


Newspapers and the Journalistic 
Public in Republican China

Offering an entirely new approach to understanding China’s journalism history, 
this book covers the Chinese periodical press in the first half of the twentieth 
century.
	 By focusing on five cases, either occurring in or in relation to the year 1917, 
this book emphasizes the protean nature of the newspaper and seeks to challenge 
a press historiography which suggests modern Chinese newspapers were pro-
duced and consumed with clear agendas of popularizing enlightenment, modern-
ist, and revolutionary concepts. Instead, this book contends that such a 
historiography, which is premised on the classification of newspapers along the 
lines of their functions, overlooks the opaqueness of the Chinese press in the 
early twentieth century.
	 Analyzing modern Chinese history through the lens of the newspaper, this 
book presents an interdisciplinary and international approach to studying mass 
communications. As such, this book will be useful to students and scholars of 
Chinese history, journalism, and Asian Studies more generally.

Qiliang He is Associate Professor of History at Illinois State University. He has 
published several books, including Feminism, Women’s Agency, and Communi-
cation—The Case of Huang-Lu Elopement (2018) and Gilded Voices: Eco-
nomics, Politics, and Storytelling in the Yangzi Delta since 1949 (2012).



Routledge Studies in the Modern History of Asia

128	 World War Two Legacies in East Asia 
China Remembers the War 
Chan Yang

129	 Civil Society and Postwar Pacific Basin Reconciliation 
Wounds, Scars, and Healing 
Edited by Yasuko Claremont

130	 Korean National Identity under Japanese Colonial Rule 
Yi Gwangsu and the March First Movement of 1919 
Michael D. Shin

131	 English Language Teaching during Japan’s Post-war Occupation 
Politics and Pedagogy 
Mayumi Ohara and John Buchanan

132	 China and Southeast Asia 
Historical Interactions 
Edited by Geoff Wade and James K. Chin

133	 Southeast Asian Education in Modern History 
Schools, Manipulation, and Contest 
Edited by Pia Jolliffe and Thomas Richard Bruce

134	 The Colonisation and Settlement of Taiwan, 1684–1945 
Land Tenure, Law and Qing and Japanese Polices 
Ruiping Ye

135	 Newspapers and the Journalistic Public in Republican China 
1917 as a Significant Year of Journalism 
Qiliang He

For a full list of available titles please visit: www.routledge.com/Routledge-
Studies-in-the-Modern-History-of-Asia/book-series/MODHISTASIA

http://www.routledge.com
http://www.routledge.com


Newspapers and the 
Journalistic Public in 
Republican China
1917 as a Significant Year of Journalism

Qiliang He



First published 2019 
by Routledge 
2 Park Square, Milton Park, Abingdon, Oxon OX14 4RN

and by Routledge 
711 Third Avenue, New York, NY 10017

Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group, an informa business

© 2019 Qiliang He

The right of Qiliang He to be identified as author of this work has been 
asserted by him in accordance with sections 77 and 78 of the Copyright, 
Designs and Patents Act 1988.

All rights reserved. No part of this book may be reprinted or reproduced or 
utilized in any form or by any electronic, mechanical, or other means, now 
known or hereafter invented, including photocopying and recording, or in 
any information storage or retrieval system, without permission in writing 
from the publishers.

Trademark notice: Product or corporate names may be trademarks or 
registered trademarks, and are used only for identification and explanation 
without intent to infringe.

Every effort has been made to contact copyright holders for their 
permission to reprint material in this book. The publishers would be 
grateful to hear from any copyright holder who is not here acknowledged 
and will undertake to rectify any errors or omissions in future editions of 
this book.

British Library Cataloguing-in-Publication Data 
A catalogue record for this book is available from the British Library

Library of Congress Cataloging-in-Publication Data 
Names: He, Qiliang, 1974- author.
Title: Newspapers and the journalistic public in Republican China : 1917 
as a significant year of journalism / Qiliang He.
Description: London : New York, NY : Routledge, 2018. |  
Series: Routledge studies in the modern history of Asia ; 135 | Includes 
bibliographical references and index.
Identifiers: LCCN 2018028424| ISBN 9781138344693 (hardback) | 
ISBN 9780429438325 (ebook) | ISBN 9780429796692 (epub) | ISBN 
9780429796685 (mobipocket encrypted)
Subjects: LCSH: Journalism–China–History–20th century. | Newspaper 
publishing–China–History–20th century.
Classification: LCC PN5364 .H44 2018 | DDC 079.5109/04–dc23
LC record available at https://lccn.loc.gov/2018028424

ISBN: 978-1-138-34469-3 (hbk) 
ISBN: 978-0-429-43832-5 (ebk)

Typeset in Times New Roman 
by Wearset Ltd, Boldon, Tyne and Wear

https://lccn.loc.gov


This book is dedicated to my father, He Yulin (1938–2012), 
who let me know what censorship was and how to live with it





Contents

	 List of figures� x
	 Preface� xi

	 Introduction� 1

1917  3
An overview of scholarship on journalism in China  5
“Bao,” “xinwen,” and rumor  7
The use of newspapers  11
Hu Zhengzhi, Dagong bao, and literati-cum-political 

commentators: Part I  15
Missouri-style journalism education and liberals in Republican 

China: Part II  18
Xiaobao, public sphere, and the news network: Part III  22

Part I
1917: Hu Zhengzhi, Dagong bao, and literati-cum-political 
commentators� 51

1	 Between literati and journalists: Hu Zhengzhi and 
Dagong bao in the late 1920s� 53

Hu Zhengzhi and warlordist politics in the late 1910s  55
Reforming Dagong bao, 1916–20  57
Dagong bao’s coverage of Zhang Xun’s Restoration of Manchu 

Rule  61
The legacy of the late-1910s Dagong bao  68
“Literati-cum-political commentators” revisited  74
Conclusion  81



viii    Contents
Part II
1917: Missouri-style journalism education and liberals in 
Republican China� 97

2	 From Missouri to Shanghai: Maurice E. Votaw and the 
transplantation of American journalism education to China 
in the Republican times� 99

Maurice E. Votaw in pre-St. John’s years  101
St. John’s University  104
The Department of Journalism at St. John’s University  107
The predicament of transplanting Missouri-style journalism into 

St. John’s  114
Chinese journalists’ bias against journalism education  117
Woo Kya-tang: a case study  118
St. John’s and Yenching—a comparison  120
Conclusion  124

3	 Between liberalism and censorship: Ma Xingye and the 
Central Daily News, the 1920s–1940s� 136

From Missouri to the Central Political Institute  139
The Central Daily News  142
Ma Xingye’s “creed of Chinese journalists”   156
Conclusion  163

Part III
1917: Xiaobao, public sphere, and the news network� 177

4	 The birth of a republic: the 1917 courtesan election and the 
rise of a public sphere in the Xiaobao press� 179

The Flower-list Elections  182
The 1917 courtesan election  185
The politicization of the 1917 election  196
Conclusion  208

5	 The murder of Lianying: news, news network, and 
modernity in 1920s Shanghai� 222

The coverage of the murder in the press  224
“News fiction”  230
The theater  235



Contents    ix

The film  241
From Lianying to Yan Ruisheng  244
Other means of communication  248
Conclusion  250

	 Afterword: from the use of the newspaper to the use of the 
Internet� 263

	 Bibliography� 272
	 Index� 300



Figures

I.1	 The two protagonists of Street Angel (Malu tianshi, 1937) 
papered their walls with newspapers� 13

2.1	 Portrait of Maurice Votaw� 101
2.2	 The first class of journalism at St. John’s University of 

Shanghai� 103
4.1	 Lianying’s photo in 1917� 205
5.1	 Photos from Yan Ruisheng� 243



Preface

The present book project started with a casual chat between Yong Volz (then 
Zhang Yong) and me on her dissertational topic over a dozen years ago. During 
the conversation, she told me that John Benjamin Powell, a Missourian journal-
ist, arrived in China in 1917. At that moment, I was also working on my doctoral 
thesis on sensationalism in 1920s Shanghai. One of the protagonists in my dis-
sertation, Lianying, stood out as a superstar in a courtesan contest in 1917. So, 
Yong’s information amazed me and prompted me to take another look at this 
specific year. Initially, I was thinking about creating a panel about journalism 
history and the year of 1917 with Yong and someone else. But that didn’t 
happen. Beginning in 2015, I made up my mind to work out a manuscript 
independently.
	 My interest in journalism and its history could be dated back to my child-
hood. My father, He Yulin, worked as an editor on two journals affiliated with 
Shanghai University. Over the years, he complained about the communist 
leaders’ stifling control over the journals and their intervention in his editorship. 
Meanwhile, he was also a very prolific writer for numerous periodicals in China. 
Before I graduated from Shanghai Jiaotong University, he intended to make an 
arrangement so that I could work for a newspaper, but in vain. I had long been 
interested in journalism because of my father’s career. Occasionally, he hired me 
as a part-time proofreader of his journals. During my middle-school and high-
school years, moreover, I had ample opportunities to read all kinds of news-
papers and magazines free of charge. Facing so many choices, I became picky 
when reading. I learned to skip uninteresting (at least for me) essays and directly 
focus on content that fascinated me, such as sports news. I also observed my 
grandmas and my mom wrap up fruit and other stuff with newspapers in the 
1970s and 1980s. Thus, I came to realize that a reader might not read everything 
printed in the periodicals, and a consumer could use the newspapers for other 
reasons.
	 That is precisely the central theme of this book. I call attention to the multiple 
uses of the newspaper in twentieth-century China, despite enlightenment, parti-
san, and radical intellectuals’ efforts to make it an instrument of propaganda. In 
this book, I’ve attempted to underscore the newspaper’s capacity to accom-
modate the needs of the maximal readership, rather than serving particular 



xii    Preface

interest groups. In so doing, I cite five cases—all in relation to the year of 
1917—to show that the newspaper inherently defies easy categorization. 
Timothy Weston clearly agrees with me on that and has lent me a lot of support. 
I really appreciate his help, without which the publication of this book is imposs-
ible. Of course, I came to know Weston because of Li Shangyang of East China 
Normal University. Therefore, I would also thank Li here.
	 The final two chapters of the book are somehow derived from the first portion 
of my doctoral dissertation at the University of Minnesota. Therefore, I thank all 
the members of my doctoral dissertation committee: Ann Walter, Liping Wang, 
Ted Farmer, Christ Isett, Lary May, and Maki Isaka (then known as Maki 
Morinaga). Other professors in Minnesota have also helped me work out my dis-
sertation. Tom Wolfe discussed journalism in both Russia and China with me 
quite extensively. Professor Chin-chuan Lee has never taught me in the class-
room, but has had an enormous impact on my scholarship on journalism history. 
His writings in both English and Chinese are highly impressive and inspiring. I 
come up with many of my points in this book on the basis of his. In summer 
2015, I had the good fortune to meet with Professor Lee in Hong Kong, although 
he could hardly recognize me in the beginning. Many of his Ph.D. students—
Dong Dong, Su Weiqun (Wendy Su), and, of course, Yong Volz—have been my 
friends. Qin Fang, my ex-colleague in Minnesota and now the professor at 
Capital Normal University, helped me find copies of the Central Daily News 
(Zhongyang ribao). I appreciate her unreserved support.
	 I have also benefited from help and encouragement from others. Bryna 
Goodman has worked on newspapers and the history of Shanghai for decades. I 
keep learning from her by reading her works and through discussions with her 
face-to-face. Archivists, whose names I have forgotten (Sorry about that!), at the 
State Historical Society of Missouri and the University Archive, University of 
Missouri-Columbia, were extraordinarily knowledgeable and patient when I was 
searching archival materials in Missouri in March 2015. Xuan Mingmin, then a 
graduate student in journalism and communications at Mizzou, also greeted me 
with warmth then. Elizabeth Oyler, then Associate Professor in Japanese literature 
at the University of Illinois, and Hong Yu of Shanghai Normal University invited 
me to give talks at their universities in 2016. Hong Yu has also been generous in 
sharing his research and database with me. Professor Sudipa Topdar, my colleague 
at Illinois State University (ISU), organized a talk for me that year. During my pre-
sentation at ISU, Professor Katrin Paehler, also my colleague, reminded me of the 
existence of the network of communication in the context of early modern 
Germany. I also thank Tony Crubaugh, ex-chair of the history department, because 
he pushed me so hard over the years and tried his best to allocate resources for me 
to finish up my research and writing. It is fair to argue that, although I have already 
developed the idea of “1917” back to my days in Minnesota, this book project is a 
product entirely made in Illinois. For that reason, I need to thank Professor Lou 
Perez for having hired me and brought me to Illinois in 2014.
	 Of course, I’m thankful that various institutions have offered me assistance at 
different moments. Aside from the two archives in Missouri, I have been helped 



Preface    xiii

by the staff of the Shanghai Municipal Archives and the Second Historical 
Archives of China in Nanjing. Many thanks go to institutions such as the Shang-
hai Library, the Harvard-Yenching Library, the Hoover Institution Library and 
Archives, the C. V. Starr East Asian Library of the University of California, Ber-
keley, the East Asian Library of the University of Minnesota, the library at the 
University of South Carolina Upstate, and the Milner Library of ISU. The history 
department of ISU provided me with startup funds for research. ISU’s College 
of Arts and Sciences funded my researches between 2014 and 2016 for this 
project. Back to my days in Minnesota, I felt honored to receive the Albert and 
Virginia Wimmer Fellowship, the Walter Judd Fellowship, and the grant of the 
Graduate Research Partnership Program to conduct my research and write up my 
dissertation. I’d like to thank all those institutions. Of course, I continue to thank 
Douban.com, as I did last time, for affording me an online platform of rearran-
ging bibliography and exchanging up-to-date academic information with other 
users. This website has simply changed my way of doing research. I particularly 
thank East Asian History for having published my article in 2016. The first 
chapter of the present book is based on that article.
	 Finally, I thank my family for everything I have accomplished so far. My 
mom supports and understands me throughout my life. My wife, Chen Wenyu, 
takes good care of our home and relieves me of a lot of daily chores. My career 
would have been very different without their wholehearted support. Mimi and 
Sugar are the cutest kitties in the world and always bring me great comfort every 
single day.





Introduction

This book is about the Chinese newspaper in the first half of the twentieth 
century. My main argument is that the newspaper is a polygeneric (featuring a 
whole range of subgenres), polyphonic (accommodating different and even con-
flicting voices or views), and multifunctional (used for various purposes) entity. 
It is inimical to arbitrary classifications and resists any effort to turn it into a uni-
vocal medium. In late-Qing (1644–1911) and Republican China (1911–49), the 
newspaper’s elusiveness was compounded by dispositions of its producers and 
consumers, China’s literary traditions, and the influx of imported journalistic 
discourses and practices. The protean nature of the modern Chinese newspaper 
posed a serious problem for both newspapermen and state censors. Although 
English-language works on journalism history in modern China proliferate in the 
past two decades, most of these studies adopt an approach of focusing on indi-
vidual newspapers or journalists. Thereby, they implicitly suggest that a news-
paper be produced for specific purposes, ranging from preaching reformism, 
whipping up nationalistic sentiments, fomenting revolution, ushering in modern 
ways of life, promoting new womanhood, articulating a self-identification in a 
new urban milieu, to amusing its subscribers. The readers of such newspapers 
consumed this information for the same reasons. Therefore, the newspaper is 
viewed as nothing but a carrier of messages delivered by producers of the press.
	 Barbara Mittler’s monograph about Shen bao, for example, highlights a host 
of topics featured in this time-honored Shanghai-based newspaper, including 
revolution, new womanhood, nationalism, and the identity of Shanghairen 
(Shanghai people), for her investigation into the power of the press.1 The present 
study differs from most of the existing works by placing the newspaper at the 
center of research. For the purposes of this book, what mattered was not neces-
sarily what was printed in the newspaper, but its format, style, and means of dis-
tribution and circulation. My viewpoint is akin to Marshall McLuhan’s 
now-famous assertion that, “the medium is the message.” McLuhan notes that 
the content of the media is “ineffectual in shaping the form of human associ-
ation” because the uses of the media are remarkably “diverse.”2

	 The emphasis on highly diverse uses, by both journalists and readers, of the 
press in this book allows me to unravel a widely accepted historical narrative of 
the Chinese press that a new breed of intelligentsia capitalized on this novel 



2    Introduction

medium to advance their societal and political agendas in modern China. Chin-
chuan Lee, for example, posits that “enlightenment” (qimeng), “revolution” 
(gemin), and “quest for the modernization of the nation” (zhuiqiu guojia 
xiandaihua) constituted the three central themes in the Chinese press in the past 
century.3 By contrast, this book emphasizes the newspaper’s nature as an elusive 
and multi-vocal institution. Richard Terdiman has likened the newspaper’s way 
of displaying and consuming the printed information to the “shopping mode” in 
a department store—a customer is not obliged to make a purchase when entering 
a store.4

	 The structure of organization of the newspaper leads to inattentive or casual 
reading (like window-shopping)—a reader does not have to read and accept 
everything printed in the paper. Inattentive reading prevailed among newspaper 
consumers after the early 1900s in China when newspapers switched from book 
format to broadsheet or tabloid printing. Such an alteration led to the messiness 
of the newspaper’s layout—political comments, national/international news, sen-
sational stories, gossip/rumors, commercial information, novels, and advertise-
ments/notices coexisted in the same paper, and were sometimes juxtaposed on 
the same page. Marshall McLuhan would call such juxtapositions of information 
on one sheet “mosaic,” confirming the modern newspaper’s capacity to host 
“communal” rather than “private” voices.5 Hence, the credible weight of editor-
ials or critical comments—namely intellectuals’ “private voices”—that they 
aimed to spotlight decreased, if not vanished. Plentiful evidence has shown that 
a reader could read only some portions of a newspaper, such as serialized fiction 
or crime news during the Republican times, but skipped political news and com-
mentaries altogether.
	 The newspaper’s principle of organization effectively challenges the above-
mentioned assumption about Chinese intellectuals’ dominant role in the press. In 
doing so, I address a disjuncture between the real-life experience and the histor-
ical narrative. Paul Cohen notes that the actual experience is “messy, compli-
cated, opaque, while history … brings order and clarity into chaos.”6 As the 
newspaper marks the complicated and chaotic pattern of social existence,7 a 
historical narrative tends to do injustice to the experience of an actual newspaper 
consumer. As Raymond Williams observes, the history of the British press has 
left an impression that the Times was the most widely read and thereby “the 
characteristic paper” in Britain in the mid-nineteenth century, but, in actuality, it 
was far from the most circulated daily newspaper of the day.8 In a similar vein, 
recent studies on the Chinese press have, as I shall survey in this chapter, 
focused on some big-name periodicals. Not only a far more complex world of 
the press, but the highly diverse constituencies of those newspapers or journals 
are thereby grossly simplified to fit into a particular press historiography.
	 In this historiography, newspapers were made to disseminate prescribed mes-
sages and were consumed for designated purposes. Accordingly, newspapers 
were classified based on their “functions.” For example, Ying Pin Wang (Wang 
Yingbin, 1897–1971) categorized Chinese newspapers as the “Party Organ,” the 
“Short-lived Patriotic Daily,” and the “Commercial Daily” at the turn of the 



Introduction    3

twentieth century.9 Meanwhile, the significance or meaningfulness of a news-
paper is related to its size. Broadsheet or large-sized papers were called dabao, 
while the tabloid or small-sized papers were referred to as xiaobao. The two 
different sizes are, in the journalistic discourse, proportional to their quality. 
Juan Wang, for instance, notes that xiaobao means “ ‘little’ or ‘minor’ papers” 
and dabao means “ ‘big’ or ‘important’ papers.”10 Such classifications narrativize 
a teleological history of the Chinese newspaper, that is, intellectual-
newspapermen’s self-conscious endeavor to “professionalize” the newspaper, 
and their involvement in a two-pronged war against a heavy hand of the state 
and excessive commercialization.
	 To battle this teleological historiography based on a neat classification of 
newspapers and an oversimplified reality of the Chinese press, this book uses 
five cases to destabilize various artificially drawn boundaries between partisan 
and commercial newspapers (see Chapters 1 and 3), the political press and the 
entertainment one (see Chapter 4), dabao and xiaobao (see Chapter 5), 
intellectual-journalists and entrepreneurs (see Chapter 1), liberal journalists and 
Party ideologues (see Chapter 3), and the newspaper and other means of com-
munication (see Chapter 5). Meanwhile, I address some key issues related to 
journalism history in China during the early twentieth century, such as intellec-
tuals’ self-appointed role as political critics and analysts (wenren lunzheng or 
literati-cum-political commentators), liberalism, the graft of Missouri-style 
journalism education into China, and the journalistic public sphere, in my dis-
cussion of those five cases, all of which either took place in, or could be traced 
back to, the specific year of 1917.

1917
The year I zero in on, 1917, was of no obvious significance in modern Chinese 
history. The eventful decade of the 1910s witnessed the revolution in 1911, the 
fall of the Qing dynasty and the birth of the Republic of China shortly after-
wards, Yuan Shikai’s (1859–1916) ascendance to presidency in 1912 and brief 
stint as the emperor from 1915 to 1916, the rise of warlordism, and, finally, the 
tumultuous May Fourth Movement in 1919. One of the few noteworthy incidents 
that occurred in 1917 was General Zhang Xun’s (1854–1923) failed attempt to 
restore the defunct Qing dynasty. However, historians tend to dismiss it as a 
mere interlude in early Republican politics or even “a comic opera,”11 rather than 
an event of profound impact. Meanwhile, for anyone who lived through 1917 
and paid attention to national politics, this year could be remembered as particu-
larly unpleasant or even disturbing. Newspaper readers were under the impres-
sion that Chinese politics was downward-spiraling due to a series of traumatic 
events, including the fierce rivalry between Prime Minister Duan Qirui 
(1865–1936) and two presidents, Li Yuanhong (1864–1928) and Feng Guozhang 
(1859–1919), the dissolution of parliament, the creation and collapse of several 
cabinets, the confrontation between northern and southern warlords, and the 
fading hope of national unity, besides the aforementioned General Zhang’s 



4    Introduction

unsuccessful Restoration. Hence, the year of 1917 is portrayed in historical nar-
ratives of both the Nationalist Party (GMD) and the Chinese Communist Party 
(CCP) as a typical year in warlordist China (1916–27), characterized by political 
factionalism, societal decadence, and cultural conservatism.
	 The year of 1917 was not particularly exciting for historians of Chinese journ-
alism, either. No high-profile Chinese-language newspapers or journals were 
established in that year. On the contrary, its summer saw the demise of fourteen 
newspapers because of Zhang Xun’s Restoration.12 Neither institutions of journ-
alism education, nor influential, nationwide organizations for journalists were 
founded in 1917. In this seemingly off year, however, things were brewing and 
would have major impacts on the development of the Chinese newspaper in the 
decades to follow. On January 3, 1917, Hu Zhengzhi (1889–1949)—a seasoned 
newspaperman who was then linked to the Duan Qirui-led Anhui Clique 
(Wanxi)—publicly vowed to carry out a reform of both the format and content of 
Dagong bao (L’Impartial, established in 1902),13 a Tianjin-based daily of which 
he began to take control in 1916. In the same month, John Benjamin Powell 
(1888–1947), a graduate from the University of Missouri, sailed from San Fran-
cisco to Shanghai. In June 1917, Powell assisted Thomas Franklin Fairfax 
Millard (1868–1942), another journalist from Missouri, in starting a new journal, 
Millard’s Review of the Far East (renamed as The Weekly Review of the Far 
East in 1921 and The China Weekly Review in 1923). In November and Decem-
ber 1917, the New World (Xin shijie), an amusement center located in the heart 
of the Shanghai International Settlement, and its affiliated newspaper, The New 
World (Xin shijie), hosted a competition for upper-echelon courtesans. Under the 
rubric of the “All-flower Election of the New World” (Xin shijie qunfang xuanju 
dahui), it captured public attention as the first courtesan contest in the 
Republican era.
	 All three events were of considerable relevance to the history of the Chinese 
press. Hu Zhengzhi’s commitment to reforming Dagong bao, then the mouth-
piece of the Anhui Clique, signaled a scholar-journalist’s endeavor to transform 
this partisan paper into an independent enterprise, problematizing the line 
between the advocacy newspaper and the commercial one that journalism histor-
ians tend to draw. John B. Powell’s arrival in Shanghai marked the massive 
influx of Missourian journalists in China and, more importantly, the introduction 
of Missouri-style journalism education into China. Three years later, Don 
Denham Patterson—Powell’s former student in Missouri and his colleague in 
Millard’s Review of the Far East—experimented with offering journalism 
classes at St. John’s University, a Shanghai-based Episcopalian university. In 
1922, St. John’s became the first higher-education institution in China to run a 
journalism program as its president hired Maurice Eldred Votaw (1899–1981), 
another Mizzou alumnus, as a full-time professor in journalism. Finally, the 
1917 courtesan election symbolized not only the revival of such contests ever 
since the closing decade of the Qing, but also the resurgence of xiaobao, a jour-
nalistic genre usually linked to entertainment and sensationalism in Shanghai.



Introduction    5

An overview of scholarship on journalism in China
English-language works on the history of the Chinese-language newspaper could 
fall into two categories. The first category features such works as Ying Pin Wang’s 
The Rise of the Native Press in China (1924), Roswell S. Britton’s (1897–1951) 
The Chinese Periodical Press, 1800–1912 (1933), and Lin Yutang’s (1895–1976) 
A History of the Press and Public Opinion in China (1936). All those authors in 
the Republican times adopted a comprehensive history approach to give full 
accounts of Chinese journalism since the imperial times. They, along with their 
contemporaries writing in Chinese, collectively constructed a historical narrative 
of Chinese journalism that prevails even until today. For example, all those 
scholars tended to build up their narratives along the line of political history in 
modern China. Both Ying Pin Wang and Lin Yutang viewed the 1911 Revolution 
as a watershed of the development or regression of Chinese newspapers. Wang 
hailed the year of 1911 as the starting point of China’s “modern native press,”14 
whereas Lin contrasted the “Golden Age” of Chinese journalism in the late Qing 
to the backward press during the post-1911 years.15

	 Such a historical narrative resulted in the classification between the politics-
oriented newspaper and the non-political press, as both authors privileged the 
former over the latter. Lin’s assertion that the period from 1895 to 1911 was the 
“Golden Age” sprang from his observation that the press then functioned as “a 
medium for expressing public opinion.” In a similar fashion, Roswell Britton 
contended that, “the entire new press during 1900–1911 was revolutionary. No 
paper or magazine could hold attention unless in more or less accord with the 
new temper of the time.”16 Ying Pin Wang’s account of the history of Shen bao 
revealed his deep-seated prejudice against non-politics-oriented newspapers by 
accusing this newspaper in its early stage of its failure in “gathering news of real 
value,” but filling its pages with “insignificant gossipings.” Only after the paper 
underwent a reform—that is, increasing the dosage of political commentary—
did it become meaningful.17

	 Lin Yutang was the most radical writer to attack profit-making newspapers, 
particularly “the poorly edited” Shen bao and “the unedited” Xinwen bao, two 
Shanghai-based papers with the largest circulation numbers in the 1930s. By 
comparison, he lauded Dagong bao, a heavily political daily newspaper, as “the 
most progressive and best edited paper in Chinese in this country.”18 Interest-
ingly enough, American specialists in journalism heaped praise on Shen bao and 
Xinwen bao. Maurice Votaw, for example, considered them as “newspapers that 
had good reputations” in China so that they could “compare favorably with 
American papers.”19 In the mid-1920s, Votaw established the sole criterion for a 
valuable Chinese newspaper: not “accepting gifts” from political factions or 
interest groups. Only Xinwen bao met the criterion.20

	 The preference of the political over the non-political press could be dated back 
to Liang Qichao (1873–1929) and his comrades, who were eager to create an 
image of “new journalism” (or political journalism, in Joan Judge’s words21) to 
disparage “his former colleagues in earlier decades.”22 Liang’s press historiography 



6    Introduction

had a tremendous impact on researchers of journalism not only during the Repub-
lican times, such as Ge Gongzhen (1890–1935) and Roswell Britton, but today. 
Fang Hanqi (b. 1926), for example, devotes five chapters to reformist, revolu-
tionary, and partisan periodicals in the late-Qing era and early Republican times in 
his seven-chapter monograph on modern Chinese journalism history.23 Chin-chuan 
Lee attempts to complicate the picture of the Chinese press in the twentieth century 
by putting forth three paradigms—commercial (shangye), professional (zhuanye), 
and partisan (dangpai) newspapers. Here, professional newspapers were by no 
means the independent press, but were a platform for “literati-cum-political com-
mentators.” In other words, they were news institutions run by scholar-journalists 
to offer political commentary.24 Lee particularly stresses the press’s role in polit-
ical mobilization. He, for example, proposes that the “liberal-Confucian model” of 
the press, whose journalists served as enlightened teachers in the first half of the 
twentieth century, be the dominant paradigm of the Chinese newspaper.25

	 Fang Hanqi and Chin-chuan Lee, their different political orientations notwith-
standing, share two things in common: their insistence on the dichotomy 
between the political and commercial newspaper and their disdain for xiaobao. 
Xiaobao, which occupies only four pages in Fang’s 776-page-long book, is dis-
missed as a deviation of the development of Chinese newspapers.26 Likewise, 
Lee considers xiaobao as nothing but an “escapist” (taobi shi) medium that does 
not deserve much scholarly attention.27 The hostility toward xiaobao had already 
been manifest when neither Ying Pin Wang, nor Lin Yutang, nor Roswell 
Britton spared any thoughts on xiaobao in constructing their narratives of journ-
alism history. Such a purposeful omission unmasks another underlying but per-
vasive discursive practice in the press historiography: to polarize xiaobao and 
dabao and to devalue the former.
	 The historical narratives constructed by both English- and Chinese-language lit-
eratures in the first half of the twentieth century continue to inspire students of the 
Chinese press. For example, Joan Judge’s research into Shi bao (the Eastern 
Times)28 and, to a lesser degree, Barbara Mittler’s work on Shen bao29 are devoted 
to addressing a question regarding how newspapers induced sociopolitical changes. 
The past two decades witnessed the publishing of a large number of works on the 
history of the newspaper in China during the late nineteenth and early twentieth 
centuries. Mostly adopting a case-study approach, they focus on specific periodi-
cals such as Shen bao,30 the Eastern Times,31 Minguo ribao (the Republican 
Daily),32 Dagong bao,33 Youxi bao (translated as “Entertainment” by Catharine 
Yeh, “Fun” by Juan Wang, “Journal of Leisure” by Christian Henriot, and “Recre-
ation News” by Gail Hershatter),34 Jing bao (the Crystal),35 and Chen bao (the 
Morning Post),36 or individual journalists such as Bao Tianxiao (1876–1973)37 and 
Fan Changjiang (1909–70).38 Through the lens of those periodicals or journalists, 
various scholars investigate a plethora of issues, ranging from a Chinese public 
sphere or “middle realm,”39 electoral democracy,40 nationalism,41 commercialism,42 
intellectuals-led political participation,43 cosmopolitanism,44 state censorship,45 
wartime mobilization during Japan’s invasion (1937–45),46 the rise of entertain-
ment in the urban milieu,47 and petty urbanites (xiao shimin).48



Introduction    7

	 With their incredible width and depth, those works have collectively con-
tributed to branching into a wide range of specialties and spreading into new 
scholarly territories. Moreover, they are exempt from a bias that “mass media in 
Africa, Latin America and Asia have developed as derivatives of those in the 
West”49 by recognizing the Chinese press’s nature as a transcultural product50 
and Japan’s role as a mediator between China and the West.51 As the majority of 
those studies regard the press as a medium—or in Joan Judge’s word, the 
“lens”52—through which China’s political, societal, and cultural conditions 
became knowable, scholars have yet to grasp the complexity of such concepts of 
the “newspaper” or “news” in the context of modern China. As noted earlier, the 
structure of organization of a newspaper contributed to significantly diluting 
the effect of intellectual-newspapermen’s political discourses and distracting the 
readers. Donald Denham Patterson found that a typical Xinwen bao in the early 
1920s featured four sheets with sixteen pages in total, in which eleven pages 
contained advertisements or public notices. The fact that this daily newspaper’s 
first two pages (Pages 1 and 2 of Sheet 1) were occupied by nothing but adver-
tisements, and an editorial did not make its appearance until Page 4 was a sure 
indicator that the profit-making business carried more weight than any discus-
sion of political issues. As Patterson observed, some Chinese dailies did attempt 
to highlight political commentaries by featuring editorials on every sheet, but 
they had to vie for readers’ attention with all kinds of information and 
amusements.53

	 The elusiveness of the newspaper was exacerbated by peculiar understandings 
of such categories as the “newspaper” (bao) and “news” (xinwen) in modern 
China, as they took shape because of a negotiation among foreign journalistic 
norms, China’s literary traditions, and an indigenous mode of communication. 
Barbara Mittler, for example, has insightfully indicated that late-Qing Shen bao, 
as an alien medium, was widely accepted by Chinese readers because it gained 
legitimacy and power from the jingbao (Capital Gazette).54 Hence, the character, 
bao, in both papers was perceived as mutually transferable and translatable. 
Admittedly, naming the alien news medium after a Chinese bao started as an 
expediency of Christian missionaries and a commercial gimmick to capture 
Chinese readers’ imagination, but ended up instilling in the reading public and 
researchers alike an assumption that the Euro–American newspaper and Chinese 
bao were direct counterparts, if not exact equivalents. In the next section, I 
follow Mittler’s line of thought, but take a step further to examine the ramifica-
tions of adopting bao to name this exogenous news medium.

“Bao,” “xinwen,” and rumor

From newspaper to bao

Bao was not one of the countless neologisms imported from Japan at the turn of 
the twentieth century. Indeed, the rise of Chinese-language newspapers in Hong 
Kong antedated Japan’s modernization. Some periodicals published in China, 



8    Introduction

such as the English-language Chinese Serial (Xiaer guanzhen, established in 
1853) and the Chinese-language Liuhe congtan (Shanghai Serial, established in 
1857), were widely circulated in Japan on the eve of the Meiji Restoration 
(1868).55 It was not surprising that the Japanese translation for the newspaper, 
shimbun, failed to gain currency in China. Using bao by Christian missionaries 
to translate the newspaper took place at the latest in the mid-eighteenth century. 
Robert Morrison (1782–1834) had already identified jingbao as a type of news-
paper in the 1820s. Walter Henry Medhurst (1796–1857) listed a few trans-
lations, including xinwen pian (news sheet), dibao (court gazette), and jingbao, 
for the entry of “Newspaper” in his English and Chinese Dictionary (1842–3). 
By the mid- to late 1860s, bao, jingbao, and Xianggang zhongwai xinbao (“Sino-
Foreign News,” a Hong Kong-based Chinese-language daily newspaper) were 
included in the same category in Wilhelm Lobscheid’s (1822–93) An English 
and Chinese Dictionary (1866–9).56

	 Bao in classical Chinese, as Lien-sheng Yang (1914–90) finds, can be trans-
lated as “reciprocate” and “retribution” in English.57 “Reciprocate,” “retribu-
tion,” and many other compound words starting with bao connote “response” 
(fanying) or “repayment” (huanbao). Therefore, when bao is used to refer to 
“reporting,” it continues to carry the meaning of the action in response to what 
one sees and hears.58 In Imperial China, therefore, bao was used for both offi-
cially distributed dibao or jingbao and unofficial publications such as Kaiyuan 
zabao (“Miscellaneous bao of the Kaiyuan reign”) of the Tang (618–907), both 
of which gathered and delivered information in response to edicts issued by the 
governments or other informal sources. As it carried the name of bao, Kaiyuan 
zabao—an unofficially printed pamphlet to report various information about 
occurrences between 724 and 735—has long been deemed one of the archetypes 
of the modern-day newspaper in China.59 In reality, the name of the publication, 
zabao, was problematic. There was a greater likelihood that it was not given a 
name at all in its own time, but was retroactively referred to as zabao, con-
sidering its nature as a compilation of miscellaneous information or reports.60 In 
short, bao in Imperial China was used to refer to a medium where a whole spec-
trum of information—official or unofficial, verified or unverified, recent or in the 
distant past—was released and found. Hence, the medium was not held account-
able for the truthfulness of what was published.

News, xinwen, and “recording whatever is heard”

While bao approximates to reporting and made it comparable with the news-
paper, xinwen, the assumed equivalent translation for “news,” diverges more 
widely from this English term. The compound word xinwen, which literally 
means “newly heard,” was used at the earliest during the Tang dynasty to refer 
to the “new and weird [things] seen and heard [by people]” (xinqi de jianwen). 
On some other occasions, the term could also mean newly written texts. Writ-
ings entitled as xinwen usually fell into the category of xiaoshuo (“small talk” 
or chit-chat) in bibliographic classification, implying the texts’ unofficial, 



Introduction    9

unverified, and unorthodox nature.61 During the Song dynasty (960–1279), 
xinwen garnered a new connotation: information about officials’ promotion and 
demotion from unauthenticated, if not false, sources.62 With an assumption that 
xinwen was similar to rumor or gossip, it was no surprise that Shen bao in its 
inaugurating issue overtly solicited “amazing, stunning, and pleasing affairs to 
renew people’s knowledge” (kejing ke’e kexi zhishi zuyi xin ren tingwen). What 
Shen bao differed from “chit-chat” during ancient times, according to the 
paper’s editorialist, was its ability to make such anomalous information widely 
accessible.63 Rania Huntington thus notes that “knowledge and individual 
accounts of the weird” could thereby be “transmitted and consumed in new 
ways.”64 As the editorialist managed to equate the publishable information with 
the semi-factual or even fictional genre of “chit-chat,” news and xinwen were 
viewed as mutually translatable on day one of Shen bao.
	 The discursive practice to make xinwen a Chinese equivalent to “news” 
resulted in a peculiar mindset among Chinese newspapermen in the late nine-
teenth and early twentieth centuries: the confluence of rumor and fact. To 
publish hearsays, newspapermen across China further implemented a journalistic 
practice of “recording whatever is heard” (youwen bilu), which put emphasis on 
a newspaper’s entitlement to put into print anything meaningful or intriguing 
that its journalists had heard of, without the responsibility for verifying the 
authenticity of its sources. The journalism researcher Ning Shufan (b. 1920) 
finds that the practice was initiated by newspapers in both Shanghai and 
Guangzhou in the 1880s. To be more specific, the phrase, youwen bilu, appeared 
in a Shen bao news report on the Sino-French War (1884–5), in which the 
reporter stated that the newspaper was unable to discern the truth or falsity of the 
information because of the distance between the battlefield and Shanghai. There-
fore, Shen bao just published the information to “conform to the practice of 
‘recording whatever is heard’ ” (yifu youwen bilu zhi li).65 “Recording whatever 
is heard,” however, was not without its critics during the late-Qing era. Young 
John Allen (1836–1907) accused it of fabricating facts.66 During the mid- to late 
1910s, some self-appointed journalism researchers joined the choir led by 
foreign missionary-journalists to lash out about this practice. Xu Baohuang 
(1894–1930), for example, pointed out that if “recording whatever is heard” 
could be acknowledged as a valid journalistic practice, there would have been no 
distinction between news and idle gossip.67

	 Xu Baohuang, a University of Michigan graduate in the 1910s, clearly sub-
scribed to “objective reporting,” a newly minted journalistic code in the United 
States back then. However, to charge “recording whatever is heard” for its viola-
tion of the journalistic commonsense was anachronistic, for “objective report-
ing” did not become a norm in America until the late nineteenth century.68 
Despite the gradual introduction of American-styled journalism in the opening 
decade of Republican China, “recording whatever is heard” continued to gain 
ground. In a court session in Zhejiang in May 1912, the judge reportedly 
accepted a reporter’s self-defensive statement that “recording whatever is heard” 
was a manifestation of “public opinion” (yulun) and was therefore trustworthy.69 



10    Introduction

The assumption that rumor was equivalent to public opinion had a very long 
history. In the Imperial times, “folk proverbs” (yaoyan), an oral means of trans-
mitting information with rhythmic verses or songs, were oftentimes cited as 
viewpoints of the majority of the people by self-righteous literati-officials in 
their memorials.70 Bao Tianxiao, who worked for the Eastern Times in the 1900s 
and 1910s, similarly accepted this assumption by recognizing “recording what-
ever is heard to defy brutal forces” (youwen bilu, buwei qiangbao) as a valuable 
virtue of a newspaperman.71 In other words, failure to record what was heard 
was indicative of the newspaper’s lack of conscience and loss of independence. 
Ren Baitao (1890–1952), who authored a few books about journalism in China, 
considered that the integrity of preserving their independence, as trumpeted by 
journalists, originated from imperial censors’ (yushi) right to cite hearsays to 
impeach other officials and even attack the emperors in Imperial China. There-
fore, “recording whatever is heard” was a purely homemade journalistic practice 
in China.72

	 Ren Baitao, like his contemporary journalism researchers, blamed practition-
ers of “recording whatever is heard” for spreading rumors and instilling a false 
consciousness of the freedom of speech.73 The scholarly discourse to equate 
“recording whatever is heard” with rumor-mongering was in complicity with the 
GMD’s state to lay a heavy hand on the press in the late 1920s and 1930s. It sup-
plied excuses to GMD officers for enforcing news censorship.74 Hu Zhengzhi 
observed that with the proliferation of laws and regulations against the press, 
newspapermen were silenced and began to switch their long-held practice of 
“recording whatever is heard” to “refusing to record what is heard” (youwen 
bulu).75 Despite this, rumor remained an indispensable constituency of the 
Chinese press throughout Republican times.
	 In Chapter 5, I shall show that rumor played a vital role in furnishing leading 
daily newspapers in Shanghai with local news in the early 1920s when full-time, 
professional local news-gatherers and reporters were non-existent. Chapter 3 
shows that the rumor about high-ranking GMD officials’ corruption was pub-
lished by the Party’s organ newspaper, Zhongyang ribao (the Central Daily 
News), to serve the dual purposes of fueling factional struggles and commercial-
izing this heavily partisan daily newspaper. The use of rumors in political fights 
proved to be highly effective. Maurice Votaw, for example, noted that the Com-
munists succeeded in whipping up an anti-GMD sentiment by making up a story 
about Madame Kung’s (Song Ailing or Eling Soong, [1889–1973]) insider 
trading in the stock market.76 Decades after his arrival in China, Votaw was con-
tinually amazed by the muddled distinction between rumor and news reporting. 
He was once told by a Chinese newspaperman in the 1940s, “There’s a rumor 
running around and so I put it in the paper. If it doesn’t happen, then it doesn’t 
make any difference. But if it does happen, then I had it first.”77

	 Presumably, it was the intertwining between news and rumor that unsettled 
foreign-educated or influenced Chinese to frown upon the press in China. Votaw 
felt disappointed shortly after he began to offer journalism courses in Shanghai 
by the fact that parents of his students usually dissuaded them from taking up a 



Introduction    11

career in a Chinese-language newspaper.78 While Votaw had every reason to feel 
disturbed by such a journalistic practice, one which blurred the line between 
rumor and truth, he did not realize that such key journalistic concepts as objec-
tivity and factuality were mere cultural constructs.79 In the context of the late-
Qing and Republican China eras, rumor and news were not diametrically 
opposite to each other, but collectively constituted xinwen, one of the major con-
stituencies of a newspaper, or bao.

The use of newspapers
While xinwen was an equivalent to news with a Chinese characteristic, many 
other components of the Chinese newspaper were, in a similar vein, uniquely 
Chinese. For example, editorials prior to the 1940s were signed by individual 
authors, rather than representing the voices of newspapers. A personal announce-
ment in the press could gain recognition from political and judicial authorities. 
Maurice Votaw noted that putting a notice about divorce in the newspaper during 
Republican times was a conventionally acknowledged way to make it official.80 
An obituary printed in the press functioned not only to inform readers of the 
decease of a certain person, but also to show off the grandeur of the upcoming 
funeral procession.81 A most salient feature of the Chinese newspaper was, and 
still is, fukan or fuzhang (supplement), which is produced to variously provide 
readers with knowledge, information, and entertainment. Xiao Qian (1910–99), 
who had worked for Dagong bao’s supplement in the 1930s, asserted that there 
was no such thing as the supplement in newspapers outside China.82 As I shall 
give a fuller account of the evolution of the newspaper supplement below, 
suffice it to say here that the existence and popularity of the supplement was a 
manifestation of how the Chinese literary tradition had left an imprint on the 
modern news media. Thus far, I have enumerated various “uses” of the news-
paper in the context of late-Qing and Republican China eras.
	 I am indebted to Perry Link to invoke the notion of “use.” Link probes into 
various “functions that literary works actually had” in his analysis of the produc-
tion of novels in the early times of the People’s Republic of China (1949–
present). The thrust of Link’s argument is that different readers consumed fiction 
for different purposes at both extremes of instrumentality and noninstrumental-
ity, which was beyond the control of the authors and the Communist state.83 In 
this book, I extend the concept of “use” to both production and consumption of 
the newspaper. As Barbara Mittler notes, variegated constituencies of the news-
paper, even in the early stage of its history in China, made it “a polygeneric text” 
or a “polyphonic” site.84 Richard Terdiman likens a newspaper to a department 
store, which offers varieties of commodities to choose from.85 Hence, the behav-
iors of the customers of a store and those of readers of a newspaper are not gov-
erned by producers and promoters. On various occasions, Chinese journalists, as 
well as scholars, were intrigued, puzzled, and offended by readers’ peculiar ways 
of consumption, which made the newspaper an even more elusive entity. Prior to 
the twentieth century when newspapers in China were printed in book format, 



12    Introduction

attentive reading was possible. Liu Dapeng (1857–1942), a scholar in late-Qing 
northern China for example, had a habit of reading newspapers in an atmosphere 
not designed for “selective reading.”86 Ge Gongzhen also confirmed that some 
leisured readers tended to read newspapers “from the start to the end without 
missing a character.”87

	 The transition from book to broadsheet format in the opening years of the 
twentieth century redefined both the newspaper and the mode of consuming it. 
Marshall McLuhan posits that the press is “a mosaic successor to the book-
form,” and such a format “commands [newspaper readers’] deep participation.”88 
Here, I challenge McLuhan’s assumption that the juxtaposition of disparate 
information would necessarily lead to a deepened participation. I argue that 
readers/consumers took the initiative to participate in some specific aspects pro-
vided by the press. Although different components such as news, comments, 
advertisements, and supplements were, in theory, given separate spaces, they 
more often than not clustered together, as the above-mentioned analysis by Don 
Patterson has shown.
	 Before the 1940s, for example, the front page of virtually every newspaper in 
China was designed to accommodate both advertisements or public/private 
notices and news. It is very likely that Chinese newspapermen modeled the 
layout of their papers after their British counterparts in the nineteenth century,89 
which viewed advertisements as “the great feature.”90 Some attempts were made 
for a change. Hollington Tong’s (Dong Xianguang, 1887–1971) Yong bao 
(“Mediocre daily”)91 and the English-language China Press,92 both of which 
were linked to the American journalistic tradition, ousted advertisements from 
the front page. Despite this, advertisements dominated the first page until the end 
of World War II in most Chinese newspapers. The diversification of the contents 
of the newspaper resulting from the reconfiguration of its space led to a novel 
way of reading, namely, inattentive reading or “fast reading and consumption.”93 
The journalist Xu Zhucheng (1907–91) recalled that he had to stand to read 
newspapers, as they were posted on a wall across the city-god temple in the late 
1910s and early 1920s.94 Xu’s experience was indicative of the rise of “standing-
up reading” that replaced “sitting-down reading” with the rise of the newspaper 
as a mass-consumed product.95 After Xu went to high school, he discovered that 
most of his classmates preferred to browse pages of national and international 
news, but not the whole thing.96

	 Students’ attention to political news did not guarantee their embracing of 
political commentaries. At the height of nationalism in the 1930s, for example, 
editorials in Dagong bao, which had been canonized as the exemplary journalese 
in modern China, drew little interest from high-school students in northern China 
who were more fascinated by literary works and sports news in the same 
papers.97 For less-educated or very busy readers, as Bao Tianxiao realized, 
national news and political commentaries could be passed up.98 Readers were 
not necessarily held accountable for their neglect of political news. A distinctive 
journalistic practice of printing telegrams verbatim should share the blame. Xu 
Zhucheng found that politicians’ brief alternative names or even nicknames in 



Introduction    13

the telegraphic news always confused light consumers of the newspaper in the 
1920s.99 Beginning in the 1930s, many newspapers reformatted their page 
layouts by, for example, using larger-font titles to spotlight political news. Yet, 
such a change did not prevent some readers from concentrating on other seg-
ments of the newspaper. The journalist and scholar Guan Yixian (1899–1951) 
remembered that an aged woman rushed to subscribe to a daily newspaper for 
three consecutive months in the late 1930s or early 1940s only because it began 
to serialize a historical novel. Guan conducted a survey in the early 1940s, con-
firming that 5 percent of government employees, 20 percent of students, and 30 
percent of higher-level professionals privileged commentaries or editorials over 
news, advertisements, novels, and other types of entertainment published in the 
newspaper. No businessmen or urban laborers showed any interest in the polit-
ical commentaries.100 In other words, intellectual-journalists’ deafening voice of 
nationalism and enlightenment could well be greeted with indifferent readers’ 
deaf ears.
	 While lower-class laborers with some literacy enjoyed reading serialized 
fiction, the illiterate were not excluded from using newspapers. As Xu Zhucheng 
observed, his fellow townspeople in a small village in the Yangzi Delta often 
wrapped up daily-use articles or filled holes in the wall with newspapers.101 In 
the 1937 film, Street Angel (Malu tianshi, directed by Yuan Muzhi [1909–78]), 
the protagonists, lower-class men in Shanghai, papered their wall with news-
papers (see Figure I.1). Newspapers could be resold for cash either as scrap 

Figure I.1 � The two protagonists of Street Angel (Malu tianshi, 1937) papered their walls 
with newspapers.

Source: film clip, Malu tianshi (dir. Yuan Muzhi, 1937).



14    Introduction

paper or as readings for the second- or third-round readers. The journalist Gu 
Zhizhong (1898–1995) recalled that, before the 1920s, he usually read a low-
priced daily each day after 5 or 6 p.m. when a newspaper had been transferred 
twice or thrice on the same day.102 Its multiple reuse and recycling complicate 
the assertion that the newspaper is a commodity “made to be perishable, pur-
chased to be thrown away.”103 Its use value was beyond the imagination of any 
newspapermen who produced it. Such a use of the newspaper had a major impact 
on newspaper producers, whose success was gauged by the ability to supply 
maximal sheets of paper, but not necessarily the content. Yishi bao (Social 
Welfare, established in 1915), a Tianjin-based newspaper, featured more pages 
and therefore reached more subscribers in northern China than its competitors, 
including Dagong bao, a nationally reputed daily famous for its reporting of 
political news and publishing of political remarks in the 1920s and 1930s.104

	 The commitment to accommodating the readers’ highly diverse uses of the 
newspaper testifies to journalists’ desire to reach maximal readers to gain 
profits and, more importantly, to fulfill the moral obligation to serve gong 
(public or “all the people” in Confucian ethics), about which I shall give a 
fuller analysis later. Paradoxically, maximizing the readership by means of 
making the newspaper a polygeneric entity that featured texts of varied sub-
genres drowned out intellectual-journalists’ voices in the press, and was there-
fore detrimental to their endeavor to (re)assume a role as the participant of 
political affairs and the tutor of the masses. Intellectuals’ agenda to intervene 
in politics was an outgrowth of a historical trend of their marginalization 
(bianyuan hua) after they switched roles from literati (shi) to “free-floating” 
modern intellectuals in the early twentieth century.105 They, however, had 
dreamed of embarking on the modern news media to regain their political priv-
ilege. In 1901, Liang Qichao promised, “today’s editor-in-chief [of a news-
paper] can be a great prime minister [or] great president [of tomorrow].”106 
Two years later, Liang’s assertion was further bolstered by the introduction of 
the notion of the “fourth estate” with the publication of the Chinese translation 
of Matsumoto Kunpei’s (1870–?) Study of Journalism: The Newspaper Busi-
ness in Europe and the United States (Shinbungaku: ōbei shinbun jigyō or 
Xinwen xue: Ou Mei xinwen shiye). The highly optimistic Matsumoto summa-
rized that the progress of human society was marked by the transferring of 
power from monarchs to governments, to parliaments, and finally to the 
press.107 Unfortunately, such high hopes were quickly dashed. Their commen-
taries and editorials were easily diluted by innumerable other elements in the 
newspaper. Readers consumed the newspaper for reasons that they did not 
wish for. Meanwhile, journalists, who continued to be disparaged and discrim-
inated against by society, oftentimes succumbed to the political authority’s 
aspirations. Huang Tianpeng (1909–82) deplored that journalists, the 
“uncrowned king” (wuguan diwang), abandoned every particle of self-respect 
to fawn on politicians in order to edge themselves into the political circles.108 It 
was presumably not until the outbreak of the war against Japan in the late 
1930s that journalism gained “heightened public recognition.”109



Introduction    15

	 The disillusioned scholar-journalists thus pointed their fingers at newspaper 
readers or “users.” Xie Liuyi (1898–1945), one of China’s pioneering journalism 
educators, impeached readers for their “bizarre” (qiyi) ways of reading news-
papers. Some only cared about news of sexual assaults, while others browsed 
nothing but newspaper supplements. If such modes of consuming the newspaper 
persisted, the pessimistic Xie bemoaned in 1931 that the Chinese press would 
never improve.110 In this manner, Xie portrayed an image of passive readers who 
were mesmerized by trivial, non-political elements in the Chinese press and 
therefore failed to direct their gazes at the meaningful sections of the newspaper. 
More than a decade later, Ma Xingye (1909–91), an American-educated journal-
ist and GMD bureaucrat, wrote to caution against the poisonous effect of “social 
news” (shehui xinwen) and demand newspaper readers to enhance their “ability 
to tell vice from virtue” (bianbie shan’e).111 Indeed, Xie and Ma joined the 
chorus of resentful intellectuals throughout the early twentieth century such as 
Lu Xun (1881–1936)112 and Ye Chucang (1887–1946),113 who complained of 
their compatriots’ variously fixing their apathetic or overzealous gazes upon 
wrong places, and therefore called for disciplining their action of looking. To 
cultivate a desirable readership, Xie emphatically pointed out that the newspaper 
ought to be a “university of culture” (wenhua daxue), with the masses being its 
student.114 Xie’s argument typified a discourse of liberal journalism that cast the 
newspaper in a role as the tutor, guide, and enlightener of the people.
	 In this book, I refuse to take at face value the intellectual-journalists’ claim to 
their success in advancing agendas of revolution, enlightenment, or moderniza-
tion. Despite his opposition to the “poisonous” social news, for example, Ma 
Xingye would tolerate or even make use of news about crimes and sensations to 
boost sales of his Central Daily News in the late 1940s. I thus highlight the fluid-
ity of various boundaries among newspapers that most press historians have 
drawn. By using five cases that I will present in the remainder of this chapter, I 
shall explore the commercialization of partisan newspapers, the politicization of 
the entertainment press, and the blurred line between dabao and xiaobao, among 
other things. The aim is to paint a picture of the messy and opaque world of the 
press and to bolster my argument that the need to accommodate readers’ diverse 
uses contributed to evading classifications and generalizations of newspapers in 
the first half of the twentieth century.

Hu Zhengzhi, Dagong bao, and literati-cum-political 
commentators: Part I

Dagong bao in the mid- and late 1910s

Part I focuses on Dagong bao in the late 1910s. While the majority of scholars 
hail this paper during the 1920s and 1930s as an exemplary professional, 
intelligentsia-run paper, whose newspapermen Zhang Jiluan (1888–1941) and 
Hu Zhengzhi committed themselves to enlightening their readers in the midst of 
deepened crises in China, I turn my attention to Hu Zhengzhi’s first tenure with 



16    Introduction

Dagong bao (1916–20). In Chapter 1, I examine Hu’s blueprint of transforming 
this party organ of the Anhui Clique into a financially independent newspaper by 
restructuring its layout, reorganizing its reporting personnel, building a network 
with politicians, and enhancing its circulation numbers. My study of Dagong 
bao during the mid- to late 1910s is intended to fulfill a number of goals. First of 
all, most existing literature, both in English and in Chinese, tends to focus on 
Dagong bao in the 1930s and 1940s, when it gained a national, and even inter-
national, reputation as being “the most progressive and best edited paper,” to 
quote Lin Yutang.115 Scant attention has been devoted to this newspaper in the 
1910s. Second, I attempt to challenge a commonsensical notion that the warlord-
ist times in China was the “dark age” of Chinese culture, by arguing that even 
the most politicized, warlord-patronized newspaper could carry out a progressive 
reform. Third, an investigation into Dagong bao between 1916 and 1920 sheds 
light on the operation of this prestigious daily newspaper two decades later. All 
measures proposed and instituted by Hu Zhengzhi during his first stint with the 
paper would eventually be implemented after 1926.

Literati-cum-political commentators

My exploration of Hu Zhengzhi’s career allows for a re-examination of a dis-
tinctive practice of Chinese journalism: literati-cum-political commentators. 
Indeed, virtually all Chinese newspapers, even the entertainment-oriented 
xiaobao as I shall discuss in Chapter 4, featured more or less political commen-
taries. Shen bao, for example, began to publish a commentary article in its 
second issue, despite its editor’s promise to focus exclusively on information-
gathering in its first issue.116 As the Shen bao editors kept giving critical advice 
to the rulers, just like Confucian officials did, the North China Herald literally 
referred to them as the “Censorate at Shanghai.”117 From the closing decade of 
the nineteenth century to the twentieth century, quite a lot of Chinese news-
papers more self-consciously assumed a role as the commentator of con-
temporary politics. Timothy Weston notes that Chinese intellectuals had “great 
expectations for the press as a transformative medium” to effect change to China 
in the first four decades of the twentieth century.118

	 Chin-chuan Lee posits that such a unique tradition allotted to the Chinese 
newspaper an overriding role in preaching the leitmotif of national salvage in 
modern China. To accomplish the triple goals of enlightening the people, revolu-
tionizing society, and modernizing the nation, Chinese intellectuals adroitly 
blended a time-honored practice of literati to instruct and admonish rulers and 
Western liberalism in the making of a distinctive style of “literati-cum-political 
commentators.”119 Lee thus summarizes that this journalistic practice was char-
acterized by four salient features—first, intellectuals’ conviction to serve the 
nation with their writings; second, intellectual-journalists’ proclivity to discuss 
ongoing politics without taking part in it; third, their ambiguous relations with 
the ruling GMD in the 1920s and 1930s; and finally, their willingness to submit 
to the state authorities at the expense of journalistic freedom, especially during 



Introduction    17

times of war. Citing Dagong bao as a typical intellectuals-run, well-respected 
newspaper, Lee considers both Zhang Jiluan and Hu Zhengzhi as exemplary 
practitioners of such a journalistic tradition. Both Zhang and Hu, in Lee’s 
opinion, retained an identity as a literatus, despite their education in Japan, their 
shared admiration for Euro–American liberalism, and their embarkation upon a 
very modern career as journalists.120

	 While I take no issue with the assertion that “literati-cum-political comment-
ators” represented one of the most significant ways of newspaper making, I have 
reservation of Chin-chuan Lee’s assumption that national salvation was the over-
arching, if not the sole, theme in all newspapers in modern China, on which such 
a journalistic tradition was premised. As noted earlier, the newspaper in China 
was used—and journalism was understood—very differently by different people. 
Political commentaries could be underwhelming as they were buried in all sorts 
of information printed on the same page. Stephen MacKinnon is certainly right 
in pointing out that quite a lot of Chinese newspapers and journals acted like 
“competing political parties” due to an absence of “an effective legislative 
forum” in Chinese politics.121 Here, I would add that their owners and editors 
exercised only limited control over their own periodicals, precisely because of 
the newspaper’s unique structure of organization. Moreover, while in the works 
of Lee and many other scholars, those patriotic and politics-minded intellectuals 
and journalists usually fell into the same category, I attempt to complicate the 
picture by arguing that those contributors to Chinese periodicals by no means 
constituted a monolithic group. Their understandings of the role of the news-
paper, for example, varied enormously. Yuan Xinjie differentiates two types of 
intellectual-journalists in his book-length study of the Chinese tradition of 
“scholars as political commentators”: intellectuals who happened to embark on 
the career of running newspapers, and newspapermen who identified themselves 
as intellectuals. Yuan further argues that the rise of the latter symbolized the ele-
vation of journalism as an independent profession in modern China.122 Following 
Yuan’s categorization, it is self-evident that Zhang Jiluan exemplified intellectu-
als who deftly made use of the press to pursue his political agendas, whereas Hu 
was a bona fide professional journalist who essentially viewed the newspaper as a 
marketable commodity. The difference between Zhang and Hu manifested itself 
in their attitudes toward political authorities of the GMD regime. Sophia Wang 
suggests that Zhang’s allegiance to Chiang Kai-shek (1887–1975) be understood 
“within a Chinese cultural tradition in which Confucian officials often had to deal 
with the same dilemma when they criticized their rulers.” Zhang clearly treated 
the nation as a family, “viewing the nation as a hierarchical organization clustered 
around an absolute authority of which he himself was both a loyal protégé and a 
critic.”123 Hu, by comparison, self-consciously refrained himself from maintain-
ing overly close relationships with any political leaders after 1926.
	 Most significantly, I contend that the theory of “literati-cum-political com-
mentators” as a prevalent journalistic practice across China is in need of an 
examination of its temporal (particularly the 1930s) and spatial (mostly northern 
China) specificities. The keen interest of leading dailies based in the North 


