... 
institutions which new nation states came to feel they had to establish 
in order to be seen to be credible as nations,”20 and thus contributed to 
the assertion of national identities. Moreover, British colonies of settle-
ment, such as Canada and Australia, demonstrated patterns of involve-
ment with (and in some cases resistance to) the big agencies that were 
different than one might expect to find in their relationships with Third 
World countries.21



Introduction 7

Some recent scholarship has presented a broader challenge to the 
media imperialism model. Rantanen and others have called into ques-
tion the underlying notion that media institutions necessarily “repre-
sent” countries in some way, and that a nation-to-nation model is the 
best way of understanding them and their relationships.22 Rantanen 
challenges the idea that a particular nation will “reject or oppose media 
imperialism on the part of another country in the name of national inter-
est,” since “there is often no single national interest but separate media 
enterprises, which compete against each other, both nationally and 
globally.”23 Nations typically have more powerful and less powerful 
regions or groups within them, which struggle to improve or maintain 
their relative positions through media, as well as in other ways; here 
the media imperialism approach “romanticized the national, instead 
of seeing it as potentially as oppressive as the global.”24 In Rantanen’s 
view, the paradigm of globalization – conceived as “a non-linear, dia-
lectic process in which the global and the local exist not as cultural 
polarities, but as combined and mutually implicating principles”25   – 
offers a better way of understanding the worldwide news system. More 
recently, Rantanen has suggested that the global news system is best 
understood in terms of the relations among and around its dominant 
cities rather than the nations in which they are located.26 From a differ-
ent perspective, Dwayne Winseck and Robert Pike have argued that 
the formation of the global media system before 1910 reflected not the 
expansion of and competition among different national interests, but 
a worldwide process of “capitalist imperialism.”27 Simon Potter has 
argued strongly that a narrow emphasis on the press as an instrument 
of national identity in the British dominions fails to take account of an 
equally important set of imperial connections.28 Questions about the 
inevitability of the national frame for interpreting the global media 
system are useful to bear in mind, even when studying an explicitly 
national organization like Canadian Press. Disputes continue over just 
what the national interest is and who has the right to define it, in media 
as well as other terms, and such disputes form an important thread in 
CP’s history. As Craig Calhoun observes, ideas of nation and national-
ity are essentially contested “because any particular definition of them 
will privilege some collectivities, interests and identities and damage 
the claims of others.”29

As nationality becomes a more complex term in studying news agen-
cies historically, other concepts come to the fore. Whether they operate 
globally or nationally, the question of how news agencies relate to their 



8 Introduction

customers is an important thread of analysis. In France, for example, 
the privately run, state-subsidized Havas agency exercised tremen-
dous power over provincial French newspapers, because it controlled 
not only their supply of news, but also advertising.30 Agencies that 
were privately owned (such as Reuters or United Press) had a dif-
ferent relationship with clients than news cooperatives such as AP, 
Britain’s Press Association (which served provincial newspapers), and 
CP.31 Some agencies, such as Reuters, handled only international news;  
others, such as AP, operated both domestically and internationally; CP 
had a very small international presence; and Press Association covered 
national news only. In some countries, such as Australia, newspaper 
syndicates, often in competition with each other, organized the sup-
ply of news. Exclusivity is an important question here: some agencies 
(CP among them) imposed strict limits on who could take advantage 
of their service and how it could be used, whereas others (Reuters, for 
example) sold news to anyone who could pay.

This raises the question of monopoly. Critics of agencies such as AP 
and CP have frequently described them as monopolistic, and their 
regulations and efforts to thwart competing agencies at times operated 
in clearly monopolistic ways.32 As Blondheim has very clearly shown 
in relation to AP, the economic logic of telegraphic news distribution 
(at least in the nineteenth and early twentieth centuries) operated in a 
monopolistic direction: the more subscribers there were on a single 
telegraphic circuit, the lower the cost of the news report was for each 
subscriber, the more revenue the agency had to provide a better news 
report, and the more difficult it became for any competitor to pro-
vide an equivalent service at the same cost.33 Clearly, a monopoly in 
news distribution raises serious concerns about the potential for bias. 
Although news agencies are generally considered to be the foremost 
exponents of “objective,” independent, factual journalism, it is also true 
that most agencies have at times (and some more frequently, even per-
manently) relied on governments for financial support, and those that 
avoided direct government involvement sometimes reflected partisan, 
national, or other biases.34

Jonathan Silberstein-Loeb has recently challenged the view that 
the monopolistic character of news agencies is essentially harmful. 
He argues that the benefits of providing a large volume of news at 
relatively low cost to many publications outweigh the disadvantages 
of monopolistic structure: “a larger amount of news content ... was  
a priori beneficial because it provided editors with more choices, and 



Introduction 9

they could elect to publish, or not publish, the material provided.”35  
A similar argument applies to the much-criticized cartel arrangements. 
Rather than emphasizing the ways in which “multinational media cor-
porations limit freedom of expression, dull the police function of the 
fourth estate, and manipulate public opinion for commercial ends,” 
Silberstein-Loeb suggests that scholars should pay more attention to 
“the advantages of size and market control ... the importance of econo-
mies of scale, increased managerial capabilities, or the adverse effects 
of competition on the information available for public consumption.”36

In any case, the tendency towards monopoly was never unalloyed. 
The spread of telegraphic news also had some antimonopolistic tenden-
cies, since newspapers in smaller towns were freed from dependence 
on, and were better able to compete with, their wealthier big-city coun-
terparts.37 Typically, agencies supplied much more news than a news-
paper could print, giving each editor at least a degree of choice about 
what to publish.38 News-agency practices that supported monopoly in 
some respects, such as giving members the right to prevent the ser-
vice from being sold to local competitors, undermined it in other ways: 
as AP found, if enough new papers were denied the AP service, they 
became an ideal client base for a competing agency. Despite their best 
efforts, news agencies could never escape the pressures of competition.

Indeed, competition is one of the most useful general concepts for 
studying news-agency history.39 Whatever structure for supplying 
news was adopted – cooperative or proprietary; national, interna-
tional, or a combination of both – competition was a crucial factor. At 
the agency-to-agency level, for example, AP and United Press (or CP 
and UP’s Canadian proxy, British United Press) competed to capture 
newspaper clients from each other, and to serve them faster, with more 
engaging news, and at a better price. Agency-versus-agency competi-
tion also operated at a strategic level, as when AP successfully pushed 
Reuters out of its dominant position in the mid-1930s, or when CP 
weighed the advantages of affiliation with AP rather than Reuters for 
its international news. Another type of competition that affected every 
news agency had to do with the interests and capacities of newspaper 
clients in big cities compared to those in smaller towns. Big-city papers 
had larger circulations, more advertising, and more revenues, and were 
thus better able to pay for their own independent coverage of national 
and even international events. At the same time, big-city markets 
were more competitive, so each paper had to distinguish itself from 
its fellows; in this situation, generic agency news – the same for every 



10 Introduction

customer – played a distinctly subordinate, even if important, role for 
big dailies.40 For newspapers in smaller towns, lower circulation meant 
less revenue and less leeway to spend money on original out-of-town 
coverage, and because small markets also tended to be less competitive, 
the use of generic agency copy did not have the same drawbacks as 
for larger papers. Developing a single news report that would suit the 
requirements of both was a difficult challenge.41 Complicating matters 
further, big-city dailies often circulated in nearby smaller towns and 
resented any service that gave their local competitors a better supply 
of news. This division between large and small newspapers sometimes 
was explicitly recognized, as in Britain, where the provincial press was 
behind the formation of the cooperative Press Association; the big Fleet 
Street dailies, circulating nationally and ferociously competitive, gath-
ered their own domestic news.42 In France, Havas’s greatest strength 
was with provincial papers, and it often faced direct competition in 
serving them from the big Parisian newspapers.43 CP served both big-
city and small-town clients, and the resulting tension played a central 
role in its history.

There were other forms of competition, too, notably with the new 
media of radio in the 1920s and 1930s and television in the 1950s. 
Newspapers and news agencies struggled with whether to adopt, 
reject, or try to limit radio; in this process (in North America, at least, 
where private ownership of radio meant that money could be made 
from advertising), internal divisions among news-agency members 
over where their best interests lay added another layer to the challenge 
of dealing with the new medium. (These issues are discussed at length 
in Chapter 3.) Given all the different levels of competition that could be 
in operation, it is helpful to adopt what has been described as a “media 
ecology” approach, in which all the participants in a particular mar-
ket and all the forces acting on them – local, national, international, or 
medium-specific – are borne in mind.44

Given the persistent emphasis in news-agency histories on the rela-
tions between international and national agencies, on one hand, and on 
the tensions within nations (central versus peripheral regions, or big cit-
ies versus small towns) on the other, one can suggest that scale is a use-
ful overall concept to bear in mind. In this conception, the national scale 
of organization occupies an intermediate position between the global 
and the local. It is a centrally important, but not a fixed, category, find-
ing its changing historical meaning precisely through its interplay with 
organizations or interests that operate on larger or on smaller scales. 



Introduction 11

Another way of making this point is to draw attention to the importance 
of the concept of space and spatial organization in many news-agency 
studies. Blondheim, for example, adopted Harold Innis’s analysis of 
the space-binding capacity of different media in his examination of the 
early years of Associated Press, and Rantanen has paid considerable 
attention to the development of spatial hierarchies in the evolution of 
the international (or global) news system.45 By systematizing the distri-
bution of news, agencies also contributed to important changes in the 
time structure of information: not only did telegraphic news reach its 
destination faster, it tended to reach all places at more or less the same 
time, reducing the advantages of cities with a favoured position in the 
information network. In addition, the practice of regular, daily cover-
age of events that agencies made possible contributed to a change in 
readers’ experience of news: the sense that news stories were continu-
ously unfolding in “smaller and more frequent increments” created a 
feeling of suspense and a wish to know how things turned out that 
increased readers’ involvement.46 Beyond this, the idea of the world 
taking shape in successive 24-hour increments – a sense of “dailiness” 
as a fundamental way of organizing time – was steadily more solidly 
entrenched.47

The relationship between technology and organization is an addi-
tional way of thinking about news agencies historically. Havas began 
its operations before the advent of the telegraph, operating mainly as 
a translation and forwarding bureau; only after the introduction of the 
telegraph did news agencies per se emerge. The underlying technology 
had great significance, making possible altered patterns of information 
transmission in relation to time and space that were among the major 
changes in the nineteenth-century world. Accordingly, the relation-
ship between news agencies and the telegraph has attracted consider-
able attention. Blondheim has traced the often collusive relationship 
between Associated Press and Western Union, for example, in which 
AP members were expected to support Western Union against its critics 
and the prospect of unwanted legislation; as long as this continued, AP 
received preferential treatment on Western Union’s lines.48 During the 
early years of telegraphic news in both Britain and Canada, telegraph 
companies themselves controlled the supply of news, though over time 
there was a clear tendency for newspaper cooperatives or proprietary 
news agencies to take over this role.49

A widespread but not entirely satisfactory account of the origin of 
news agencies focuses mainly on the importance of sharing the costs 



12 Introduction

of telegraphic news, which was much more expensive than what had 
gone before. The system adopted previously by most newspapers con-
sisted mainly of clipping news from foreign or out-of-town newspapers 
when they arrived in the mail, a process whose cost (beyond the time 
of the scissor-wielding editor) was virtually zero. Cost-sharing was an 
important motive for the formation of news agencies, but not the only, 
or even necessarily the most important, reason. Blondheim correctly 
stresses the unprecedented organizational requirements imposed by the 
systematic use of telegraphic news.50 With a steady flow of news reports 
arriving in a city like New York from all directions, someone had to 
assess them, establish which were more important for which clients (or 
regions), and organize their retransmission within the capacity limits of 
each telegraphic channel, and these functions had to be exercised more 
or less around the clock. Editing the news down to what was consid-
ered most important (and valuable) was crucial, because telegraphic 
news cost money for every word sent, a far cry from the “non-selective 
and redundant flow of news characteristic of the exchanges.”51 Thus 
the chief function of a news agency was the editorial organization of the 
unprecedented flow of news made possible by the telegraph. Chapter 
7 illustrates how, even in the mid-twentieth century, CP’s description of 
its own operation stressed the role of the “filing editor,” the person in 
each main bureau who made precisely the decisions about importance, 
length, and priority outlined above.52

A final consideration involves the question of whose interests the 
news agency served. While some scholars stress the ways in which 
journalists reflect the perspectives of their news organizations’ owners, 
the wishes of the two groups are not always aligned; even senior jour-
nalists, normally hand-picked for their roles by owners, typically want 
large editorial budgets, for example, whereas owners are often more 
concerned with cutting costs.53 Similar tensions are also sometimes 
found within news agencies, especially cooperatives, where the owners 
(mainly newspaper owners and publishers) often want the agency to 
operate in ways that protect their own, local, interests (e.g., by restrict-
ing the news service’s availability to potential competitors), while the 
manager/journalists want to have the largest possible number of clients 
and revenue, or are more willing to see new media as customers rather 
than competitors.54 For rank-and-file journalists, news agencies are 
workplaces where issues of pay, working conditions, editorial control, 
and union recognition sometimes come to the fore, illustrating further 
the possible divergence between owners’ and employees’ wishes. In the 
case of Canadian Press, as discussed in Chapter 5, a bitter dispute over 



Introduction 13

unionization of editorial staff in the 1950s almost led to the organiza-
tion’s demise.55

While much of the literature cited above is of general application, 
the present study is chiefly an account of how a durable nationwide 
news system was organized in Canada, and how this contributed to the 
development of an imagined community, systematically and perma-
nently drawing Canadians more closely together in an increasingly 
integrated national cultural space. (As Friesen expressed this point, 
“[t]he economic forces of print-capitalism increasingly drew ordinary 
Canadians ... into a single community.”56) Many aspects of CP’s his-
tory relate to well-established themes in Canadian history and histori-
cal writing more broadly. These include not only the construction and 
nature of national identity, but also Canada’s relations with Britain and 
the United States, regional and binational responses to the project of 
national integration, and the nation-building role of communication 
and technology in the context of capitalist economic development.57 It 
must be stressed that this is not a nationalist or a triumphal account. On 
the contrary, the culturally nation-building project that Canadian Press 
undoubtedly did represent was contested for much, if not most, of its 
history and on several different grounds. The insistence of Winnipeg 
and western Canadian publishers on retaining as much autonomy as 
possible when CP established a properly functioning domestic news 
agency in 1917, an insistence that continued into the 1930s, is a clear 
example of western resistance to the dominance of central Canada, 
otherwise exemplified in such familiar contemporary developments 
as the Progressive movements, farmer’s cooperatives, or (in part) the 
formation of the Co-operative Commonwealth Federation (CCF). 
J.M.S. Careless’s ideas about metropolitanism – that Canada can pro-
ductively be understood in terms of regionally powerful cities seeking 
to expand their respective hinterlands – also fit these aspects of CP’s 
history very well.58 Connecting Careless’s Canadian-specific formula-
tion with Rantanen’s more recent and internationally focused notion of 
cosmopolitanism59 yields the idea of a global and national hierarchy of 
urban places – say, from London to New York to Toronto to Winnipeg 
to Calgary – as a key structural feature of the international/national 
news system of which CP is an integral part. The theme of Canada’s 
binational and bicultural character as a permanent counterweight to 
ideas of national homogeneity is also clearly present in this history, 
seen particularly in the challenge that Quebec publishers mounted to 
CP’s basic methods of operation in the 1960s.



14 Introduction

CP’s experience both confirms and complicates the familiar tension 
between connections to Britain – political, cultural, economic, and 
otherwise – and to the United States in Canadian history. CP was an 
autonomous organization, not a branch plant or subsidiary as many 
twentieth-century Canadian corporations were. (News, as Mary Vipond 
has noted, has a degree of built-in protectionism because so much of it 
is local, regional, or national.60) But the US agency, Associated Press, 
had a strong directing hand in CP’s creation, and was clearly the domi-
nant partner for the whole period covered in this volume. Thus, broadly 
speaking, the theme of US economic dominance, especially involving 
cultural industries, is fundamentally borne out. CP’s history presents 
unusual, and even paradoxical, variations on this theme, however. AP’s 
directive role led directly to the creation, and contributed strongly to 
the success, of a major institution of Canadian cultural nationality. As 
Chapter 1 makes clear, AP forced mutually antagonistic Canadian pub-
lishers to establish a functioning national news organization when they 
proved unwilling to do so on their own. This was not done, at least 
not in any narrow sense, for profit, but for strategic reasons, especially 
control of subsidiary territory against potential competitors. (This also 
reflected the increasingly systematic codification of news into a form of 
property, one of the ways that CP’s history illustrates larger processes 
of capitalist economic development.61) Through its close connection to 
AP, Canada became part of the international news system as an explic-
itly national unit, which was not the case in Latin America, or, after the 
breakdown of long-established cartel arrangements in the mid-1930s, 
in Europe.

The creation and maintenance of the east-to-west telegraphic net-
work that was CP’s crucial piece of infrastructure (and in many respects 
its greatest challenge) has obvious parallels with other nationally sig-
nificant systems of transportation and communication in Canada’s past, 
such as the rivers and railroads that supported the staple industries of 
furs and wheat, respectively. But in this case, the east–west national sys-
tem was fundamentally and essentially connected to a north–south axis (to 
New York) that was, in turn, connected to the transatlantic and global 
telegraphic-news network. In fact, CP’s experience clearly makes the 
case that nation-building and globalization were mutually implicating 
principles during the first half of the twentieth century, as Boyd-Barrett 
and Rantanen have powerfully argued. CP’s history also presents many 
examples of cultural and political affinity to Britain being weighed 
against the largely (though not solely, as shown in Chapter 2) economic 



Introduction 15

benefits of an American connection. Yet this familiar tension between 
British cultural and political ties and growing American economic con-
nections, real as it was in the 1910s and 1920s, broke down for CP after 
1940. This was not because of changing attitudes towards the British 
connection per se (though these were indeed changing62), but rather 
because the British news agency, Reuters, transformed its approach to 
the news business to become more like AP. In doing so, as discussed 
in Chapters 4 and 5, it became almost overnight an alternative to AP 
for the Canadians in a way that had never been the case before, but for 
business rather than sentimental reasons.

Both in its national and international dimensions, then, this study 
affirms the relevance of familiar broad themes in Canadian history but 
approaches them from new directions. As an examination of how the 
mediated nation took shape, it underscores the significance, solidity, 
and gravitational pull of the national framework in the era of print-
capitalism. However, it also stresses the contingent and contested 
nature of the national framework thus established, or, to put it another 
way, the porousness of the boundaries between international, national, 
regional, and local levels of experience. At virtually every turn, CP was 
simultaneously national and international and local/regional.

In the chapters that follow, all the concepts outlined above are used 
in an effort to understand the evolution of Canadian Press. CP took 
shape in relation to more powerful international agencies, Associated 
Press and Reuters, in ways that were sometimes antagonistic and some-
times collaborative. Domestically, CP struggled to negotiate the ten-
sions among regions (including finding ways to serve its French- and 
English-Canadian members equitably) and between metropolitan and 
smaller newspapers. It solicited and embraced government subsidies 
at its founding and later rejected them; in wartime, it struggled to find 
a balance between a supportive, patriotic stance and the journalist’s 
tradition of an arm’s length, critical approach to government. It trum-
peted its status as a nonprofit cooperative, a true public service, but was 
also accused of monopolistic practices and waged a bitter antiunion 
campaign in the 1950s. CP spent 20 years trying to sort out its internal 
contradictions over radio, only to sweep aside all objections virtually 
overnight (and subsequently to find in broadcasting its biggest source 
of profits).

Amid all these struggles, CP journalists covered the news (deciding 
in the process what counted as news and how it should be treated), 
day in and day out. Important as the CBC has been as a cultural entity 



16 Introduction

in Canada, one could argue that CP was more influential: CBC never 
accounted for more than a fraction of all radio stations, whereas virtu-
ally every daily newspaper (and most broadcast stations) in Canada 
relied on CP’s service. It was the chief vehicle of “mediated public-
ness” in Canada for most of the twentieth century, providing a com-
mon base of information across the country (and a shared connection 
à la Anderson to all the others who were following the same stories). 
The nation as it emerged in the nineteenth century can be seen as one 
specific form of mediated publicness, and the news agency was a key 
vehicle of its consolidation in the twentieth century. It is no coincidence 
that CP’s heyday (roughly, from the 1940s to the 1960s or 1970s) was 
also a high-water mark for an optimistic sense of Canadian nationality: 
the nation evolved in parallel with the means of its articulation.

This is, therefore, an institutional study that seeks to understand 
the institution in its widest possible context, as well as a study of the 
mediated nation that sees it as essentially contingent, changing, and 
contested. CP is at once a cultural, and also an economic and techno-
logically-based organization; the aim of this study is to chart the con-
nections between (to use Ernest Gellner’s terms) culture and structure.

The chapters that follow do not give an exhaustive account of CP’s 
history. Rather, while providing an overall (and generally chronologi-
cal) account of how the organization evolved, each chapter focuses on 
one or more key themes that came to the fore during the years in ques-
tion. Thus CP’s relationship with Associated Press, and with the federal 
government, were crucial in the years leading to its founding; these 
are addressed particularly in Chapter 1. Chapter 2 examines the chal-
lenges of setting up a functioning organization in the 1920s and 1930s, 
focusing particularly on the question of subsidization, and Chapter 3 
traces CP’s struggle to come to terms with radio during these years. In 
Chapter 4, CP’s close and complex relationship with the federal govern-
ment and armed forces during the Second World War comes to the fore. 
The bitter campaign to defeat the American Newspaper Guild in the 
1950s is the main focus of Chapter 5, and Chapter 6 traces new debates 
(and the re-emergence of old debates) in the 1960s over what it meant to 
be a national agency. Chapter 7 steps aside from chronology to examine 
the changing form and content of CP news reports, and the Conclusion 
assesses CP’s experience in the context of journalism history, the evolu-
tion of the international news system, and the nature and significance 
of mediated publicness in twentieth-century Canadian life.



1 Uneasy Allies

Telegraphic news first reached British North America in January 1847.1 
Within a few years, a wealthy newspaper like the Toronto Globe was 
carrying a variety of telegraphic reports each day: on 15 March 1855, 
for example, this included news from the previous day’s session of the 
provincial legislature in Quebec, an account of a fire in the nearby town 
of St. Catharines, a weather report from Montreal, closing prices on the 
New York exchange, and a substantial amount of British and European 
news telegraphed from New York (where steamships with the latest 
news from overseas docked).2 The source of this information was not 
given; only the telegraph companies that transmitted it were credited, 
with both the Legislative Assembly and international news arriving “per 
Montreal telegraph line” and the Montreal weather report “via Grand 
Trunk line.” However, it is likely that the domestic news was procured 
by the Globe itself, while the international news was provided by New 
York Associated Press.3 When the Atlantic cable was completed in 1866, 
Canada’s connections to the outside world were close and rapid to a 
degree that would have been unthinkable 20 years earlier. Within a few 
weeks of the cable’s going into operation, the Globe was carrying London 
news from the day before; previously, it had taken at least 10 days, and 
longer still before the overland telegraph connection to New York was 
in place.4 The compression of time and space through communications 
media is one of the key characteristics of world history since 1850,5 and 
Canada was as much caught up in this transformation as any other  
place.

International news was provided in a systematic way to Canadian 
newspapers long before the same happened domestically. The world 
capitals of London, Paris, and Berlin were connected telegraphically 



18 Making National News

to each other by 1851, and their newspapers were numerous and 
wealthy enough to provide a steady market for organized news ser-
vices. Charles Havas in Paris and two of his former employees – 
Julius Reuter in London and Bernhard Wolff in Berlin – were among 
the first to specialize in supplying a common file of telegraphic news 
to multiple newspaper clients. Beginning in 1856, the three signed a 
series of agreements that eventually divided the world among them-
selves for the purposes of gathering and selling news: each claimed 
the exclusive right to sell international news in its assigned territories, 
and all agreed that they would exchange news only with each other.6 
Thus by the time the Atlantic cable was in operation, international 
telegraphic news was controlled by a cartel that maintained its domi-
nance (and shaped the way Canadians received news) for the next  
70 years.

Another early news agency was established in New York, a remark-
ably vigorous and competitive newspaper market.7 This began in 
1846 as an alliance of six publications that cooperated in running an 
express service for Mexican War news,8 and subsequently expanded 
to include news from Baltimore, Washington, and Philadelphia – and 
especially Boston, which was the terminus of the Cunard steamers with 
their valuable cargo of European news.9 With the expansion of the US 
telegraph network, the association – known as New York Associated 
Press – began to supply the news it received to papers in other US cit-
ies. Through the Montreal Telegraph Co., and later the Great North 
Western Telegraph Co., Associated Press news was also made available 
to newspapers in Canada.10 In 1870, the New York agency contracted 
with the European cartel as a junior partner; thus it had access to the 
world news provided jointly by the Wolff, Havas, and Reuter agencies, 
offering extensive coverage of international and US news that would 
have been virtually impossible and prohibitively expensive for any 
Canadian paper to assemble on its own.

Two key developments with important implications for the devel-
opment of the Canadian news system took place in the early 1890s. 
In 1893, a newly reorganized Associated Press signed a contract with 
Reuters that explicitly gave it the right to treat Canada as a subsidiary 
territory under the cartel’s system of territorial exclusivity.11 Soon after, 
AP exercised its new power, selling the exclusive right to distribute 
its news service (including the cartel’s international news) to the tele-
graph department of the recently completed Canadian Pacific Railway 
(CPR). The CPR bought the rights to distribute AP news throughout 



Uneasy Allies 19

Canada over its own telegraph lines for the remarkably low sum of 
$1,500 annually.12

The relationship between national and international news agencies 
was an essential characteristic of the global news system that was tak-
ing shape around this time, and in this context AP’s decision to treat 
Canada as a national unit rather than dealing separately with individ-
ual newspapers (as it already did in Mexico and Cuba, for example) 
had important consequences. Paul Starr has argued that the develop-
ment of media institutions is “path dependent,” in that decisions made 
at an earlier time both close off some possibilities and establish pat-
terns that channel later developments in a certain direction, and this 
seems to be an example of that process; Canada’s later creation of a 
national agency, Canadian Press, was in important ways a result of 
this decision.13 But why did AP adopt this approach to Canada and 
not elsewhere? Melville Stone, AP’s general manager, later explained 
the reason: the newly established AP was at the time in mortal combat 
with another news agency, United Press (UP), and with financier Jay 
Gould, the owner of Western Union. Gould refused to allow the new 
AP to use his transcontinental wires, but the CPR’s cross-Canada net-
work allowed AP to reach the US Pacific coast without having to rely on 
Western Union.14 Stone’s successor once complained about the unique 
approach taken to Canada (in private), and later boasted about it (in 
public), but its significance was inescapable.15 As we shall see, AP exer-
cised a crucial role in the formation and structure of Canadian Press in 
various ways.

Under the CPR contract, Canadian publishers had no direct rela-
tionship with AP. The CPR sold the service at a flat rate in which the 
cost of the news was bundled together with the telegraph delivery 
charges. The price to newspapers was relatively low. This was a sort 
of loss leader; the CPR hoped that by establishing a regular relation-
ship with newspapers in this way, it would gain an advantage over 
its rival, the Western Union–controlled Great North Western Telegraph 
Co., in handling the newspapers’ more lucrative “specials” business.16 
(Specials were telegraphic dispatches sent to individual newspapers.) 
Rates for the AP service were lowest in Ontario and Quebec, where a 
relatively dense network of cities and a large number of subscribing 
newspapers, along with proximity to the centre of AP’s newsgathering 
and distribution operations in New York, kept costs to each individual 
paper low. Telegraphic transmission costs increased with distance, and 
so were substantially higher to western Canada. In addition, cities such 



20 Making National News

as Winnipeg and Vancouver supported fewer newspapers than Toronto 
and Montreal, so that each western paper paid a higher proportion of 
the cost of delivering the service to that city. Thus a Toronto morning 
paper like the Globe paid $15 a week for 36,000 words of AP material in 
1909, while the much smaller Saskatoon Phoenix paid more than three 
times as much.17

From the beginning, concerns were expressed that AP was not pro-
viding enough British Empire news and that American, rather than 
British, perspectives were being represented. The connection to Britain 
was central to the English-Canadian political identity that was begin-
ning to take shape in the decades after confederation in 1867, and anti-
British sentiments expressed by American politicians or appearing in 
American newspapers angered many Canadian readers.18 In 1905, for 
example, the Toronto Star complained that “stories sent by American 
correspondents at the instance of the American editors of the Associated 
Press and for American consumption were often given an anti-British 
bias.”19 Where news from London was concerned, though, it was not 
usually a question of overt anti-British sentiment (since almost all AP’s 
British and European news came via Reuters, the British-based agency) 
but more a matter of AP systematically playing down subjects of impe-
rial interest in choosing which stories to transmit. The news report the 
CPR distributed across Canada was routed through Buffalo and was 
designed for the American newspapers that received it along the tele-
graphic circuit from New York; Melville Stone readily acknowledged 
that his news service “was conducted without any special regard for 
the needs or interests of Canadian readers.”20

In any case, the fact that most English-Canadian newspapers ex-
pressed nationalist-cum-imperialist sentiments in one form or another21 
did not necessarily mean that they were willing to act in concert to cre-
ate an effective national or imperial news system – especially when this 
involved real costs and obligations or might interfere with individual 
publishers’ plans for competitive advantage. Throughout the period, as 
Simon Potter has shown for newspapers in the British dominions more 
generally, commercial motives were at least as important as patriotic 
ones: they “helped determine how individual press enterprises would 
respond to the opportunities and threats presented by plans for the 
creation of national and imperial news services, in turn dictating how 
these enterprises would appeal to different types of identity to further 
or foil such schemes.”22

The first cooperative attempt by Canadian publishers to provide a 
better supply of British news followed Canada’s participation in the 



Uneasy Allies 21

Boer War (1899–1902), an event that brought the imperial connec-
tion to the fore and generated extensive (and expensive) coverage in 
many Canadian newspapers.23 Shortly after the war ended, a group of 
mostly big-city publishers established an organization called Canadian 
Associated Press (CAP), whose purpose was to supplement AP with a 
direct service of news of interest to Canadians from London.24 CAP was 
led by the pugnacious imperialist publisher of the Toronto Telegram, 
John Ross Robertson, and its formation was the first step in a 15-year 
struggle for control of the Canadian news system.25

Simon Potter questions the frequently stated view that CAP was 
established mainly because Canadian publishers were unhappy with 
having their Boer War news come through anti-British US sources; he 
notes that public opinion in the United States was more supportive 
of Britain in this conflict than not.26 On the contrary, he argues, CAP’s 
formation mainly reflected the desire of leading metropolitan publish-
ers to strengthen their position against smaller papers in nearby towns 
(where they competed for circulation) by controlling a commercially 
valuable new source of British news.27 Potter is correct to emphasize 
publishers’ commercial and strategic motives, but it was not an either-
or proposition: CAP did represent an increase in the volume and vari-
ety of British news coming directly to Canada, which could readily be 
justified on imperial grounds. Thus CAP obtained an annual subsidy of 
$8,000 from the Canadian government to help defray the costs of cable 
transmission from London, stressing that its purpose was to “furnish 
foreign news to the Canadian public without filtering same through the 
American Associated Press.”28

But CAP laboured under substantial disadvantages. It was organi-
zationally weak, dominated by Robertson of the Telegram, and seen as 
his personal vehicle rather than a genuine news-sharing organization.29 
CAP’s London representative was Robertson’s half-brother, Charles, 
and his work was the subject of frequent complaints (it was said, for 
example, that he kept up with each day’s British news by surrepti-
tiously clipping the newspapers subscribed to by his London club).30 
There were problems with its content as well, which was limited to 
news directly involving Canadians (and sports coverage), rather than 
British and imperial news more broadly.31 Because of the government 
subsidy, CAP was also susceptible to charges that it was politically 
tainted.32

Costs were another problem: even with the subsidy, the heavy 
charges for using the Atlantic cable meant that CAP typically transmit-
ted no more than 500 words a day from London – less than one-tenth 



22 Making National News

the amount sent by AP from New York for about the same cost.33 AP 
received an enormous volume of international news at a low price 
through its arrangement with the Reuters–Havas–Wolff cartel, but 
CAP had to pay for its own, very limited, newsgathering operation in 
London. AP could also divide the cost of buying the cartel’s news and 
transmitting it from London among more than 600 US member news-
papers, while CAP’s costs could only be shared among 15 or 16 sub-
scribers.34 Because the Canadian newspaper market was much smaller 
than the American market, and because Canadian publishers could 
only gain access to the voluminous and relatively cheap international 
news provided by the cartel through AP, CAP could never be anything 
more than a supplement, as opposed to a potential replacement.35

Robertson’s main goal was strategic. He saw CAP as the nucleus of a 
larger Canadian telegraphic-news system for domestic as well as inter-
national coverage that would be controlled mainly by him and his 
close ally in these matters, Joseph Atkinson of the Toronto Star.36 Thus 
despite CAP’s problems, Robertson was determined to maintain con-
trol. This was underlined in 1906, when Henry Collins, a senior repre-
sentative of Reuters, visited Canada to assess the possibilities of selling 
a Reuters news service to Canadian publishers directly. Collins found 
two almost insurmountable obstacles. One was the low cost of the  
AP/CPR service that most Canadian newspapers were already receiv-
ing; any comparable service Reuters could provide via the Atlantic cable 
would be considerably more expensive.37 The other was Robertson’s 
furious opposition to a proposal that he believed was designed to sup-
plant CAP (and, perhaps, take over its subsidy.)38 Collins reported that 
Robertson was “extremely jealous” of the Ottawa and Montreal papers, 
especially the Montreal Star, and concluded that the Toronto publish-
ers “mean to keep the power [over CAP] entirely in their own hands.” 
(Seven of the 16 CAP subscribers in 1906 were in Toronto, with four 
in Montreal, two each in Ottawa and Winnipeg, and one in London, 
Ontario.39) Even if the CAP subsidy were withdrawn, the big Toronto 
papers could easily afford to keep up the service, Collins reported; 
indeed, they might even welcome such a development, because then 
“the small fry would have to be content with the [AP] service from New 
York only,” and the competitive position of the wealthy Toronto papers 
in smaller Ontario towns would be that much stronger. Stewart Lyon 
of the Globe told Collins that Robertson was firmly opposed to the idea 
of allowing numerous other newspapers, especially those in the west, 
to join the association “because the result would be to strengthen his 



Uneasy Allies 23

contemporaries at a distance.”40 Atkinson of the Star confirmed both the 
long-term strategic goal and Toronto-centric attitude that lay behind 
it, telling Collins that CAP was intended to “develop ultimately into 
a body similar to the [Associated Press], and as such to furnish both 
inland [domestic] and foreign news to all the papers,” and stressing 
“the opposition that had always been shown to the CAP by the papers 
in the other towns.” Reuters’ permanent representative in Canada, 
R.M. McLeod, expanded on this point later: if CAP became the nucleus 
of a comprehensive domestic and international news service, it could 
“dictate terms to any new-comer to the newspaper field, thus to a cer-
tain extent protecting the Association’s present membership from the 
competition of new rivals. ... It is this policy of the CAP which holds the 
Toronto newspapers in such close fellowship, and renders it difficult 
for one to impress upon the others the necessity of thinking and acting 
for themselves in business matters irrespective of Mr. Ross Robertson’s 
views.”41 The Toronto-based combination that Robertson hoped to cre-
ate was very reminiscent of the situation in Australia, where a group 
of big-city newspapers effectively sidelined Reuters to assert control of 
the country’s foreign-news supply.42

Collins’s general approach in his discussions with editors and pub-
lishers in Ontario and Quebec was not to “put forward the ‘Imperial’ 
question because I do not think it would appeal to them to any great 
extent.” Instead, he approached them “solely on business grounds,” 
arguing that they “can get a better service [via Reuters] for the same 
or a very little more money, and on this ground alone it should com-
mend itself to them.”43 Collins was not presenting Reuters so much as 
an alternative to the American AP, but to the locally controlled CAP; 
in this situation, there was little to be gained by an explicitly impe-
rial argument.44 (Atkinson underscored the importance of local con-
trol, telling Collins it was essential for the Canadians to employ their 
own agent in London rather than relying on Reuters; otherwise they 
“could do no more than complain, with possibly no more satisfaction 
than they are able to obtain from Mr. Stone.”) When Collins travelled to 
western Canada, however, he found that “[i]t would be impossible to 
overrate the feeling of dissatisfaction that prevails everywhere, except 
in Toronto, with the existing regime”; here the argument that Reuters 
offered a better service from an imperial point of view could be freely 
presented, and was welcomed.45





24 Making National News

While there were problems with and tensions around the supply of 
international, and especially British, news in Canada as of 1907, there 
was nothing at the time that could be called a system for covering 
national news. The newspaper industry was notably divided by size: 
wealthy metropolitan papers like the Globe, the Montreal Star, and 
the Winnipeg Free Press had little in common with the large number 
of smaller publications of varying profitability. The differences in scale 
were significant: the Montreal Star sold 100,000 copies a day in 1913, 
compared to 4,000 for the Kingston, Ontario, British Whig.46 Higher cir-
culation meant more advertising revenue, which could then be used to 
provide improved content – which, in highly competitive urban mar-
kets, was a necessity for higher circulation.47

National news from beyond each paper’s immediate district was pro-
vided in a variety of ways. Newspapers that could afford to do so main-
tained staff reporters in news-heavy locations like Ottawa and paid to 
transmit their despatches by telegraph.48 More commonly, papers made 
arrangements with “stringers” – often members of another newspa-
per’s staff – in distant cities.49 Stringers were expected to alert their out-
of-town clients when newsworthy events occurred; they were usually 
paid by the word, on a per-occasion basis. For features and less time-
sensitive stories, boilerplate services distributed ready-made pages 
that could be mounted directly on the press. By 1900, large papers no 
longer relied heavily on the exchange system, which before the wide-
spread use of the telegraph had been the main way most newspapers 
received their out-of-town news (though smaller publications still did 
so.)50 Under Canada’s postal regulations, every newspaper in the coun-
try was entitled to send a copy of each edition to every other newspaper 
free of charge51 – the receiving newspaper would simply reprint items it 
considered of interest, often with credit, but sometimes not, and rarely 
for payment. The obvious drawback was that news distributed via the 
exchange system was always out of date; and once the telegraph accus-
tomed readers to a steady diet of up-to-date news, reprinting news 
stories days after the events described had occurred (and had been 
reported elsewhere) was less and less acceptable.

The only institutions that regularly provided national news to news-
papers generally were Canada’s telegraph companies, but this was as 
an afterthought to their more central involvement with the international 
news system. By 1909, the CPR was supplementing AP with a basic 
Canadian news service, but this was hardly the product of an extensive 



Uneasy Allies 25

newsgathering organization. The mainstay of the CPR’s Canadian news 
service was the material that AP’s correspondent in Canada transmitted 
back to AP headquarters in New York; the CPR had the right to copy 
and distribute this to its Canadian clients as well. Beyond this, accord-
ing to J.W. Camp, the chief engineer of CPR telegraphs, individual 
newspapers were expected to hire their own special correspondents for 
out-of-town Canadian news. However, western Canadian newspapers 
maintained that they could not afford specials “and asked us to supply 
them with general Canadian news clipped from papers ... [therefore] 
in the East, and in some places in the West, we pay a small amount 
to the members of the staff of some newspapers to compile reports.”52 
News from western Canada was also provided to eastern newspapers 
at 25 cents per 100 words, though few editors were apparently aware 
of this service.53 The CPR insisted that only “very rarely” did its own 
telegraph operators transmit news on their own behalf: “Our agent 
does not act as a news gatherer.”54 Camp estimated that the volume of 
Canadian news sent to western newspapers amounted to 1,000 words a 
day on average, between 10 and 20 per cent of the volume of AP mate-
rial provided, although other CPR documents indicate that western 
subscribers got between 2,000 and 4,000 words of Canadian news a 
day.55 E.H. Macklin, business manager of the Winnipeg Free Press (and 
one of the leaders of the publishers’ later struggle against the CPR), 
described the CPR service as “always inferior, often atrocious, never 
acceptable,” with arbitrarily high or low rates being charged to individ-
ual clients.56 Certainly there is evidence that the railway charged differ-
ent rates depending on its attitude to, or past history with, individual 
newspapers.57

The CPR’s competitor, the Great North Western Telegraph Co., also 
provided bare-bones domestic news service, offered only to news-
papers in Ontario and Quebec. The company had “agents and corre-
spondents” at Toronto, Montreal, Ottawa, Halifax, and Winnipeg; in 
addition, the Great North Western telegraph operator in every locality 
was expected to report “all local incidents of unusual importance.”58 
As described by its superintendent, George Perry, this sounded like 
an impressive operation, but editors like Atkinson of the Star printed 
“very, very little” of what was sent, and Perry himself acknowledged 
that the service was not extensively used.59 Editors from the Maritime 
provinces had to make their own individual arrangements for domestic 
news from Toronto and Montreal (as well as cope with the vagaries of 



26 Making National News

a telegraph system that regularly interrupted their news transmissions 
with other commercial traffic).60 Beginning in 1909, the Toronto Star 
provided what was called a “pony” service (a limited news service sent 
via commercial telegraph) for smaller Ontario dailies.61

Although individual newspapers might carry substantial amounts 
of national news, Canadian publishers as a group were focused more 
systematically on the US and international news provided by AP. As 
of 1909, 48 Canadian dailies took the AP service. Most papers received 
about 6,000 words a day, with some taking as little as 2,000 words and 
others as much as 12,000.62



In 1907, the CPR decided to greatly increase the rates it charged western 
Canadian newspapers for AP news, insisting that it was losing money 
under the existing rate structure.63 This began a period of turmoil that 
lasted for 10 years. In the short term, the rate increase had two sig-
nificant results. First, the two main newspapers in Winnipeg, the Free 
Press and the Telegram, put aside their bitter political opposition and 
commercial competition to arrange their own joint news service inde-
pendent of the CPR (and therefore without AP). They then offered to 
sell this service to the 17 other western Canadian papers that would 
suffer under the CPR’s higher rates. The new organization was called 
Western Associated Press (WAP). In taking this step, the Winnipeg pub-
lishers in effect replicated the basic approach that New York publishers 
had adopted in establishing the first incarnation of Associated Press 
in the 1840s, an approach also used by the Argus–Age combination in 
Australia.64 In all these cases, relatively wealthy metropolitan newspa-
pers organized a supply of expensive but essential telegraphic news for 
their own benefit, and then found a valuable market for the resale of 
this news in their respective hinterlands.65

The second key result of WAP’s founding was that, in the course of 
its struggle with the CPR, it appealed the railway’s rates for transmit-
ting news to the national Board of Railway Commissioners. (Telegraph 
rates came under the newly established commission’s jurisdiction.) In 
1910,  the commission ruled that the CPR’s practice of charging a flat 
rate for the AP service – a single rate that included both the cost of 
supplying the news and the cost of telegraphic transmission – was 
discriminatory, in that the railway had given its news-selling business 
an unfair advantage over any competing news service that did not 



Uneasy Allies 27

control its own telegraph lines. The flat-rate system would have to be 
scrapped, and the CPR would be required to offer competitors such as 
WAP the same rates for telegraphic transmission as it charged its own 
customers.66

This ruling had much broader consequences than anyone anticipated. 
Eastern Canadian publishers had not joined their western counterparts 
in the original appeal; they were not affected by the new western rates 
and were quite satisfied with the low-cost, high-volume AP service 
they received from the CPR.67 But the ruling affected them as well as 
the westerners. Accordingly, Canadian publishers as a group began try-
ing to work out a new arrangement with the CPR in which the cost of 
the news service would be distinguished from the cost of delivering it.

Depending mainly on their location, publishers had widely diver-
gent expectations about how this should be done. Those in Toronto 
and Montreal wanted a new price structure that reflected their triple 
advantage: numerous newspapers, fairly close to New York, on a rela-
tively compact telegraphic circuit. Thus it was argued that each of the 
five subscribing morning dailies in Toronto should pay one-fifth of 
the actual cost of transmitting AP’s morning-paper report from New 
York to Toronto. When it was pointed out that this approach would 
leave the less numerous and more distant Ottawa papers paying three 
times as much as their Toronto counterparts, Stewart Lyon of the Globe 
replied sharply: “I have nothing to do with that. I represent the Toronto 
papers.”68 In western Canada, this approach would approximately 
double the already high cost of telegraphic news. The westerners, by 
contrast, proposed a system with some elements of equalization, where 
costs and revenues would be pooled over a larger geographical base, 
perhaps even on a national basis. The result would be their paying rates 
closer to what their counterparts in Toronto and Montreal paid.69 But 
if westerners paid less, easterners would pay more; what the former 
urged as fairness, the latter saw as a demand for a subsidy. For the 
next seven years, this proved an insurmountable obstacle to the forma-
tion of a national news organization in Canada. Indeed, the question of 
assessments – how much each member should pay, especially in rela-
tion to what others paid – remained a volatile and often contentious 
issue throughout CP’s history, re-emerging in the early 1920s, 1930s, 
and 1960s.70

The railway commission’s ruling against the CPR created a situa-
tion in which western and eastern publishers had to work much more 
closely together than ever before. In February 1910, while negotiations 



28 Making National News

over a new CPR rate structure for news were continuing, AP notified 
the CPR that it planned to cancel their contract because the railway was 
not preventing its Canadian subscribers (notably the Toronto Star) from 
allowing the AP report to get into the hands of the agency’s US competi-
tors.71 Thomas Shaughnessy, the CPR’s president, accepted the news 
with equanimity, describing the AP franchise as “a source of annoy-
ance without any adequate return ... it will be no sacrifice of prestige 
or profit to let it go.”72 The publishers of Toronto and Montreal had 
frequently sought to take over the AP service from the railway;73 now 
they would get their wish.

Even before the CPR’s decision was announced, a group of Canadian 
papers led by the Montreal Star had contacted AP executives to dis-
cuss the possibility of their taking over the AP service. B.A. MacNab 
of the Star reported that the Toronto Mail and Empire, Ottawa Journal, 
and the Winnipeg publishers in charge of WAP were prepared to estab-
lish a holding company for AP’s Canadian distribution rights. The 
problem was that the other Toronto publishers refused to be involved; 
given their proximity to the AP distribution point at Buffalo, they felt 
they had nothing to gain by joining a larger association. “They are all 
for Toronto and quite willing to let the rest of the country take care 
of itself.”74 (An unsigned memorandum submitted to Melville Stone 
at around the same time added that some papers “want the AP ser-
vice to be as uninteresting as possible to Canadians because its defects 
make all the better background for their special services.”75) But if Stone 
would “insist on dealing with the Canadian newspapers as a whole, the 
Toronto publishers would be compelled to fall into line.”

There is no direct evidence that Stone accepted this advice. By the 
beginning of June, however, the Toronto publishers had made an about-
face, joining a group from across the country to discuss the formation of 
a national association.76 This was quickly followed up by the arrival of 
a delegation in New York led by Robertson, who clearly saw an oppor-
tunity to take a large step towards the creation of an overall Canadian 
news agency that he and his allies might dominate.77 Stone urged the 
group to establish a comprehensive national association that would be 
“the dominant organization” in the country.

During the summer of 1910, the Canadians worked out a proposal 
for three regional associations – one each for the eastern provinces, 
Ontario and Quebec, and the west – to assume control of the AP ser-
vice.78 A contract with AP was signed in October. One important overall 
condition was that the new association “shall effectively provide for 
the protection of such [AP] news by such by-laws and regulations as 



Uneasy Allies 29

may be satisfactory to the Board of Directors of The Associated Press” – 
in other words, AP would exercise detailed control over the Canadian 
group’s structure and operating methods.79 Failure to protect AP news – 
to ensure that it did not slip into the hands of one of its US competitors, 
such as UP, the New York Sun’s Laffan service, or Hearst’s International 
News Service (INS) – had brought the contract with the CPR to an end 
earlier that year, and Stone required the new Canadian association to 
be much more vigilant, with the power to discipline any members who 
failed to follow its rules.80 The contract also specified that “all existing 
Canadian newspapers” should be admitted to the new association as 
long as they conformed to the general membership regulations. Any 
newly established paper should also be allowed to join, unless the 
Canadian directors decided that population or local conditions in the 
city in question did not justify an increase in membership.

Most of these stipulations reflected concerns about competition. The 
cooperative news agency is an unusual institution: it requires publish-
ers who are normally competitors to cooperate in supplying news that 
their competitors, as well as they, can use. To operate successfully, it 
requires clear rules so each participating newspaper can be sure its 
competitors do not receive undue advantage. One of the most stubborn 
problems involved the conditions under which new members could be 
admitted. In any given city, an existing AP subscriber would be most 
unwilling to see a new competitor given access to the AP service – the 
new paper could then compete more effectively with the established 
newspaper for readers and advertising. In recognition of this, AP mem-
bers had a “right of protest” by which they could, in effect, prevent new 
memberships from being issued in their circulation area. Although this 
restriction may have served the interests of individual members, how-
ever, it weakened the whole association. As Stone had found out in the 
previous few years, new papers denied AP service were likely to sign 
up with one of its competitors.81 The proposed contract was intended 
to ensure that while existing AP subscribers in Canada would, for the 
first time, have control over the admission of new members, newcom-
ers could not be shut out completely.

Other contract provisions were that the new association should have 
at least 40 members, representing all geographic regions of Canada; 
that every member was required to provide its local news to the asso-
ciation; and that the association was similarly required to provide its 
Canadian news to AP exclusively (sparing AP the need, at least in the-
ory, to pay for a Canadian newsgathering operation of its own). The 
contract was to run for five years at an annual rate of $6,000, the same 



30 Making National News

amount the CPR had been paying. This was still a remarkably low sum; 
if the new association had only 40 members, the cost of AP news to each 
(not counting telegraphic transmission costs, which could be substan-
tial) would be around three dollars a week! Overall, AP did everything 
it could to create a Canadian Press in its own image: as a nonprofit 
cooperative comprising the great majority of Canadian newspapers. It 
approached Canada not so much as a market where it could sell its 
service to more newspapers – it received very little revenue from this – 
but as a strategically important territory in its widening battle with UP, 
Laffan, and INS.

Stone underlined his concerns about competition once again when 
he visited Toronto in November 1910 to make the contract final, insist-
ing firmly that telegraph operators of all competing news agencies 
should be banned from the offices of any newspaper that wished to be 
an AP client.82 This elicited vigorous protests, such as from E. Norman 
Smith of the Ottawa Journal. At present, the Journal also took news from 
the British and Colonial News Association, which provided something 
different than AP and was thus valuable for competitive reasons; but 
if it wanted to keep AP, the Journal would have to drop the compet-
ing service.83 (Atkinson had put the same point more strongly when 
told he would have to remove a UP telegraph operator from the Star’s 
newsroom as a condition of AP service: “We decline to acquiesce in 
what would give to the Associated Press practically a monopoly in 
Canada.”84) Stone also found “a good deal of distrust of the Toronto 
coterie” associated with CAP, “with which there has been a great deal 
of dissatisfaction,” and expressed concern about proposed changes to 
some of the organization’s bylaws, which “looked very much like an 
attempt to establish a Toronto oligarchy.” 85 Eventually, the new organi-
zation’s bylaws were carefully vetted by AP’s lawyer to make sure all its 
concerns were met.86 In important ways, CP was created as something 
like an AP subsidiary.

The close relationship with AP had clear advantages. One significant 
aspect of the new contract gave Canadian publishers access to all AP’s 
incoming material in New York. Under the CPR contract, the AP service 
was delivered at specified border points – Buffalo, Seattle, Minneapolis, 
and Bangor. But this was a service designed mainly for the US news-
papers that received it en route from New York. As M.E. Nichols of 
the Winnipeg Telegram (and WAP) complained, the news service that 
arrived from Minneapolis had been previously edited down at Detroit 
and again at Chicago in order to meet the interests of “newspaper 



Uneasy Allies 31

readers in the middle western states.” In the process, “[n]ews of gen-
eral public interest, and especially cable [i.e., international] news, went 
out of the report as state news went in.”87 The total daily file available 
at New York amounted in 1914 to around 100,000 words,88 while the 
amount transmitted to any of the border points was no more than 12,000 
words. By stationing their own editors at AP headquarters and leas-
ing a dedicated telegraph line from there to Toronto or Montreal, the 
Canadian publishers could select from a much larger pool of news the 
material – including more British news – that they believed their read-
ers would prefer. A more formalized relationship with the US agency 
gave the Canadians a chance to remedy to some extent the shortage of 
British news they had so frequently lamented. In this respect, closer 
connections with AP gave the Canadians substantially more control 
over the news they received.

As long as the Canadian publishers simply bought their news from 
the CPR by individual arrangement, there had been no need to deal 
with each other. That changed under the new arrangement; they had 
to find a way of managing the service they now jointly controlled. 
Provisional directors of the national association, called Canadian 
Press Ltd., were appointed in October 1910, representing the Montreal 
Gazette, Star, and Herald; Toronto Globe, Star, and Telegram; Winnipeg 
Free Press and Telegram; Calgary Herald; Halifax Chronicle; Saint John 
Telegraph; and Vancouver World.89 AP’s annual fee was to be divided 
among five groups: the morning and afternoon papers, respectively, of 
Ontario and Quebec; the western papers represented in WAP; those in 
British Columbia; and the papers from New Brunswick, Nova Scotia, 
and Prince Edward Island. These divisions reflected underlying and 
persistent tensions: for example, Edward Slack of the Montreal Gazette 
told Stone that his paper would refuse to join the association unless the 
Ontario and Quebec newspapers were allowed to operate as autono-
mous morning-paper and afternoon-paper sections. Otherwise, he 
feared, the central Canadian section would be dominated by its pow-
erful afternoon-paper members, the Montreal Star, Toronto Star, and 
Toronto Telegram, to the Gazette’s detriment.90 (Afternoon papers typi-
cally wanted news brought in to meet their deadlines, around noon, 
while morning papers, with deadlines of midnight or earlier, wanted a 
schedule that suited their needs.91)

Another persistent problem involved the differing needs of big-
city and small-town newspapers. The big dailies in Toronto (and to 
a lesser extent in Montreal) were not enthusiastic about forming a 



32 Making National News

strong news-sharing association throughout Canada. A stronger and 
more efficient association meant that papers in smaller Ontario cit-
ies – Hamilton and London, Ontario, for example – would be better 
equipped to offer their readers complete and up-to-date coverage of 
international and US news. But these were places where metropolitan 
papers competed aggressively, counting on the more extensive cover-
age they could afford to supplant local publications. Because a com-
plete and efficient AP service available to all tended to level the Ontario 
playing field, the big Toronto dailies were cool if not outright hostile to 
it.92 J.F. MacKay, CP Ltd.’s president, said in 1914 that it was “a matter of 
deep regret that a section of our membership has thought their interests 
would be better served by opposing the development of a strong and 
ably-manned national organization.”93 Offsetting this, though, was the 
metropolitan publishers’ own need for guaranteed access to AP copy, 
which it seemed they could now continue to receive only if they helped 
to establish a national association as Stone demanded. There was thus 
a continuing tension between cooperation and competition, in which 
many Toronto papers opted for the smallest degree of cooperation that 
would achieve their limited ends.

The relationship between western Canadian newspapers, many of 
them members of WAP, and those in central Canada was even more 
difficult. Much as WAP was dominated by the Winnipeg papers, they 
had established a generally cooperative and productive relationship 
with other western newspapers, and the long struggle against the CPR 
had solidified their attachment. Thus, they were not eager to see WAP 
subsumed in a larger national organization in which they would be 
a minority. When CP Ltd. was founded, WAP’s president expressed 
optimism that it would soon offer “a domestic news service cover-
ing the whole of Canada ... under the most favourable conditions as 
to economy and efficiency.”94 It quickly became apparent, though, that 
any systematic arrangement with the central Canadians would come at 
an unacceptable cost – “the virtual extinction” of WAP. To avoid this, 
the members of WAP spelled out that the new national organization 
“should exist solely as a franchise holding corporation” whose author-
ity was limited  to carrying out the contract with AP.95 The western 
association argued that it should name half the members of the hold-
ing company’s board of directors, eventually settling for one-third of 
the board members to represent the west and British Columbia. For 
domestic newsgathering, the westerners wanted the country divided 
in half, with the west and British Columbia exercising complete local 



Uneasy Allies 33

control.96 For different reasons, then, many publishers in both western 
and central Canada were content that CP Ltd. should have strictly lim-
ited responsibilities and powers.

Even so, the central and western publishers quickly came into con-
flict. Almost immediately they clashed over the issuing of new mem-
berships, with the westerners insisting that they alone should decide 
whether to accept or reject any new applications for membership in 
their region. Other CP members objected. In 1911, CP Ltd.’s secretary, 
Atkinson of the Toronto Star, told WAP that its assertion of a veto over 
new memberships “goes too far ... the [western] Association has not  
the unlimited right, under our contract with the Associated Press,  to 
refuse franchises.”97 The western publishers urgently appealed to 
Melville Stone, who replied that AP would not object to western 
Canadian members making decisions on new members in their terri-
tory. But he once again emphasized that AP’s strategic interests must be 
protected: “He did not want existing newspapers in Canada to main-
tain a monopoly of the Associated Press service, to the extent of creat-
ing conditions which would give a rival news organization a foot-hold 
in Canada.”98

No sooner was one problem between east and west resolved than 
another took its place. As noted above, the advent of CP Ltd. brought 
access to a much fuller news report in New York – thus potentially 
mitigating the shortage of British (and international) news about 
which many Canadian clients of AP complained. But the western 
papers could only get access to this material through cooperation with  
the east.

To take full advantage of the direct connection with AP headquar-
ters, the members of CP Ltd. in Ontario and Quebec agreed to pay for 
a leased wire connecting New York, Montreal, Ottawa, Toronto, and 
London, Ontario. This was a telegraphic circuit dedicated entirely to 
the transmission of news material, paid for at an annual flat rate per 
mile instead of the cost-per-word basis applied to most telegraphic 
messages. As long as a sufficiently large volume of material was sent 
to make full use of its capacity, the per-word cost of material sent over 
a leased wire was much lower than under the message-rate tariff. In 
practice, costs for individual newspapers did not usually decline under 
a leased-wire arrangement, but they received much more material for 
their money. As newspapers increasingly depended on a steady supply 
of news-agency copy each day,99 a position on a leased-wire circuit was 
essential.



34 Making National News

Once this key connection was in place, publishers in Nova Scotia 
and New Brunswick, in the territory covered by WAP, and in British 
Columbia arranged leased-wire contracts of their own to receive the 
more desirable, and more extensive, version of AP’s service that CP 
Ltd. was intended to provide. On 1 January 1912, WAP’s night leased 
wire between Montreal and Winnipeg went into operation, and the 
circuit was soon extended to Regina, Saskatoon, Edmonton, Calgary, 
Moose Jaw, and Nelson, British Columbia. (A day leased wire from 
the east, which cost twice as much per mile, was still too expensive; the 
afternoon-paper members of WAP made do with a shorter leased-wire 
connection from Minneapolis to Winnipeg.) These leased wires and 
their operators accounted for more than 70 per cent of WAP’s budget 
in 1913.100 Similarly, the Eastern Press Association leased a night wire 
from Montreal to Moncton, Halifax, and Sydney, and the publishers of 
Vancouver and Victoria leased a night wire linking up with the WAP’s 
western circuit at Calgary.101 The eastern, western, and British Columbia 
associations adopted an inflexible and unforgiving cost structure that 
made sense only if they were guaranteed a regular and substantial 
supply of news relayed by the Ontario and Quebec publishers, who 
controlled the connection to New York. Thus, although the separate 
regional associations maintained their independence and often came 
into conflict, the organizational, technological, and cost requirements 
of telegraphic news drove them into a fundamental alliance. In 1912 the 
president of WAP noted that the leased wire and related arrangements 
had “a national as well as a newspaper value” in that they brought 
east and west “into more intimate relations.”102 But this was at best a 
secondary motivation; the impetus towards wider and more system-
atic connections had mainly to do with all the Canadian associations’ 
demand for a steady flow of news from AP.

But the national news pipeline established through the leased-wire 
network could be used for Canadian news, too. A regular service of 
news from western Canada was part of WAP’s compensation to the 
morning-paper publishers of central Canada in exchange for their New 
York AP service.103 For an additional $65 a month, Edward Slack of the 
Montreal Gazette (who was also manager of the morning paper section 
of CP Ltd. in Ontario and Quebec) provided a digest of news from east-
ern Canada to WAP.104 In New Brunswick and Nova Scotia, the Eastern 
Press Association publishers collectively paid about $200 a month 
for a combined service of international and domestic news from two 
Montreal papers–the Gazette for morning papers and the Montreal Star 



Uneasy Allies 35

for afternoon papers.105 This pattern of dominant metropolitan news-
papers recycling their own supply of news to regional clients further 
down the telegraphic news pipeline was more or less identical to what 
the three Winnipeg papers had done in 1907 when they established 
WAP.

One of the most immediate national implications of the leased-wire 
network was expanded coverage of federal politics and the federal gov-
ernment in Ottawa. During the 1911 federal election campaign, WAP 
and CP Ltd. cooperated to provide “impartial summaries of speeches by 
party leaders, as well as a daily record of political developments,” but 
were unable to coordinate their coverage of election returns on voting 
day.106 In 1912 the western papers took a substantial step towards coop-
eration in national newsgathering when Wallace Dafoe, WAP’s Ottawa 
correspondent, systematically coordinated his efforts with the Ottawa 
correspondents of the Free Press, Winnipeg Telegram, and Regina Leader 
to allow more extensive coverage by avoiding duplication on routine 
news events.107 By 1915, morning-paper members of WAP routinely 
received around 4,000 words a day of Ottawa and eastern Canadian 
news over the leased-wire network, and when the House of Commons 
was in session the volume could reach 10,000 words a day. Afternoon 
papers, with no leased wire to the east, received only around 700 words 
a day from Ottawa.108 Eastern Canadian publishers also expanded their 
Ottawa coverage, sharing the cost of the Gazette’s Ottawa–Montreal 
leased wire and arranging for the Eastern Press Association’s Ottawa 
correspondent to coordinate his efforts with the Gazette’s Ottawa staff 
as the westerners had done.109 The Canadian imagined community that 
took shape in the era of telegraphic news had the national government 
as a key focal point (as is also borne out by the content analysis of CP’s 
news coverage in Chapter 7).110

While the leased-wire network created a de facto national organi-
zation at the level of transmission, editorial decision making was 
another matter. WAP relied on material made available by the Ontario 
and Quebec members of CP Ltd., but had no control over what they 
provided. As long as Slack was manager of CP Ltd.’s morning paper 
section, all went well. But when the position was taken over by  
C. Langton Clarke of the Toronto Globe, the situation deteriorated. It 
was bad enough that Clarke provided nowhere near the coverage of 
eastern Canadian news that Slack had done. Much more worrisome 
was the way CP Ltd. was handling – or mishandling – the AP material 
to which it had access in New York. In August 1914, just after the First 



36 Making National News

World War broke out and public interest in international news was at 
its height, WAP complained that CP Ltd. was deliberately using the 
New York service less effectively than it could. From the 100,000 words 
available in New York every night, the selection of news for Toronto – 
which went from there to Winnipeg and points west – was made not by 
a dedicated editor, but by an editor-telegraph operator, producing an 
“attenuated and inefficient service.”111 For example, a full report of the 
speech of the British foreign secretary, Sir Edward Gray, to Parliament 
just before war was declared – a speech that was of the keenest interest 
to English-Canadian readers – had been duly sent to AP in New York. 
But the version that reached Canadian papers was “very much muti-
lated,” thanks to the telegrapher’s carelessness and lack of journalistic 
judgment. According to E.H. Macklin, the president of WAP, this was 
not an isolated incident. On the contrary, it reflected a deliberate deci-
sion by the eastern members of CP Ltd. “to place this highly efficient 
and world-wide standard service of telegraphic and cable news in the 
position of a supplementary, subordinate, or auxiliary news service so 
far as Canadian metropolitan newspapers are concerned.”112 Because 
the wealthy dailies of Toronto and Montreal could afford various spe-
cial news services of their own, they were using AP as “a merely pro-
tective service” rather than as “the standard service  ...  for their major 
cable and telegraphic requirements.” The Toronto Star, for example, 
distributed UP to other Canadian papers and thus had an interest in 
the widely available AP being less rather than more comprehensive;113 
similarly, the Star and other Toronto papers that circulated through-
out the province could maintain more of their extra-urban circulation if 
their papers, larded with special coverage, stood out as sharply as pos-
sible from the more basic AP service. (CP Ltd. was not happy with the 
arrangement either, claiming it was sending WAP “a mass of war news 
in exchange for a very limited service from the west.”114) Moreover, 
the Ontario and Quebec section used the leased-wire circuit to carry 
its own regional news as well as the AP file, and much of the former 
was of no interest to the west.115 The AP report for western morning 
papers was so meagre, WAP complained, that it had to scalp INS and 
UP reports from the previous day’s Montreal evening papers to fill  
it out.116

WAP therefore turned away from its unsatisfactory formal connec-
tion with CP Ltd. and made a separate arrangement with the Montreal 
Gazette. In addition to the AP report received in the Gazette’s offices, 
WAP was to receive a further 10,000 words of cable news nightly from 


