Changing

edla

nglng

Edited by Susan L. Shirk



CHANGING MEDIA, CHANGING CHINA



This page intentionally left blank



CHANGING MEDIA,
CHANGING CHINA

Edited by Susan L. Shirk



OXFORD

UNIVERSITY PRESS

Oxford University Press, Inc., publishes works that further
Oxford University’s objective of excellence
in research, scholarship, and education.

Oxford New York
Auckland  Cape Town Dar es Salaam Hong Kong  Karachi
Kuala Lumpur Madrid Melbourne Mexico City  Nairobi
New Delhi  Shanghai  Taipei Toronto

With offices in
Argentina  Austria  Brazil  Chile Czech Republic France Greece
Guatemala Hungary Italy Japan Poland Portugal Singapore
South Korea Switzerland Thailand Turkey Ukraine Vietnam

Copyright © 2011 by Susan L. Shirk

Published by Oxford University Press, Inc.
198 Madison Avenue, New York, New York 10016

WWW.0up.com
Oxford is a registered trademark of Oxford University Press

All rights reserved. No part of this publication may be reproduced,
stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by any means,
electronic, mechanical, photocopying, recording, or otherwise,
without the prior permission of Oxford University Press.

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data
Changing media, changing China / edited by Susan L. Shirk.
. cm.

Includes bibliographical references and index.

ISBN 978-0-19-975198-3; 978-0-19-975197-6 (pbk.)

1. Mass media—China. 2. Mass media and culture—China.
1. Shirk, Susan L.

P92.C5Cs1u1 2010
302.230951—dc22
2010012025

135798642

Printed in the United States of America
on acid-free paper


www.oup.com

Contents

. Changing Media, Changing China 1
Susan L. Shirk

. China’s Emerging Public Sphere: The Impact of
Media Commercialization, Professionalism, and the
Internet in an Era of Transition 38

Qian Gang and David Bandurski

. The Rise of the Business Media in China 77
Hu Shuli

. Between Propaganda and Commercials:
Chinese Television Today g1
Miao Di

. Environmental Journalism in China 1y
Zban Fiang

. Engineering Human Souls: The Development of
Chinese Military Journalism and the Emerging
Defense Media Market 128

Tai Ming Cheung

. Changing Media, Changing Courts 150
Benjamin L. Licbman



8. What Kind of Information Does the Public Demand?

Getting the News during the 2005 Anti-Japanese
Protests 175

Daniela Stockmann

9. The Rise of Online Public Opinion and Its Political

Impact 202

Xiao Qiang

ro. Changing Media, Changing Foreign Policy 225
Susan L. Shirk

Acknowledgments 253

Contributors 255

Index 259

VI Content



Changing Media,
Changing China
Susan L. Shirk

VER THE PAST thirty years, the leaders of the Chinese Communist

Party (CCP) have relinquished their monopoly over the informa-

tion reaching the public. Beginning in 1979, they allowed newspa-
pers, magazines, and television and radio stations to support themselves by
selling advertisements and competing in the marketplace. Then in 1993, they
funded the construction of an Internet network. The economic logic of
these decisions was obvious: requiring mass media organizations to finance
their operations through commercial activities would reduce the govern-
ment’s burden and help modernize China’s economy. And the Internet
would help catapult the country into the ranks of technologically advanced
nations. But less clear is whether China’s leaders anticipated the profound
political repercussions that would follow.

This collection of essays explores how transformations in the information
environment—stimulated by the potent combination of commercial media
and Internet—are changing China. The essays are written by Western China
experts, as well as by pioneering journalists and experts from China, who
write from personal experience about how television, newspapers, magazines,

and Web-based news sites navigate the sometimes treacherous crosscurrents



between the market and CCP controls. Although they involve different types
of media, the essays share common themes and subjects: the explosion of
information made available to the public through market-oriented and
Internet-based news sources; how people seek credible information; how the
population—better informed than ever before—is making new demands on
government; how officials react to these demands; the ambivalence of the
leadership as to the benefits and risks of the free flow of information, as well
as their instinctive and strenuous efforts to shape public opinion by control-
ling content; and the ways in which journalists and Netizens are evading and
resisting these controls.

Following a brief retrenchment after the Tiananmen crackdown on stu-
dent demonstrators in June 1989, the commercialization of the mass media
picked up steam in the 1990s.! Today, newspapers, magazines, television sta-
tions, and news Web sites compete fiercely for audiences and advertising
revenue. After half a century of being force-fed CCP propaganda and
starved of real information about domestic and international events, the
Chinese public has a voracious appetite for news.

This appetite is most apparent in the growth of Internet access and the
Web,” which have multiplied the amount of information available, the vari-
ety of sources, the timeliness of the news, and the national and international
reach of the news. China has more than 384 million Internet users, more
than any other country, and an astounding 145 million bloggers.* The most
dramatic effect of the Internet is how fast it can spread information, which
in turn helps skirt official censorship. Because of its speed, the Internet is
the first place news appears; it sets the agenda for other media. Chinese
Internet users learn almost instantaneously about events happening over-
seas and throughout China. Thanks to the major news Web sites that com-
pile articles from thousands of sources, including television, newspapers
and magazines, and online publications like blogs, and disseminate them
widely, a toxic waste site or corruption scandal in any Chinese city or a
politician’s speech in Tokyo or Washington becomes headline news across
the country. Other complementary technologies, such as cell phones,
amplify the impact of the Internet. Millions of people get news bulletins
text messaged automatically to their cell phones.

China is nonetheless still a long way from having a free press. As of 2008,
China stood close to the bottom of world rankings of freedom of the press—
181 out of 195 countries—as assessed by the international nongovernmental
organization (NGO) Freedom House.* Freedom House also gives a low

Changing Media, Changing China



score to China’s Internet freedom—8 on a scale from 1 to 100, with 100
being the worst.’” The CCP continues to monitor, censor, and manufacture
the content of the mass media—including the Web—although at a much
higher cost and less thoroughly than before the proliferation of news
sources.

During President Hu Jintao’s second term, which began in 2007, the
party ramped up its efforts to manage this new information environment.
What at first looked like temporary measures to prevent destabilizing pro-
tests in the lead-up to the 2008 Olympics and during the twentieth anniver-
sary of the Tiananmen crackdown and other political anniversaries in 2009
now seem to have become a permanent strategy. Apparently the CCP will
do whatever it takes to make sure that the information reaching the public
through the commercial media and the Internet does not inspire people to
challenge party rule.

Information management has become a source of serious friction in
China’s relations with the United States and other Western countries. In
2010, Google, reacting to cyber attacks originating in China and the Chinese
government’s intensified controls over free speech on the Internet, threat-
ened to pull out of the country unless it was allowed to operate an unfiltered
Chinese language search engine.’ (Beijing had required Google to filter out
material the Chinese government considers politically sensitive as a condi-
tion of doing business in China.) Nine days later, Secretary of State Hillary
Clinton, in a speech about the Internet and freedom of speech that had been
planned before Google’s announcement and that did not focus on China or
the Google controversy, articulated Internet freedom as an explicit goal of
American foreign policy.”

The Chinese government was stunned and alarmed by the Google
announcement. Google’s challenge did not just sully China’s international
reputation; it also threatened to mobilize a dangerous domestic backlash. A
senior propaganda official I interviewed expressed dismay that Google
executives had made a high-profile threat instead of using the “good rela-
tionship” the Propaganda Department had established with company exec-
utives. A Beijing academic heard a senior official say that the government
was treating the Google crisis as “the digital version of June 4,” referring to
the Tiananmen crisis, which almost brought down Communist Party rule
in 1989.

In the first twenty-four hours after Google’s dramatic statement, angry
and excited Netizens crowded into chat rooms to applaud Google’s defense

Changing Media, Changing China



of free information. Google has only a 2530 percent share of the search
engine business in China—the Chinese-owned Baidu has been favored by
the government and most consumers—but Google is strongly preferred by
the members of the highly educated urban elite.® To prevent the contro-
versy from stirring up opposition from this influental group, the Propa-
ganda Department went to work. Overnight, the dominant opinion
appearing on the Internet turned 180 degrees against Google and the United
States.” The pro-Google messages disappeared and were replaced by accu-
sations against the U.S. government for colluding with Google to subvert
Chinese sovereignty through its “information imperialism,” thereby creat-
ing suspicions that many of the new postings were bogus. The Propaganda
Department asked respected Chinese academics to submit supportive
newspaper essays, and provided ghostwriters. Online news portals were
required to devote space on their front pages to the government’s counter-
attacks. To defend itself against the threat of a large-scale movement of
Google devotees, the CCP fell back on anti-American nationalism. In
March 2010 Google followed through on its threat and moved its search
engine to Hong Kong; as a result, the Chinese government and not Google
now does the filtering. Despite the unique features of the Google case,
international as well as domestic conflicts over censorship are likely to be
repeated as the party struggles to shape an increasingly pluralistic informa-
tion environment.

In her book Media Control in China, originally published in 2004 by the
international NGO Human Rights in China, journalist He Qinglian
lambasts the CCP for its limits on press freedom. She describes Chinese
journalists as “dancing in shackles.” Yet she also credits commercialization
with “opening a gap in the Chinese government’s control of the news

media.”!?

Indeed, the competition for audiences provides a strong motiva-
tion for the press to break a news story before the propaganda authorities
can implement a ban on reporting it—and it has provided an unprece-
dented space for protest, as was seen 1in the initial wave of pro-Google com-
mentary. Caught between commercialization and control, journalists play a
cat and mouse game with the censors, a dynamic that is vividly depicted in
the case studies in this book.

Even partially relinquishing control of the mass media transforms the
strategic interaction between rulers and the public in authoritarian political
systems like China. Foreigners tend to dwell on the way the Chinese propa-

ganda cops are continuing to censor the media, but an equally important

Changing Media, Changing China



part of the story is the exponential expansion of the amount of information
available to the public and how this is changing the political game within
China. That change is the subject of this book.

OFFICIAL AMBIVALENCE

As journalist Qian Gang and his coauthor David Bandurski argue in chap-
ter 2, Chinese leaders have a “deep ambivalence” toward the commercial
media and the Internet: they recognize its potential benefits as well as its
risks. Xiao Qiang, in chapter 9, uses the same term to describe the attitude
of Chinese authorities toward the Internet.

By choosing to give up some degree of control over the media, the rulers
of authoritarian countries like China make a trade-off. Most obviously, they
gain the benefit of economic development; the market operates more efhi-
ciently when people have better information. But they also are gambling
that they will reap political benefits; that relinquishing control of the media
will set off a dynamic that will result in the improvement of the govern-
ment’s performance and ultimately, they hope, in strengthening its popular
support. The media improve governance by providing more accurate infor-
mation regarding the preferences of the public to policymakers. National
leaders also use media as a watchdog to monitor the actions of subordinate
officials, particularly at the local level, so they can identify and try to fix
problems before they provoke popular unrest. Competition from the com-
mercial media further drives the official media and the government itself to
become more transparent; to preserve its credibility, the government must
release more information than it ever did before. In all these ways, the trans-
formed media environment improves the responsiveness and transparency
of governance. Additionally, a freer press can help earn international
approval.

On the other hand, surrendering control over information creates severe
political risks. It puts new demands on the government that it may not be
able to satisfy, and it could reveal to the public the divisions behind the
facade of party unity. Diminished control also provides an opening for
political opposition to emerge. What most worries CCP leaders—and what
motivates them to continue investing heavily in mechanisms to control
media content—is the potential that a free information environment pro-
vides for organizing a challenge to their rule. The Chinese leaders’ fear of

Changing Media, Changing China



free-flowing information is not mere paranoia; some comparative social
science research indicates that allowing “coordination goods” like press
freedom and civil liberties significantly reduces the odds for authoritarian
regimes to survive in power."

What is the connection between information and antigovernment col-
lective action? The more repressive a regime, the more dangerous it is to
coordinate and engage in collective action to change that regime. Each indi-
vidual dares to participate only if the risk of participating is outweighed by
the potential benefits. One way to minimize the risk is the anonymity
afforded by large numbers. Standing on Tiananmen Square carrying an
antiregime sign is an act of political suicide if you are alone. It only makes
sense to demonstrate if you know that a crowd will turn out.

Even before the Internet was created, news stories could create focal
points for mobilizing mass protests. Cell phones and the Internet are even
more useful for coordinating group action as they provide anonymity to the
organizers and facilitate two-way communication of many to many. In April
1999, approximately ten thousand devotees of the Falun Gong spiritual sect
used cell phones and the Internet to secretly organize a sit-in that
surrounded the CCP and government leadership compound in Beijing. A
decade before, the fax machine was the communication technology that
made it possible for students to organize pro-democracy protests in Beijing’s
Tiananmen Square and more than 130 other cities. As the chapters in this
book detail, in recent years a combination of newspaper reports, Internet
communication tools, and cell phones has enabled student protests against
Japan, demonstrations against rural land seizures, and protests against envi-
ronmentally damaging industrial projects. The political possibilities of the
latest social networking technologies like Twitter (a homegrown Chinese
version is FanFou), Facebook (a Chinese version is Xiaonei), or the video-
sharing program YouTube (a Chinese version is Youku) have yet to be fully
tested in China."

As Michael Suk-Young Chwe points out in his book Rational Ritual,
media communication and other elements of culture make coordination
possible by creating “common knowledge” that gives each person the
knowledge that others have received the same message.”” When all news was
communicated through official media, it was used to mobilize support for
CCP policies: hence, the CCP had few worries about popular opposition.
Thomas Schelling made this point with a characteristically apt analogy:
“The participants of a square dance may all be thoroughly dissatisfied with

Changing Media, Changing China



the particular dances being called, but as long as the caller has the micro-
phone, nobody can dance anything else.”"* As the number and variety of
microphones have increased, so have the force of public opinion and the
risk of bottom-up mass action. The CCP propaganda authorities may have
been reading Schelling: A June 2009 People’s Daily commentary titled “The
Microphone Era” says, “In this Internet era, everyone can be an information
channel and a principal of opinion expression. A figurative comparison 1s
that everybody now has a microphone in front of him.”"

Examples like the 2009 antigovernment protests in Iran and the so-called
color revolutions in former Soviet states, as well as their own experiences,
make Chinese politicians afraid that the free flow of information through
the new media could threaten their rule. But it is worth considering the
other possibility, namely, that the Internet might actually impede a success-
ful revolutionary movement because venting online is a safer option than
taking to the streets; and the decentralized nature of online communication
splinters movements instead of integrating them into effective revolution-
ary organizations.'® Nevertheless, China’s leaders are too nervous to risk

completely ceding control of information.

MASS MEDIA IN TOTALITARIAN CHINA

In the prereform era, China had no journalism as we know it, only propa-
ganda. Highly conscious of public opinion, the CCP devoted a huge amount
of resources to managing popular views of all issues."” In CCP lingo, the
media were called the “throat and tongue” of the party; their sole purpose
was to mobilize public support by acting as loudspeakers for CCP policies."
The Chinese public received all of its highly homogenous information from
a small number of officially controlled sources.

As of 1979, there were only sixty-nine newspapers in the entire country,
all run by the party and government."” The standard template consisted of
photos and headlines glorifying local and national leaders on the front
page, and invariably positive reports written in formulaic, ideological prose
inside. Local news stories of interest such as fires or crimes were almost
never reported. What little foreign news was provided had to be based on
the dispatches of the government’s Xinhua News Agency. People read
the People’s Daily and other official newspapers in the morning at work—
offices and factories were required to have subscriptions. The 7 pM. news on

Changing Media, Changing China



China Central Television (CCTV) simply rehashed what had been in the
Peaple’s Daily.® Newspaper editorials and commentaries were read aloud by
strident voices over ubiquitous radio loudspeakers and then used as materi-
als for obligatory political study sessions in the workplace.

A steady diet of propaganda depoliticized the public. As political scien-
tist Ithiel de Sola Pool observed, “When regimes impose daily propaganda
in large doses, people stop listening.”' CCP members, government officials,
and politically sophisticated intellectuals, however, had to remain attentive.
To get the information they needed to do their jobs—and to survive during
the campaigns to criticize individuals who had made ideological mistakes
that periodically swept through the bureaucracies—the elite deciphered
the coded language of the official media by reading between the lines.
Sometimes this esoteric communication was intended as a signal from the
top CCP leaders to subordinates about an impending change in the official
line.”” Kremlinology and Pekinology developed into a high art not only in
foreign intelligence agencies, but also within Soviet and Chinese govern-
ment circles themselves. In chapter 8, Daniela Stockmann describes survey
research that she completed which shows that government officials and peo-
ple who work with the government continue to read the official press to
track policy trends.

A diet consisting solely of official propaganda left people craving trust-
worthy sources of information.”” As in all totalitarian states, a wide informa-
tion gap divided the top leaders from the public. Senior officials enjoyed
ample access to the international media and an extensive system of internal
intelligence gathered by news organizations and other bureaucracies (called
neican in Chinese). But the vast majority of the public was left to rely on
rumors picked up at the teahouse and personal observations of their neigh-
borhoods and workplaces. (In modern democracies, the information gap
between officialdom and the public has disappeared almost entirely: U.S.
government officials keep television sets on in their offices and learn about

international events first from CNN, not from internal sources.)
MEDIA REFORM
Beginning in the early 1980s, the structure of Chinese media changed.

Newspapers, magazines, and television stations received cuts in their gov-

ernment subsidies and were driven to enter the market and to earn revenue.

Changing Media, Changing China



In 1979 they were permitted to sell advertising, and in 1983 they were allowed
to retain the profits from the sale of ads. Because people were eager for
information and businesses wanted to advertise their products, profits were
good and the number of publications grew rapidly. As Qian Gang and David
Bandurski note in chapter 2, the commercialization of the media acceler-
ated after 2000 as the government sought to strengthen Chinese media
organizations to withstand competition from foreign media companies.

By 2005, China published more than two thousand newspapers and nine
thousand magazines.** In 2003, the CCP eliminated mandatory subscrip-
tions to official newspapers and ended subsidies to all but a few such papers
in every province. Even nationally circulated, ofhicial papers like Pegple’s
Daily, Guangming Daily, and Economics Daily are now sold at retail stalls and
compete for audiences. According to their editors, Guangming Daily sells
itself as “a spiritual homeland for intellectuals™; Economics Daily markets its
timely economic reports; and the People’s Daily promotes its authorita-
tiveness.”

About a dozen commercial newspapers with national circulations of
over 1 million readers are printed in multiple locations throughout the
country. The southern province of Guangdong is the headquarters of the
cutting-edge commercial media, with three newspaper groups fiercely
competing for audiences. Nanjing now has five newspapers competing for
the evening readership. People buy the new tabloids and magazines on the
newsstands and read them at home in the evening.

Though almost all of these commercial publications are part of media
groups led by party or government newspapers, they look and sound com-
pletely different. In contrast to the stilted and formulaic language of official
publications, the language of the commercial press is lively and colloquial.
Because of this difference in style, people are more apt to believe that the
content of commercial media is true. Daniela Stockmann’s research shows
that consumers seek out commercial publications because they consider
them more credible than their counterparts from the ofhicial media. Accord-
ing to her research, even in Beijing, which has a particularly large propor-
tion of government employees, only about 36 percent of residents read
official papers such as the People’s Daily, the rest read only semiofficial or
commercialized papers.

Advertisers and many of the commercial media groups target young and
middle-aged urbanites who are well-educated, afluent consumers. But

publications also seek to differentiate themselves and appeal to specific

Changing Media, Changing China



10

audiences. The Guangdong-based publications use domestic muckraking
to attract a business-oriented, cosmopolitan audience. Because they push
the limits on domestic political reporting—their editors are fired and
replaced frequently—they have built an audience of liberal-minded read-
ers outside Guangdong Province. According to its editors, Southern Weekend
(Nanfang Zhoumo), published by the Nanfang Daily group under the Guang-
dong Communist Party Committee, considered one of the most critical and
politically influential commercial newspapers, has a larger news bureau and
greater circulation in politically charged Beijing than it does in southern
China.”* The Communist Youth League’s popular national newspaper,
China Youth Fournal, has been a commercial success because it appeals to
China’s yuppies, the style-conscious younger generation with money to
spend. The national foreign affairs newspaper, Global Times, tries to attract
the same demographic by its often sensational nationalistic reporting of
international affairs, as [ discuss in chapter ro.

Media based out of Shanghai, the journalistic capital of China before the
communist victory in 1949, are comparatively “very dull and quiet,” accord-
ing to Chinese media critics. The cause they cite is that the city’s govern-
ment has been slow to relinquish control.”’” Shanghai audiences prefer
Southern Weekend, Global Times, and Nanjing’s Yangtze Evening News to Shang-
hai-based papers, and Hunan television to their local stations.”®

Journalists now think of themselves as professionals instead of as agents
of the government. Along with all the other changes referred to above, this
role change began in the late 1970s. Chinese journalists started to travel,
study abroad, and encounter “real” journalists. The crusading former editor
in chief of the magazine Caijing (Finance and Economy) and author of chapter
3, Hu Shuli, recalls that before commercialization, “the news media were
regarded as a government organization rather than a watchdog, and those
who worked with news organizations sounded more like officials than pro-
fessional journalists. [But] our teachers ... encouraged us to pursue careers

”2

as professional journalists.””” Media organizations now compete for the best
young talent, and outstanding journalists have been able to bid up their
salaries by changing jobs frequently. Newspapers and magazines are also
recruiting and offering high salaries to bloggers who have attracted large
followings. Yet most journalists still receive low base salaries and are paid by
the article, which makes them susceptible to corruption. Corruption ranges
from small transportation subsidies and “honoraria” provided to reporters

for coverage of government and corporate news conferences to outright

Changing Media, Changing China



corporate bribery for positive reporting and extortion of corporations by
journalists threatening to write damaging exposés (see chapter 3). Establish-
ing professional journalistic ethics is as difficult in China’s Wild West ver-
sion of early capitalism as it was in other countries at a similar stage of
development.

Some journalists also have crossed over to political advocacy. In one
unprecedented collective act, the national Economic Observer and twelve
regional newspapers in March 2010 published a sharply worded joint edito-
rial calling on China’s legislature, the National People’s Congress, to abol-
ish the system of household residential permits (hukou) that forces migrants
from the countryside to live as second-class citizens in the cities.”” The
authorities banned dissemination and discussion of the editorial but only
after it had received wide distribution. At the legislative session, govern-
ment leaders proposed some reforms of the hukou system, but not its aboli-

tion as demanded by the editorial.

MEDIA FREEDOM AND GOVERNMENT CONTROL

All authoritarian governments face hard choices about how much effort and
resources to invest in controlling various forms of media. In China, as in
many other nondemocracies, television is the most tightly controlled. As
Chinese television expert Miao D1 explains in chapter 4, “because of televi-
sion’s great influence on the public today—it is the most important source
of information for the majority of the population, reaching widely into
rural as well as urban areas—it remains the most tightly controlled type
of medium in China by propaganda departments at all administrative
levels.” All television stations are owned by national, provincial, municipal
or county governments and used for propaganda purposes. Yet television
producers must pay attention to ratings and audiences if they want to earn
advertising revenue. As Miao Di puts it, “television today is like a double-
gendered rooster: propaganda departments want it to crow while finance
departments want it to lay eggs.” The way most television producers recon-
cile these competing objectives is to “produce leisurely and ‘harmless’
entertainment programs,” not hard news or commentary programs. Yet
exceptions exist; Hunan television has found a niche with a lively nightly
news show that eliminates the anchor and 1s reported directly by no-necktie

journalists.

Changing Media, Changing China

11



12

In the print realm, the government controls entry to the media market by
requiring every publication (including news Web sites with original content) to
have a license and by limiting the number of licenses. Only a handful of
newspapers, magazines, and news Web sites are completely independent and
privately financed. The rest may have some private financing but remain as
part of media groups headed by an official publication and subordinate to a
government or CCP entity that is responsible for the news content and
appoints the chief editors. The chief editor of Global Times, appointed by the
editors and CCP committee of People’s Daily, acknowledged this in my inter-
view with him: “If we veer too far away from the general direction of the
upper level, I will get fired. I know that.” However, there is a degree of varia-
tion. For example, magazines are somewhat more loosely controlled than
newspapers, presumably because they appear less frequently and have smaller
readerships. Additionally, newspapers focusing on economics and business
appear to be allowed wider latitude in what they can safely report.

The publication that set a new standard for bold muckraking journalism
1s Caijing (Finance and Economics), a privately financed independent biweekly
business magazine with a relatively small, elite readership. In chapter 3,
former Caijing editor in chief Hu Shuli explains that “the Chinese govern-
ment’s control of the economic news arena, both in terms of licensing and
supervision, has been relatively loose when compared with control over
other news . .. [so much so that] even in the aftermath of the Tiananmen
Square event of 1989, economic news was little affected by censorship, while
all other kinds of news were strictly monitored and controlled.” Her analy-
sis of the emergence of financial journalism in China recognizes the path-
breaking role of private entrepreneurs and professional journalists, but also
credits the “reform-minded economic officials” who appreciate the impor-
tance of a free flow of information for the effective functioning of a market
economy. She notes that these economic officials didn’t call out the CCP
Propaganda Department even when Caijing broke an embarrassing scandal
about the Bank of China’s IPO in Hong Kong at the very time when the
National People’s Congress was holding its annual meeting; this is consid-
ered a politically sensitive period during which the propaganda authorities
usually ban all bad news. Evan Osnos, in his New Yorker profile of Hu Shuli,
observes that the differences among senior officials on media policy may
protect Caijing, the magazine “had gone so far already that conservative
branches of the government could no longer be sure which other officials

supported it.”*!

Changing Media, Changing China



In 2010, Hu Shuli and most of the staft of Caijing resigned in a conflict
with the magazine’s owners over editorial control and established Caixin
Media, which publishes a weekly news magazine (Century Weekly), a monthly
economic review (China Reform), and a Web site (Caing.com). Caixin is
the first media organization in China to establish a Board of Trustees to
safeguard its journalistic integrity. Caijing, its reputation damaged by the
mass exodus of its journalists, 1s seeking to recoup by publishing exciting
stories such as one that urged that Hubei governor Li Hongzhong be fired
if he failed to apologize for ripping a journalist’s tape recorder out of her
hand when she challenged him at a press conference with a question he
didn’tlike.”” The heated competition between the two media groups is likely
to drive them to venture beyond business journalism with taboo-breaking
stories that test the tolerance of the government.

Although China’s leaders have embraced the Internet as a necessary ele-
ment of the information infrastructure for a modern economy, as the size of
the online public has grown, they have invested more and more heavily in
controlling online content and containing its powerful potential to mobilize
political opposition. The Internet offers individuals the means to learn about
fast-breaking events inside and outside China, to write and disseminate their
own commentaries, and to coordinate collective action like petitions, boy-
cotts, and protests. The concept of the Netizen (wangmin) is laden with polit-
ical meaning in a system lacking other forms of democratic participation.”” As
Xiao Qiang, the UC Berkeley—based editor of China Digital Times, observes in
chapter 9, “The role of the Internet as a communications tool is especially
meaningful in China where citizens previously had little to no opportunity
for unconstrained public self-expression or access to free and uncensored
information. Furthermore, these newfound freedoms have developed in spite
of stringent government efforts to control the medium.”

From the standpoint of the CCP leaders, the Internet is the most potent
media threat. Young and well-educated city dwellers, whose loyalty is cru-
cial for the survival of CCP rule, flock to the Internet for information,
including information from abroad.** That 1s why the CCP reacted so
defensively to the Google showdown and firmly refuses to permit unfiltered
searches. Additionally, the Internet’s capability for many-to-many two-way
communication facilitates the coordination of collective action around the
common knowledge of online information. There is no way for CCP lead-
ers to predict whether virtual activism will serve as a harmless outlet for

venting or a means to mobilize antigovernment protests in the street.

Changing Media, Changing China

3



Government controls include the “Great Firewall,” which can block
entire sites located abroad and inside China and ingenious technological
methods to filter and inhibit searches for keywords considered subversive.
But as Xiao Qiang notes in chapter 9, “the government’s primary strategy is
to hold Internet service providers and access providers responsible for the
behavior of their customers, so business operators have little choice but to
proactively censor content on their sites.” In addition, human monitors are
paid to manually censor content.

Ever since the Mao Zedong era, the methods used by CCP leaders to
inculcate political loyalty and ideological conformity have reflected an acute
awareness that peer groups have a more powerful impact on individual atti-
tudes than authority figures. Itis for this reason that every Chinese citizen was
required to undergo regular criticism and self-criticism in small groups of
classmates or coworkers. Today’s propaganda officials are applying this insight
to their management of the information environment created on the Internet.
To augment its censorship methods and neutralize online critics, the CCP
has introduced a system of paid Internet commentators called the Fifty-Cent
Army (wu mao dang). Individuals are paid approximately fifty cents in Chinese
currency for each anonymous message they post that endorses the govern-
ment’s position on controversial issues. Local propaganda and Youth League
officials are particularly keen to adopt this technique.”” These messages create
the impression that the tide of social opinion supports the government, put
social and psychological pressure to conform on people with critical views,
and thereby presumably reduce the possibility of antigovernment collective
action. The July 2009 regulation that bans news Web sites from conducting
online polls on current events and requires Netizens to use their real names
when posting reactions on these sites appears to have the same aim of disrupt-
ing antigovernment common knowledge from forming on the Internet.*

The large commercial news Web sites Sina.com, Sohu.com, and Netease.
com are probably the second most widely used source of information in
China after television, and the first place better-educated people go for
their news. These sites have agreements with almost every publication in
China (including some blogs) and many overseas news organizations that
allow them to compile and reproduce their content and make it available to
millions of readers. They are privately owned and listed on NASDAQ,, but
they are politically compliant, behaving more or less like arms of the gov-
ernment. To keep their privileged monopoly status, they cooperate closely
with the State Council Information Office, which sends the managers of the

Changing Media, Changing China



Web sites SMS text messages several times a day with “guidance” on which
topics to avoid. The Information Office also provides a list of particularly
independent publications that are not supposed to be featured on the front
page. The news sites have opted to reduce their political risks by posting
only hard news material that has first been published elsewhere in China.
Although they produce original content about such topics as entertainment,
sports, and technology, they never do so with respect to news events. Fur-
thermore, with very rare exceptions, such as the ¢/ attacks, they never
publish international media accounts of news events directly on the site.

Despite the CCP hovering over it, the Internet constitutes the most free-
wheeling media space in China because the speed and decentralized struc-
ture of online communication present an insuperable obstacle to the censors.
In Xiao Qiang’s words from chapter 9, “When one deals with the blogo-
sphere and the whole Internet with its redundant connections, millions of
overlapping clusters, self-organized communities, and new nodes growing in
an explosive fashion, total control is nearly impossible.” In the short time
before a posting can be deleted by a monitor, Netizens circulate it far and
wide so it becomes widely known. For example, speeches from foreign lead-
ers, like President Obama’s inaugural address, are carefully excerpted on
television and in newspapers to cast China in the most positive light. Yet on
the Internet you can find the full, unedited version if you are motivated to
search for it. There is no longer any hope for authorities to prevent the
possibly objectionable statements about China by politicians in Washington,
Tokyo, or Taipei, or the cell phone videos and photographs of violent pro-
tests in Lhasa or Urumgj, from reaching and arousing reactions from the
online public. Once news attracts attention on the Internet, the audience-
seeking commercial media are likely to pick it up as well. Xiao Qiang argues
that “the rise of online public opinion shows that the CCP and government
can no longer maintain absolute control of the mass media and information,”
and that the result is a “power shift in Chinese society.”

HOW ARE THE COMMERCIAL MEDIA AND INTERNET
CHANGING CHINESE POLITICS?

Like all politicians, Chinese leaders are concerned first and foremost about
their own survival. A rival leader could try to oust them. A mass protest

movement could rise up and overthrow them, especially if a rival leader

Changing Media, Changing China

5]



16

reaches out beyond the inner circle to lead such a movement. If leaders lose
the support of the military, the combination of an elite split and an opposi-
tion movement could defeat them. The trauma of 1989 came close to doing
just that. Thousands of Chinese students demonstrated in Beijing’s Tianan-
men Square and over 130 other cities, and CCP leaders disagreed on how to
handle the demonstrations. The CCP’s rule might have ended had the military
refused to obey leader Deng Xiaoping’s order to use lethal force to disperse
the demonstrators. In that same year, democracy activists brought down the
Berlin Wall, and communist regimes in the Soviet Union and Eastern
Europe began to crumble. No wonder that since 1989, China’s leaders have
worried that their own days in power are numbered.

Because commercial journalism was still in its infancy and the Internet
had not yet been built, the mass media played a more minor role in the 1989
crisis than it has since then. During the crisis, students, frustrated by what
they considered the biased slant of the official press, spread the word about
their movement by giving interviews to the foreign press and sending faxes
abroad. One market-oriented publication, the World Economic Herald, based
in Shanghai, faced down Jiang Zemin, then the party secretary of the city,
and published uncensored reports. The restive journalists at the People’s
Daily and other official papers, with the blessing of some liberal-minded
officials in the Propaganda Department, reported freely on the student
movement for a few days in May. The Communist Party leaders were
almost as worried about the journalists’ rebellion as they were about the
students’ one.”” After the crackdown, party conservatives closed down sev-
eral liberal newspapers including the World Economic Herald and blamed the
crisis in part on the loosening controls over the press that had been intro-
duced by former leaders Zhao Ziyang and Hu Yaobang.*

Since Tiananmen, Chinese leaders have paid close attention to the
destabilizing potential of the media. The formula for political survival
that they adopted, based on their 1989 experience, focuses on three key
tasks:*

* Prevent large-scale social unrest
* Avoid public leadership splits
* Keep the military loyal to the CCP

The three dicta are interconnected: if the leadership group remains cohe-
sive despite the competition that inevitably arises within it, then the CCP
and the security police can keep social unrest from spreading out of control

Changing Media, Changing China



and the government will survive. Unless people receive some signal of per-
mission from the top, protests will be suppressed or fizzle out before they
grow politically threatening. But if the divisions among the top leaders
come into the open as they did in 1989, people will take to the streets with
little fear of punishment. Moreover, were the military leadership to split or
abandon the CCP, the entire regime could collapse.

Though commercialization of the media and growth of the Internet
have consequences across all three dimensions, today their effects are felt
primarily in the efforts to prevent large-scale social unrest. As the chapters
in this book describe, the media and Internet are changing the strategic
interactions between leaders and the public as the leaders struggle to head

off unrest and maintain popular support.

WATCHDOG JOURNALISM: HOW TO REACT
WHEN THE DOG BARKS

As noted earlier, the politicians at the top of the CCP are of two minds
about whether the media and Internet prevent or encourage large-scale
social unrest. On the positive side, the media and Internet provide informa-
tion on problems so that national leaders can address them before they
cause crises. But on the negative side, the market-oriented media and Inter-
net have the subversive effect of facilitating collective action that could turn
against CCP rule.

The elite’s extreme nervousness about potential protests makes them
highly responsive when the media report on a problem. The pressure to
react is much greater than it was in the prereform era when the elite relied
entirely on confidential internal reporting within the bureaucracy to learn
about problems on the ground. Once the media publicize an issue and the
issue becomes common knowledge, then the government does not dare
ignore it.

Chinese journalists take particular pride in exposés that actually lead to
improved governance and changes in policy. One of the earliest and best
examples was the reporting about the 2003 death in detention of Sun Zhigang,
a young college graduate who had migrated to Guangdong from his native
Hubei Province. Qian Gang and David Bandurski, as well as Benjamin Liebman,
describe in chapters 2 and 7 how the initial newspaper story published by the
Southern Metropolis Daily, a bold Guangdong commercial newspaper, circulated

Changing Media, Changing China

17



18

throughout the country on the major news Web sites and transformed Sun’s
death into a cause célebre that sparked an emotional outpouring online. This
emotional outpouring in turn inspired a group of law students to take the
issue of the detention and repatriation of migrants directly to the National
People’s Congress. Only two months after the first article, Premier Wen
Jiabao signed a State Council order abolishing the practice of detaining
migrants who did not carry a special identification card and shipping them
back to their homes.

Although such instances of actual change in policy are rare, public apol-
ogies by high-level officials in response to media criticism are becoming
more common. In 2001, Premier Zhu Rongji became the first PRC leader to
apologize to the public for a cover-up when he took responsibility for an
explosion that killed forty-seven children and staff in a rural school where
the students were manufacturing fireworks. Premier Zhu initially had
endorsed the far-fetched explanation offered by the local officials of a
deranged suicide bomber. But when, despite a blackout of the Chinese
media, the accounts of Hong Kong and foreign journalists who had inter-
viewed villagers by telephone spread in China over the Internet, Premier
Zhu offered his apology in a televised press conference.*

Premier Wen Jiabao has followed the example of his predecessor. He
apologized for the melamine-tainted milk and infant formula that killed
six and sickened hundreds of thousands of babies. The massive food safety
story was originally suppressed by propaganda authorities in the lead-up
to the 2008 Olympics, but the scandal was broken by the local press in
Gansu Province and the official Xinhua News Service following the games.
Premier Wen also apologized for the crippling snowstorms in January 2008
that stranded millions of Chinese eager to get home for the Spring Festival
break.

To deflect blame and show how responsive it is to media revelations of
official negligence or malfeasance, the central government also has sacked
the senior officials implicated in such scandals. The number of such high-
profile firings or resignations has increased over the past decade with the
growth of investigative journalism. Several good examples are described in
this book.

Increasingly, officials at all levels are making a conspicuous show of
their receptiveness to online public opinion. They publicize their chats with
Netizens. Government agencies have opened up Web sites for citizens’ petitions.

Law enforcement officers have starting inviting Netizens to provide infor-

Changing Media, Changing China



mation for their criminal investigations. In one case, a creative local propa-
ganda official who was a former Xinhua reporter invited a number of bloggers
to join a commission investigating the suspicious death of a prisoner. The
bloggers had ridiculed as implausible the police’s explanation that the pris-
oner had walked into the cell wall during a blindman’s bluff game among the
prisoners; they thought police brutality must be the explanation. The debate
died down after the commission released a report that said they knew too
little to conclude what had happened and the provincial prosecutors
announced the prisoner had not died during a game but had been beaten by
another prisoner. The official proudly explained that he had defused the
issue by showing that “public opinion on the Internet must be solved by

means of the Internet.”"!

MONITORING LOCAL OFFICIALS

Every government needs information about how its officials are performing
their jobs in order to effectively implement its policies. The top officials of
China’s thirty-three provinces are appointed by the CCP central leaders in
Beijing. Yet the central leaders are continually frustrated by their inability
to get regional officials to follow their orders. In a rapidly growing market
economy, the old top-down bureaucratic methods of monitoring local
officials are no longer working. Local officials benefit more by colluding
with local businesses to promote economic growth by spending on big
development projects than by providing such social goods as environmental
protection, health care, education, and quality food and medicine that are
mandated but not fully funded by the central government. Corruption at
the local level is rampant. Yet the poor provision of social goods by corrupt
local officials could heighten public resentment against the government and
threaten CCP rule on the national level.

Theoretically, there are several ways that Beijing could resolve the dilemma
of how to oversee the performance of local officials. It could allow citizens to
elect their own local leaders. It also could permit independent NGOs to mon-
itor the performance of local leaders. A fully autonomous court system in
which prosecutors put corrupt officials on trial and citizens sue for the bene-
fits being denied them also would help. But CCP leaders have been too afraid
of losing control to undertake such fundamental institutional reforms. They
have chosen instead to rely on the mass media to serve as a fire alarm to alert

Changing Media, Changing China

19



20

the center to problems at lower levels.*” From their perspective, using the
media looks like a less dangerous approach because they stll license media
outlets and appoint most of their top editors, thereby retaining some power to
rein in errant outlets. Media revelations of local malfeasance also benefit the
center by deflecting blame for problems away from themselves and onto local
officials. The publicity appears to be working; surveys indicate that Chinese
people are more critical of the performance of local officials than of central
ones, in contrast to the pattern in American politics.

The center’s interest in using the media to monitor local officials has been
evident since the mid-199o0s. CCTV, with the encouragement of the powerful
propaganda czar Ding Guangen (see chapter 2), created a daily program
called Focus (Finodian Fantan) to investigate issues at lower levels in 1994. Miao
Di, in chapter 4, discusses Focus in some detail. The program was blessed
with high-level political support, having been visited by three Chinese pre-
miers and praised by China’s cabinet, the State Council. The show attracted
a wide viewership and strengthened the credibility of television news over-
all. However, because local ofhcials intervened so frequently to block exposés
of their misdeeds, the show now has become much less hard-hitting.

The central authorities tolerate greater press openness on the type of
problems that, if left unreported and unsolved, might stir up serious popular
dissatisfaction—in particular, problems with water and air pollution as well
as food and medicine quality. Some national-level environmental officials
have become adept at using media events such as, televised hearings on the
environmental impact of important projects to mobilize public pressure on
lower-level officials to comply with centrally adopted policies that are envi-
ronmentally conscious. Veteran journalist Zhan Jiang describes the pattern
in chapter 5, on environmental reporting: “as a general rule the center has an
interest in receiving information that reduces the information gap between
the center and localities regarding potentially volatile problems resulting
from negligence by local officials.” However, as he illustrates with the case
of the Songhua River chemical spill once journalists pull the fire alarm and
alert Beijing and the public to a crisis, then the center tries to reassert con-
trol over the media to cool oft public emotions and convey an image of a
competent government that 1s solving the problem.

Recently, the central official media have been given the green light to pull
the alarm on abuses by local officials. For years, reports have been circulating
in the foreign human rights community and the international press about
provincial and municipal governments that detain local citizens who have

Changing Media, Changing China



come to Beijing to petition central officials about their grievances with local
officials. They lock up the pettioners in illegal detention centers (“black
jails”) on the outskirts of Beijing, ostensibly for “legal education,” and then
ship them back home. In November 2009, the official magazine Outlook
(Liaowang) broke the story of these illegal jails and the report appeared on the
Xinhua Web site.*

Not surprisingly, local officials are wary of media watchdogs and do
what they can to fence them out. As Tsinghua University journalism profes-
sor Li Xiguang has noted, “The central government, in the fight against the
widespread corruption of the local government, encourages journalists to
write exposes of the corruption. But the local governments are very much
protective of themselves and of their power, so there is a conflict between
the central government and the local government in dealing with journal-
ists.”* Censorship by provincial and local branches of the CCP Propaganda
Department and the State Council Information Office is viewed by journal-
ists as tighter than that at the national level. The essays in this book offer
numerous examples of local governments’ blackouts of critical news stories
and the strategies journalists and activists use to evade them.

Ever since the 1990s, regional commercial newspapers have been doing
investigative reporting of corruption and other abuses on the part of local
officials, but only outside their own home provinces. This practice is
called cross-regional reporting (yidi jiandu). Since all local newspapers are
part of media groups belonging to the local government and CCP estab-
lishment, editors naturally are inhibited from biting the hand that feeds
them. Exciting stories about the sins of other people’s officials may be
second best but are better than nothing. Reporters are willing to brave
police harassment or violent attacks by paid thugs to get the goods on bad
governance by officials in other places. Often they don’t have to go to the
scene to report the story. As Ben Liebman describes in chapter 7, journal-
ists blocked by local bans from writing about local malfeasance can simply
e-mail the information to colleagues from other regions who then write
the exposé.

Complaints from provincial and municipal officials about nosy reporters
pushed the CCP Propaganda Department to ban the practice of cross-
regional reporting in 2004. Because the order was largely ignored, a year later
provincial leaders raised the issue again, this time at the level of the Polit-
buro.” Provincial leaders are a powerful group within the CCP, constituting
the largest bloc in the Central Committee and one-quarter of the Politburo.

Changing Media, Changing China

21



22

The interests of these leaders incline them to favor tighter restrictions on
investigative journalism. As a result of their complaints, cross-regional report-
ing has been restricted to stories about officials at the county level or below.
Only national-level media dare to publish exposés of provincial and municipal
officials, and even then they usually wait until they get wind of an official
investigation before reporting on the case.

Meanwhile, local officials are learning the art of spin; they hold press
conferences and online chats with Netizens to present an appearance of
openness and candor—for example, Chongqing Party Secretary Bo Xilai
invited television cameras to broadcast live his negotiations with striking
taxi drivers in 2009.

The expansion of Internet access and the growth of the Web also make
it increasingly difficult for local officials to enforce media blackouts on
sensitive issues. Several chapters in this book discuss the 2007 case of the
Xiamen PX chemical plant, a project ultimately defeated by the mobiliza-
tion of environmentally conscious public opinion that breached a local
media blockade. As Xiao Qiang tells the story (chapter 9), the outcome
resulted from the “gap in control between local authorities as well as
between local and central authorities [that] can provide a space for Neti-
zens to transmit information. . . . One of the most vocal advocates for the
issue was the blogger Lian Yue, whose Weblog was not hosted within Fujian
Province. Because officials outside Fujian, including the central govern-
ment, did not share the local government’s interest in censoring news about
the PX plant, Lian Yue was able to continue his Weblog and even get cover-

age in newspapers published outside Fujian.”

MEDIA CREDIBILITY AND GOVERNMENT
TRANSPARENCY

Competition from the commercial media and the Web-based media has
created what Qian Gang and David Bandurski call a credibility gap prob-
lem for the ofhicial media. In chapter 2, they compare the ways stories are
covered in various kinds of newspapers, vividly illustrating that commercial
newspapers’ reporting is far more informative and reliable than that found
in official newspapers. Readers are abandoning the official media, and their
preference is heightened during crises that arouse their interest and moti-
vate them to search for reliable information.

Changing Media, Changing China



