


The Media
in Europe

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page i



3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page ii



The Media
in Europe

The Euromedia Research Group

Edited by

Mary Kel ly

Gianpietro Mazzoleni

Denis McQuai l

SAGE Publ icat ions
London � Thousand Oaks � New Delh i

T
hi

rd
 E

d
iti

o
n

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page iii



© The Euromedia Research Group 2004

First published 2004

Apart from any fair dealing for the purposes of research
or private study, or criticism or review, as permitted
under the Copyright, Designs and Patents Act, 1988,
this publication may be reproduced, stored or transmitted
in any form, or by any means, only with the prior permis-
sion in writing of the publishers, or in the case of repro-
graphic reproduction, in accordance with the terms of
licences issued by the Copyright Licensing Agency.
Inquiries concerning reproduction outside those terms
should be sent to the publishers.

SAGE Publications Ltd
6 Bonhill Street
London EC2A 4PU

SAGE Publications Inc.
2455 Teller Road
Thousand Oaks, California 91320

SAGE Publications India Pvt Ltd
B-42, Panchsheel Enclave
Post Box 4109
New Delhi 100 017

British Library Cataloguing in Publication data

A catalogue record for this book is available from the
British Library

ISBN 0 7619 4131 2 
ISBN 0 7619 4132 0 (pbk)

Library of Congress Control Number: 2003101546

Typeset by C&M Digitals (P) Ltd., Chennai, India
Printed in Great Britain by The Cromwell Press Ltd, Trowbridge, Wiltshire

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page iv



Contents

Notes on contributors vi

Acknowledgements viii

How to use this book ix

Introduction Denis McQuail 1

1 Austria Josef Trappel 4

2 Belgium Els De Bens 16

3 The Czech Republic Jan C
∨
ulík 31

4 Denmark Frands Mortensen 43

5 Finland Marina Österlund-Karinkanta 54

6 France Jean-Marie Charon 65

7 Germany Hans J. Kleinsteuber 78

8 Greece Stylianos Papathanossopoulos 91

9 Hungary Bálazs Kiss 103

10 Ireland Wolfgang Truetzschler 115

11 Italy Gianpietro Mazzoleni 126

12 Luxembourg Mario Hirsch 139

13 The Netherlands Kees Brants 145

14 Norway Helge Østbye 157

15 Poland Karol Jakubowicz 169

16 Portugal Manuel Pinto and Helena Sousa 180

17 Russia Elena Vartanova 191

18 Slovakia Andrej Školkay 204

19 Slovenia Vida Zei 214

20 Spain Rosario de Mateo 224

21 Sweden Olof Hultén 236

22 Switzerland Werner A. Meier 248

23 The United Kingdom Jeremy Tunstall 261

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page v



Notes on contributors

Els De Bens is Professor in the Department of Communication Science, University of Ghent,
Belgium.

Kees Brants is Director of the M.A. in European Communication Studies at the University of
Amsterdam and holds a Special Chair in Political Communication at the University of
Leiden, the Netherlands.

Jean-Marie Charon is a sociologist and media specialist at the Centre national de la
recherche scientifique (CNRS) and teaches at the Institut d’étude politique de Reunes.

Jan Culík, Ph.D., is Lecturer in Czech studies at the University of Glasgow and editor of the
Internet cultural and political daily Britské.

Mario Hirsch is a journalist, teacher and researcher on economic and policy aspects of the
mass media, Luxembourg.

Olof Hultén is Head of Strategic Analysis, Corporate Development, Sveriges Television,
Stockholm, Sweden.

Karol Jakubowicz, Ph.D., works for the National Broadcasting Council, Poland’s regulatory
authority.

Mary Kelly is Lecturer in the Department of Sociology, University College, Dublin.

Bálazs Kiss is Deputy Director of the Institute of Political Science of the Hungarian Academy
of Sciences.

Hans Kleinsteuber is professor at the Institute of Political Science, University of Hamburg,
Germany.

Denis McQuil is professor emeritus at the School of Communication Research, University of
Amsterdam, and visiting professor at the University of Southampton, United Kingdom.

Rosario de Mateo is professor in the faculty of Communication Sciences at the Autonomous
University of Barcelona, Spain.

Gianpietro Mazzoleni is Professor of the Sociology of Mass Communication and Political
Communication, University of Milan, Italy.

Werner A. Meier is a media consultant and lecturer in the Department of Mass Communi-
cation, University of Zurich, Switzerland.

ˆ

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page vi



Frands Mortensen is Professor of Media Studies in the Department of Information and Media
Studies, University of Arhus, Denmark.

Helge Østbye is Professor of Mass Communication at the University of Bergen, Norway.

Marina Österlund-Karinkanta is Senior Media Analyst at the European Union and Media
Unit of the Finnish Broadcasting Company (YLE), Helsinki, Finland.

Stylianos Papathanassopoulos is Associate Professor of Media Organization and Policy in
the Department of Communication and Media Studies, National University of Athens,
Greece.

Manuel Pinto teaches in the Department of Communication Science, University of Minho,
Portugal.

Andrej Školkay is lecturer in the Faculty of Mass Communication at the University of
SS Cyril and Methodius in Trnava, Slovakia.

Helena Sousa teaches in the Department of Communication Science, University of Minho,
Portugal.

Josef Trappel is head of media and communication research with Prognos, European Centre
for Economic Research and Strategy Consulting, Basel, Switzerland.

Wolfgang Truetzschler is Senior Lecturer in Communication at the Dublin Institute of
Technology, Ireland.

Jeremy Tunstall is Research Professor of Sociology, City University, London, United Kingdom.

Elena Vartanova teaches in the Faculty of Journalism at Moscow State University, Russia.

Vida Zei teaches communication studies at the University of lowa and the University of
Ljubljana, Slovenia.

NOTES ON CONTRIBUTORS

vii

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page vii



Acknowledgements

The Euromedia Research Group, primarily responsible for this book, belongs to a network
of European reseachers that began life in 1982 as a workshop on media policy, convened by
Dr Karen Siune of Arhus University, within the framework of the European Consortium for
Political Research (ECPR). Since then it has continued on its own initiative, changing in
membership over time, but with the same working methods and purposes. It aims to collect
and exchange information and to develop and apply frameworks that help to describe and
analyse developments in media structure and policy in the European region. The core activity
of the group has been to meet regularly in each others’ countries and to produce a sequence
of books. One series (as in this case) is essentially informative, another analytical and devoted
to the current media issues of the day. The most recent title in the latter series is Media Policy:
Convergence, Concentration, Commercialisation. In the present case, the work of group members
has been supplemented by a set of contributions from new colleagues and we are extremely
grateful for this generous collaboration. We thank our very helpful publishers for encourage-
ment and practical help and as editors we thank each other for our hard work and good
co-operation in bringing disparate elements together successfully in the last few months.

Denis McQuail
Mary Kelly

Gianpietro Mazzoleni

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page viii



How to use this book

This book provides an accessible and informative account of European media systems.

Each chapter dealing with a single country follows the same structure and covers the same
topics so that the reader should be able to find relevant information quickly and also make
comparisons between countries on particular issues without difficulty. In place of an Index,
we provide in advance a list of the section headings to be found in each chapter, as follows:

NATIONAL PROFILE

History, Structure and Ownership of the Media

Print media:

– The newspaper press

– The magazine press

– Book publishing

Electronic (audio-visual) media

– Television

– Radia

– Film and video

Internal and related on-line media

Politics, Policy, Law and Regulation

Statistics

References

3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page ix



3103-Prelims.qxd  11/13/03 3:23 PM  Page x



THE BOOK

This is the fourth version of a handbook of
European media systems produced by the
Euromedia Research Group. It began in 1986
(as Electronic Media Policy in Europe, Berlin,
Campus Verlag) and has since been pub-
lished in two editions by Sage (1992 and
1997). On each occasion there has been
extensive revision and updating and also a
development of purpose. In the second
edition, our scope was enlarged to cover the
newspaper press as well as broadcasting and
electronic media. For this new version we
have enlarged the scope yet further to deal
with all forms of a mass media, including the
Internet. We have also, acccordingly, devised
a new common structure for each ‘national
chapter’. Most importantly, this is no longer
a book about ‘Western Europe’ (as in the
title of the second edition), since we include
chapters about Central and Eastern European
countries, including Russia. Unfortunately,
limitations of space (and even some uncer-
tainties about what constitutes ‘Europe’)
have prevented us from representing the
whole European region, but we cover 85 per
cent of its inhabitants, leaving Russia and
the Ukraine aside. This enlargement has
reflected the significant changes of the
1990s and also enriched the content for
those who might use the book for compara-
tive study of media systems.

The main aims of the book are to provide
clear and informative accounts about
the media system of each country, with
reference to: media structure and audiences;
ownership; new economic and technological

developments; major policy issues and
initiatives. The Euromedia Group began as a
network for the study of media policy and
media politics, with particular reference to
changes caused by computerization, satel-
lites and economic changes in the 1980s. As
a result, the descriptions offered are
informed by a deep understanding of the
underlying social and political forces at
work, and are not simply compilations of
facts. Each chapter is also a chapter in the
overall story of the national society con-
cerned, told by an expert observer. In addi-
tion to description and analysis, a set of
basic statistics about the media system of
each country is appended, plus sources for
further reading. The statistics are taken for
the most part from secondary sources and
are intended to support and illustrate the
preceding analysis rather than to be used as
primary sources in themselves for cross-
national comparison.

THE EUROPEAN CONTEXT

This book will be used for reference and is
unlikely to be read as a whole, but anyone
who does read it all, as the editors have
done, is bound to be struck by the paradox
of unity and dissimilarity of this set of
national ‘stories’. On the one hand, it sup-
ports the view that European media have
much in common with each other and are
quite distinct from those of the United
States, Japan, Latin America, China, etc. A
reading of the accounts from former com-
munist countries also leaves the impression

Introduction

D E N I S  M C Q U A I L

3103-Intro.qxd  11/13/03 12:25 PM  Page 1



INTRODUTION

2

that these countries have rapidly rejoined
the mainstream of European cultural and
social traditions. On the other hand, the
more one learns about each country the more
different each story appears. For the most
part, the homogeneity stems from economic
and technological and political factors that
are inevitably of much the same kind across
a relatively small continent. The differences
stem more from social, cultural and geo-
graphical factors. An intertwined history of
the nations concerned makes a contribution
to both similarity and difference.

Some of the more common features of the
different systems include the: shared basic
principles of law, human rights and demo-
cracy that have gradually been established
since World War II; the existence of a mixed
public and private broadcasting system in all
countries; a tradition that permits (even if it
discourages) some intervention in the media
on grounds of public interest; competitive
party political systems that still give shape
to the outlook of the media and to their
opinion-forming role; the role played by
institutions of the European Union and the
Council of Europe in regulating for access,
diversity, harmonization of regulation and
the pursuit of some cultural goals; the simi-
lar forces that everywhere make for linguistic
and cultural identification, even if they then
make for differentiation.

There are some evident dimensions of
difference, with varying origins. One such is
the variable grip of the mass newspaper on
public attention and even of newspaper
reading in general, some countries being avid
readers, others not. A similar but not clearly
related variable is the relative appeal of tele-
vision and other audio-visual media, as mea-
sured by time spent. Another difference is
the obvious one of size, with certain coun-
tries having a population or language hege-
mony and many small countries struggling
somewhat with the consequences of this
and the difficulties of viability and self-
sufficiency in a global media environment.
Thirdly, there are countries where public
broadcasting is still well funded, secure and
holding its own and others where it is none
of those things. Fourthly there are differ-
ences in the extent to which party politics
has a grip on the media in one way or

another and others where the media keep
more of a distance or devote themselves to
non-political activities. Fifthly, there are still
quite a few differences in the manner of dis-
tribution of electronic media, which change
very slowly for reasons not easy to account
for. This mainly concerns the varying rates at
which cable television and satellite television
have made inroads into terrestrial broadcast-
ing. Finally we can note that the phenome-
non of a ‘digital divide’ shows up very clearly
in unequal rates of access and use, only
partly explicable in economic terms.

THE MAIN ISSUES

The different national cases reflect in differ-
ent ways the response to a number of unre-
solved issues facing different media in
different ways. At the most general level,
four or five issues dominate the European
media scene and have done so for some
time. One of these relates to the long strug-
gle for and against the deregulation and
‘commercialization’ of the electronic media
in particular. For obvious reasons, this
affected the former communist countries
most intensively in the last few years, but it
was already being experienced elsewhere. In
most countries a new order has gradually
emerged, without any public monopoly and
with steadily increasing scope for commer-
cial enterprise and private ownership. In
some respects this might now seem to be an
‘end-game’ in which a cornered public
broadcast sector fights a rearguard action
against ultimate marginalization or worse.
There is certainly a struggle over the alleged
privileges and uncertain role of public
service broadcasting but it is premature to
forecast the conclusion.

The second main issue has to do with the
development and application of new tech-
nologies that, over the course of the last two
decades, have upset the reigning regulatory
arrangements and ignited a smouldering con-
flict between public and private forces. The
current phase of instability and uncertainty
from this cause is linked with the digitaliza-
tion of transmission and reception and
also the growing role of the Internet in the
overall media landscape. Thirdly, there is a

3103-Intro.qxd  11/13/03 12:25 PM  Page 2



INTRODUCTION

3

long-running issue over the structure of
ownership, affecting all media. There are
commercial pressures towards long-term
increases in the scale of media enterprises,
involving transnational and cross-media
developments of ownership. These trends
are supported to some extent by the
European Union, although they challenge
principles of diversity and openness that are
also valued at European level. Some coun-
tries have an interest in promoting the
growth of dominant media firms, while
others see it as threatening.

A fourth issue, with several dimensions,
has to do with the whole process of
Europeanization or integration at the level of
Europe, in terms of media economic activity
and policy. There are now a number of inte-
grative elements in place and the idea of
considering the wider context of Europe in
making national policy has long been
accepted. The debates about these matters
used to focus on threats to national and
European cultural identity and integrity
arising from the globalization of media and
the ‘threat’ of American cultural ‘invasion’.
This is no longer such an active issue,
although in fact not fully resolved. The
scope for cultural ‘protectionism’ is still
under threat, although it is no longer open
to a simple black-and-white formulation of
options.

Finally, there are questions of overall
control and accountability that have been
raised by the expansion and (commercial)

liberalization of media systems. There has been
a reduction of supervisory capacity at the
national level, without much compensation at
the European level (although there is some
capacity there). There are a number of media
problems that have been diagnosed as increas-
ing in the changed circumstances. These
include the alleged declining cultural and
informational standards of media across the
board, under the influence of competitive
pressures, lack of insulation from outside and
weakening control. The arrival of the Internet
promotes fears of accentuated ‘old’ problems
of content harmful to the young and generally
undesirable, or new problems in the form of
cyber-crime and challenges to intellectual
property relations. Essentially, the overall
media scene is open to characterization as
entering a state of ‘ungovernability’ or at best
‘normlessness’. In practice there is little chance
(or wish) of returning to stricter control, except
where ‘terrorism’ or crime is at issue (and
developments here offer little comfort). In
many countries there is no practical means to
combat the excesses of the media in respect of
privacy, human rights or standards of decency.
The goal of effective self-regulation is often
emphasized but is largely still beyond reach.

These broad issues are only part of the
story in each country and many of the
following chapters give fascinating insights
into local debates and conflicts, especially
where competition between different media
is involved and where politics gets involved,
as it inevitably does.

3103-Intro.qxd  11/13/03 12:25 PM  Page 3



1: Austria

J O S E F  T R A P P E L

NATIONAL PROFILE

Austria is located in the heart of Europe and
is considered one of the ‘bridges’ between
East and West because of its permanently
neutral status since independence after the
World War II. With its small home market of
around 8 million inhabitants living in a
surface area of 84,000 km², Austria is not
one of the powerful economic forces in
Europe. Its once important role in inter-
national diplomacy has declined over the
years but, still, Austria hosts several depart-
ments of the United Nations in the
International Centre in the capital, Vienna.

Austria shares borders with Germany, the
Czech Republic and the Slovak Republic,
Hungary, Slovenia, Italy, Switzerland and
Liechtenstein. Deriving from the time when
Vienna was the capital of the Austro-
Hungarian monarchy, there are still some
language minorities today living mainly in
the southern and eastern parts of the
country, but the large majority share the
German language with its northern and
western neighbours. Austria is an almost
entirely Catholic country, with a small but
growing Muslim community in and around
the capital.

Since 1 January 1995 Austria has been a
full member of the European Union and
party to the Schengen agreement. In 2002
Austria replaced its former currency, the
Schilling, with the euro.

Austria is a parliamentary democracy with
a federal constitution. The President is head
of state, with a primarily representative
function. In parliament there are four
parties, of whom the Social Democrats are the
largest. In the general election of November
2002 the People’s Party (ÖVP) gained a relative

majority of 42 per cent over the Social
Democrats (SPÖ), with 37 per cent, the
right-wing nationalist Freedom Party (for-
merly the National Liberal Party, FPÖ), with
10 per cent, and the Green Party, with 9 per
cent. After several months of talks, in March
2003 the ÖVP and the FPÖ formed a coali-
tion government again. In 2000 the same
coalition had provoked a harsh reaction
from EU member states and the inter-
national diplomatic isolation of Austria for
several months. 

The new government concentrated its
efforts on the critical issues of public deficits
and implemented strict cost-cutting initia-
tives, with severe implications not only for
the media sector. 

STRUCTURE AND OWNERSHIP

Austria’s media landscape is characterized by
high concentration, strong national media
conglomerates and growing influence by
international media actors. Since World War
II the print media and electronic media have
developed in a symbiotic relation, with a
strong public service broadcaster on the one
hand and equally strong local press barons
on the other. The party-affiliated press
declined over the 1980s and 1990s, leaving
Austria with just three minor-party news-
papers with diminishing public meaning. In
contrast, press conglomerates became the
driving economic forces of the 1990s with
high ambitions in the newly opened area of
private radio and television broadcasting.
Public service broadcasting responded suc-
cessfully with highly popular programming
strategies.

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 4



AUSTRIA

5

The print media

The newspaper press
Austria’s daily newspaper press restarted
business after World War II and the full
sovereignty of the republic (1955) with just
thirty five newspapers. The following years
were characterized by the rapid growth of
the ‘boulevard’ press on the one hand and a
first round of press concentration on the
other. The circulation share of the party
press declined from 50 per cent (1953) to 20
per cent (1971) (cf. Pürer, 1990) and reached
a negligible share of 2.5 per cent in 2001. 

The former flagships of the Social
Democrat Party (Arbeiter-Zeitung) and the
communist party (Volksstimme) were both
shut down in 1991. The several newspapers
of the Christian Democratic Party were
dwarfed over the decades, only the Neues
Volksblatt surviving with a minor circulation.
In 2002 three partisan papers still existed.

This decline was paralleled by the
unprecedented and spectacular growth of
the Neue Kronen-Zeitung. This daily newspa-
per was founded in 1959, became the market
leader in 1971 with a market share of 29 per
cent and kept growing for thirty years there-
after. In 2001 the Neue Kronen-Zeitung repre-
sented some 43 per cent of the overall
circulation of newspapers and is – in relative
terms – considered one of the largest news-
papers worldwide.

Market success as well as internal rivalry
have driven the Neue Kronen-Zeitung into
structural changes in the late 1980s. In 1988
the then two owners of the highly profitable
Neue Kronen-Zeitung decided to dissolve their
agreement and one of them took over the
shares of the other. The remaining single
owner had to pay for the shares of his
former partner but was not able to find suffi-
cient financial backing in Austria.
Eventually, he sold 45 per cent of the com-
pany to the German Westdeutsche Allgemeine
Zeitung (WAZ; 1 January 1988). Six months
later, in June 1988, the WAZ landed its
second coup. It acquired 45 per cent of the
second largest newspaper, the Kurier.
Subsequently, the two newspapers together
formed the powerful company Mediaprint
for joint operations in printing, advertising
acquisition and distribution. In the follow-
ing years the WAZ increased its stake to
50 per cent in the Neue Kronen-Zeitung and to
49 per cent in the Kurier. In 1996 Mediaprint
controlled some 54 per cent of all newspaper
printing and some 51 per cent of newspaper

distribution in Austria (Melischek and
Seethaler, 1999: 133). This interlinked con-
glomerate expanded its operations to the
magazine sector, holding shares in all rele-
vant weekly magazines.

The economic and editorial dominance of
the Neue Kronen-Zeitung is to some extent
balanced by the regional press. Most of the
regional press barons face little or no
regional competition in their home market,
providing them with a quasi-monopolistic
position. However, the Neue Kronen-Zeitung
started to run regional editions, successfully
challenging the regional press. This market
configuration leaves little room for addi-
tional secondary newspapers. In April 2001
one such newspaper in Styria (the Neue Zeit)
had to shut down its presses as a conse-
quence of continued losses in the regional
readership and advertising market. Just one
such secondary newspaper each remains in
Upper Austria, Salzburg, Vorarlberg and
Carinthia; no such paper exists in Styria or
Tyrol. There is no regional daily newspaper
at all in Lower Austria or in Burgenland.

International media investment is less
important in the regional press, although
the German Axel Springer Verlag (which in
Germany publishes among others the Bild-
Zeitung) holds the majority share (65 per cent)
of the regional daily Tiroler Tageszeitung,
published in Innsbruck.

Only in the capital, Vienna, do newspaper
owners provide the 1.6 million population
with more diversity. Readers can choose
between six daily local newspapers, with one
being state-controlled (Wiener Zeitung). This
highly competitive market is divided into a
boulevard segment and a quality segment. 

The monopolistic boulevard segment is
dominated by the Neue Kronen-Zeitung,
unchallenged since its rival newspaper
Täglich Alles had to shut down its printed
version in August 2000. Since then, Täglich
Alles has been published only as a purely
online newspaper. In March 2002 the Neue
Kronen-Zeitung itself launched the free sheet
U-Express, distributed in Underground (sub-
way) stations in Vienna. By this step the
management successfully thwarted the
market entry of a competitor from abroad.

The quality segment is more competitive,
with three main and two marginal news-
papers. The Kurier is the second largest
newspaper in circulation terms and is part of
the WAZ/Mediaprint conglomerate. Even
more quality-oriented, Die Presse competes
with Der Standard. The former newspaper

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 5



was controlled for decades by Austrian
industrialists who first sold the majority of
the shares (51 per cent in 1991) and later
(December 1999) the remaining shares to
Styria, the company publishing the largest
daily in southern Austria (Kleine Zeitung)
with strong affiliations to the conservative
party.

In contrast, Der Standard is a 1988-
launched liberal newspaper, financed with
the initial support of the German Axel
Springer Verlag, which pulled out its 50 per
cent share in 1995. Since December 1998 the
German Verlag Sueddeutsche Zeitung controls
some 49 per cent of Der Standard. This news-
paper has grown rapidly and reached a cir-
culation level of some 120,000 copies daily
(2000), about the same as its rival Die Presse.

Moreover, two smaller daily quality
newspapers are published in Vienna. The
Wiener Zeitung is state-owned and has the
longest tradition of all newspapers in
Austria. The Wirtschaftsblatt was launched
with the assistance of the Swedish Bonnier
group in October 1995, which still holds a
50 per cent stake in this slowly growing
newspaper.

In general, the Austrian market for daily
newspapers has reached an unprecedented
degree of concentration. Of sixty six news-
papers that have ever existed since World
War II, fifty three have been shut down
(Steinmaurer, 2002b). Among the remaining
papers, some five are not economically
viable. The size of the Neue Kronen-Zeitung
with more than 1 million copies daily is out
of all economic proportion and leaves very
little room for the development of stimulat-
ing competition underneath.

The periodical and magazine press
The rather limited diversity of the daily
newspaper press is counteracted by a large
number of weekly newspapers, magazines
and other periodicals. All over Austria,
weekly and monthly newspapers reflect
regional and local events, some of them
with remarkable economic success. Some
160 such newspapers are periodically
published, with the Niederösterreichische
Nachrichten (NÖN) and the Oberösterreichische
Rundschau (OÖR) being the largest. Both
publications are weekly newspapers with a
strong local bias.

At the national level, the 1990s experi-
enced a fierce competition between news
and general interest magazines, ending with
the conclusion of a co-operation agreement

that unites the competitors under a shared
entrepreneurial umbrella. In the 1970s the
news and current affairs magazine Profil was
launched. After several successful years the
magazine was acquired by Kurier and inte-
grated into the Mediaprint publishing
group.

In 1992 the start-up company Verlags-
gruppe News founded News as a popular
weekly news, entertainment and lifestyle
magazine. The German Axel Springer Verlag
provided some 50 per cent of the funding,
reduced its share later to 25 per cent and
pulled out completely in 1998. This publica-
tion complemented Profil on the one hand
and the existing weekly boulevard magazine
Die ganze Woche, which was launched in
1985, on the other.

The overwhelming market success of News
inspired the publishers to launch more
entertainment-oriented magazines. In 1995
they launched TV media, an exhaustive tele-
vision programme guide, in October 1998
Format, another news and current affairs
magazine to compete with Profil, in 2000
E-media, a magazine addressing the Internet
generation, and in November 2001 Woman,
a fashion and lifestyle magazine for women.
This rapid expansion was partly financed by
the German Gruner & Jahr Verlag, part of
the Bertelsmann group. Gruner & Jahr
replaced the Axel Springer Verlag and took
over 75 per cent of the Verlagsgruppe News
in March 1998.

With the launch of Format, the
Verlagsgruppe News attacked explicitly the
market leader Profil. From the outset all
actors were aware that the Austrian market
was too small to support two news maga-
zines addressing the same readership. It took
less than two years of aggressive marketing
before Profil had to capitulate and agree to
far-reaching economic co-operation. Since
September 2000 all magazines of the
Verlagsgruppe News and Profil with its affili-
ated publications have been united under
one editorial umbrella. The Austrian Federal
Competition Court criticised this merger but
finally accepted it on condition that Profil
was guaranteed editorial independence for
at least another four years (until 2006).

This merger of parts of the Verlagsgruppe
News with parts of Mediaprint accelerated
further the trend towards print media
ownership concentration in Austria. In
fact, there remain just two groups. The few
small and medium-size regional newspapers
are confronted with a highly integrated

AUSTRIA

6

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 6



conglomerate comprising not only the first
and second largest daily newspaper, all rele-
vant news and entertainment magazines but
also the financial power of the German
Bertelsmann and WAZ groups.

Book publishing
The latest survey (2001) counted 1,002 book
publishers in Austria, of which the vast
majority are not large enough to employ
anyone else but the publisher. More than
800 of these publishers have a backlist of
fewer than fifty titles. At the other end
of the scale, only sixteen publishers have
more than 500 titles to offer (source:
Buchmarketing, 2001).

During the 1970s and 1980s some 3,000
new titles were released annually by
Austrian publishers, a number that
increased during the 1990s to some 5,000
on average. Compared with the 90,000 titles
published in the German language every
year, Austria contributes a fair share.
However, a closer look reveals that the large
majority of these newly published books
have little or no market success. Measured
by the percentage of titles that are reprinted
at least once, only 10 per cent of all new
books published in Austria are successful.

There are several reasons for this pheno-
menon. First, the German-language area
appears as a quite homogeneous book
market, much more so than the newspaper,
television or radio markets. German-
language books are equally available in
Germany, Austria and Switzerland, with a
strongly unbalanced trade structure. In 1998
Austria exported books to the value of ¤30.6
million to Germany, but imported books for
¤221.6 million, creating a substantial trade
deficit. The much larger German market
attracts young authors, who often leave
their Austrian publisher after their success-
ful first book and choose a German pub-
lisher thereafter. Second, the small size of
the Austrian market does not allow for large
structures as in Germany. Scheipl concludes
that this disadvantage precludes economies
of scale and prevents smaller actors from
being profitable. Smaller publishers are con-
fronted with much higher distribution costs
and therefore lower profits. This mechanism
disadvantages not only Austrian publishers
but all publishers in the German language
market below a critical sales volume (cf.
Scheipl, 2002: 113).

In general, internationalization characterized
the book publishing industry in Austria

during the 1990s. In particular, larger and
economically viable non-fiction publishers
were acquired by international players.
In 1995, Wolter Kluwers took over the
Bohmann Verlag and acquired a 40 per cent
stake in Manz two years later. Reed Elsevier
entered the Austrian market in 1998 by
acquiring the Orac Verlag, a publisher con-
centrating on legal and economic books. In
2000 the Sueddeutsche Verlag in Munich
took over the majority of shares both in the
Wirtschaftsverlag and in the Wirtschaftsverlag
Ueberreuter. The conservative government
announced furthermore its intention to sell
the state-owned but economically successful
Österreichischer Bundesverlag and its liter-
ary publishing companies (among them
Residenz, Deuticke, Brandstätter) to private –
possibly foreign – investors.

The state supports the publishing industry
basically with three measures. First, the VAT
rate for books amounts to 10 per cent, half
the regular VAT rate. Second, direct subsidies
are granted to publishers. In 2001 some ¤2.9
million was made available for this ‘support
for literature’. Third, Austria retained its
system of fixed book prices. According to
the respective law that entered into force in
July 2000, publishers are entitled to fix the
selling price of every book, and bookshops
have to respect this price for at least twenty
four months. A similar legal basis in
Germany and Switzerland allows harmo-
nized book prices in the entire German-
language area.

The electronic (audio-visual) media

Austria’s broadcasting system is strongly
dominated by the public service broadcaster,
the ORF (Österreichischer Rundfunk), by
any measure the largest media company in
Austria. Until 1995 the ORF was the only
legal broadcasting operator in Austria.
Private broadcasters started operations after
a long and painful process, repeatedly trou-
bled by legal and administrative pitfalls.

By 2002 broadcasting in Austria was
governed by the Federal Constitutional Law
to safeguard the Independence of Broad-
casting of 1974. The constitutional law defines
broadcasting as a ‘public service’ to include
both terrestrial and cable operations and
prescribes the passing of legislation which
will guarantee objectivity and impartiality
of coverage, a range of viewpoints and the
independence of the institutions and
individuals concerned with broadcasting.

AUSTRIA

7

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 7



Furthermore, the legislation provides for
separate laws for public and private broad-
casting. The Federal Act on the Austrian
Broadcasting Corporation of 1974, last
amended in 2001, enables the ORF to broad-
cast public service-oriented programmes
for radio, television and the Internet. The
private sector is regulated by two federal
laws, one on private radio broadcasters (Act
on private radio broadcasting of 1993) and
one on private television broadcasters (Act
on private television of 2001).

Compared with most European countries,
Austria has introduced a dual system of
public and private operators with a consid-
erable delay. While Austrian business and
policy actors were unable to agree on a suit-
able agenda regarding how to proceed in
broadcasting legislation during the 1990s,
the level of international competition con-
fronted the new private broadcasters in
Austria with rather unfavourable economic
starting conditions. 

Television
By 2002 more than 80 per cent of all Austrian
households were either equipped with satel-
lite receivers or linked to a broadband cable
network. These households receive around
forty television channels in the German
language, one of which is an encrypted pay
channel (Premiere World). Among these forty
channels, only two are of Austrian origin,
ORF-1 and ORF-2. Private local television pro-
gramming is available on cable networks
only in selected regions of Austria.

Despite this high number of available tele-
vision programmes in the German language,
the public service broadcaster ORF has man-
aged to retain its leading position in the
audience ratings. In 2001 the two public
television channels reached a combined
market share of 56 per cent, leaving 43 per
cent to foreign competitors. Behind ORF-1
(23 per cent) and ORF-2 (32 per cent) followed
the German channels RTL (6 per cent), Sat1
and ProSieben (5 per cent each). Even in
cable and satellite households ORF held a
stable 48 per cent of the viewing market
between 1996 and 2001 (all data from
Teletest 2001). This considerable market
success of ORF is best explained as a conse-
quence of its programme policy, which is
oriented towards a mass audience. 

The two channels are well received by the
Austrian audience for different reasons. While
ORF-1 is focused on entertainment – some 58
per cent of programming time is dedicated to

entertainment genres and just 6 per cent to
information – ORF-2 is highly successful with
local content. In contrast, 64 per cent of the
programming time is devoted to information
and 35 per cent to entertainment. Between
18.00 hrs and 19.30 hrs from Monday to
Friday, each regional studio presents local and
regional news and current affairs pro-
grammes. These programme formats reach on
average by far the highest audience, out-
pacing even the main news at 19.30 hrs.
However, these local programming formats
are the most expensive programme genres of
the ORF.

This programming strategy reflects to
some extent the economics of the Austrian
public service broadcaster. Advertising and
licence fee revenue contribute about the
same amount to the global budget of
the ORF. In the year 2000, 43 per cent of the
total revenue of ¤853 million came from
licence fees and 42 per cent from advertising
sales (15 per cent comes from miscellaneous
sources, among which the sale of broadcast-
ing rights is the most important). Given this
balanced revenue mix, programming has to
satisfy the requirements of the advertising
industry by attracting the fourteen to forty-
nine age group and at the same time respect
the public service remit that basically
requires programming to cater for all citizens.
ORF’s response to this twofold challenge is
the clear distinction between the entertain-
ment-oriented concept of ORF-1 and the
public service orientation of ORF-2.

Both channels are distributed by terrestrial
means all over Austria as well as via digital
satellite in encrypted format. Reception of
ORF digital via satellite requires a smart card
and the proprietory set-top box or D-box,
which was designed for reception of the
German digital pay-TV Premiere World.
Moreover, the ORF contributes programmes
to the German offering of ZDF digital as well
as BR alpha from the Bavarian public service
broadcaster.

ORF’s television activities are comple-
mented by its participation in the pan-
European German-language channel 3SAT,
which is managed by the four public service
broadcasters ARD, ZDF (Germany), SRG SSR
idée suisse (Switzerland) and the ORF.
Furthermore, ORF runs together with a
private partner TW1, a tourism and weather
channel distributed free-to-air via digital
satellite.

In early 2002 private television broadcasting
virtually did not exist. The policy quagmire

AUSTRIA

8

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 8



AUSTRIA

9

following the first law on private radio
broadcasting in 1993 delayed the process of
establishing a sound legal basis for private
television until 2001. Only at the regional
level, and then restricted to cable and satel-
lite distribution, did some private broad-
casters experiment. None of the private
channels thus established any importance in
terms of audience market share (all below
2 per cent).

However, after finally adopting the Law
on Private Television in July 2001, the
licensing process was completed by February
2002 and ATV was selected as operator for
the one and only nationwide terrestrial fre-
quency. Operations are expected to start in
autumn 2002. ATV Privatfernseh-GmbH is
owned by a mixed consortium of Austrian
banks (Bawag, Erste), the pan-European
holding company SBS, the cable operator
UPC (which owns Austria’s largest cable net-
work, in Vienna) and, as largest shareholder,
by the German Concorde Media, a Munich-
based film rights company and television
operator of Tele München, both controlled
by Herbert Kloiber. 

This first national private television oper-
ator is financed entirely by advertising
revenue, limited only by the European
restrictions as provided in the ‘Television
without frontiers’ directive. Television
advertising in Austria, which represented
some 23 per cent of the whole national
adverting market in 2001, is shared not only
between the two channels ORF-1 and ORF-2
but also with so called ‘advertising windows’
used by the major private television chan-
nels originating in Germany and available
on Austria’s cable networks. By 2002 seven
such ‘advertising windows’ were opera-
tional, selling advertising time on channels
such as RTL, Sat1, ProSieben, RTL-2, etc.
Technically, German advertising blocks are
replaced by Austrian advertising spots
mainly during prime time by Austrian cable
operators. The Austrian advertising industry
welcomed these additional slots as the
former monopoly of television advertising
held by the ORF vanished. Together these
‘advertising windows’ reached revenue
totalling ¤87 million in 2001.

Radio
Despite all policy efforts to encourage the
development of a strong and vital private
radio broadcasting industry in Austria, the
ORF dominated the market in 2002. ORF’s
radio division produces four radio channels

serving distinct audiences. The local and
regional channel Ö2 has the largest audience
and reached an audience market share of
some 39 per cent in 2001. Second is the rock
and pop channel Ö3,which is distributed
nationwide, reaching a market share of 38
per cent. The advertising-free classical music
and information oriented channel Ö1 came
third with some 5 per cent of the market and
FM4, a new internationaly oriented channel,
came last with just 2 per cent.

This market success leaves little room for
the private sector. Since the early 1980s the
Publishers’ Association (Verband österre-
ichischer Zeitungen) intended to develop
private radio as a new business field but
failed to propose a viable legal model to the
government. In 1995, finally, the first
private regional radio channels started oper-
ations in Salzburg and Styria, followed by a
slew of forty three new channels all over
Austria by April 1998. In each of the nine
regions (Länder) one regional operator and a
number of local operators were licensed,
with the local press publishers running in
almost all cases the largest radio station. The
most successful of these channels reached
some 15 per cent of the regional market, but
the large majority was unable to survive
despite a generous allowance of 172 minutes’
advertising per day (since 2001).

Economic constraints and political pres-
sure resulted in a revision of the private
radio law in 2001, allowing private national
radio chains on the one hand and more
involvement of press publishers on the
other. Consequently, the private radio land-
scape followed the well known Austrian
pattern of media concentration. Two groups
managed to integrate radio operators at a
national level. First, the Antenne group
operates the leading private radio stations in
six Länder. These stations are each partly
owned by the respective regional press
baron but operate under the same brand
heading. Second, Mediaprint started to build
up a national chain branded as Krone
Hitradio, referring to the dominant news-
paper Neue Kronen-Zeitung. All these chan-
nels broadcast a rather similar mix of adult
contemporary music formats and some
information.

Besides these concentrated radio stations,
a variety of smallish radio stations mainly at
the local level complement Austria’s radio
landscape. Some of them consider themselves
as ‘third sector’, non-commercial and
not-for-profit radio operators.

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 9



AUSTRIA

10

Film and video
Watching movies in cinemas is enjoying
increasing popularity in Austria. After a slow
but steady loss of interest in cinemagoing
from the late 1950s until the late 1980s, the
number of visits has grown strongly since
1992. That year marked the all-time low, with
just 9.3 million visits. The figure doubled
within a decade and in 2001 some 18.9 million
cinema tickets were sold (source: AKM).

The resurgence of interest is paralleled by
a fundamental structural change. The first
multiplex cinema was opened in 1994 in
Vienna and initiated a veritable boom. By
the end of 2001 no fewer than twenty two
multiplex cinemas were in operation all
over Austria, eleven of them located in
Vienna. Together these cinemas offered 225
screens and 49,000 seats (source: Fachverband
der Lichtspieltheater der Wirtschaftskammer
Österreich). Simultaneously most of the
traditional cinemas had to close down. One
of the last remaining cinema chains owned
by Austrian investors (City Cinemas) went
bankrupt in February 2002.

The growing number of cinema visits
provides growing revenue. In 1999 an
annual turnover of some ¤100 million was
generated by Austrian cinemas, and in 2001
the turnover increased to ¤127 million
(estimate; source: Fachverband).

The structural change triggered by the
arrival of the multiplex cinemas influenced
the market success of movies launched on
the Austrian market. During the 1990s, each
year some 250 new movies were released in
Austria, some 120 of which were of US
origin. While this relation is rather stable,
the market share of US movies increased. In
the year 2000 all top ten movies in Austria
were of US origin, in 2001 nine out of ten.
US movies held a box-office market share of
69.8 per cent in 1999 (source: European
Statistical Yearbook 2001). The general trend
suggests that a smaller and smaller number
of movies capture a higher and higher
market share (cf. Ungerböck, 2002: 102).

Austria’s film output employs some 700 to
1,400 on a regular basis and generates some
¤135 million per year. Around one-third is
contributed by the production of television
advertising spots, 10 per cent by the produc-
tion of cinema movies. The remaining
shares come from television production,
mainly commissioned by the ORF.

The number of cinema movies produced
annually in Austria or in co-production with
other countries varied between ten and

twenty during the 1990s, reaching a peak in
1999 with twenty three movies. Around half
of them managed to be released in Austrian
cinemas. In 2001 some 2.5 per cent of box-
office receipts were generated by Austrian
films. The most successful genre of Austrian
movies is light entertainment and local
comedy with strong regional affiliations
and having little prospect of international
cinema release.

A second category of successful Austrian
films during the late 1990s was linked with
the Austrian director Michael Haneke, who
co-produced several highly reputed movies,
recognized at the European level (Prize of
the Jury in Cannes, 2001).

The small national market and the sober
export perspectives mean that public funds
are needed to keep movie production up
and running in Austria. In 2002 the national
fund of the Österreichisches Film Institut
provided some ¤7.5 million in subsidies for
movies of Austrian origin. Severe cuts in the
federal budget for culture in general have
diminished this lifeline for Austrian film
drastically since 2000. In 1998 the respective
amount was almost twice the 2002 level at
¤12.9 million. 

Besides the federal fund, several regional
funds make subsidies available for movie
production with regional affiliations (loca-
tion, subject, etc.). The city of Vienna pro-
vided some ¤8 million in 2002, some other
Länder such as Tyrol, Lower Austria and
Salzburg offered some ¤1 million that year.
Finally, the ORF committed itself in a
mutual agreement with the Austrian film
industry to invest a minimum of ¤4.5 mil-
lion annually in Austrian film production.
In turn, the ORF holds the national broad-
casting rights after eighteen months of
cinema release. In fact the ORF is the most
important source of financing for the
Austrian film industry as a whole.

The Austrian video market is characterized
by the replacement of video by digital versa-
tile disc (DVD). In 2001, some 80 per cent of
the Austrian households were equipped
with a video-cassette recorder (VCR) and
5.8 per cent with a DVD player. Revenue
from the sale and hire of video-cassettes
stagnated at the level of some ¤90 million,
while sales of DVD software grew rapidly. In
1999 some ¤2.7 million was spent, ten times
more than the year before.

In conclusion, film and video in Austria
attract a growing audience. Cinema visits
have returned as an attractive alternative

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 10



AUSTRIA

11

to competing leisure activities. However,
structural changes favour non-European
consumption and force Austrian movies
into a small and uneconomic market niche.

The Internet and related
on-line media

As in most other European countries,
Internet access developed rapidly during the
late 1990s and the beginning of the new
decade. By the end of 2001 some 53 per cent
of the Austrian population had access to the
Internet, and 42 per cent of them had their
homes connected. Over just four years, the
Internet access rate had quadrupled.

Austria’s media realized quickly that the
Internet might develop as a fourth medium
along with press, radio and television, and
during the euphoric years of the ‘new econ-
omy’ most of the existing media launched
their own Web site. In July 1997, the ORF
launched its own Web portal, ORF ON, which
was a separate business unit from the begin-
ning, operating from its own location, with
no intrinsic link with ORF’s radio or television
programming. Almost immediately, the Web
site www.orf.at became the most successful
Austrian Web site measured in hits and visits.

The latest revision of the television legis-
lation in 2001 ruled for the first time on the
activities of the ORF on the Internet. Against
the former status of unregulated comple-
mentary activity, the new law restricts
Internet activities by the ORF to ‘programme
related’ services.

Even before the ORF’s Web initiative, the
daily newspaper Der Standard developed a
distinct Web site, with the newspaper con-
tent being just one element among a number
of different special interest channels.
Subsequently, all major publishers launched
Web sites with a clear reference to the respec-
tive print media, like www.krone.at or
www.news.at. No successful Web-only media
have been founded so far. However, one
daily newspaper, Täglich Alles, shut down its
presses in August 2000 but the Internet
edition survived as a Web-only offering.

POLITICS, POLICY, LAW
AND REGULATION

Austria’s media policy does not have a
strong track record of effective intervention.

It took until April 1998 before a sizeable
number of private radio operators started
business and it took until autumn 2002 for
the first private television operator to launch
its programme. While the government was
concentrating on the single issue of how to
provide a sound legal basis for private broad-
casters, other important and urgent issues
escaped the attention of media policy.

The late 1990s saw another wave of media
concentration, first and foremost affecting
the press sector. After the arrival of the large
German publisher Westdeutsche Allgemeine
Zeitung, which took control of the two
largest newspapers in the late 1980s, the
arrival of the Bertelsmann group in 2000
linked those dominant daily newspapers
with the dominant magazine publisher at
the business level. No government action
whatsoever has been taken to prevent such
media conglomerates forming.

The two ruling parties – one conservative
and one nationalist – took over government
in February 2000 and added another issue to
the media policy agenda. The overarching
goal of budgetary discipline affected all
media, but the press had to pay the highest
price. First, the press subsidy scheme was
drastically cut back. From its peak in 1990,
when some ¤15 million was spent as a ‘spe-
cific subsidy for the diversity of the press’,
the scheme was reduced to less than ¤7 mil-
lion in 2001. Until early 2002 no support
model to replace the old subsidy regime had
been adopted, leaving the majority of
Austrian newspapers in an unclear position.
Indeed, one of them had to shut down its
presses (Neue Zeit).

Second, the government decided without
prior notice to suspend its financial support
for postal delivery of newspapers in 2001,
with severe consequences for smaller news-
papers without access to any other home
delivery service. Following loud protests
by publishers the government eventually
agreed a more appropriate step-by-step
approach.

Reforms in the broadcasting sector yielded
mixed results. The first private radio law was
passed in 1993 and enabled the licensing of
one radio broadcaster in each of the
Austrian Länder (two in Vienna) to transmit
radio programmes to a regional audience.
The law distinguished between regional and
local radio, the difference being that
regional radio had the right to cover the
entirety of a Land, while local stations were
restricted to their local transmission area.

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 11



The legal quagmire began when unsuccessful
contenders questioned the legality of the
Regional Radio Law and the Austrian
Constitutional Court upheld their com-
plaint in 1995. It took another two years to
adopt a new radio law which finally enabled
more than forty private radio operators to
start operations in April 1998.

In parallel, a new administrative structure
to govern the new private broadcasting
sector was prepared (KommAustria). The new
government accelerated the process consid-
erably and prepared in addition a private
television Bill. In 2001, finally, KommAustria
was launched as an administrative body to
grant licences and frequencies to private
radio and television operators. Furthermore,
the Law on Private Television passed parlia-
ment together with a renewed law on the
public service broadcaster ORF.

The Austrian Communications Authority
KommAustria operates as administrative
office for radio and television under the
control of the Federal Chancellor (Prime
Minister). The intended legal independence
had not been achieved. Equally KommAustria
administers the telecommunication sector
under the supervision of the respective
Minister and enables this body to profit
from administrative synergies. However,
KommAustria has no competence in the
press, film and book sectors.

In 2001 parliament put an end to the
frequent revision of the Regional Radio Law
and adopted a new Law on Private Radio,
replacing the former law. Whereas the for-
mer law took cognisance of the high level of
media concentration in Austria and
restricted press publishers and other media
owners to a maximum holding of 26 per
cent of the shares in any private radio oper-
ator, the new law lifted this restriction
together with the strict regionalization. As of
2001, media owners may acquire up to 100
per cent of the shares of a private radio oper-
ator, as long as they hold less than 30 per
cent of their own regional or national
market. Moreover, private radio channels
may combine their transmission area to
establish a nationwide radio chain. These
amendments enhance further cross-media
ownership, resulting in a strong economic
and entrepreneurial interest by the press in
private radio. None of the leading private
radio stations is fully independent of
publishing companies.

The law on Private Television, adopted in
July 2001, provides for one terrestrial nation

wide frequency to be used by one private
television operator. Remaining television
frequencies are either used for local tele-
vision or reserved for digital multiplexes
that were intended to start operations in
2003. While the substance of the law was
not disputed, many observers questioned
whether the remaining national frequency
should be granted to an analogue private
television channel with mediocre economic
prospects or be used rather to enhance
digitalization, offering up to six competing
channels to be distributed all over Austria by
one multiplex. The government finally opted
for the analogue channel, with little concern
for the economic viability of the suggested
business plan. In February 2002 the national
licence was granted to ATV, which aimed to
start operations in autumn 2002.

The law does not restrict private television
further than the provisions of the EU direc-
tive ‘Television without Frontiers’. There are
no obligations as to content or the schedule.
As regards ownership, the same rules apply
as to private radio operators, excluding
those media owners who control more than
30 per cent of their own market.

The guiding policy outcome regarding
public service broadcasting is to retain the
ORF as a strong national broadcaster with a
clearly defined public service remit. During
the public debate preceding the Public
Service Broadcasting Law’s revision, the
question was raised whether the entire ORF
or at least one of the two channels should be
transferred to private ownership. The audi-
ence success of the ORF and the strong resis-
tance by its management finally prevented
the government from splitting the ORF into
pieces. As a result, the ORF was transformed
into a public foundation, the former board
of trustees was renamed the Foundation
Council (thirty five members) and the former
General Superintendent became the Director
General.

The public service remit is described in
much detail, but none of the principles is
clearly operational. For example, the law stip-
ulates that ‘the well balanced total programme
must contain an equivalent proportion of
sophisticated substantive elements. The
annual and monthly programme schedules of
television must be designed in such a way
that, as a rule, there is a choice of high-quality
programmes at prime time’ (Broadcasting Law
2001, para. 4, art. 3). Such open wording is
unlikely to have much impact on the ORF’s
attitude to programming.

AUSTRIA

12

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 12



STATISTICS

National population, 2001 8,075,000
Number of households, 2001 3,234,000
Movie admissions (ticket sales) 18,980,000
Books published, 2001
(titles) approx. 5,000

Circulation of daily newspapers, 2000
Neue Kronen-Zeitung 1,133,000
Kurier 307,000
Kleine Zeitung 294,000
Oberösterreichische Nachrichten 127,000
Die Presse 123,000
Der Standard 119,000
Tiroler Tageszeitung 118,000
Salzburger Nachrichten 105,000
Vorarlberger Nachrichten 73,000
Wirtschaftsblatt 59,000

Audience share of television channels originating in Austria, 2001 (% all television households)

Public service
ORF-1 23
ORF-2 32

Print media

Broadcast
media

Another intention of the government was
to limit the influence of political parties and
politicians on the ORF. The law therefore pro-
hibits any politician at the national, regional
or local level from becoming a member of the
Foundation Council. Nonetheless, the modality
of seconding these non-politicians remained
the same as under the old law. Consequently,
so-called ‘independent experts’, nominated
by the political parties, became council
members. The first major act of the council
was the election of the new Director General
in December 2001, and the political bargain-
ing between ‘experts’ was no different from
that between ‘politicians’ before.

The third innovation concerned the
Audience Council, an institution with
limited powers to advise on programming
issues. Six out of the thirty five members
were elected by fax and by the ORF’s audi-
ence. Every licence fee payer was entitled to
vote for the candidates. Because of the
limited relevance of the Audience Council,

the interest of the public in voting was
disappointing. Less than 10 per cent of the
electorate participated in the election.

Austria’s media policy has been strongly
focused on the attempt to encourage private
broadcasting despite media trends that sug-
gest the importance of concentrating on the
development of such issues as digitalization
and its various implications for the entire
media system. Nor did the anachronistic
attempt to implement a dual system of
analogue public and private broadcasters take
the specificities of a small state, sharing a
language with a giant neighbour at the edge
of the digital media revolution, sufficiently
into account. The new Austrian government
had a fair chance to redefine media policy as
an enabling support to promote new media
genres and innovative digital media services.
The option chosen by the government is
likely to enhance the virulent tendency to
media concentration and does not offer an
innovative way forward.

AUSTRIA

13

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 13



Private television broadcasters 1
Foreign channels 43

Audience share of main radio channels, 2001 (%)

Public service
OE-1 5
OE-2 39
OE-3 38
FM-4 2
All public service radio
channels (ORF) 85

Private
Antenne radio Private 5
Krone Hit Radio Private 3
All private radio channels 15

Percentage of households with:
Satellite (2000) 45.1
Cable (2001) 39.5
Terrestrial pay-television n.a.
Video-cassette recorder (2001) 78.2
Satellite receiver (2000) 45.1
DVD player (2000) 1.8

Percentage of households with:
Digital television reception 4
Internet access (2001) 42
Personal computer (2001) 61
Mobile phone ownership (2001) 78.2

¤ million %
Newspapers (daily) 571,200,000 28.3
Magazines (including weekly newspapers) 547,000,000 27.1
Television 464,200,000 23.0
Radio 163,500,000 8.1
Other (including cinema, outdoor, etc.) 272,500,000 13.5
Total 2,018.4 100

Main media companies, 2000: turnover (¤ million)
ORF 853.5
Mediaprint n.a.
Styria (estimated) 300
Salzburger Nachrichten n.a.
Vorarlberger Nachrichten n.a.
News Verlag n.a.
Kurier n.a.

Advertising
spend, 2001

Electronic
media

AUSTRIA

14

Ownership

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 14



AUSTRIA

15

REFERENCES

Böck, Margit (1998) Leseförderung als
Kommunikationspolitik. Zum Mediennutzungs-
und Leseverhalten sowie zur Situation der
Bibliotheken in Österreich. Vienna: Österreichis-
cher Kunst-und Kulturverlag.

Fabris, Hans-Heinz Luge and Kurt (1986) ‘Austria’,
in Hans J. Kleinsteuber, Denis McQuail and
Karen Siune (eds) Electronic Media and Politics in
Western Europe. Euromedia Research Group
Handbook of National Systems. Frankfurt and
New York: Campus.

Institut für Publizistik and Kommunikations-
wissenschaft der Universität Salzburg, eds (1977)
Massenmedien in Österreich – Medienbericht II.
Vienna: Internationale Publikationen/Buchkultur.

Institut für Publizistik and Kommunikations-
wissenschaft der Universität Salzburg eds (1983)
Massenmedien in Österreich – Medienbericht II.
Vienna: Internationale Publikationen/Buchkultur.

Institut für Publizistik and Kommunikations-
wissenschaft der Universität Salzburg eds (1986)
Massenmedien in Österreich – Medienbericht III.
Vienna: Internationale Publikationen/Buchkultur.

Institut für Publizistik and Kommunikations-
wissenschaft der Universität Salzburg eds (1993)
Massenmedien in Österreich – Medienbericht IV.
Vienna: Internationale Publikationen/Buchkultur.

Melischek, Gabriele and Seethaler Josef, eds
(1999) (eds) Die Wiener Tageszeitungen. Eine
Dokumentation. V, 19945–1955. Frankfurt am
Main: Lang.

ORF (2001) Der ORF im Wettbewerb. Daten, Fakten
and Zusammenhange zur Finanzierung des ORF.
Vienna: ORF.

Panzer, Fritz Scheipl and Elfriede, (2001)
Buchverlage in Österreich. Marktteilnehmer –
Buchproduktion – Umfeldbedingungen. Vienna:
Buchkultur.

Purer, Heinz (1990) Presse in Österreich. Vienna.
Scheipl, Elfriede (2002) ‘Buchverlage im

Umbruch’ in Thomas Steinmaurer (ed.)
Konzentriert und Verflochten. Innsbruck and
Munich: Bozen.

Steinmaurer, Thomas (2002a) ‘Das Mediensystem
Österreichs’ in Hans-Bredow-Institut (ed.)
Internationales Medienhandbuch 2002–2003.
Baden-Baden: Nomos.

Steinmaurer, Thomas (2002b) Konzentriert and ver-
flochten. Österreichs Mediensystem im Uberblick.
Innsbruck, Vienna and Munich: Bozen.

Trappel, Josef (1992) ‘Austria’, in Bernt Stubbe
Ostergaard (ed.) The Media in Western Europe: the
Euromedia Handbook. London: Sage.

Trappel, Josef (1996) ‘Austria’, in Bernt Stubbe
Ostergaard (ed.) The Media in Western Europe: the
Euromedia Handbook. London: Sage.

Trappel, Josef (2001) Fernsehmarkt Österreich.
Prognos-Bericht. Basel: Prognos.

Ungerböck, Andreas (2002) ‘Film und Kino. Eine
Nahaufnahme’ in Thomas Steinmaurer, (ed.)
Konzentriert and verflochten. Innsbruck and
Munich: Bozen.

3103-Ch-01.qxd  11/13/03 12:12 PM  Page 15



2: Belgium

E L S  D E  B E N S

NATIONAL PROFILE

Belgium became a unitary state as recently
as 1830. After a feudal period the territory
that is now Belgium was part of the
Burgundian empire in the late Middle Ages.
At the close of the fifteenth century it came
under the rule of the Spanish line of the
Hapsburgs, and subsequently, from 1713
onwards, under that of the Austrian House
of Hapsburg. From 1794 till the fall of
Napoleon Belgium was part of France. When
the Congress of Vienna redrew the map
of Europe in 1815 it made Belgium a part
of the Kingdom of the Netherlands. This
lasted no longer than fifteen years until,
following a brief revolution, Belgium gained
its independence.

Belgium is geographically very small
(30,528 km2), but densely populated with
some 10 million inhabitants (336.3 inhabi-
tants per square kilometre). It has no fewer
than three officially recognized languages:
Dutch (58 per cent of the population),
French (31 per cent) and German (11 per cent).
About 1 million inhabitants are foreign: not
only immigrants from the Maghreb coun-
tries, Turkey and Eastern Europe, but also a
large number of Europeans and Americans
who are employed by the European Union,
NATO, and a wide range of multinationals
and international organizations that have
their administrative headquarters in
Brussels. Over 1,000 journalists are accred-
ited and work in Belgium; their strong pres-
ence is the natural consequence of the
major role Brussels plays as the centre of EU
policy making. These numerous foreign
journalists, however, report very little to
their home base about Belgium itself, except
for juicy scandals, such as those around

Dassault/Agusta (politial and administrative
corruption), Dutroux (paedophile rings),
and the poisoning of the food chain
through the leakage of dioxin in animal
feed. Consequently, it is usually the sensa-
tional reports about Belgium that attract
attention abroad.

For 500 years of its history Belgium
formed part of some foreign state and the
country is divided culturally and politically
by the differences between Flemings and
Walloons. This may explain the apparent
lack of a strong sense of nationality.

The dissension between Flemings and
Walloons has had a decisive impact on political
life. In the newly independent Belgium,
French was the only official language.
However, under the impulse of the Flemish
Movement, the Flemings gradually acquired
equal rights. This Flemish emancipatory move-
ment often caused forceful conflicts, but the
gradual formation of a federal state, in which
Flemings and Walloons enjoy equal rights, has
come about through parliamentary action, in
a democratic way, and without bloodshed.

Through a number of constitutional
reforms Belgium has been evolving towards
a federal state. This has led to the devolution
of power from the central government to
the various regional governments. As a
result Belgium today has an extremely com-
plicated state structure, with a multitude of
institutions, and a ubiquitous bureaucracy.

Belgium has a multi-party system, but as
there are no clear majority parties, govern-
ments are formed by painfully drawn-out
coalition building. Until recently the
strongest positions were occupied by the
Christelijke Volkspartij (Christian People’s
Party) in Flanders and by the Socialist Party
in Wallonia. The rise of the Green parties,
the progress of the liberal party, and the

3103-Ch-02.qxd  11/13/03 12:13 PM  Page 16



emergence of a party of the extreme right in
Flanders (10 per cent in the national parlia-
ment and 15.5 per cent in the Flemish
parliament) have affected the traditional
balance of political power.

Officially, Catholicism remains the major
religion (75 per cent of the population),
although fewer and fewer people attend
religious services. Today Belgium’s Catholic
character is still reflected in the daily
press, which remains close to the Catholic
socio-political group (or ‘pillar’) and its
institutions.

Belgium is a highly industrialized country
with a high standard of living and a well
developed welfare system. In 2002, 7 per cent
of the economically active population were
unemployed. The population is ageing
(20 per cent over sixty five years old), there
are many families with no children, the
number of single-person households is on
the increase, and the working population is
no more than 36 per cent of all Belgians.

Belgium is also a country of political scan-
dals and sleaze. Pervasive politicization and
the far-reaching system of political favours
have greatly inhibited dynamic, creative
socio-political development. In recent years
there has been an accumulation of scandals
that have forced several Ministers to resign.
Journalists have been involved in the hype
round these scandals and have often been
accused by the politicians and the magis-
trates of indulging in muckraking rather
than practising investigative journalism.
The upshot of this contention has been a
review of the codes of journalism and the
founding of a Council of Journalism.

STRUCTURE AND OWNERSHIP

The print media

The newspaper press
At the founding of Belgium its constitution
guaranteed complete freedom of the press.
This meant that the country enjoyed one of
the most liberal press regimes in Europe at the
time. As a result, a large number of foreign
journalists who were persecuted in their native
country came to Belgium. They contributed to
a flourishing migrants’ press, but they also left
their mark on Belgian journalism.

In the newly created Belgian state the politi-
cal opinion press was foremost in the news-
paper industry. Most of the newspapers that

are still being published today were founded
during the late nineteenth-century news-
paper boom which was the consequence of a
multitude of factors: the abolition of the
stamp duty (1848), the large-scale use of
advertising as a source of revenue, the intro-
duction of new technologies that lowered
production costs and allowed faster compos-
ing and printing, growing urbanization, and
the extension of the suffrage, which bols-
tered political emancipation and stimulated
interest in a political opinion press.

World War I did not really hold back the
further development of a flourishing newspa-
per press. Indeed, after the war all newspapers
resumed publication. In the inter-war period
the first tabloids appeared, alongside the
political opinion newspapers. The Flemish
press, which lagged far behind the French-
speaking press in number of titles and circula-
tion figures, expanded fast during that period.

The aftermath of World War II brought
more of a break, or hiatus: the newspapers
that had appeared during the war were
banned from publication, and some news-
papers that had been inactive during the
war failed to resume publication. The news-
paper press began to be characterized by
growing concentration.

Belgium used to possess an outspoken
political opinion press. Only the Rossel
group published so-called ‘neutral’ dailies in
the French-speaking part of the country.
Today most newspapers lean towards one of
the large political groups, but without any
financial implications. The socialist papers
that were once strongly financially linked
with the socialist party relinquished that
connection in the 1980s.

The ongoing concentration in the news-
paper industry has acted as an impetus to the
removal of all affiliations between the news-
papers and more or less circumscribed reli-
gious, social or political groups (the so-called
‘pillars’). Journalists can therefore express
themselves much more independently and
critically about politicians, but the question
is whether they have come under pressure
from the financial and business interests of
their newspaper group’s owners. 

The debate is still open as to whether the
newspapers are yielding to tabloidization as
a consequence of the cut-throat competition
for readers and advertisers. The results of
available empirical research into this issue
are often contradictory, but they do indicate
a trend towards tabloidization: less political
news, more personal political stories, less

BELGIUM

17

3103-Ch-02.qxd  11/13/03 12:13 PM  Page 17



international news, more human interest
articles, more story-telling, less investigative
journalism, more service journalism, etc.
Genuine editorials have disappeared from
most dailies, and the front pages contain
more sensational news.

Belgium still has a number of quality
dailies, such as De Standaard, De Financieel
Economische Tijd (FET), De Morgen, Le Soir
and La Libre Belgique, but even these have
been tempted by sensational reporting,
mainly on the occasion of the scandals that
constantly emerge.

Since 1958 the overall circulation figures
of the newspaper press have not suffered
any drastic (i.e. over 40 per cent) fluctua-
tions, but they have been declining steadily,
from 2,597,815 in 1958 to 1,917,152 in
2002. In 2002 the Flemish press accounted
for 63.9 per cent, the French-language press
for 36 per cent of total newspaper sales.

The public has no tradition of taking out
subscriptions to their newspapers. Only
recently have the publishers’ more aggres-
sive marketing strategies succeeded in rais-
ing the number of subscribers: in 2002 sales
at the newsagent’s accounted for 57.7 per
cent and subscriptions for 42.5 per cent.

Belgians are no great readers of newspapers:
150 per 1,000 inhabitants (the Netherlands
310, Norway 600, Sweden and Finland 450),
but they do read more newspapers compared
with most Southern European countries (Italy
100, Greece 90 and Portugal 38). Market
research shows that mainly young, adult,
urbanized, single men fail to read newspapers,
while young people in general appear to
spend little time on newspapers.

To increase circulation figures all publishers
have tried hard to make their papers more
attractive. On the basis of extensive readership
research, they have attempted to meet the
needs of a changing reading culture. All dailies
have had their layout altered in the last five
years. Their new look now includes various
columns and sections, inserts and supple-
ments. Some dailies have increased their sales
figures by going for tabloidization. Most news-
papers, however, suffer from declining circula-
tion figures, while production costs continue
to rise. High distribution costs and rising
labour costs, in particular, have made news-
papers financially vulnerable and heavily
dependent on advertising revenue.

As in the rest of Europe, newspapers are
acutely dependent on advertising revenue:
‘healthy’ newspapers raise between 45 per
cent and 60 per cent of their income from
advertising. However, the numerous new

players that have entered the field in recent
years (commercial television and radio, new
weekly magazines, a free newspaper, etc.) all
depend largely on advertising. In the fierce
battle for advertising the newspaper industry
has been losing ground: while in 1988 news-
papers received 24 per cent of all media adver-
tising, by 2000 the figure had dropped to 15.7
per cent. During the economic boom of 1999
and 2000 the absolute figures of advertising
revenue still rose, but the recession in 2001
caused the available advertising capital to
shrink drastically, to decrease the amount of
classified advertising (mainly job ads), which,
together with brand advertising, forms a
major source of revenue for newspapers.

Belgium used to be among those European
countries (including the United Kingdom,
Germany, the Netherlands, the Scandinavian
countries) in which the newspaper and peri-
odical press enjoyed more advertising
income than any of the other media. Since
1998, however, television has been receiving
the larger part: 42.8 per cent, versus 36.6 per
cent for the printed media.

Since the 1950s mergers have drastically
reduced the number of newspaper titles. No
fewer than twenty seven dailies disappeared
between 1950 and 2002. At the same time,
the oligopolistic market structure made it
impossible to launch new titles. Indeed,
since World War II all new ventures in the
sector have failed.

It is often said that the intensive mergers
have weakened the plurality and the diver-
sity of the press. This has been undeniably
so when, as a result of the merger, editorial
autonomy is entirely lost. However, when
the merged newspaper succeeds in keeping
its own ideological line and editorial auto-
nomy, and when the merger makes more
financial resources available for the editorial
output, the process of concentration can be
regarded as less negative. The Belgian news-
paper industry offers examples both of
‘negative’ and of ‘positive’ concentration.
Leaving aside De Financieel Economische Tijd
and L’Echo, the two financial-economic
dailies, as well as Grenz Echo, the small
regional German-language newspaper, the
newspaper industry is found to be controlled
by no more than three media groups in
Flanders and three groups in Wallonia.

Press ownership in Flanders
The three most important press enterprises in
Flanders are: VUM, De Persgroep and RUG.

VUM (Vlaamse Uitgevers Maatschappij)
is the market leader with one quality

BELGIUM

18

3103-Ch-02.qxd  11/13/03 12:13 PM  Page 18


